eitaa logo
فقه و اصول
297 دنبال‌کننده
230 عکس
44 ویدیو
45 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ صورة رائعة تجمع المرجع الكبير الميرزا جواد التبريزي والمرحوم آية الله الشيخ المامقاني قدس سرهما والمرجع الديني السيد الشبيري الزنجاني دام ظله 🔰التقطت الصورة -على الأقرب- في فاتحة المرجع الديني السيد أبو القاسم الكوكبي التبريزي قدس سره، ذي القعدة سنة ١٤٢٦ هـ @feghh_osoul
ملاصدرا؛ اعجوبه‎ای در جهانِ معارف اسلام 🔸️وجود این‌ [اندیشمندان متقدم] بزرگ‌ترین نعمت برای امثال ماست. کسانی این زحمت‌ها را کشیدند، از این استعدادهای خدادادی بهره بردند و افکاری را تنظیم کردند. حالا گیرم در بعضی جاهایش اشتباهاتی هم باشد، هر غیرمعصومی ممکن است اشتباه کند؛ اما زمینه تحقیق و تفکر در این مسائل را برای نسل‎های آینده، فراهم کردند که بسیار خدمت بزرگی است. 🔸️ولی از زمان شیخ‌الرئیس، علی‌رغم نوسانات مختلفی که بوده، کمتر کسی مانند مرحوم ملاصدرا (رضوان الله علیه)، طلوع کرد. او یک نقطه عطفی در فلسفه اسلامی ترسیم کرد. 🔸️اندیشه‎های او از سرچشمه‎های مختلفی بهره می‎برد و بدون شک از مباحث عرفانی بسیار متاثر بوده است. افکار و نوشته‎های ایشان، در بعضی موارد، صبغه غالبش، عرفانی بود و در بسیاری موارد صبغه عرفانی هم چاشنی مسائل فلسفی بود. 🔸️...انسی که با منابع دینی داشت، ریاضت‎های عملی، عبادت‎ها و سفرهای پیاده به حج که معروف است هشت سفر پیاده رفته -بعضی در تعدادش تشکیک کرده اند اما با همه این‎ها- ایشان مسلما در این جهات امتیازی داشته؛ یعنی هم از لحاظ عبادت، هم از لحاظ خلوت، هم از لحاظ توسل به اهل بیت(علیهم السلام)، هم از لحاظ استفاده از منابع فلسفی مختلف مشائی-اشراقی و هم از لحاظ استفاده از منابع عرفانی [ویژه بودند]. 🔸️او یک اعجوبه‎ای بود که با چنین ویژگی‎هایی در عالم معارف اسلامی پیدا شد، زحمات زیادی کشید تا آثار متنوع فراوانی عرض کرد. ♦️ آیت الله ۱۳۹۲/۰۲/۱۹ 🗓 به مناسبت ۱ خرداد ماه، روز بزرگداشت صدرالمتالهین (ره) ✅ @mesbahyazdi_ir @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀ولی حکمت آیت الله العظمی جوادی آملی: صدرالمتالهین ولیّ حکمت است ، نه حکیم. او امام حکمت است ، نه حکیم. در این چهار قرن بزرگان زیادی آمدند و شدند امت این امام.. 💠به مناسبت سالروز بزرگداشت @feghh_osoul
💠 ♦️حضرت علامه حسن زاه آملی : روزى مرحوم علامه طباطبايى را در خيابان زيارت كردم و در معيت ايشان ، تا درب منزلشان رفتم . به درب منزل كه رسيديم ايشان تعارف كردند. عرض كردم : مرخص مى شوم . ايشان ، در پله بالا ايستاده بودند و پايين بودم ، رو به من كردند و گفتند: ♦️ حكماى الهى اين همه فحش ها را شنيدند سنگ حوادث را خوردند، قلم ها به دشنام و بدگويى آنها پرداختند، اين همه فقر و فلاكت و بيچارگى را از تبليغات سوء كشيدند. ♦️گاهى به كهك به سر مى بردند و گاهى ... با اين همه حقايق را در كتاب هايشان نوشتند و گفتند: ♦️ آقايانى كه به ما بد گفتيد و فحش داديد و زندگى را در كام ما تلخ كرديد و مردم را عليه ما شورانيديد، حرف اين است و حق اين است كه نوشته ايم و براى شما گذاشته ايم ، حال هر چه مى خواهيد بگوييد. ♦️آنها حرف حقشان را نوشتند و براى نفوس مستعد به يادگار گذاشتند، تمام تلاش اين است كه منطق وحى را بفهميم . خداوند ملاصدرا را رحمت كند! مفسر است ، محدث است ، فقيه است ، مرد سير و سلوكى است كه هفت مرتبه پياده به زيارت بيت الله الحرام ، مشرف مى شود و بار هفتم در بصره نداى حق را لبيك گفته است . ايشان در در شرح اصول كافى حديث امام سجاد عليه السلام را نقل مى كند كه : ♦️چون خداوند سبحان ، مى دانست در آخر الزمان مردمى عميقى پيدا مى شوند در توحيد و در اصول عقائد اوايل سوره حديد و سوره اخلاص را فرستاد. مرحوم آخوند مى گويد: به اين حديث كه رسيدم گريه ام گرفت . اين گريه شوق است و گريه عشق ، چون خودش مى بيند كه اين حديث ، براى امثال اوست @feghh_osoul
اهمیت فلسفه صدرا در منظر امام خمینی 📚 امام خمینی در نامه به گورباچف می نویسد: «اگر جنابعالي ميل داشته باشيد در اين زمينه ها تحقيق کنيد مي توانيد دستور دهيد که صاحبان اين گونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب ، در اين زمينه ها به نوشته هاي فارابي و بوعلي سينا (رحمت الله عليهما) در حکمت مشا مراجعه کنند تا روشن شود که قانون عليت و معلوليت که هر گونه شناختي بر آن استوار است، معقول است نه محسوس، و ادراک معاني کلي و نيز قوانين کلي که هرگونه استدلال بر آن تکيه دارد معقول است نه محسوس. و نيز به کتابهاي سهروردي (رحمت الله عليه) در حکمت اشراق مراجعه نموده و براي جنابعالي مشخص کنند که جسم هر موجود مادي ديگر، به نور صرف که منزه از حس مي باشد نيازمند است و ادراک شهودي ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسي است و از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حکمت متعاليه صدر المتألهين (رضوان الله تعالي عليه و حشرت الله مع النبيين و الصالحين) مراجعه نمايند تا معلوم گردد که حقيقت علم همانا وجودي است مجرد از ماده و هرگونه انديشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد.» @feghh_osoul
در دیدگاه آیت الله العظمی امام خامنه ای: ✅مكتب فلسفى صدرالمتألّهين همچون همه‌ى فلسفه‌ها در محدوده‌ى مليت و جغرافيا نمى‌گنجد و متعلق به همه‌ى انسانها و جامعه‌ها است. همواره همه‌ى بشريت به يك چهارچوب و استخوان بندى متقن عقلانى براى فهم و تفسير هستى نيازمندند. هيچ فرهنگ و تمدنى بدون چنين پايه‌ى مستحكم و قابل قبولى نميتواند بشريت را به فلاح و استقامت و طمأنينه‌ى روحى برساند و زندگى او را از هدفى متعالى برخوردار سازد. و چنين است كه بگمان ما فلسفه‌ى اسلامى بويژه در اسلوب و محتواى حكمت صدرايى، جاى خالى خويش را در انديشه‌ى انسان اين روزگار ميجويد و سرانجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت. @feghh_osoul
♨️ فلسفه صدرا فلسفه صدرا از نوع ( سهل ممتنع ) است، به ظاهر بسيار ساده است، عبارتش اديبانه و منشيانه است، اما يك فرد بسيار مستعد سالها بايد كار كند تا به مرحله اول برسد يعنى بفهمد كه آنرا نمى فهمد، تا بار ديگر با ديد ديگرى وارد شود. حكمت الهى به وسيله صدرالمتألهين دگرگونى يافت كه مى توان آن را يك جهش ناميد، جهشى در فلسفه اسلامى. اين جهش مسبوق به يك سلسله دگرگونى هاى تدريجى بود كه قبلا به وسيله ديگران انجام يافته بود. @feghh_osoul
