📸تصویر دیده نشده از آیتالله خرسان و امام خمینی
🔺از سمت راست: حضرت امام خمینی(ره) ، آیتالله سیدمحمدمهدی خرسان (ره)، حجتالاسلام والمسلمین استاد سید ضیاء بکاء
🗓 مسجد بهبهانی در نجف اشرف سال 56، قبل از تشییع جنازه آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره)
🆔 @feghh_osoul
27.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کوتاه از سبک زندگی مرحوم آیتالله خِرسان
@feghh_osoul
💽 مجموعه آثار آیتالله سید محمدمهدی موسوی الخرسان (ره)
📚متن ۱۵ عنوان کتاب در ۶۰ جلد از آثار آیتالله سید محمدمهدی موسوی الخرسان، به همراه کتب مرتبط با آثار ایشان، به زبانهای عربی و فارسی، در موضوعاتی چون: کتابشناسی و شخصیتشناسی، امامت و پیامبران، احادیث و چهارده معصوم(ع)
📖ارائه کتابهایی همچون: موسوعه عبدالله بن عباس (۲۱ جلد)؛ موسوعه ابن ادریس الحلی (۱۴ جلد)؛ علی(ع) امام البررة (۳ جلد)؛ مقدمات کتب تراثیة (۲ جلد)؛ هدیة العارفین، اسماء المؤلفین وآثار المصنفین (۲ جلد)
🔗 دانلود و خرید نرمازار به همراه تخفیف
🆔 @feghh_osoul
⚫️إنّا لله وإنّا إليه راجعون
انتقل إلى رحمة الله تعالى امس (الاثنين ٢ ربيع الأول ١٤٤٥ هـ) العالم الجليل سماحة آية الله السيد محمد حسين المرتضوي اللنگرودي عن عمر ناهز ٩٨ عاماً.
الفقيد هو نجل آية الله العظمى السيد مرتضى اللنگرودي قدس سره
#اللنگرودي
@feghh_osoul
📘ست رسالات فقهية استدلالية
من مؤلفات سماحة آية الله السيد محمد حسين المرتضوي اللنگرودي قدس سره
#اللنگرودي
@feghh_osoul
💠 محقّق طراز اوّل
🔹 احمد بن محمّد اردبیلی معروف به « #محقّق_اردبیلی » که در تعبیرات متعارف مردم، به «مقدّس» مشهور است، از محقّقین طراز اوّل و از مفاخر علم و تقواست.
🔸 او در فقه صاحب مکتب است، به این معنی که بین قبل از او و بعد از او، تفاوت بسیار در کیفیت استدلال و استنباط هست. صاحب مدارك صاحب معالم و فاضل سبزواری از پیروان مکتب محقق اردبیلی هستند.
🔹 سخن مشهوری است که میگویند:
مطالبی را که محقّق اردبیلی احتمال آن را داده، صاحب مدارك گمان به آن پیدا کرده و صاحب ذخیره قطع به آنها پیدا کرده است. اینها با اینکه خود از بزرگان و متفکراند، به «اتباع اردبیلی» مشهورند.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۸۰
#مقدس_اردبیلی
@feghh_osoul
💠 ویژگیهای محقّق اردبیلی
🔹 استقلال در نظر، یکی دیگر از ویژگیهای فقهی محقّق اردبیلی است. در بسیاری از مباحثی که وارد میشود، در برابر دیدگاه اصحاب و فقهای پیشین، نظریهای مستقل ابراز میکند. در نهایت، چون مانند شیخ انصاری فکر جوّالی دارد، نظریهاش را به طور قطع نمیگوید و به صورت احتمال بیان میکند.
