🇵🇸روز قدس، لیلة القدر و استعاره (۳)
🔸در این استعاره #روز_قدس به عنوان لیلة القدر تاریخ اسلام شمرده است. برخی از وجوه این استعاره مورد تصریح ایشان و برخی نیز باید مورد توجه قرار گیرد:
1️⃣ روز قدس و همه ایام حساس یک ظرف تاریخی برای انتظار و تحقق فرج است.
2️⃣ در این ظرف باید بیدار و هشیار بود؛ همچنان که لیلة القدر را به احیا باید گذراند.
3️⃣ضمن بیداری و هشیاری در این ظرف، نباید از دعا و تضرع به درگاه الهی غافل گشته و به عِدّه و عُدّه خود مغرور گشت.
4️⃣ در شب قدر مقدرات شخصی، اجتماعی و جهانی رقم می خورد؛ بنابراین باید بهترین ها را از خدا طلبید. در روز قدس ضمن بیداری و هشیاری، خواسته و مطلوب ما آینده مطلوب برای جهان اسلام است؛ امامت مستضعفان عالم و شکست مستکبران جهانی.
5️⃣ لیلة القدر زمان ارتباط ویژه با امام زمان عج است؛ در روز قدس نیز مهم ترین کار توجه قلبی ویژه و ارتباط قلبی گرفتن با آن حضرت است.
6⃣ این ظرف تاریخی همچون «لیلة القدر» دارای غایت است؛ #مطلع_الفجر آرمان قدس، نجات ملت های مسلمان مخصوصا ملت مظلوم فلسطین است
🔸 امید است در سایه اتحاد امت اسلامی، به دنبال شکست های ترمیم ناپذیر دشمن صهیونی، پیروزی همه جانبه برای جبهه مقاومت رقم خورده و این پیروزی ها مقدمه فرج و ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداه باشد.
#روز_قدس
#استعاره
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
📣 دوره جدید از سلسله دوره های آشنایی با دانش فقهاللغة ...
📣 سلسله دوره های آشنایی #موضوعی با دانش فقه اللغة
با توجه به جای خالی دانش بنیادی فقه اللغه در سبد تحصیلی و مطالعاتی پژوهشگران علوم دینی، مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) اقدام به برگزاری دوره های #متوالی و #کوتاه_مدت آشنایی با دانش فقه اللغة می نماید.
🖥 برگزاری دوره به صورت #حضوری
🏅همراه با اعطای گواهی معتبر
—————————————————
📝 فرم ثبت نام👇
https://formafzar.com/form/697qp
—————————————————
#مهلت_ثبت_نام: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
#تاریخ_شروع_دوره: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
🗞 اطلاعات بیشتر: @mykarin
🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
🎯 اهداف دوره
1⃣ آشنایی با ماهیت کار لغوی
2⃣ مهارت یابی نسبی در مواجهه آگاهانه با متون لغوی
3⃣ مقایسه تطبیقی محتوای علمی دوره با مباحث دانش اصول
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
به مناسبت ایام شهادت رئیس مکتب جعفری، امام صادق علیه السلام، هزینه دوره موضوعی "حجیت قول لغوی" به صورت #رایگان می باشد.
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
هدایت شده از حامد کاشانی
أبو منصور الثعالبي ادیب شهیر قرن چهارم و پنجم در شرح واژهی ليلة الغدير گزارشی مهم اندر احوالات شیعیان در شب عید غدیر بیان میکند:
(لَيْلَة الغدير) هى اللَّيْلَة الَّتِى خطب رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم فى غدها بغدير خم على أقتاب الْإِبِل فَقَالَ فى خطبَته: (مَن كنتُ مَوْلَاهُ فعَليٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَال من وَالَاهُ وَعَاد من عَادَاهُ وَانصُر مَن نَصَرَه واخذُل مَن خَذَلَه) فالشيعةُ يعظِّمونَ هَذِه اللَّيْلَة ويحيُونها قيَاماً
این سند مهم تاریخی نشان میدهد شیعیان قرن چهارم و پنجم شب عید غدیر را گرامی داشته و آن شب را به عبادت میگذراندند.
@kashani1395
❇️ هر انتخاب نتایج و آثاری به دنبال خود دارد
ما باید به نتایج انتخاب خود آگاه باشیم و برای آن #حجت داشته باشیم.
