هدایت شده از قاسم روانبخش
💢 به بهانه درگذشت آقای داود #فیرحی
🔴 داوود فيرحي کيست و دارای چه سوابقي بود؟
✍ قاسم روانبخش
🔸قسمت اول
🔹داوود فيرحي در هفته گذشته به دليل بيماري کرونا درگذشت. به همين مناسبت پيام هاي گسترده اي از سوي سردمداران اصلاحات و رييس جمهور و معاون اول و ظريف و ... صادر شد. در اين پيام ها وي را فقيهي نوانديش، عالم اندیشمند، متفکر و استاد بزرگ و متواضع حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه های علوم سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، نام برده شده است. به همين مناسبت بر آن شديم براي آشنايي شما شخصيت فيرحي و تطورات فکري وي را براي شما تبيين کنيم.
🔹داوود فيرحي يک فرد حوزوي، ولي دانش آموخته دانشگاه تهران بود. جوهره فکري او در دانشگاه تهران تحت اشراف افرادي مانند حسين بشيريه و سيد جواد طباطبايي شکل گرفت. زماني که وي در سال 75 ملبس به لباس روحانيت شد، موجب خرسندي حسين بشيريه شده بود زيرا او مي توانست حرف هاي امثال بشيريه را در قالب مفاهيم ديني مطرح کند . در واقع تبار شناسي فکري ايشان رنگ ديني زدن به مفاهيم غربي بوده است. نقطه عزيمت فکري او، مدرنيته است و طبعا فقه را در خدمت مدرنيته قرار داده است. بر اين اساس، او سعي مي کند واژه هاي مشروعيت، تحزب را با حفظ چارچوب هاي غربي اش رنگ ديني بزند.دقيقا همان خطي که ميرزا ملکم خان در دوران مشروطه دنبال مي کرد. او در برابر آخوندزاده که با صراحت بر ضد دين مبارزه مي کرد،بر اين باور بود که بايد آموزه هاي غربي را در لفافه اي از مفاهمي ديني به خورد مردم داد.
🔹مهمترين انتقاد وي به عبدالکریم سروش و محمدمجتهد شبستري اين است که بايد از تجربه مشروطه درس گرفت و براي پل زدن سنت به مدرنيته بايد از فقه استفاده کرد. بررسي مقالات و کتب ايشان نشان مي دهد که وي راه برون رفت از سنت به مدرنيته را سکولاريزم ملايم مي داند که به تدريج پُر رنگتر شود.(و به کارگیری این شیوه مرموزانه و مزوّرانه توسط نامبرده، دقیقا همان ویژگی ای است که امثال محمد خاتمی و مصطفی محقق و جواد ظریف، و جمعی دیگر از روشنفکران غربگرا... در پیام های تسلیت خود ،در فقدان وی، نعل وارونه زده و با تعابیری از قبیل ، "حجت موجه بود بر سازگاری سنت و جهان نو پدید انسان روزگار ما"، و یا پژوهشگری صلح دوست با چهره ای مهربان، روشنفکری در مسیر سنت، حلقه وصل سنت و مدرنیته، حلقه وصل فقه و سیاست، حلقه وصل مکتب و آکادمی،و... ، او را ستوده و به تجلیل از وی می پردازند).