🔸 شاید این متفکّر بودن ایشان جنبه ارثی نیز داشته باشد؛ چرا که دایی ایشان از ریاضیدانان بسیار مهم بود و خود محقّق اردبیلی در بحث قبله میگوید: دایی من پس از خواجه طوسی، بر همه ریاضیدانان پیشی داشت.¹
🔹 در مقام قدس و تقوای ایشان همین بس که شخصیتی مانند صاحب جواهر، در بحث عدالت به معنای اخصّی که میرسد، در تعریض بر کسانی که شرایط عدالت را خیلی سخت گرفتهاند، میفرماید: «با این حساب، جز محقّق اردبیلی و سیّد هاشم بحرانی کسی باقی نمیماند»²؛ یعنی محقّق اردبیلی نمونه اعلای تقوا و عدالت است.
1⃣ مجمع الفائدة و البرهان؛ ج ۲ ص۷۱.
2⃣ جواهر الکلام؛ ج ۱۳ ص ۲۹۵؛ عبارت این است: «بل عليه لا يمكن الحكم بعدالة شخص أبداً إلا في مثل المقدس الأردبيلي و السيد هاشم على ما ينقل من أحوالهما».
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۸۰
#مقدس_اردبیلی
#صاحب_جواهر
#شیخ_انصاری
@feghh_osoul
✳️ #اجماع_تشرفی
✔️ استاد سید محمد صادق علم الهدی:
🔸 «اجماع تشرفی» مختصّ متشرفین به محضر ولی عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) است؛ که به محضر حضرت میرسند و به صورت حضوری حکم را از حضرت دریافت میکنند. یا کسانی که می توانند با ارواح پاک ائمه (علیهم السلام) ارتباط داشته باشند. از کسانی که اینگونه بوده معروف است که مقدّس اردبیلی است؛ او نزد امام زمان (علیهالسلام) میرسیده و پرسش از احکام میکرده؛ و یا به حرم امیرالمؤمنین (علیهالسلام) مشرف میشده و مستقیماً با ضریح مقدسه مکالمه داشته و بسیاری از معضلات فقهی را از حضرت سؤال میکرده.
🔹 میگویند بسیاری از دعاوی اجماع مقدّس اردبیلی(ره) از قبیل همین اجماعات تشرفی است که او مستقیماً از لسان مبارک امام (علیه السلام) شنیده، منتهی به خاطر مصالحی که هست تعبیر اجماع را آورده است.
🔸 مستند این گونه اجماعات «حس» است؛ باید عن حسٍ صوت امام (علیهالسلام) را بشنوید و یا لا أقل متن مبارک امام (علیه السلام) را ببینید.
#اصول_فقه #امام_زمان #فقه
@feghh_osoul
روش شناسی کلامی محقق اردبیلی .pdf
737.5K
📕 #مقاله "روش شناسی کلامی محقق اردبیلی"
✍استاد محمد رضا امامی نیا ، عادل فرساددوست
💦چکیده
مقدس #اردبیلی، از علمای به نام شیعه است که علاوه بر مقام شامخ علمی، در زهد و ورع و تقوی ضرب المثل است. ایشان، در کنار مباحث و تحقیقات فقهی، به مباحث اعتقادی نیز اهتمام داشته و کتاب «الحاشیه علی الهیات الشرح الجدید للتجرید» مهمترین اثر کلامی او است. وی در مباحث کلامی روش عقلی- نقلی داشته و بسیاری از مباحث را با براهین عقلی اثبات کرده و در ناسازگاری بین عقل و نقل، از روش تأویل استفاده میکند، و در عین حال در جاهای مختلف از روایات بهره میگیرد. او در پژوهش های کلامی خود از علوم مختلف و مرتبط استفاده کرده و در مواجهه با آراء دیگران جانب انصاف را فرو نمیگذارد.
مقاله علمی - پژوهشی
#کلام_اسلامی
#روش_شناسی_علم_کلام
@feghh_osoul
نادرستى انتساب (حديقة الشّيعه) به مقدس اردبيلى - نادرستی انتساب حدیقة الشیعة به مقدس اردبیلی نسخه متنی.PDF
377.9K
📕 #مقاله "نادرستى انتساب حدیقة الشّیعه به مقدس اردبیلى"
✍علی اکبر ذاکری
حدیقة الشیعه به محقق #اردبیلى نسبت داده شده و شمارى با توجه به این بستگى اهمیت بسیارى به آن مى دهند.
