eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
529 ویدیو
89 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ #موفقیت 🍃 صفحه ای از کتاب "حرف نزنید عمل کنید" اثر برایان تریسی انتشارات نسل نواندیش ... - صفحه ۷۰ 🌸
✳️ #موفقیت 🍃 صفحه ای از کتاب "حرف نزنید عمل کنید" اثر برایان تریسی انتشارات نسل نواندیش ... - صفحه ۷۱ 🌸
✳️ #موفقیت 🍃 صفحه ای از کتاب "حرف نزنید عمل کنید" اثر برایان تریسی انتشارات نسل نواندیش ... - صفحه ۷۲ 🌸
💎 نامه آیت الله یزدی در راستای صیانت از جایگاه مرجعیت و دفاع از نظام بود 🔴 دفاع تمام قد "مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم" از آیت الله یزدی: در این نامه آمده است: ظلم است که نامه مذکور را با کلماتی مانند؛ تحکم آمیز، آمرانه و…رمی کرد و مرقومه‌ای که روح و جسم آن پاسداری از حریم مرجعیت است را با تعابیر، تفاسیر و تحلیل‌های بی‌پایه و اساس وزن کِشی کرد. به راستی آیا موضوع این نامه به اندازه‌ای بود که برخی صدای ”وااسلاما، وامرجعا و برخی استرجاع خوانند؟ گویی در همین چند روز قبل نبود که پیش نویس تساوی دیه زن و مرد در مجلس شورای اسلامی تهیه و جهت تصویب آماده شد، امری که در حیطه وظایف حوزه و حوزویان بود و باید اقدامی شایسته صورت می‌گرفت که فقط یکی از بزرگان حوزه بصورت جدّی ورود پیدا کردند. آری آن زمان نفسی نبود تا صدایی بلند شود و حتی اخمی در برابر آن کنند چه رسد به وااسلاما و… ⭕️ متن کامل بیانیه در آدرس زیر: yon.ir/Hjabg@feghheakbar
علامه #طباطبایی : امروز بايد به درد طلاب رسید؛ و آن ها را برای مبارزه با ماتراليست ها و ماديين بر اساس صحیح اماده کرد، و فلسفه حقه اسلامیه را بدانها آموخت. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
💎 تدریس اسفار لازم، و ترک آن در حکم کفر سلوکی است. علامه : 🔸 من‌ وقتی‌ از تبریز به‌ قم‌ آمدم‌ و درس‌ «أسفار» را شروع‌ کردم‌، و طلاّب‌ بر درس‌ گرد آمدند و قریب‌ به‌ یکصد نفر در مجلس‌ درس‌ حضور پیدا می‌کردند؛ حضرت‌ آیت‌الله‌ رحمت‌الله‌ علیه‌ اوّلاً دستور دادند که‌ شهریّۀ طلاّبی‌ را که‌ به‌ درس‌ «أسفار» می‌آیند قطع‌ کنند. و بر همین‌ اساس‌ چون‌ خبر آن‌ به من‌ رسید، من‌ متحیّر شدم‌ که‌ خدایا چه‌ کنم‌؟ اگر شهریّۀ طلاّب‌ قطع‌ شود، این‌ افراد بدون‌ بضاعت‌ که‌ از شهرهای‌ دور آمده‌اند و فقط‌ ممرّ معاش‌ آنها شهریّه‌ است‌ چه‌ کنند؟ و اگر من‌ بخاطر شهریّۀ طلاّب‌، تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ کنم‌ لطمه‌ به سطح‌ علمی‌ و عقیدتی‌ طلاّب‌ وارد می‌آید!؟ من‌ همینطور در تحیّر به سر می‌بردم‌، تا بالاخره‌ یک روز که‌ بحال‌ تحیّر بودم‌ و در اطاق‌ منزل‌ از دور کرسی‌ می‌خواستم‌ برگردم‌ چشمم‌ به دیوان‌ حافظ‌ افتاد که‌ روی‌ کرسی‌ اطاق‌ بود؛ آن‌ را برداشتم‌ و تفأّل‌ زدم‌ که‌ چه‌ کنم‌؟ آیا تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ کنم‌، یا نه‌؟ این‌ غزل‌ آمد: من‌ نه‌ آن‌ رِندم‌ که‌ ترک‌ شاهد و ساغر کنم محتسب‌ داند که‌ من‌ این‌ کارها کمتر کنم‌ من‌ که‌ عیب‌ توبه‌ کاران‌ کرده‌ باشم‌ بارها توبه‌ از مِی‌ وقت‌ گل‌ دیوانه‌ باشم‌ گر کنم‌ ... باری‌، دیدم‌ عجیب‌ غزلی‌ است‌؛ 🔸 این‌ غزل‌ می‌فهماند که‌ تدریس‌ «أسفار» لازم‌، و ترک‌ آن‌ در حکم‌ کفر سلوکی‌ است‌. و ثانیاً یا همان‌ روز یا روز بعد، آقای‌ حاج‌ أحمد خادم‌ خود را به‌ منزل‌ ما فرستادند، و بدینگونه‌ پیغام‌ کرده‌ بودند: ما در زمان‌ جوانی‌ در حوزۀ علمیّۀ اصفهان‌ نزد مرحوم‌ جهانگیر خان‌ «أسفار» می‌خواندیم‌ ولی‌ مخفیانه‌؛ چند نفر بودیم‌، و خُفیةً بدرس‌ ایشان‌ می‌رفتیم‌، و امّا درس‌ «أسفار» علنی‌ در حوزۀ رسمی‌ به هیچ وجه‌ صلاح‌ نیست‌ و باید ترک‌ شود! 🔸 من‌ در جواب‌ گفتم‌: به‌ آقای‌ بروجردی‌ از طرف‌ من‌ پیغام‌ ببرید که‌ این‌ درس‌های‌ متعارف‌ و رسمی‌ را مانند و ، ما هم‌ خوانده‌ایم‌؛ و از عهدۀ تدریس‌ و تشکیل‌ حوزه‌های‌ درسی‌ آن‌ برخواهیم‌ آمد و از دیگران‌ کمبودی‌ نداریم‌. 🔸 من‌ که‌ از تبریز به قم‌ آمده‌ام‌ فقط‌ و فقط‌ برای‌ تصحیح‌ عقائد طلاّب‌ بر اساس‌ حقّ، و مبارزۀ با عقائد باطلۀ مادّیّین‌ و غیرهم‌. در آن‌ زمان‌ که‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ با چند نفر خُفیةً به‌ درس‌ مرحوم‌ جهانگیرخان‌ می‌رفتند، طلاّب‌ و قاطبۀ مردم‌ بحمدالله‌ مؤمن‌ و دارای‌ عقیدۀ پاک‌ بودند؛ و نیازی‌ به‌ تشکیل‌ حوزه‌های‌ علنی‌ «أسفار» نبود؛ 🔸 ولی‌ امروزه‌ هر طلبه‌ای‌ که‌ وارد دروازۀ قم‌ می‌شود با چند چمدان‌ (جامه‌دان‌) پر از شبهات‌ و اشکالات‌ وارد می‌شود! 🔸 و امروزه‌ باید به درد طلاّب‌ رسید؛ و آنها را برای‌ مبارزۀ با ماتریالیست‌ها و مادّیّین‌ بر اساس‌ صحیح‌ آماده‌ کرد، و فلسفۀ حقّۀ اسلامیّه‌ را بدانها آموخت‌؛ و ما تدریس‌ «» را ترک‌ نمی‌کنیم‌. ولی‌ در عین‌ حال‌ من‌ آیت‌الله‌ را حاکم‌ شرع‌ می‌دانم‌؛ اگر حکم‌ کنند بر ترک‌ «أسفار» مسأله‌ صورت‌ دیگری‌ به خود خواهد گرفت‌. پس‌ از این‌ پیام‌؛ آیت‌الله‌ بروجردی‌ دیگر به هیچ وجه‌ متعرّض‌ ما نشدند، و ما سال های‌ سال‌ به تدریس‌ فلسفه‌ از «شفاء» و «أسفار» و غیرهما مشغول‌ بودیم‌. و هر وقت‌ آیت‌ الله‌ ‌برخوردی با ما داشتند بسیار احترام‌ می‌گذاردند، و یک‌ روز یک‌ جلد قرآن‌ کریم‌ که‌ از بهترین‌ و صحیح‌ترین‌ طبع‌ها بود بعنوان‌ هدیّه‌ برای‌ ما فرستادند.  📗 بیان فوق به نقل از علامه می باشد (مهرتابان، ص ۱۰۴ - ۱۰۶ ) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💎 علامه #طباطبایی در بیان رهبرحکیم #رهبرمعظم انقلاب: نمی شود با توضیح المسائل این ها را پاسخ داد ... ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
علامه #طباطبایی علامه #مطهری آیت الله #مکارم_شیرازی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #مصباح_یزدی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 این حقیقتاً فاجعه است. انقلاب: ... عیب دوم، عدم گسترش کافی و لازم در باب است که این، حقیقتاً فاجعه است. از این بالاتر و تلخ تر، فراموش شدن کلام است. حوزه‌ی اسلام و حوزه‌ی علمیه‌ی اهل بیت، در درجه‌ی اوّل، حوزه‌ی کلام و بعد حوزه‌ی بود و بزرگانِ فقهای ما، متکلّمین بودند. شما نگاه کنید، در حوزه‌های ما «کلام» منسوخ است؛ در حالی که امروز بیشترین تهاجم از سمت مباحث کلامی است.   همان‌طور که مطرح کردم، ما در گذشته عقب نبودیم و هر کس چیزی می گفت، فوراً جوابش حاضر بود؛ ولی امروز این قدر مباحث کلامی در دنیا مطرح میشود که حوزه‌ی علمیه از آنها مطّلع نیست. می دانید امروز چقدر در دنیا مسأله‌ی دین شناسی و ، مورد بحث است و چه کسانی می نویسند و می گویند و تحقیق می کنند و ما خبر نداریم؟ این عیب بزرگی است.   البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و می کنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافته‌ی آن - نیست. کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است. نظام حوزه بایستی جواب بدهد. حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقه‌ای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمی شود این را به حساب حوزه گذاشت. انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمی کند.   🍃 بیانات در جمع برخی از نخبگان حوزه علمیه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃 آیت الله العظمی #بهجت (سلام الله علیه) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 امید شهید #مطهری به دانشجویانی که می خواهند طلبه شوند ... ✅ @feghheakbar
شهید #مطهری شهید #بهشتی: این خسارت بزرگی بود ... ✅ @feghheakbar
از #شیخ_انصاری (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال می‌کردند، جواب می‌فرمودند: من وزیر داخله اسلامم و #حاجی_سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید. 📚 تفسیر روان جاوید، ج۱، ص۱۱۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺پیش بینی رهبر انقلاب در سال ۸۹ : همانطور که تِز انقلاب از قم شروع شد ، آنتی تز انقلاب نیز از قم شروع خواهد شد!! ❌ پشت پرده سفرهای #باغی_انقلاب به قم و دیدار مراجع!! 🆘 @Roshangari_ir
🔥ربا و خلق پول بانکی را متوقف کنید⚠️ ✍فراخوان مقاله (تا 9 دی) همایش "ماهیت پول در تمدن اسلامی"🏅 (اصفهان - 4 بهمن 97) ارسال مقالات به @En_Gholami @MataNevesht BinesheTamadoni.ir
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کدهای مهم رهبر انقلاب در سال ۸۹ درباره فتنه‌هایی که از قم آغاز خواهند شد... آنتی‌تز‌هایی که توسط خودی‌ها از قم شروع می‌شود... #بصیرت @BisimchiMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فوق العاده مهم و اساسی روایتی مستند و قابل ملاحظه از تدارک عظیم دشمن برای ساختن آنتی تز انقلاب از قم ... ✅ @feghheakbar
🍃 صلواتی هدیه به روح شهید دهقان و شهدای مدافع حرم ...
💎 تأکید حضرت بر بیان مسائل حکمت متعالیه و عرفان 🔹ماجرای به تعطیلی کشاندن جلسات رهبر انقلاب حضرت امام خمینی قدّس‌سرّه توسط مخالفان عرفان و حکمت به ویژه برخی مقدّسین مشهد مقدّس بسیار تلخ و غم‌انگیز است. 🔸آن بزرگوار در جلسه آخر تفسیر سوره حمد که از تلویزیون پخش شد؟ بیاناتی بسیار درس آموز بیان فرمودند. 🔹پیر جماران در حالی که ناراحتی در چهره مبارکشان کاملا هویداست در این جلسه تقریباً تفسیر سوره حمد را رها کرده و به موضوع مخالفتها با حکمت و عرفان و ریشه‌یابی این امر می‌پردازند. 🔸 ایشان ریشۀ تمام این مخالفت‌ها را در سه امر خلاصه می‌کنند: ۱. جهل نسبت به مراد حقیقی حکیم و عارف ۲.حبّ نفس ۳.عدم تهذیب. 🔹به فرازهایی از سخنان ایشان توجه کنید: 🔸عمده نظر من به اين بود كه اين سوء تفاهم برداشته بشود، و اين اختلافى كه در مدرسه هست و بين اهل علم است، برداشته بشود؛ و جلوى معارف گرفته نشود. 🔹اسلام، فقط عبارت از احكام فرعيه نيست؛ فرعند این ها اساس، چيز ديگر است، نبايد ما اصل را فداى فرع بكنيم؛ و بگوييم كه اصل، از اساس بيخود [است و] اگر هم اصلى بگوييم، يك اصلى كه خلافِ واقع است بگوييم. 📚 امام خمینی، تفسیر سوره حمد ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم : این، حقیقتا فاجعه است ... حوزه علمیه اسلام و اهل بیت در درجه اول حوزه کلام بود و بعد حوزه فقه ... ✅ @feghheakbar