🔹او در طرح مباحث آکادمیک و حوزوی خود،" در دو دهه گذشته ،در جهت حساسیت زدائی نسبت به گذر از دین و حاکمیت دینی، به مدرنیته و نظام سیاسی سکولار ، پلی موسوم به اسلام رحمانی میساخت که با هیچ یک از مبانی اسلام ستیز و ضد بشری مکاتب غربی ،نه تنها تعارضی نداشت بلکه موید آن نیز بود، و البته بعد از گذرِ خرِ مرادِ اربابان غربی از این مرحله ، این پل را نیز چندان امان نداده و در قالب"تطوّر و دگردیسی فکری"آن را نیز تخریب نموده و در پروسه های جدیدش ، تحت عنوان "تاملات و تدبرات الهیاتی دو دهه گذشته اش "در جهت آشتی سنت با تجدد، در عرصه اندیشه سیاسی و حاکمیتی دینی ، را نا موفق و ناکام دانسته و از متافیزیک در عرصه سیاست و اجتماع روی برگردانده و به تعبیر خودش،به فیزیکالیسمِ مشکله دولت ایرانی در دو سده اخیر می پردازد، البته در این پروسه جدید، دیگرنه تنها تلاشی جهت همگون سازی اندیشه سیاسی دینی با مدرنیته و حاکمیت سکولار صورت نمی گیرد و به متون و نصوص دینی استناد نمی شود،بلکه این بار نصی که "به عنوان اصلی ثابت" ،مورد استناد قرار میگیرد ،نص حاصلشده از تدبّرات منورالفکران غربزده ایرانی در دو سده اخیر(مانند مشیر الدوله ،میرزا ملکم خان ،آخوند زاده ،تقی زاده و...)؛میباشد و به نوعی تلاش میکند علت العلل، ضعف و کاستی و فسادهای های درون حاکمیتی دوران قاجار و پهلوی را، ناشی از پارادوکس و اجتماع نقیضین دو گانه اصلاحات دینی و توسعه در نظام های سیاسی، جامعه دینی ایران قلمداد نموده و از آن به عنوان "اشتباه بزرگ سوته دلان سیاست ایرانی"،که مقصود وی همان منورالفکران غربزده است ،در اصلاح کژکارکردی سامان سیاسی در ایران ،یاد کند و تنها راه برون رفت از این مشکله و آفتی که متوجه نظام های حاکمیتی ایران در سده های اخیر بوده را ،پالایش سپهر حاکمیت سیاسی ایران را از عنصر دین دانسته و به طریق اولی همین استدلال غیر واقعی و دقیقا معکوس را ،در ابعادی بسیار وسیعتر، بر نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه ، جاری و ساری دانسته و تنها راه حل و نسخه شفا بخش را ،جدایی دین از سیاست و به عبارت روشنتر، حاکمیت مدرنیته و سکولاریسم میداند.
که البته در این مقال، مجال پرداختن بیش از این به این مطب نیست.
🔸ادامه در پیام بعدی کانال
✅ #روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
هدایت شده از قاسم روانبخش
💢 به بهانه درگذشت آقای داود #فیرحی
🔴 داوود فيرحي کيست و دارای چه سوابقي بود؟
✍ قاسم روانبخش
🔸قسمت دوم
🔹با همين نگرش بود که همواره به عنوان توجيه گر مطالب آقاي حسن روحاني شناخته مي شد زماني که آقاي روحاني موضوع « اسلام رحماني» را در دستور کار خودش قرار داد و اين گونه اظهار مي داشت که مردم را نمي توان با زور به بهشت برد، با درج مقالاتي به توجيه اين سخن پرداخت.
🔹او از عناصر اصلی موسسه مطالعاتی سیاسی اقتصادی پرسش بود که عناصر دین ستیزی مانند مصطفي ملکيان دکتر سريع القلم و جواد طباطبايي (صاحب نظریه مرگ اسلام) و تاجيک و ديهمي و... در آن حضور دارند و گفته میشود این موسسه وظیفه کادر سازی برای حاکمیت جریان دین ستیز به عهده داردو برخی از مقالاتی که این روزها در نشریات جریان تجدید نظر منتشر میشود ،توسط دانشجویان این موسسه تجدید و تدوین شده است .
🔹سوابق سياسي وي در حوزه علميه قم نيز جالب است؛ فيرحي از اعضاي مجمع محققان و مدرسان حوزه علميه در کنار فاضل ميبدي ، اسدالله بيات و موسوي تبريزي و از عناصر اصلي حلقه فتنه 88 در قم در کنار سيد ضياء مرتضوی، عبدالرحیم سلیمانی ، سروش محلاتي ،حمیدرضا شریعتمداری ،کاظم قاضی زاده(مدیر مسئول موسسه فهیم) ، و ... بود.
