مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
🔻 صفحات تاریخ دربردارنده سرگذشت بزرگمردی است که تمام هستیاش را در راه پیشبرد اسلام نهاد؛ ابوطالب،
🔻معرفی مقاله
📝 «شعب ابیطالب» نماد مقاومت هوشمندانه، راهبردهای نبوی برای عبور از موقعیتهای فراسخت
✍ نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی احسانی فر
🌐http://majaleh-a.ir/Article/43735
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
🔻معرفی مقاله
📝 استشهاد به قصیده لامیه ابوطالب علیه السلام در ادب عربی
✍ نویسندگان: سید محمدعلی هاشمی، احمد براریان
🌐http://majaleh-a.ir/Article/45247
🆔مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
🌐 گزارش اولین جلسه دورهمی علمی ماهانه
بسم الله الرحمن الرحیم
بحمدالله در روز 3 بهمن 1403، اولین دورهمی علمی ماهانه برگزار گردید. در این دورهمی علمی که با حضور استاد احسانی فر تشکیل شد، مطالب مختلفی به شکل پرسش و پاسخ آزاد مطرح گردید که همه آنها به نوعی مرتبط با شناخت ابعاد و زوایای مختلف فهم دین و برداشت از متن قرآن و حدیث بود.
♻️محور نخست به ضرورت تتبع گسترده در تحقیقات دینی و فقهی اختصاص داشت. از یک سو برخی موضوعات به جهت تحولات جامعه دچار ابهام شده اند و نیاز به بازشناسی مجدد دارند؛ از سوی دیگر در عصر رایانه با گسترش ابزارهای رایانه ای، دسترسی هایی برای ما ایجاد شده است که بتوان گزارههایی را جمع آوری کرد که گذشتگان نتوانسته بودند جمع کنند. بر این اساس عدم استفاده از گزارهها و قراین جدید برای فقهای گذشته نقص به حساب نمی آید؛ زیرا آنها در سقف توان خود تلاش کرده بودند اما امکانات امروزی برای تتبع و جستجو در اختیار آنان نبوده است تا بتوانند کار خود را تکمیل کنند.
♻️ ایشان افزودند برای تکمیل تتبع، علاوه بر خود روایات می توان از قراین دیگری مثل تاریخ، حدیث اهل سنت و گزارش های فرهنگ عمومی جامعه آن روز که در کتب ادبی منعکس شده است، بهره برد؛ به این شرط که به صورت روشمند اعتبارسنجی های لازم در مورد آنها صورت بگیرد. با این کار اشکال حجیت استناد به این شواهد برطرف می شود.
♻️ محور دیگر روش تحصیل درس خارج بود که به برخی مراحل و نیز منابع لازم برای مراجعه اشاره شد. در این بخش بر مراجعه به خود ادله در منابع حدیثی، کار روشمند توسط خود محصل بر روی ادله و عرضه آن بر اساتید تأکید شد. همچنین برخی فقهای برجسته و ویژگیهای علمی آنها اجمالا مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به شکل اجمالی به شاخص های دو مکتب فقهی قرینه محور و مکتب قاعده محور اشاره شد.
♻️ در بخش دیگر به جایگاه کارشناس دین اشاره و تأکید شد تا پیش از آن که یک دور قرآن با تأمل خوانده نشود، و نیز یک دوره احادیث شیعه و سنی مورد بررسی قرار نگیرد، شخص نمی تواند ادعای کارشناسی قرآن و حدیث داشته باشد؛ یا خود را در جایگاه کارشناسی دین قرار دهد. همچنین تأکید شد که فهم دین دارای مراتبی است که این کار کمترین مرتبه برای فهم دین و کارشناسی قرآن و حدیث را تأمین می کند.
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
@feghhalloghat