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم آیت الله العظمی بهجت ره: خدا کند که از این واضحات ما نابینا نباشیم. ولو یک ساعت از عمر ما باقی مانده باشد در همان یک ساعت فریب شیطان را نخوریم، نابینا نباشیم. کما اینکه در همان یک ساعت خیلی از علمای اهل سنت را ما می دانیم که اینها برگشته اند، مستبصر شده اند. شاید هم خدا قبول بکند ولو اینکه چیزی بر وفاتش نمانده باشد. مثل غزالی که یقینی است عدولش بر تشیع. [او می گوید:] حرص بر ملک سبب شد از برای غصب خلافت. این تصریح نیست؟ تصریح به تشیّع نیست؟ یا آن همه اثنی عشریه ای که محیی الدین دارد، علی‌رغم آن همه اغلاطی که در فتوحات هست، آیا این رجوع نیست؟ آن قدر مقام دوازده امام را بالا برده است که در کلمات شیعه شاید پیدا نشود اینجور مدح و ثناء برای این دوازده تا. @feghh_osoul
البته به این استفتاء از مرحوم آیت الله العظمی بهجت توجه کنید: سؤال: آیا محی‌الدین ابن‌عربی، ضال و مُضل است؟ جواب: این سؤال را باید از آقا سید محمدکاظم یزدی رحمه‌الله پرسید که با آن همه تورع، احتیاط می‌کند. ١ البته ما نمی‌توانیم از محی‌الدین و امثال او و گفته آنها تبعیت کنیم و از آنها متابعت نماییم و بنا بگذاریم که: کل مایقُولُهُ حَق (هرچه می‌گوید، حق است). ما باید در اعتقاد و عمل تابع انبیا و اوصیا علیهم‌السلام و با آنها باشیم، اما اینکه بگوییم: اینها کافرند و تناکح و تناسل با آنها جایز نیست، این را هم نمی‌توانیم بگوییم؛ زیرا آنها به نماز و روزه التزام داشته‌اند، حرف‌های آنها قابل تأویل است؛ مثل بایزید و جنید که دارای شطحیات بوده‌اند. و به‌طورکلی در مورد افرادی که نمی‌دانیم چگونه بوده‌اند و عاقبتشان چه شده، می‌گوییم: هرکس که موافق با اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد، ما هم با او موافقیم؛ و هرکس با آنها مخالف باشد، مخالف هستیم. درهرحال، باید از ثقلین تقلید کرد، و مرجع همه مسلمان‌ها ثقلین (قرآن و عترت پیامبر) است. در محضر بهجت، ج۲، ص۱۱۶ ١.ر.ک: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، النجاسات: الکافر. @feghh_osoul
بیان لطیفی امام خمینی دارد که ایشان فرمودند: و در ، دخیل است. باید حوزه بیانات لطیف اهل بیت را متوجه شود که زمان و مکان در اجتهاد دخیل است؛ این توجه موجب می شود ظرفیت حوزه خودش را نشان دهد و بالا برود. از همین راه ها، علم و نیازهای روز ترقی می‌کنند. در بحث صدقه سلسله روایاتی است که مرد اگر بخواهد از مال خودش صدقه بدهد آزاد است؛ اما زن اگر بخواهد از مال خودش که یا ارث اوست یا کسب اوست صدقه بدهد باید به اذن شوهر باشد و روایاتی هم معارض این است. در جمع بین این دو طائفه عده ای از فقهای ما، تصرف در هیئت کردند و گفتند آن روایاتی که می گوید صدقه زن باید به اذن شوهر باشد؛ ظاهرش وجوب است؛ اما حمل بر استحباب می کنیم و جمعا بین المتعارضین. اما آنچه امام فرمود زمان و مکان در اجتهاد دخیل است این است که آیا نمی شود در جمع بین متعارضین، تصرف در ماده کرد؛ نه تصرف در هیئت؟ یعنی در وجوب و استحباب تصرف نکنیم، تصرف در ماده، که اگر زن و مرد به رشد عقلی رسیدند، آنجا لازم نیست زن از مرد اجازه بگیرد. اینکه امام فرمود زمان و مکان در اجتهاد دخیل است، شاید از این قبیل باشد، یا در بحث که الآن ابزار بازی بچه ها است و کسی به آن نگاه حرام دینی نمی‌کند؛ آیا در این زمان، باز هم مجسمه‌ سازی و تصویر ذی‌روح، حرام است؟ اینها مباحثی است که باید در حوزه بحث شود! آیت الله العظمی جوادی آملی ۱۴۰۲/۳/۳ @feghh_ousoul