🔹او همچنین ارتباط تنگاتنگي با موسسه نشر نگاه معاصر که مروج افکار و نوشته های دین ستیزانه مصطفي ملکيان و همپالکی هایش مانند مجتهد شبستری میباشد ، داشته و تا همين سالهای اخیر ، نيز از نويسندگان پر و پاقرص سايت ضدانقلابي کلمه بود. بعد از جريان فتنه در دولت اعتدال، ارتباط تنگاتنگي با وزارت خارجه داشت. يکي از مباحثي که براي دوستان وزارت خارجه اي بيان مي کرد شاخص هاي «اسلام اروپايي » بود؛ پديده جديدي که شايد ابتدا در ادبيات آقاي هابرماس فرانسوي مطرح شد؛ زماني که هابرماس به ايران آمد در يک نشستي که برخي دوستان موسسه امام خميني ره نيز بودند «اسلام اروپايي» را اين گونه تعريف کرد «مقصود من از اين عنوان آن است که دين اسلام در اروپاي غربي همان پروسه هضم معرفتي را از سر مي گذراند (يعني همان بلايي که بر سر مسيحيت در آمد.) دين براي اين افراد ديگر منبعي براي استخراج جهان بيني به حساب نمي آيد به اين معنا که اين جهان بيني هدف گيري تک تک آحاد جامعه را به طور کلي هدايت کند و خود را مبناي نظريات حقوقي سياسي و تشکيلاتي نظام سياسي بداند. اين همان چيزي است که من به آن فروپاشي دين مي گويم. البته اين تعبير کمي گمراه کننده است ولي در عين حال همان گونه که من در برخي مقالات و سخنراني عمومي ام اخيرا گفته ام متقاعد شده ام که زبان هاي ديني داراي اين ظرفيت هستند که حساسيت اخلاقي، احساسات اخلاقي، مرجعيت اخلاقي و مفاهيم اساسي اخلاق را به روشني بيان کنند.» يعني وي تنها در اين جهت زبان دين را قبول دارد ولي در مسائل جهان بيني و حقوقي و سياسي و ... دين بايد از ادعاهايش دست بردارد. اگر اسلام، اروپايي شد مي تواند به حياتش ادامه دهد و گرنه نمي توان به بقاي آن اميدوار بود.اين دقيقا همان رسالتي است که امثال آقاي فيرحي و روشنفکران غرب زده دنبال کرده و مي کنند.
🔹بي جهت نيست که عناصر اصلي دولت حسن روحاني با تعابيري مانند «فقيه نوانديش، یار فرهیخته و نواندیش، عالم اندیشمند و متفکر و استاد بزرگ و متواضع حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه های علوم سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، ضایعه ای غمبار و جبران ناپذیر » ياد مي کنند.
البته از عناصر وابسته به غرب و غربگريان چنين تعابيري بعيد نيست آن چه جاي تعجب دارد پيام تسليت مدير حوزه هاي علميه است که همه جريانات انقلابی حوزه را در شوک فرو برده است! پرسش همه اين است که چرا نسبت به شخصيت هايي مانند محقق انديشمند و انقلابي روح الله حسينيان که مقام معظم رهبري نيز براي رحلتش پيام تسليت داده اند مشمول پيام ايشان نمي شوند ولي اين از اين گونه افراد با اين سوابق تجليل مي شود؟
✅ #روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
استاد #فیاضی:
دسته ای از #مخالفان فلسفه اسلامی مأموریت دارند که این رکن رکین حوزههای علمیه را که با آن میتوان در برابر افکار الحادی و انحرافی ایستاد، متزلزل و نابود کنند.
هیچ شبههای در این نیست که این دسته را #موساد و #سیا و همه کسانی که با این حوزه و با نظام مخالف هستند، آماده کرده
و نیروهایی را برای همین کار به حوزه فرستادهاند.
من گاهی به آنها میگویم که کاری که شما میکنید از دو حال خارج نیست؛
یا از #آمریکا و #اسرائیل پول میگیرید، یا نمیفهمید چه کار میکنید.