انقلاب: حوزه باید در زمینه‌هاى كلامى، فكرهاى نو تولید كند.  عزیزان من! امروز شبهه‌هاى نو و خطرناكى وجود دارد. آن شبهه‌هاى قدیمى تمام شد؛ امروز، شبهه‌ى «ابن كمونه» را كسى مطرح نمى‌كند. امروز شبهات عظیم در تمام زمینه‌هاى كلامى وجود دارد. از اصل توحید و لزوم دین بگیرید تا به وجود صانع و نبوّت عامّه و نبوّت خاصّه و بعد مسأله‌ى ولایت و مسائل گوناگونى كه در زمینه‌هاى دینى و اسلامى وجود دارد، برسید. همه‌ى اینها مورد بحث است و امروز نسبت به همه‌ى اینها شبهه وجود دارد. چه كسى باید به این شبهات پاسخ دهد؟  مگر علما، مرزداران عقیده نیستند؟ آیا مرزهاى عقیده مدافع ندارد و رهاست؟ چه كسى در مقابل ایتام آل محمّد صلوات‌اللَّه علیهم اجمعین كه بى‌دفاع در معرض این امواج قرار گرفته‌اند، جواب خدا را خواهد داد؟  نتیجه این مى‌شود كه وقتى كسى بر جامعه‌ى ما گستاخى كرد و یك شبهه را به صداى بلند گفت، به جاى این‌كه ناگهان از ده نفر صدایى بلند شود و بدون عصبانیت و خشم، جواب شبهه را بدهند، عصبانى مى‌شویم و دعوا و جنجال مى‌كنیم؛ در حالى كه اگر دست ما پُر بود، چرا دعوا كنیم؟  یك نفر مقاله‌اى مى‌نویسد و حرف بى‌منطق و بى‌استدلالى را بیان مى‌كند و یا با استدلال غلط و مغالطه جلو مى‌آید - مثل قضیهِ معروفِ كشیدن عكس مار به جاى نوشتن آن - آن گاه بلافاصله ده، بیست مقاله و یا صد مقاله از حوزه‌ى علمیه قم بیرون مى‌آید و در هر روزنامه و مجلّه‌اى جوابش داده مى‌شود و تمام مى‌شود مى‌رود. براى كسى كه عصبانى شود، جایى باقى نمى‌ماند. چرا عصبانى شویم؟ حیف نیست كه حوزه‌ى اسلام و این دینِ منطقى و مستدل را متّهم كنند كه استدلالى نیست و شما اهل دعوا هستید!؟ یك دروغ هم رویش بگذارند و بگویند شما اهل تكفیرید! ما چه كسى را تكفیر كردیم؟ چقدر كافر هستند كه ما تكفیرشان هم نكردیم؟ امروز، حوزه كسى را تكفیر نمى‌كند. پس عیب اوّل مربوط به فقه بود و عیب دوم كه به نظر من بیش از عیب اوّل است و واقعاً درد بزرگى است،مربوط به كلام است كه باید زودتر به دادش برسیم. شما هم باید چنین كنید. 🍃 بیانات در دیدار جمعى از نخبگان حوزوی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 نامه تند #امام_خمینی به مرحوم آیت الله خوانساری و گلایه از کم کاری علمای تهران در مقابله با رژیم پهلوی ⭕️ قابل توجه کسانی که انتقاد و خیرخواهی علما از همدیگر را برنمی تابند. 🔸 شما که در مرکز هستید، خانه نشین شده اید. اصلاً نه حرفی، نه اعلامیه‌ای. هیچ کار نمی‌کنید. شما که در تهران هستید، مردم را دعوت به قرآن، یعنی وحدت و یگانگی نمی‌کنید. فایده‌اش چیست؟ شما باید مردم را دعوت به قیام کنید. 🔸 چرا علمای تهران در مقابل این گرگهای درنده سکوت اختیار کرده‌اند؟ چرا در مقابل این لامذهبها که می‌خواهند دینمان را از دستمان بگیرند، سکوت کرده اید؟ چرا در مقابل شاه مملکت که می‌خواهد روحانیت را از میان بردارد قیام نمی‌کنید؟ چرا در مقابل حکام سکوت می‌کنید؟ 🔸 از امروز به بعد، سکوت فایده ندارد. امروز دیگر روز سکوت نیست. امروز روزی است که باید در مقابل لامذهبها قیام کرد. اگر دلتان می‌خواهد مملکت اسلامی ما و دین و آیین ما از بین برود به من بگویید. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
1_31486668.mp3
1.05M
⭕️ کثرت عمل یا کیفیت عمل؟ 🍃 استاد مویدی (از شاگردان توثیق شده مرحوم پهلوانی تهرانی) 🆔 @Arefane