17.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 خطبه جالب خطیب جمعه مرکز اسلامی میشیگان آمریکا علیه جهل برخی شیعیان و مسلمانان ... «سید باسم الشرع» خطیب و مدیر مرکز اسلامی الزهرا در ایالت میشیگان آمریکا خواستار هوشیاری جوانان مسلمان در برابر توطئه‌ها علیه تنها حکومت شیعی در جهان شد. @feghh_osoul
✅ 🇸🇾 تجمع طلبة الحوزة السوريين🇸🇾 🔹 أسعد الله أيامكم 🔹 👤 كلمة الحفل: سماحة آية الله الشيخ محمد حسين ملك زاده "زيد عزه". 🗓 الزمان:الخميس ليلة الجمعة 2023/05/25 الموافق 05/ذي القعدة/1444 🕙 الساعة الثامنة مساءا 🕌 المكان: دورشهر، زقاق 36، ب24. الدعوة عامة للرجال والنساء 🆔 @feghh_osoul •-------••✾•🌿🌺🌿•✾••------•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✝️ کشیش ارشد آمریکایی: رفتن به کربلا برای همه واجب است، اگر تا به حال کربلا نرفته اید، همین الآن برای رفتن به آنجا برنامه ریزی کنید. 📌 صحبتهای بسیار جالب «کِنِث جی. فلاورز» کشیش ارشد کلیسای دترویت درباره تجربه اش از زیارت حرم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام. 🤲 خداوندا! شفاعت و زیارت با معرفت سرور آزادگان جهان را نصیب ما بفرما @feghh_osoul
✔️ آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی): 🔸 آقای بهجت قریب به ۶۰ سال قبل به قم آمد. وی شاگرد مرحوم آشیخ محمّد حسین اصفهانی بود. 🔹 در همان اوایلی که آقای بهجت به قم آمد، من و آقای حاج سیّد مهدی روحانی از ایشان خواهش کردیم که خارج مبحث تعبّدی و توصّلی را برای ما درس بگوید؛ چون شاگرد آشیخ محمّد حسین بود و ما می‌خواستیم بر حاشیه مرحوم آشیخ محمّد حسین بر کفایه احاطه پیدا کنیم. قبول کرد. دو سه هفته‌ای از ایشان استفاده کردیم. درس در یکی از بقعه‌های حرم حضرت معصومه (س) برگزار می‌شد. به خاطر دارم اوایل من کفششان را جفت می‌کردم و ایشان ناراحت می‌شد. بعداً دیگر کفش خود را همراه می‌برد و کنار دست خودش می‌گذاشت. 🔸 آن قسمتی که ما درس گرفتیم کاشف از دقّت نظر بود. از دیگران هم شنیدم که بر دقّت نظر ایشان صحّه می‌گذاشتند. 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص702 @Feghh_osoul
🔰اطلاق گیری در خطاب مشتمل بر استثناء 🔸در کلامی که مشتمل بر استثناء است این بحث مطرح میشود که مستثنی منه و مستثنی هردو اطلاق دارند یا فقط مستثنی منه اطلاق دارد ؟ 🔹برخی از اصولیون مانند مرحوم بحر العلوم(ره) فرموده اند که ظاهر خطاب استثناء این است که به لحاظ مستثنی منه اطلاق دارد نه به لحاظ مستثنی 🔅 مثلا اگر شخصی بگوید «لا آکل من الطعام الا ما کان مالحا» و مع ذلک ماهی نمکین برای او تهیه کنند در حالی که او از ماهی اشمئزاز دارد عرف نمیگوید که «ماکان مالحا» اطلاق دارد و شامل ماهی میشود ؛ چرا که شخص میتواند بگوید منظور من این بود که من غذای غیر مالح نمیخورم اما اینکه هر غذایی میخورم را نگفته ام ! ✳️ ثـمـره اختلاف 🔻یکی از ادله ی مطرح شده در رابطه با معاملات مستحدثه ، کریمه «لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل إلا أن تکون تجارۀ عن تراض» میباشد اما در صورتی که مبنای سابق الذکر را کسی بپذیرد، نمیتواند به این آیه شریفه برای غرض مذکور تمسک کند 🔻چرا که مستثنی در آیه شریفه اطلاق ندارد و شامل مطلق تجارتی که از روی تراضی باشد «مانند بورس» نمیشود 🆔 @feghh_osoul