این اثر از آن جا که علیه صوفى گرایى و فلسفه سخن گفته حساسیتهاى فراوان برانگیخته است. روایاتى که در ردّ صوفى گرایى و فلسفه در این اثر گرد آمده در هیچ یک از منابع پیشین وجود ندارد و حدیقه منبع نخستین است و دیگر کتابها از آن گرفته اند.
شمارى که مخالف صوفى گرى بوده اند تلاش ورزیده اند ثابت کنند که حدیقة الشیعه از آنِ محقق اردبیلى است. آنان که با صوفى گرى هماهنگ بوده اند در این که کتاب از محقق اردبیلى باشد خدشه وارد کرده اند. در این بین شمارى بدون نظر به این جریانها دیدگاههایى را در درستى و نادرستى این بستگى ارائه داده اند. آنچه ما را بر آن داشت که در این باره به کند و کاو بپردازیم احادیث بى پایه و سستى است که در این اثر دیده مى شود و با روش و شیوه اى که محقق اردبیلى در مجمع الفائدة والبرهان دارد ساز نمى آید...
با مطالعه حاشیه اردبیلى بر الهیات شرح جدید تجرید [قوشچى] این اطمینان به دست مى آید که محقق اردبیلى نه تنها مخالف فلسفه و عرفان نیست بلکه خود از فلاسفه بوده و عرفا را ارج مى نهاده است...
@feghh_osoul
#معرفی_کتاب
#روش_شناسی_اجتهاد
💠 10 کتاب مرتبط با روش شناسی اجتهاد:
1️⃣ پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی - سعید ضیایی فر
2️⃣ مکاتب فقهی - محمدحسن ربانی بیرجندی
3️⃣ درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف - حسین ایزدی
4️⃣ درس خارج و گام های اجتهاد - احمد مبلغی
5️⃣ فقه قرآنی با نفس رحمانی (مکتب محقق اردبیلی) - علیرضا خیراللهی
6️⃣ مکتب اجتهادی آخوند خراسانی - مصطفی محقق داماد
7️⃣ مکتب اجتهادی سید طباطبایی یزدی - مصطفی محقق داماد
8️⃣ مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی - خانم اخوان صراف
9️⃣ مکتب فقهی امام خمینی(ره) - سعید ضیایی فر
0️⃣1️⃣ روش شناسی فقهی (نخستین نشریه روشی در علوم حوزوی) ـ مرحوم اکبر ترابی شهرضایی و همکاران
@feghh_osoul
ملا آقای دربندی
🔶آیت الله العظمی وحید خراسانی :
شیخ انصاری مردی است که مادر علم، کم تر مثل او زاییده است. امروز روز وصف عظمت او نیست...
🔶شیخ انصاری آن کسی است که دنیا اعتراف می کند که او از آن نوابغ نایاب بشریت است و از آن مغزهای طراز اول عالم بشریت است. شیخ فرمانده صد میلیون شیعه بوده و میلیونها ليره در آن زمان از زیر دستش رد می شده، ولی وقتی که از دنیا رفت، تمام دارایی اش هفده تومن بوده.
.
🔶آن علمش که سیطره علم او دنیا را پر کرده و این هم عملش که وضع عملش عالم را گیج کرده است. این است که وقتی خليفه عثمانی از والی عراق برنامه زندگی شیخ انصاری را پرسید، او به خلیفه عثمانی گفت که اگر می خواهی علی بن ابی طالب را در علم ببینی و اگر می خواهی فاروق اعظم را در زهد ببینی باید شیخ انصاری را ببینی، شیخ چنین مردی است.
.
🔶آن وقت از یک چنین مردی و از یک چنین فحلی، شخص عالمی را طلبیدند، بسیار تأمل نمود تا یکی را انتخاب کرد. شیخ انصاری آن هنگام که این شخص را فرستاد، تا دم دروازه به همراهی و بدرقه اش رفت و برگشت...
.
