بسم الله الرّحمن الرّحیم
✍️ استفاده از شعر در فهم قرآن و حدیث
یکی از مقدّمات ضروری برای فهم برخی از احادیث، آشنایی با شعر عرب است. در این راستا توجّه به چند نکته مهم است:
1. شعر آینه فرهنگ عرب است. بسیاری از آداب و رسوم، تفکّرات، زاویه دید، مصطلحات، قوّتها و ضعفهای عرب، در شعر آمده است.
2. شعر می تواند فضای نزول قرآن و فضای صدور برخی از احادیث، به ویژه احادیث نبوی را بازگویی کند.
3. به عنوان نمونه در کتاب الاصنام، اشعاری وجود دارد که به فهم فضای نزول آیاتی از قرآن کریم که درباره بت و بتپرستی و اَشکال و گستره آن نازل شده، کمک می کند.
4. جوهری در الصحاح نمونه هایی از اشعار را آورده که به طور روشن برای فهم حدیث نبوی کاربرد دارد.
5. در کتاب تاریخ العرب قبل الاسلام ص 23 درباره شعر عرب، نکات سودمندی آمده است.
برای آشنایی ضروری با شعر عرب، باید مطالعاتی 200 ـ 300 ساعته را ساماندهی کرد. این حجم از مطالعه برای کارشناسان قرآن و حدیث که سالهایی را به تحصیل و پژوهش در این حوزه از دانش گذرانده اند، میتواند مسیر معنایابی آیات و روایات را هموار کند. پس از آن، مراجعات و مطالعات موردی به منابع مختلف شعر عرب، لازم است.
والحمدلله رب العالمین
محمّد مهدی احسانی فر
18 مهر 1402
آغاجاری
🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
چگونگی جبران جهاد در صورت عدم امکان.mp3
1.2M
🎙جبران جهاد
🔹لزوم ثبت جهاد در کارنامه مؤمن
🔹چگونگی جبران جهاد جانی در صورت عدم امکان
🔹انواع جهاد
🇸🇩#فلسطین
#مسئله_اول_جهان_اسلام
#شکست_غیرقابل_ترمیم
🆔مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
🏴🏴🏴
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ
وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا
فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ وَاَعِنّا عَلى ذلِکَ
بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ
وَبِضُرٍّ تَکْشِفُهُ
وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ
وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ
وَرَحْمَهٍ مِنْکَ تَجَلِّلُناها
وَعافِیَهٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها
بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
🇵🇸🇵🇸🇵🇸
🆔مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
📣 سلسله دوره های #کوتاه_مدت آشنایی با دانش فقه اللغة (دوره دهم)
با توجه به جای خالی دانش بنیادی فقه اللغه در سبد تحصیلی و مطالعاتی پژوهشگران، مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) اقدام به برگزاری دوره های #متوالی و #کوتاه_مدت آشنایی با دانش فقه اللغة می نماید.
🖥 برگزاری دوره به صورت #حضوری
🏅همراه با اعطای گواهی معتبر
—————————————————
🔹اهداف دوره
۱. آشنایی با مبانی و قواعد فهم لغت
۲. توانایی #مراجعه_تحلیلی به کتاب های لغت
۳. آشنایی با مبانی و قواعد استظهار روشمند
۴. فهم متعالی قرآن و حدیث
🔹سرفصلها (روی پیوند بزنید)
1️⃣ مبادی و مبانی؛ تعریف، تفاوت با دانش های مشابه و دانش های همگن، روش، ضرورت، منابع و پیشینه
2️⃣ چگونگی شکل گیری و توسعه واژگان؛ نقد و بررسی نظریات مختلف در باب قواعد وضع (روش وضع، واضع و...)، تبیین روش فهم لغت طبق مبنای برتر
3️⃣ مراتب معنا؛ معنای ماده، معنای استعمالی، طیف معنا، مراد جدی متکلم و قواعد فهم آن
4️⃣ حجیت قول لغوی
5️⃣ روش شناسی لغویان (تبیین محورها)
—————————————————
💵 هزینه دوره: 70 هزار تومان
📝 فرم ثبت نام👇
https://hyjbm5j4.formaloo.com/loghat
#مهلت_ثبت_نام: ۲۰ آبان ۱۴۰۲
#تاریخ_شروع_دوره: 22 آبان 1402
🗞 اطلاعات بیشتر: @mykarin
🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
گونه های اطلاعات به دست آمده از متن خوانی کتاب العین.mp3
2.08M
🎙گونه های اطلاعات لغوی در العین 1
🔰در سلسله جلسات متن خوانی لغت، در ضمن خوانش متن ماده "ض ر ب" از معجم العین، اطلاعات مختلفی به دست آمد که در یک فهرست کلی ارائه شده است.