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔹 در معقول خوب است. در رواشح سماويه در حاشيه اش بر کشی، منقول او هم خوب است. 🔸 معقولش خوب است ولی منقولش خيلی خوب نيست، در رجال خيلی قوی نيست، در حديث شناسی خيلی قوی نيست. @feghh_osoul
✳️ ترورِ ابن‌غضائری ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی) 1394/8/13 🔸 ابن‌غضائری که با خط غلو خیلی تند برخورد می‌کند و به أدنی چیزی به آن‌ها حمله می‌کند، مقداری از آن هم در آن زمان ریشه‌های سیاسی داشته است- شیخ راجع به ابن غضائری پسر می‌گوید: «اُختُرم رحمه الله»، 🔹 ما برای اولین‌بار احتمال دادیم که فاطمی‌ها او را ترور کرده باشند، چون با مناقشاتی که ایشان در روایات می‌کرد، خیلی از زیربناهای فکری فاطمی‌ها به هم می‌خورد. @feghh_osoul
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی) 1394/8/13 🔸 دولتِ فاطمیون در مصر در آن زمان حکومت شیعی بودند. احکامشان همان احکام ماست، با این تفاوت که در «دعائم» روایاتی را که جنبه حکومتی دارد، انتخاب و تقویت کرده است. 🔹 اسماعیلیه چون حکومت تشکیل دادند بیشتر روی بحث‌های ولایی و حکومتی رفتند... چنانکه حوزه‌های علمیه ما تا قبل از تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، احادیث اداری و حکومتی را کمتر متعرض می‌شدند اما بعد از آن بیشتر متعرض می‌شوند. 🔸 اسماعیلیه روایات غلوآمیز درباره حاکم را خیلی تقویت می‌کردند؛ یعنی حاکم را به صفات الهی فرض می‌کردند و بر آن استدلال هم می‌کردند. این هم شرحی عجیب دارد. اخیراً رساله‌ای از مجموعه رسائل قلعة الموت چاپ شده است سرگذشت «بابا سیدنا». در آن رساله رسماً قائل‌اند که باید خداوند در هر زمانی در شخصی تجلی کند و او صفات الهی مثل حی و قادر و مرید و قیوم و غیره دارد. @feghh_osoul
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (1395/2/26) 🔸...«قال لنا احمد بن الحسین» مراد از «احمد بن الحسین» ابن غضائریِ پسر است. ابن‌غضائریِ پسر تا حدود 410 و 411 ظاهرا مسلّم بوده. حالا اگر فرض کنیم وفات ایشان یا احتمالی که ما دادیم ایشان را ترور کرده باشند قبل از وفات پدرش باشد، سال 410 یعنی زمان نجاشی و شیخ طوسی را کاملا درک کرده است. @feghh_osoul
✔️ درس خارج فقه استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار 1398/06/24 🔸 مرحوم آیت الله مؤمن نقل می‌کردند از مرحوم امام که ایشان فرموده بودند اگر درس خارج می خواهید بروید، یا بیع بروید و یا طهارت. خود ایشان هم می بینیم که با آن روحیه انقلابی، بیع و طهارت و خلل در صلاة را فرموده‌اند. به دلیل اینکه این ابحاث از مباحث بسیار پر چالش هستند و نیرو افزایی را در مشارکین در بحث ایجاد می‌کند. @feghh_osoul
💢نتوانستیم حقوق شهروندی و کرامت انسانی را براساس فقه و اخلاق پایه‌ریزی کنیم/ فقه توانایی تأمین یک زندگی سالم، کامل و مفرح را دارد ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه: 🔹قانون حقوق شهروندی را در زمانی که معاونت قوه قضائیه را در زمان آیت‌الله شاهرودی برعهده داشتم، خود ما تدوین کردیم و تمام مواد آن براساس موازین فقه شیعه و فقه اهل بیت (ع) است. مقصود از شهروند، فردی از جامعه است یعنی تمام اقشار را در بر می‌گیرد. به عنوان مثال، حقوق متهم به بهترین وجه در قوانین و آئین نامه‌های فقهی ما دیده شده است؛ یعنی فقه می‌تواند زندگی کسی که می‌خواهد زندگی شهری سالم و کامل و مفرحی داشته باشد را تامین کند. 