🔶فردای آن روز، به شیخ انصاری خبر دادند که این شخص برگشته است. شیخ پریشان شد که چرا برگشته، به دیدنش رفت و گفت: چرا آمدی؟ گفت: دیروز که بدرقه ام کردی وارد کربلا شدم... به خواب رفته و خودم را در بهشت دیدم، به من قصری نشان دادند که دیدم تمام قصرهای عالم در مقابل این قصر گویی خرابه ای بیش نیست، پرسیدم این قصر از کیست؟ گفتند: این قصر از آن توست و تو سه شب دیگر در این قصر منزل می کنی.
.
🔶دنبال آن قصر دیگری به من نشان دادند که دیدم باز قصر من در مقابل آن قصر گویی مثل یک خرابه ای بیش نیست. چشمم که به آن قصر افتاد اصلا تمام بهشت را فراموش کردم. گفتم: این قصر از کیست؟
.
🔶گفتند: این قصر از شیخ مرتضی انصاری است. بعد از این قصر، قصر سومی را به من نشان دادند که باز دیدم قصر تو در مقابل آن قصر یک خرابه ای بیشتر نیست. پرسیدم: این قصر مال کیست؟ گفتند: این قصر از ملا آقای دربندی است. تا من این کلمه را شنیدم در عالم رؤیا متحیر ماندم.
.
🔶گفتم: شیخ ما کجا، ملای دربندی کجا؟! ملای دربندی مردی است برازنده ولی چه حسابی در این عالم است که قصر شیخ انصاری با این تفوق علمی و عملی اش، در مقابل قصر ملای دربندی، مثل یک ستاره در مقابل خورشید باشد؟!
.
🔶تا این حیرت برای من پیش آمد، به من گفتند داستان این است: این قصری که به تو داده اند زاییده علم و عمل توست. این قصری هم که به شیخ داده اند، مولود علم و عمل شیخ است. اما این قصری که به ملای دربندی داده اند، نه از علم اوست و نه از عمل او، این یکی از قصرهای اختصاصی حسین بن علی است و چون ملای دربندی برای عزای پسر فاطمه علیهما السلام منبر می رفته، سیدالشهدا از قصور اختصاصی اش این قصر را به ملای دربندی حواله داده است.
.
🔶این نه قصری است که به علم و عمل بشود به آن رسید. این قصر اختصاصی حسینی است...
.
🔶آن عالم برازنده، خواب را برای شیخ گفت. چنان که در خواب به او گفته بودند: این قصر، مال توست و سه شب دیگر جایت این جاست، همچنان شد و او در آن شب موعود، در وادی السلام زیر خاک خفته بود...
@feghh_osoul
انا لله و انا الیه راجعون
برادر عزیز جناب میرزا عباس کنتراتی ، درگذشت دایی بزرگوارتان ، خطیب توانمند و استاد درس خارج آیت الله سید ناصر شبری را خدمت شما و خانواده محترم تسلیت عرض کرده و اجر جزیل برای ایشان و صبر جمیل برای حضرتعالی را از خداوند منان عاجزانه مسئلت دارم .
مسعود درستی
@feghh_osoul
يكى از مشايخ ما اصرار مى فرمود اگر مى خواهيد بصيرت پيدا كنيد و چشم دلتان باز شود، در محضر قرآن باشيد.
درس و بحث نيز مغتنم است. زيرا همه اين علوم، شعبه ها و جدولهايى اند كه به كتاب الله پيوند دارند. ولى اين طور نباشد كه اين ها رهزن باشند و ما را از حريم قرآن دور كنند. به طورى كه صبح كه از خواب برخاستيم به فلان درس و مباحثه و يا تأليف كتاب و مقاله برويم و بعد ببينيم كه شب و روز بر ما مى گذرد و در محضر إله و كتاب الله نبوديم و همه گونه درس ها را داشتيم ولى درس اصلى را كه قرآن بود فراموش كرديم. پس درس و بحث باشد، ولى در محضر قرآن بودن اصل باشد كه قرآن به انسان ديد و روشنايى و صفا و نور و توحد مى دهد.