🔰این اطلاعات تمام اطلاعات موجود در العین نیست بلکه بخشی از اطلاعات آن است که در بررسی این ماده لغوی به دست آمد و در صورت بررسی دیگر مدخل ها، اطلاعات دیگری نیز قابل افزودن است که در قطعه های صوتی دیگر تقدیم خواهد شد.
#متن_خوانی_لغت
#خلیل_بن_احمد
🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
هدایت شده از حبیباله بابائی
بسم الله الرحمن الرحیم
امروز کلمهای در غـزه شـهید شد.
شما دارید به عکس #رفعت_العریر نگاه میکنید. او نـظامی نبود. اگر بخواهم کامل صدایش کنم، باید بگویم استاد دکتر رفعت العریر.
رفعت در دانشگاه ادبیات درس میداد. شعر میگفت. داستان مینوشت. رفعت کلمات را میفهمید. وزن واژهها را حس میکرد.
در صفحهاش به میوهها و گلها دقیق میشد. ظرافتشان را ادراک میکرد.
رفعت زبان میدانست. به شاگردانش انگلیسی درس میداد. داستان نوشتن یادشان میداد.
رفعت، شصت روز مداوم، پشت یک صفحه ایستاده بود [که نزدیک به ۹۰ هزار نفر عضو داشت]
این ایدهٔ او بود: «ما عدد نیستیم.»
او شصت روز، لاینقطع، قصهٔ شـهدای غـزه را برای دنیا تعریف میکرد. با چشم خیس مینوشت و مینوشت و مینوشت تا دنیا بداند بیست هزار نفر شـهید طی دو ماه، یک گزارش آماری از غـزه نیست، بیستهزار زندگی، بیستهزار روایت، بیستهزار داستان است که در گور دستهجمعی زیر خاک رفته.
امروز، دکتر رفعت العریر، تبدیل شد به شـهید رفعت العریر. امروز اسـرائیل خانهٔ او را بمــباران کرد و رفعت و هر شش نفر عضو خانوادهاش با هم شـهید شدند.
امروز، تمام شاعران آزادهٔ جهان، تمام نویسندگان روشنضمیر جهان در غـزه شهید شدند. امروز کلمهای در غـزه زیر آوار ماند که مثلش نبود و نیست. واژهای به آسمان رفت که بلند بود، خیلی بلند، آنقدر که به سرانگشت آرزو، دستم به بلندای قامت نستوهش نرسد؛ رفیع، درست مثل اسمش.
رفعت العریر، اسطورهٔ من بود. تقلا میکردم بین او و خودم قرابتی پیدا کنم از جنس ادبیات و کلمات و زبان. آرزوبهدل بودم مثل او مؤثر باشم. او نظامی نبود، اما کلمه را مثل سـلاحی بیمانند میان انگشتانش میچرخاند و سمت ظالمان جهان شـلیک میکرد. رفعت، حاشیهنگار رنج فلـسطین بود.
عکسش را ورق بزنید. به کلماتش برسید. این شعر اوست. رفعت نوشته «اگر من باید بمیرم، پس تو باید زنده بمانی تا داستانم را برای بقیه تعریف کنی. تا خرتوپرتهایم را بفروشی… و از لباسهایم، از بند کفنم، نخ بلند بادبادکی بسازی تا بچهای در غـزه که بهشت در نگاهش خانه کرده در جستوجوی پدری که در چشمبههمزدنی شـهید شده، این بادبادک را، بادبادکی را که تو از من ساختی، ببیند و شده برای لحظهای تصور کند فرشتهایست که عشق را به او بازگردانده. اگر من باید بمیرم، بگذار این مرگ امیدی بیافریند، بگذار این مرگ افسانهای باشد.»