دسته اول این ها هستند.
اینهااصلاً گوششان به این حرفها بدهکار نیست و اگر اینها با آدم صحبت کنند، کارشان دعوا و بکار بردن تعابیر موهن و توهین به بزرگان است؛
البته اینها مأمورند که اینجا این کار را بکنند و حقوق میگیرند و مأموریت دارند و مدتی هم هستند و سپس خواهند رفت و شما میبینید که دیگر اصلاً اثری از آنها نیست.
پنج سال اینجا هست و بعد میبینید که دیگر خبری از او نیست، حالا به کجامیرود، معلوم نیست!
📜 ماهنامه حاشیه، شماره ۶و۷ و پایگاه 《عرفان و حکمت در پرتو #قرآن و عترت》
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 به بهانه درگذشت آقای داود #فیرحی 🔴 داوود فيرحي کيست و دارای چه سوابقي بود؟ ✍ قاسم روانبخش 🔸قسمت
پیرو مطلب مربوط به آقای #فیرحی، یکی از دوستان پیامی فرستاده و تذکر دادهاند که مدیر محترم حوزه های علمیه به مناسبت رحلت حجت الاسلام و المسلمین حسینیان نیز پیام داده اند.
متأسفانه بنده این پیام را ندیده بودم و از این بابت از ایشان و همه دوستان عذرخواهی میکنم.
ولی نمی توانم نام مدیر حوزه های علمیه را در کنار افرادی مانند محمد خاتمی، نوراللهیان، حسن روحانی، ظریف، فاضل میبدی، سید ضياء مرتضوی، سروش محلاتی و... ببینم!
هر چه فکر میکنم تسلیت برای یک عنصر سکولار با آن سوابق چه توجیهی دارد، نمی توانم تحلیل کنم. این سؤال بسیاری از فضلای حوزه علمیه هم هست.
انشاءالله ایشان مصلحت بدانند پاسخی بفرمایند.
✅ #روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🔶 عمیقترین و وسیعترین اطلاعات اسلامی از اصیلترین مدارک اسلامی
علامه #مصباح_یزدی:
اگر در عالم اسلام چند نفر را بتوانيم معرفي كنيم كه #عميقترين و #وسيعترين اطلاعات اسلامي را از #اصيلترين مدارك اسلامي فراگرفته باشند، به طور قطع، #اولين_فرد، مرحوم علامه #طباطبایی رضوانالله عليه خواهد بود.
@daeratolmaaref
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از طلبه نیوز
🔳 دو وفات و یک پیام تسلیت
🔰در روزهای گذشته فوت دو تن از نظریه پردازان و فرزندان حوزه علمیه به واسطه بیماری #کرونا، فضای غم و اندوه را در میان علاقمندان به آنها رقم زد. هر دو استاد دارای شهرت و احترام بوده و از جایگاه علمی ویژه ای برخوردار بودند.
🔻یکی استاد تمام گروه علوم سیاسی #دانشکده_حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و استاد مدعو #دانشگاه_مفید بود و عضویت در شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین را در کارنامه خود داشت و امضای بیانیه حمایت از نامزدی #میر_حسین_موسوی در انتخابات 1388 جزو افتخارات وی و همفکرانش محسوب می شود.
🆔 @hojreh14
🔸اما دیگری برادر و داماد شهدای عزیز انقلاب اسلامی و نمایندهٔ ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی اروپا و آمریکا بود. گرچه مسئولیت گزینش وزارت امور خارجه در زمان وزارت یکی از سران فتنه را بر عهده داشت و از اوایل دهه شصت سرپرست سازمان بهزیستی بود اما در مدیریت و پست های مختلف، بی مدعا نخبه پروری را اندوخته زندگی خود قرار داد.