روايات نيز همانند قرآن اين چنين اند.
علامه حسن حسن زاده آملی
دروس شرح فصوص الحکم قیصری
@feghh_osoul
🏴🏴عظّم الله أجورنا وأجوركم بذكرى استشهاد سيدنا الزكي النقي الإمام الحسن بن علي العسكري عليه السلام، رزقنا الله وإياكم زيارته في الدنيا وشفاعته في الآخرة وأسألكم الدعاء🏴🏴
#تعزية #الإمام_العسكري
@feghh_osoul
💢ضرورت يا تهديد علم رجال برای مراجعه به تراث روایی!
✔️برخی معتقدند علم رجال برای تراث روایی تهدیدی ویرانگر است، چراکه براساس دادههای علم رجال جز تعداد کمی از روایات، روایاتی صحیح نخواهند بود. آیا چنین اعتقاد و نگرشی صحیح است؟ استاد شیخ محمد سند به این سؤال پاسخ میدهد.
📝در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73422
🆔 @feghh_osoul
✔️ مرحوم آیت الله تبریزی(ره) تعاریف را از قبیلِ «شرح الإسم» میداند، نه تعریف حقیقی
🔸«الأمر الثالث: في تقسيمات الواجب.
منها: تقسيمه إلى المطلق و المشروط، و قد ذكر لكلّ منهما تعريفات و حدود، تختلف بحسب ما أخذ فيها من القيود، و ربما أطيل الكلام بالنقض و الإبرام في النقض على الطرد و العكس، مع أنّها- كما لا يخفى- تعريفات لفظية لشرح الاسم، و ليست بالحد و لا بالرسم...»
📚 دروس في مسائل علم الأصول، التبريزي، الميرزا جواد ج2 ص5
#اصول
@feghh_osoul
آیت الله وحید.mp3
4.43M
🎙بشنوید|| سخنرانی #آیتالله_وحید_خراسانی در جمع #رزمندگان #دفاع_مقدس (۱۳۶۴)
إنّ الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کأنهم بنیان مرصوص
مقصد ما از این سفر زیارت این قیافههای نورانی و این چهرههای درخشان به نور ایمان [است] که راستی تا کسی نبیند این مناظر را نمیتواند دریابد که این رشیدمردها چه کردند. ما البته میشنیدیم ولکن شنیدن کی بود مانند دیدن
این فتیان بودند که توانستند این منطقه را خلاص کنند و آنچه که آدم فکر کند بدون گفت و گو کمیت فکر لنگ است و سرش این است که این مردم در این قدرتی که نشان دادند به دنیا فماندند قوت ایمان و قدرت یقین را و راستی دست و بازوی این مردم مجلای قدرت الهی شد.
این داستان بازیچه نبود یعنی بعد از پیدایش این انقلاب و ظهور قوت ایمان و قدرت دین در این مرز و بوم، آن هم قدرت ایمانی که از مرکز حکومت شیعه بهوسیله شخص اول روحانیت تشیع جلوه کرد، کمر دنیا را شکست. این بود که خواه ناخواه تصمیم گرفتند که با این جنبش الهی آسمانی بجنگند.
بدون تردید هرکسی اینجا بیاید و بگذرد از تمام این خرابهها قدرت ایمان و دین را میبیند که آنان چه کردند و اینان چه کردند.
من خودم مدتهاست که آرزو داشتم به این سرزمین و دیار سفری کنم آن هم فقط به حساب اینکه خودم بیایم از این سفر استفاده کنم و فقط مقصد خودم این بوده که در مجلس شما شرکت کنم چون مجلس شما مجلس دعاست و این دعا به نظر من مستجاب است و تمام شرایط اجابت دعا در این سرزمین فراهم است اصلا خود من در اینجا برای تجارت آمدهام برای کسب آمدهام.