🔸قانون اساسی ما بر اساس فقه است و در زمان تدوین از نظرات فقهای بزرگ زمان استفاده شده است، اما نتوانستیم وظیفه اداری را از جهت حفظ حقوق شهروندی، حفظ کرامت انسانی و رفتار و اخلاق اداری، براساس فقه و اخلاق و قانون اساسی پایه‌ریزی کنیم. 🔹حوزه‌های علمیه باید دایره موضوع شناسی و بهره برداری از منابع بویژه قرآن و عقل را گسترش دهند. در فقه امام صادق (ع) قرآن و عقل جایگاه بلندی دارد اما ما در فقه بیشتر سراغ احادیث و روایات رفتیم تا قرآن و سنت؛ لذا باید بیشتربه قرآن و عقل بها دهیم تا به مسائل روز بهتر پاسخ دهیم. 🔸فقه ما که پرتوی از فقه امام صادق (ع) است، براساس تعالیم قرآنی و فطرت انسان و قوانین حاکم بر روح و روان و جامعه تدوین شده است بنابراین نباید قرآن را با زندگی و حکومت و رفتارهای دلخواه خود برش بزنیم. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71372 🆔 @feghh_osoul
💢بررسی ادله حجیت شهرت فتوایی ✔️حجت‌الاسلام محمدرضا ترابی: 📌فقیهان برای استدلال بر حجیت شهرت فتوائیه به ادله‌‌ای تمسک کرده‌اند: 🔹الف) فحوای ادله حجیت خبر واحد به بیانات متعدد: ۱- هرچه مفید ظن است حجت است و ظن حاصل از شهرت به مراتب بیشتر است. ۲- ملاک حجیت خبر واحد، طریقیت است و شهرت این طریقیت را به طریق اولی دارد. ۳- شهادت عدلین حجت است و در شهرت شهادت بیش از دونفر عادل در یک مساله وجود دارد. 🔸ب) مرفوعه زراره: سند این روایت مورد مناقشه واقع شده است ضمن اینکه در این روایت قرائنی وجود دارد که دلالت دارد که مراد از شهرت در اینجا شهرت عملی و روائی است نه فتوائی مثل فرض وجود تعارض بودن مورد و عبارت (یاتی عنکم الخبران ماثوران). 🔹ج) مقبوله عمربن حنظله: مشایخ ثلاث این روایت را نقل کرده‌اند و آن را تلقی به قبول کرده‌اند هرچند مرحوم آیت‌الله خویی (ره) به وجود عمر بن حنظله در سند خدشه‌ می‌کند، الا اینکه اولا اصحاب به این روایت عمل کرده‌اند و ثانیا این روایت از مرویات صفوان است و ثالثا مشایخ ثلاث این روایت را نقل کرده‌اند که همگی از توثیقات عامه هستند. 🔻 اما بررسی مضمون مقبوله: صدر روایت مربوط به باب قضاء است و ذیل روایت در باب مستند قضاوت است و سوالاتی در این مقبوله وجود دارد؟ 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71408 🆔 @feghh_osoul
الاشتغال بالفقه ام بالتفسير والكلام؟ السيد علي الفاني الاصفهاني خمسون مسألة ص٣٩ @feghh_osoul
ما هي الكتب الاُصوليّة التي تنصحون بقرائتها؟ باسمهِ جلّت أسماؤه: ✅ أهمّ الكتب الاُصوليّة هي الكتب المشتملة على فكر الشيخ الأعظم الأنصاري، والمحقّق الآخوند الخراساني، والمحقّقين النائيني والأصفهاني والعراقي والخوئي (قدّس اللّه أسرارهم جميعاً)، فإنّ غاية ما توصّل إليه الفكر الاُصولي هو وليد فكر هؤلاء الأساطين. المرجع الكبير السید صادق الروحاني ( قدس سره) @feghh_osoul
فائدة استظهارية: حول استعمال لفظ (لا أحب) في الروايات الشريفة يقول المحقق البحراني (قدس سره): « و أما لفظ لا أحب فإنه و إن اشتهر بينهم أنه من ألفاظ الكراهة، إلا أنا قد حققنا في غير موضع مما تقدم أن هذا من الألفاظ المتشابهة، لاستعماله في الأخبار بمعنى التحريم كثيراً مع استعماله فيها بمعنى الكراهة، فلا يحمل على أحدهما إلا بالقرينة » 📍انظر الحدائق الناضرة ج ١٩ ص٢٨٠ @feghh_osoul