🔹همزمانی ایام درگذشت هر دو استاد به دلیل بیماری کرونا واکنش هایی را به دنبال داشت که در جای خود از اهمیت بسیاری برخوردار بود. واکنش ها به فوت استاد اول که با پیامهای تسلیت مختلفی از مسئولین دولت فعلی و حوزویان همفکرش مواجه شد در نوع خود کم نظیر بود. گرچه دو سه پیام از میان تسلیت ها بسیار تعجب برانگیز شد اما توجیهاتی را می توان برای آن متصور دانست و باقی پیام ها از سوی یک طیف خاص و منسجم صادر شد که در سنوات گذشته همگی مسیر مشخصی را با هم طی کردند و گویا در آینده نیز شاهد ادامه آن خواهیم بود.
✅و اما داغ درگذشت استاد نخبه پرور ما که از این دنیا رخت بربست، گرچه داغ بزرگی بود اما از میان پیام های تسلیت برای او یک پیام چنان خودنمایی کرد که مثل چراغ راهی شد برای حقیقت جویان و کسانی که مسیر را به درستی تشخیص ندادند.
❤️رهبر عزیز انقلاب در پیام تسلیت برای درگذشت این برادر و داماد شهید، با ذکر اندوه و تاسف خودشان، وی را #عالم_مجاهد و شخصیت برجسته و ممتاز خطاب کردند که با اخلاص و بدون اندک تظاهری عهده دار مجاهدت های بزرگ و مبارک شد.رهبر معظم انقلاب با تعبیر #مجاهد_خاموش برای این استاد تاکید کردند:
"نخبگی و نخبه پروری را بر شالوده های محکم ایمان و انقلاب استوار ساخت و سپید روی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت."
این پیام تسلیت راه اساتید و مدیران و نخبه پروران را خصوصا در میان حوزویان بیش از پیش نمایان ساخت و امید است که شاگردان عالم مجاهد جناب #حجت_الاسلام_آقای_دکتر_جواد_اژهای راه او را ادامه دهند.
https://eitaa.com/joinchat/4105306129C00da37c75a
#رهبرمعظم انقلاب:
هویت علمی حوزه هم نکتهی مهمی است؛ منحصر به فقه و اصول نیست. فقه و اصول خیلی مهم است، در این شکی نیست؛ قبلا هم ما گفتیم ستون فقرات حوزه های ما فقه است؛
اما این معنایش این نیست که ما به فلسفه احتیاج نداریم. امروز بیش از گذشته به فلسفه احتیاج داریم.
روزی بود که ملاهای بزرگ ما، مجتهدین بزرگ ما برای تحصیل فلسفه «شدّ رحال» می کردند - مثل آخوند خراسانی که در سبزوار پیش حاج ملاهادی رفت و زانو زد و فلسفه خواند - یا بزرگانی از فقها و اصولیین ما که رفتند فلسفه خواندند و آن را فرا گرفتند.
امروز از آن روز خیلی بیشتر احتیاج داریم.
آن روزی که مرحوم علامه #طباطبایی در نجف پیش مرحوم آسیدحسین بادکوبهای فلسفه می خواند، آن روز نیاز به فلسفه اسلامی به مراتب کمتر از امروز بود که این همه مکاتب گوناگون، این همه افکار جدید، این همه شبهه، این همه پیشنهاد فکری در دنیا مطرح است؛ آن هم با این روابط و ارتباطات آسان و سریع؛ با اینترنت و با بقیه وسائل، کتاب و مجله و چه و چه.
بنابراین به فلسفه احتیاج است. نه فقط به فلسفه، به علوم دیگر هم در حوزه قم نیاز هست.
☘ بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبهی حوزه علمیه قم - ۲ آبان ۸۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
✅ #دانشگاه_ادیان_ومذاهب برگزار میکند.
آموزش زبان #انگلیسی و #عربی
_ استفاده از اساتید #دانشگاهی
_ استفاده از پادکستهای #استودیویی
_ استفاده از نفرات برتر دوره به عنوان #استاد
دوره آموزش #مقاله_نویسی و #پایان_نامه نویسی
💯 با ارائه مدرک معتبر #دانشگاهی
___________________________
‼️ توصیه #مقام_معظم_رهبری‼️
❗️دانستن حداقل یک #زبان زنده دنیا جزء چیزهایی است که برای #طلاب علوم دینی لازم و ابزار حتمی کار است.