@feghh_osoul
🔰 قنوات الدروس الفعلية للأبحاث العالية العربية في حوزة قم المقدسة 🔰
🔹 الشيخ محمد تقي الشهيدي الزنجاني
الأصول:
http://t.me/usolarabi
الفقه:
http://t.me/shahidi_sowm
🔹 السيد حسين الحسيني الشاهرودي
الفقه والأصول:
https://t.me/alshahroudi_h
🔹 السيد رياض الطباطبائي الحكيم
الفقه والأصول:
https://t.me/+M5CpW2BhVK9mOGUy
🔹 السيد جعفر علم الهدى البروجردي
الفقه والأصول:
https://t.me/alamalhoda_j
🔹 الشيخ معين دقيق العاملي
الأصول:
https://t.me/osouldakik
الفقه:
https://t.me/moeindakik
التفسير:
https://t.me/tafssirdakik
🔹 السيد مصطفى حسينيان
الفقه والأصول والتفسير:
https://t.me/alsaqeb
🔹 السيد جعفر الحسيني
الأصول:
https://t.me/osolSayedJaffar
الفقه:
https://t.me/feqhSayedJaffar
🔹 السيد جعفر الحسيني الشيرازي
الفقه والأصول:
https://t.me/shajara14_kharejalosoul
🔹 السيد زهير القزويني
الفقه والأصول:
https://t.me/zqazweeni
أبحاث فقهية وأصولية:
https://t.me/z_qazweeni
🔹 الشيخ يحيى الطائي
الفقه والأصول والمحاضرات:
https://t.me/+P2s8aWbGFaiOLb2r
🔹 السيد محمد حسن الرضوي الطوسي
كتاب الصلاة للشيخ عبدالكريم الحائري:
https://t.me/radhawisalah
🔹الشيخ محمد باقر الشيخ البحراني
فروع العلم الإجمالي (مستند العروة الوثقى):
https://t.me/almostand
مصباح الأصول:
https://t.me/misbahalasool
#دروس #قم_المقدسة
@feghh_osoul
✍🏻 #یادداشت #اختصاصی
🔺 جابر بن حیان و جعفر الصادق روی کارت تبلیغاتی شرکت لایبگ: بزرگداشت و تحریف 🔺
مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبانهای اروپایی: یوستوس فون لیبش[۱] (۱۸۰۳-۱۸۷۳) دانشمند آلمانی بود که به دلیل ابداعاتش در حوزه شیمی ارگانیک و تولید فراورده عصاره گوشت شهرت یافته است. او در سال ۱۸۶۵ به همراه جورج کریستین گیبرت[۲] «شرکت عصاره گوشت لایبگ[۳]» را در لندن پایه گذاشت. این محصول از چنان محبوبیتی در اروپا برخوردار شد که تولید سالانه آن در اواخر دهه ۱۸۷۰ به میزان ۵۰۰ تن رسید و پایهگذار یک تحول در صنایع غذایی و فرهنگ آشپزی شد.
یکی از نوآوریهای تبلیغاتی این شرکت چاپ کارتهای کلکسیونی با طیف وسیعی از موضوعات از اقصی نقاط دنیا بود که با چاپ سنگی رنگی[۴] تکثیر میشد. این کارتها نیز به اندازه خود محصولات این شرکت برای مخاطبان جذابیت داشت و هماکنون در بسیاری از بایگانیها و حراجیها مواردی از کارتهای کلکسیونی این شرکت به چشم میخورد.
از جمله این مجموعه کارتها مجموعه «تاریخ شیمی» و «شیمیدانان معروف» بود که در اوایل قرن بیستم در فرانسه توزیع شد. در این مجموعه کارتی با عنوان «جابر همراه با استادش جعفر الصادق (قرن ۸)» در سال ۱۹۰۳ به چاپ رسیده است که یک پیرمرد را با لباس شرقی در کنار جوانی با جامه چینی در یک محیط آزمایشگاهی نسبتا مدرن به تصویر میکشد. در نگاه اول ممکن است تصور شود که شخص سپیدموی بازنماگر چهره امام صادق است، اما در قاب دایرهای مجزایی که چهره پیرمرد را از روبرو تصویر کرده است، نام اروپایی جابر (Geber) درج شده است. بنابراین به نظر میرسد طراح با یک مبنای مخدوش تصویر یک جوان با ظاهر چینی را به امام صادق به عنوان استاد جابر بن حیان منتسب کرده است.