کلمهٔ عزیز من که امروز شـهید شدی
تو کلمهای. عدد نیستی.
دنیا شاید اعداد را فراموش کند، اما کلمات را هرگز از یاد نخواهد برد؛ بهخصوص اگر این کلمات، حماسهای باشند، چنان که تو بودی.
نوشتهی: پرستو علیعسگرنژاد
@hamshenasi
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
مجموعه پست های #اصحاب_امامت
به مناسب پنجم ماه رجب
سالروز شهادت #ابن_سکیت
از اصحاب امام جواد و امام هادی علیهما السلام
🆔 @Bonyad_Emamat
ویژگی های شخصی ابن سکیت .mp3
8.31M
#روش_شناسی_لغویان
#ادبای_شیعی
🎙ویژگی های شخصی ابن سکیت اهوازی
🔰ابن سکّیت اهوازی از اصحاب امام جواد و امام هادی علیهما السلام بود که به دست متوکل به شهادت رسید.
🔰 در این بخش کوتاه با ویژگی های شخصی این ادیب گرانقدر و برخی اطلاعات تاریخی دیگر آشنا خواهید شد.
🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
📜 يعقوب بن إسحاق السكيت
أبو يوسف كان متقدما عند أبي جعفر الثاني وأبي الحسن عليهماالسلام ، وله عن أبي جعفر رواية ومسائل ، وقتله المتوكل لاجل #التشيع ، وأمره مشهور ، وكان وجها في علم العربيه #واللغة ، ثقة ، مصدقا ( صدوقا ) ، لا يطعن عليه.
✍️رجال النجاشی (مؤسسة النشر الإسلامي)، ج1 ص 449، مدخل 1214
🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
📜 تحذیر از آرزو (منیه)
وَ عَنْهُ ، قَالَ: أَخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ ، عَنْ أَبِي اَلْمُفَضَّلِ ، قَالَ: حَدَّثَنَا رَجَاءُ بْنُ يَحْيَى أَبُو اَلْحُسَيْنِ اَلْعَبَرْتَائِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا #يَعْقُوبُ_بْنُ_اَلسِّكِّيتِ_اَلنَّحْوِيُّ ، قَالَ:
سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ اَلرِّضَا (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) : إِيَّاكُمْ وَ اَلْإِيكَالَ بِالْمُنَى، فَإِنَّهَا مِنْ بَضَائِعِ اَلْعَجَزَةِ.
قَالَ: وَ أَنْشَدَنِي اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ :
إِذَا مَا رَمَى بِيَ اَلْهَمُّ فِي ضِيقِ مَذْهَبٍ رَمَتْ بِيَ اَلْمُنَى عَنْهُ إِلَى مَذْهَبٍ رَحْبٍ .
الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۵۸۰
برگرفته از برنامه اندرویدی جامع الاحادیث
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
نیاز به زبانشناسی - قائمی نیا.mp3
6.95M
🔵 زبانشناسی مادر علوم انسانی / ادبیات دریچه اجتهاد
❓ چرا باید زبان شناسی بخوانیم؟
❓ با وجود مبانی پشت صحنه علوم غربی مثل زبانشناسی چگونه میتوان وارد این حوزه شد
❓ نقش ادبیات و زبان شناسی در فهم آیات و روایات
🇵🇸روز قدس، لیلة القدر و استعاره (۱)
✍️ محمد مصطفی یکتایی
🔸«لیلة القدر» یک مفهوم بلند اسلامی است که با «مطلع الفجر» به پایان می رسد. این مفهوم عمیق علاوه بر به کارگیری در ادبیات اسلامی به شکل استعاره، تضمین، تلمیح و ...، در ادبیات دینی نیز مورد توجه ویژه قرار داشته و تفسیر آن همواره مورد توجه مخاطبان و پرسشگران از معصومین علیهم السلام بوده است؛ به گونه ای که در برخی از روایات و در پرسش از تفسیر آن، بر وجود نورانی «حضرت فاطمه سلام الله علیها» تطبیق داده شده است. (ر.ک الکافی ج1 ص 478، ح 4)
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
🇵🇸روز قدس، لیلة القدر و استعاره (۲)