✅ منبع : حوزه در نگاه رهبری _ صفحه ۶۱۷
___________________________
آموزش زبان با #مدرک_معتبر_دانشگاهی 👇
https://eitaa.com/joinchat/505806881C85fb1347fa
✍اطلاعات بیشتر و ثبت نام 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/505806881C85fb1347fa
⚫️ تسری تفکر غربی به فقه سیاسی با نگاه شبه فوکویی؛
✔️ سه تامل اساسی دکتر موسی نجفی در بازخوانی اندیشه دکتر فیرحی🔻
1️⃣ نظریهپردازی در خدمت یک جریان خاص سیاسی
2️⃣ سیطره نگرش فوکویی بر اتمسفر ذهنی ایشان
3️⃣ سرایت دادن تاریخ علمی غرب به تاریخ اندیشه سیاسی اسلام
▪️دکتر موسی نجفی، نظریهپرداز مطرح در اندیشه سیاسی و مطالعات تمدنی، در پاسخ به این سوال که: "خیلی ها درحال مصادره دکتر فیرحی و افکارشان هستند و گویا از انصاف افتادهاند. نظر شما چیست؟" مینویسد:
▪️در چند روز اخیر در برخی محافل علمی و سیاسی پرسش هایی مشابه این زیاد طرح می گردد۰ در متن سوال شما از کلمه (مصادره) استفاده شده است و من دقیقا متوجه نشدم به چه جریان و یا شخصی در مصادره کردن ایشان اشاره نمودهاید؟ ضمن طلب مغفرت برای آن مرحوم و تسلیت به شاگردان و دوستانشان، به نظرم آراء و نظرات آقای دکتر فیرحی قابل مصادره برای جریانی غیر از اصلاحات نبوده و نیست و خود آن مرحوم هم تا جایی که شنیده ایم ابایی نداشته نوعی پوشش فکری و نظریه پردازانه به این جریان و حتی برای بخشی از دولت فعلی داشته باشد۰ لذا به نظر میرسد ارتباط فرهنگی و نظری آن مرحوم و جریان سیاسی اصلاحات بیشتر از انکه مصادره به مطلوب باشد، شبیه گودال و آبی بوده است که همدیگر را بخوبی پیدا نمودهاند ۰
🔶 در هر حال علی الظاهر در آثار علمی نامبرده (البته بیان نظرات در چارچوب علمی حق مسلم هر استاد و صاحب نظری است) بیشتر سه رشته و موضوع قابل تشخیص و گاه در هم تنیده شده است:
۱- مسائل مربوط به تاریخ سیاسی ۲ - موضوعات اندیشه سیاسی ۳ - مباحث فقه سیاسی
▪️ در قسمت استفاده از تاریخ هر چند این رجوع ابتدا ارزشمند و قابل تحسین است ولی صید فکری نمودن از تاریخ، تبحر و آزمودگی خاص خود را دارد و ایشان در تاریخ تحولات سیاسی و بخصوص تاریخ مشروطه عمق زیادی نداشته و حتی بسیاری از منابع اصلی را هم رویت ننموده است و این از بررسی کتب و برخی اظهار نظراتشان در مورد اشخاص تاریخی نظیر مرحوم شیخ فضل الله نوری و برخی علمای دیگر آشکار است۰ در زمینه اندیشه سیاسی اسلام هم بر اساس تقسیم بندی و نگاه خاص خود به تاریخ اندیشه می نگریسته و در مواقع زیادی نوعی نگاه و روش فوکویی بر ذهنیت ایشان غالب بوده است و این در برخی آثار و برداشتهای اندیشه سیاسی اسلامی وی آشکار است۰ هر چند مطالعه و بحث تخصصی در اندیشه سیاسی غرب امتیاز مهمی برای نامبرده محسوب میگردد ولی شاخص و معیار قرار دادن و تسری تاریخ علمی غرب به تاریخ اندیشه سیاسی اسلام کاری است که نوعی جهت دهی ماتقدم به کار پژوهشی یک محقق میدهد و