پشت کارت در قسمت بالا توضیحاتی درباره مزایای عصاره گوشت ارائه شده است و در کادر پایین این جملات درج شده است:
«حتی مردمان زمانهای بسیار قدیم هم با شیمی سروکار داشتند، اگرچه به شکلی ابتدایی. در آن زمان هدف از صنعت شیمی در وهلهی اول یافتن فرمول ساخت طلا یا اکسیر کیمیاگری بود که، به باور رایج آن مردمان، تمام آرزوها را برآورده میکرد. عربها پس از لشکرکشیهایشان در اروپا این دانش را جدیتر پی گرفتند. جابر، که نام واقعیاش ابو عبدالله جابر بن حیان بود، شاگرد جعفر الصادق [بود]، مشهورترین شیمیدان زمانهاش بود، و دانش بسیار گستردهای درباره شیمی داشت. او در نیمه دوم قرن هشتم در دانشگاه سویل تدریس میکرد».
توضیحات بالا نشان میدهد که علاوه بر تصویرسازی بصری مخدوش از سوژه این کارت، اطلاعات متنی کاملا اشتباهی نیز در این باره عرضه شده است. اول اینکه تعمق دانشمندان مسلمان و عرب در علم کیمیا و شیمی ارتباطی با لشکرکشی در اروپا نداشت، همچنانکه جابر بن حیان هیچگاه سفری به مغرب اسلامی و اسپانیا نداشت. دومین نکته عجیب، ادعای تدریس جابر بن حیان در دانشگاه سویل یا اشبیلیه در اسپانیا در نیمه دوم قرن ۸ میلادی است. دانشگاهی که اکنون با نام دانشگاه سویل[۵] شهرت دارد در سال ۱۵۰۵ تاسیس شده است و ارتباطی با جابر بن حیان در قرن ۸ و یا مسلمانان ساکن اسپانیا در قرون بعدی نداشته است. احتمالا نویسنده این توضیحات جابر بن حیان را با شخصیت «جابر بن افلح اشبیلی» (ستارهشناس و ریاضیدان مسلمان، مخترع اختریاب و صاحب کتاب إصلاح المجسطی) اشتباه گرفته است که در قرن ۱۲ میلادی در اسپانیای اسلامی فعال بوده است. جابر بن افلح نیز در ادبیات اروپایی با نام Geber شهرت داشته است.
[۱] Justus Freiherr von Liebig
[۲] George Christian Giebert
[۳] Liebig’s Extract of Meat Company
[۴] chromolithograph
[۵] University of Seville
#امام_صادق علیه السلام
@feghh_osoul
تجمع علمای نجف در صحن شریف حضرت مولا امیرالمومنین(ع) به مناسبت اعلام حمایت از مردم فلسطین
از راست به چپ حضرات آیات:
١-شیخ محمدتقی جواهری
٢-سید علی #سیستانی
٣-سید محمد باقر صدر
۴-سید نصرالله مستنبط
۵-استاندار کربلا
۶- سید ابوالقاسم #خویی
٧- سید جمالالدین خوئی
@feghh_osoul
🔸مرا مغنی اللبیبی بود روزی / فقاهت را امیدی بود روزی
🔸چرا موج فتن در ما اثر کرد / مطولهای ما را مختصر کرد
🔸معالم نردبان آسمان بود / چراغ راه استنباطیان بود
🔸چرا برداشتند این نردبان را / چرا بستند راه آسمان را
🔸کتاب علم را تلخیص کردند / به ما بیچارگان تدریس کردند
🔸صرف میر و امثله یادش بخیر / صیغه های مشکله یادش بخیر
🔸حجره تاریک و تنگی داشتیم / سفره بی آب و رنگی داشتیم