✍️ محمد مصطفی یکتایی
🔸یکی از گونههای بهرهگیری از این مفهوم کاربری استعارهای است. مقام معظم رهبری به شکل هوشمندانه ای از این تعبیر برای #روز_قدس بهره برده است:
"اكنون، جمعهی آخر ماه مبارك رمضان كه از سوی امام راحل عظیم ما (رضواناللَّهعلیه) روز قدس نامیده شده، در پیش روی ماست و در این ماه رمضان كاملاً مجاور لیالی قدر، باید همانطور كه شب قدر را تا صبح به بیداری میگذرانیم و با دعا و تضرع خود به درگاه الهی، میخواهیم كه آیندهی مطلوب برای ما رقم زده شود، روز قدس را و همهی این ایام حساس را كه #لیلةالقدر_تاریخ_اسلام است، به بیداری و هشیاری بگذرانیم و تا #مطلع_الفجرِ نجات ملتهای مسلمان و مخصوصاً ملت شجاع و مظلوم فلسطین، دست از تلاش نكشیم." (۱۳۶۹/۰۱/۲۴)
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
🇵🇸روز قدس، لیلة القدر و استعاره (۳)
🔸در این استعاره #روز_قدس به عنوان لیلة القدر تاریخ اسلام شمرده است. برخی از وجوه این استعاره مورد تصریح ایشان و برخی نیز باید مورد توجه قرار گیرد:
1️⃣ روز قدس و همه ایام حساس یک ظرف تاریخی برای انتظار و تحقق فرج است.
2️⃣ در این ظرف باید بیدار و هشیار بود؛ همچنان که لیلة القدر را به احیا باید گذراند.
3️⃣ضمن بیداری و هشیاری در این ظرف، نباید از دعا و تضرع به درگاه الهی غافل گشته و به عِدّه و عُدّه خود مغرور گشت.
4️⃣ در شب قدر مقدرات شخصی، اجتماعی و جهانی رقم می خورد؛ بنابراین باید بهترین ها را از خدا طلبید. در روز قدس ضمن بیداری و هشیاری، خواسته و مطلوب ما آینده مطلوب برای جهان اسلام است؛ امامت مستضعفان عالم و شکست مستکبران جهانی.
5️⃣ لیلة القدر زمان ارتباط ویژه با امام زمان عج است؛ در روز قدس نیز مهم ترین کار توجه قلبی ویژه و ارتباط قلبی گرفتن با آن حضرت است.
6⃣ این ظرف تاریخی همچون «لیلة القدر» دارای غایت است؛ #مطلع_الفجر آرمان قدس، نجات ملت های مسلمان مخصوصا ملت مظلوم فلسطین است
🔸 امید است در سایه اتحاد امت اسلامی، به دنبال شکست های ترمیم ناپذیر دشمن صهیونی، پیروزی همه جانبه برای جبهه مقاومت رقم خورده و این پیروزی ها مقدمه فرج و ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداه باشد.
#روز_قدس
#استعاره
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره
📣 دوره جدید از سلسله دوره های آشنایی با دانش فقهاللغة ...
📣 سلسله دوره های آشنایی #موضوعی با دانش فقه اللغة
با توجه به جای خالی دانش بنیادی فقه اللغه در سبد تحصیلی و مطالعاتی پژوهشگران علوم دینی، مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) اقدام به برگزاری دوره های #متوالی و #کوتاه_مدت آشنایی با دانش فقه اللغة می نماید.
🖥 برگزاری دوره به صورت #حضوری
🏅همراه با اعطای گواهی معتبر
—————————————————
📝 فرم ثبت نام👇
https://formafzar.com/form/697qp
—————————————————
#مهلت_ثبت_نام: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
#تاریخ_شروع_دوره: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
🗞 اطلاعات بیشتر: @mykarin
🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
🎯 اهداف دوره
1⃣ آشنایی با ماهیت کار لغوی
2⃣ مهارت یابی نسبی در مواجهه آگاهانه با متون لغوی
3⃣ مقایسه تطبیقی محتوای علمی دوره با مباحث دانش اصول
🆔 مجموعه علمی ابنسکّیت اهوازی ره