ماحصل تحقیق را از قبل از نتیجه واقعی معین مینماید۰ در بخش سوم یعنی فقه سیاسی هم بنده تخصص لازم و صلاحیت اظهار نظر دقیق و همه جانبه را ندارم ولی به دو منبع موثق و نظریه محققانه از دو نفر از دوستان فاضل روحانی و صاحب صلاحیت در این حوزه فکری، خوانندگان عزیز را ارجاع میدهم۰ واکاوی و نقد منصفانه و بازتاب اندیشه یک استاد صاحب فکر (سوای حب و بغضها و احساسات مثبت و منفی نسبت به وی) بهترین هدیهای است که میشود به او بعد از ارتحالش تقدیم نمود و آثارش را از گرد نسیان و گذر زمان نجات داد۰
🔷 برای مطالعه بیشتر در این رابطه به دو مقاله دکتر جوادزاده و دکتر نوروزی رجوع شود :
👇👇👇
🆔 http://mobahesat.ir/23121
🆔 http://rasanews.ir/002ntQ
#نقدهای_علمی
#نقد_روشنفکری
🌐 @meshkatnoor
💢 ضرورت تشکيل ستاد مبارزه با سکولاريسم در حوزه علميه قم
يکي از هشدارهاي مهم حضرت امام که در منشور روحانیت مرقوم داشتهاند اين بود: «باید مراقب بود که تفکر جدایى دین از سیاست از لایههاى تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند و یکى از مسائلى که باید براى طلاب جوان ترسیم شود، همین قضیه است.» (صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۲۷۹)
متاسفانه در سايه غفلت علما و بزرگان و طلاب و فضلاي جوان حوزه هاي علميه، امروز نه تنها سکولاريسم سنتي از نوع جمود و انجمن حجتيه اي، که سکولاريسم از نوع مدرنيته آن نيز در حوزه نفوذ کرده است.
امروز آخوندهايي در حوزه به ترويج سکولاريسم مي پردازند که سکولاريست هاي غربي نيز به گرد آن ها نمي رسند! تاثير اين جماعت بر مردم به مراتب از سکولارهاي غربي بيشتر است، زيرا اين ها لباس هدايت بر تن دارند و با عمامه پيامبر(ص)، بي ديني را ترويج مي کنند!
حرف هاي مجتهد شبستري، فاضل ميبدي، سروش محلاتي، فيرحي، مير موسوي، علوي بروجردي، سيدضياء و... را با عبدالکريم سروش و ملکيان و... مقايسه کنيد، ببينيد کدام موثر ترند؟ بي ترديد حرف هاي اين ها موثرتر است.
چه بايد کرد؟ به نظر مي رسد که اين جماعت مشکل معرفتي نداشته باشند، بلکه مصداق آيه «و جحدوا بها و استيقنتها أنفسهم» هستند. تنها راه اين است که ستاد مبارزه با سکولارها در حوزه تشکيل شود و از فضلاي بزرگ حوزه دعوت کنيم در اين ستاد عضو شوند. اين ستاد با يک عزم جدي با سکولارها به مبارزه برخاسته، جريان فکري آن ها را منکوب کند.
يکي از اقداماتي که مي تواند اين جريان را سر جايش بنشاند، دعوت آن ها به مناظره است. در اين مناظره است که سطح سواد آن ها مشخص و منطق ضعيشان بر اهل تحقيق روشن مي شود. در نتيجه کوس رسوايي آن ها بر سر هر کوي و برزني زده خواهد شد.
✍ قاسم روانبخش@ravanbakhsh_qasem
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 ضرورت تشکيل ستاد مبارزه با سکولاريسم در حوزه علميه قم يکي از هشدارهاي مهم حضرت امام که در منشور
👆یک ایده و پیشنهاد راهبردی و ضروری.