🔸بحث، ما را عاشق خود کرده بود / لمعه ما را لایق خود کرده بود
🔸نفرت از هر خودستایی داشتیم /خلق و خوی روستایی داشتیم
🔸راه و رسم بندگی یادش بخیر/ روزگار سادگی یادش بخیر
🔸کجا رفت آیین صوم و سکوت / ابو حمزه خواندن هنگام قنوت
🔸کجایند مردان کشف و شهود / سرایر نشینان یوم الخلود
🔸کجایند مردان شب زنده دار/خدایان اخلاص و علم و وقار
🔸ما به بزم علم نامحرم شدیم / زهر نوشیدیم و بی مرهم شدیم
🔸بس که بر خوان شکم بنشسته ایم/شاهراه علم بر خود بسته ایم
🔸ما که سنگ علم بر سر می زنیم / در سراب "نمره" پر پر می زنیم
🔸به نام امتحان معتاد گشتیم / سراغ علم در خرداد گشتیم
🔸درد مرشد داشتن کمرنگ شد / قلب برخی بهر منصب تنگ شد
🔸گر ز ارزشهای خود غفلت کنیم / خویش را بی ارج و بی قیمت کنیم
🔸ما کجا آسایش و آسودگی/ ما کجا دنیا و این آلودگی
🔸هر که از جا برنخیزد مرد نیست / هر که از میدان گریزد مرد نیست
🔸خدایا دارم از شورا گلایه / شده این حوزه ها عین اداره
🔸چرا پنجشنبه ها تعطیل هستیم؟ / چنین شد راه بر تحصیل بستیم
🔸به حوزه این همه تعطیل ننگ است / الاغ درس و تحصیلات لنگ است
🔸اگر چه سالها در حوزه هستیم /هنوز اندر خم یه کوچه هستیم
🔸ز بهر نمره ما تحصیل کردیم / تجمل را به خود تحمیل کردیم
🔸خداوندا چه علم این چه علم است؟ / که بهر نمره و پاس دو ترم است
🔸ما به خورد و خواب عادت کرده ایم / تکیه بر آرنج راحت کرده ایم
🔸غم برای نوع عنوان می خوریم/ غصه آب و غم نان می خوریم
🔸گفت عالم در کجا گردد هلاک / گفتمش در لقمه های شبهه ناک
🔸شبهه خوارانند بی سوز و گداز / بی نصیب از لذت راز و نیاز
🔸می کنم در عالم آن روز سیر / یاد آن طلاب باهمت بخیر
🔸عادت هر روزشان ایثار بود / قلبشان از نور حق سرشار بود
🔸از چه رو ما خود فریبی می کنیم / با هم احساس غریبی می کنیم
🔸شیوه همسایگی در پیش بود/ حرفهاشان واقعا بی نیش بود
🔸ما چرا این راه را گم کرده ایم / اکثرا در نمره دربست برده ایم
🔸نمره ها ما را اسیر خویش کرد / خلق را یکباره بی تشویش کرد
🔸طفل تحقیق و تعلم خار شد / بحث کردن از عقاید عار شد
🔸از حضور عالمان دین جدا / شد لباس پاک روحانی دو تا
🔸ساعتی از روز را روحانی اند / ساعتی دیگر کت و شلواریند
🔸خلق را در اشتباه انداختند / عزت خود را به چاه انداختند
🔸شده اصل ملاک درس ما بیست / ز درس شیخ طوسی ها خبر نیست
🔸ز مرشدهای رهرو کم خبر هست / که دستورات بعضی کم اثر است
🔸خداوندا چه درد است این چه درد است / که فولاد دلم را آب کرده است
🔸مرا ای دوست، درد طـَلْبگی کشت / چه درد است این، مرا شرمندگی کشت
🔸شان ما بالاتر از این حرفهاست / عزت یک حوزه فوق جمله هاست
🔸ما که باید صاف و مولایی شویم / ننگمان باشد که دنیایی شویم
منبع: نشریه حجره، شماره13و14، مهر و آبان1383
@feghh_osoul