✅ آنچه یک انتخاب را شیرین و ما را به آن پایبند و به نتایجش مطمئن می سازد
#انتخاب_آگاهانه است
انتخاب آگاهانه یعنی انتخاب بر اساس #حجت
🎯 برای تصمیم عاقلانه باید انتخاب آگاهانه و مبتنی بر اصول داشت
ما همان طوری که در انتخاب خادمان و وکلای خود، در ریاست جمهوری و دیگر انتخابات تلاش و تحقیق می کنیم تا #اصلح را انتخاب کنیم،
در مسیر #فقاهت خود نیز باید تلاش کنیم تا روشمندانه بهترین نتایج را بیابیم تا به بهترین فهم از قرآن و حدیث دست یازیم.
🔰یکی از مقدمات فقاهت و استنباط از متن، توجه به واژگان قرآنی و حدیثی و #معنایابی آن هاست. اولین گام این مسیر مراجعه به منابع لغوی است؛ اما
کدام منبع؟
کدام لغوی؟
با کدام معیار؟
در تعارض اقوال لغویان با کدام مرجح؟
💠 اینجاست که همانند انتخابات سیاسی در دو راهی یا چندراهی های انتخاب افتاده و باید #معیار_گزینش داشته باشیم و بر اساس #حجت گزینه و قول #اصلح را انتخاب کنیم
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
♨️ به زودی انشاءالله درباره
#حجیت_قول_لغوی
به عنوان یکی از سرفصل های اساسی دانش فقه اللغة خواهیم نوشت
منتظر باشید ...
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
❗️صعود و صعید!
◽️ «صعید» یکی از همان کلماتیست که بحث از معنای آن قدمتی بیش از ۱۰ قرن دارد! برخی نظرشان این است که تراب را گویند و برخی هر آنچه از زمین و بر سطح آن باشد را مسمای آن میدانند. این واژه اما چالشی دیگر دارد، گویا معنا و ریشه اش با هم نمیسازد!
◽️ ماده «ص.ع.د» دارای #مقوم_معنایی «بلندی و بالا رفتن» است. اما در میان استعمالات این ماده، واژه «صعید» معنایی #ضد دیگر استعمالات دارد. واژه صعید همواره در مواردی استعمال شده که پستی و دارای بلندی نبودن از #مقومات آن است. استعمال «صعید» و «صعدات» به معنای راه ها ، باغی که درختانش از بین رفته و به زمین پست و بایر تبدیل شده و... همگی در یک امر مشترک اند و آن پستی و ضدیت با بلندی و صعود است.
❓ اما سوال این است که چطور این ماده در این هئیت چنین معنایی دارد؟ مگر نه آنکه مشتقات ماده باید معنای ماده را در خود داشته باشند و روندی طیف گونه این معنا را در مشتقات سریان دهد؟ چگونه معنایی ضد و مقابل معنای ماده در یکی از مشتقات آن نمود پیدا کرده است؟
✅ پاسخ یک کلمه است: #اضداد. ویژگی واژه ضد همین است، «دو واژه از یک ماده که معنایی کاملا ضد یکدیگر دارند». همانطور که "تشابه" علاقه میسازد، "ضدیت" نیز قابلیت ایجاد ارتباط و علاقه را داراست و عرب به خوبی از این ظرفیت استفاده کرده است.
این واژگان در عربی به حدی گسترده و موثر اند که لغویان یکی از گونه های واژگان در زبان عربی را واژگان اضداد میدانند.
🔵 «صعید» نیز یکی از همین واژگان است. واژه ای که معنایی ضد معنای ماده خود را دارد و همین است که میتواند وجه تسمیه و اشتقاق آن را توجیه کند.اما توجه به این نکته ممکن است بتواند در جهت حل اختلافات پیرامون معنای آن نیز راهگشا باشد. اگر مقوم معنای صعید در ضدیت با معنای ماده آن است، کدام معنا با این مقوم معنایی سازگارتر است؟ "تراب" یا "وجه الارض"؟
#اضداد #تراب #وجه_الارض #فقه
✍ سید محمد علی هاشمی
@feghhalloghat
🆔 مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی