eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
575 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
1_2062590928.mp3
4.02M
💢 آزادی فکر علامه در نگاه پروفسور هانری _ استاد @fekrat_net
💢 خوانش و راهکارهای حوزویان برای اعتراض ▫️ نیازمند اصلاح حقیقی نگاه مسئولان به جایگاه مردم هستیم. ▫️ حوزویان باید میدان‌دار اعتراض به مشکلات در جامعه اسلامی باشند. 👈ادامه را اینجا مطالعه کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ضرورت اقتدار در حکمرانی ▫️ زیبنده نیست در دولت مردمی جریان سرمایه دار رانتخوار به سودهای کلان برسد و معیشت مردم آسیب ببیند. ▫️ ۲۰ شرکت خام فروش از ۳۵ هزار میلیارد در سال ۹۶ به سود ۳۸۵ هزار میلیاردی در سال ۱۴۰۰ رسیده اند/ فقط یک شرکت از گران فروشی ارز ۱۰۸ هزار میلیارد تومان سود کرده است!
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ضرورت اقتدار در حکمرانی ▫️ معضل مسکن در ایران با ساخت خانه حل نمی‌‎شود؛ چون اصلا مشکل کمبود نیست؛ ما الان ۶ میلیون خانه اضافه داریم. ▫️ با اخذ مالیات موثر بر خانه‌های خالی و دوم، دولت میتواند بحران مسکن را حل کند. به دلیل عدم اخذ مالیات‌های مسکنی، همین امروز در مسکن مهر پردیس شخصی با مالکیت ۵۰۰ واحد وجود دارد!
4_5980955230576052219.pdf
714.6K
💢 نقد آیت الله بر مکتب تفکیک 📔 منزلت عقل در هندسه معرفت دینی: بخش دوم: فصل چهارم: مساله تفکیک
💢 جایگاه مبنایی امورعامه حکمت متعالیه استاد علی گلپایگانی: بسیاری از مسائل فلسفی از مبادی استدلال‌های کلامی بوده و نقش تعیین کننده‌ای در بحث‌های کلامی ایفاء می‌کنند، این اصل در مورد حکمت متعالیه صدرایی عمیق‏تر و فراگیرتر است. هر گاه متکلم نسبت به مباحثی مانند اصالت وجود، تشکیک در وجود، وجود رابط و مستقل، ویژگی‌های هستی ممکن و واجب، وحدت و اقسام آن، علت و معلول، امتناع دور تسلسل، ویژگی‌های هستی مادی و مجرد، اقسام سبق ولحوق و... آگاهی کافی نداشته باشد، از عهده تحقیق پیرامون مسائل خداشناسی و توحید بر نخواهد آمد. چند مثال: ... ... از اینجا می‌توان به ناآزمودگی نظریه برخی که احیانا از سر دلسوزی و اخلاص به دوستداران فلسفه توصیه می‌کنند که قبل از آموختن فلسفه، علم کلام را بیاموزند، پی برد. اینان در حقیقت تحت تأثیر شایعه بی اساس مخالفت فلسفه با دین و عقاید دینی که توسط اشاعره شیوع یافت، قرار گرفته و بدون اطلاع کافی از بحث های فلسفی و کلامی و به انگیزه دفاع از حریم دیانت، یا آموختن فلسفه را تحریم نموده، و یا فرا گرفتن کلام را قبل از آن توصیه می‌نمایند!! آری در اینکه آراء فلاسفه در مواردی با آراء متکلمان تعارض دارد، شکی نیست. ولی به کدام حجت عقلی و نقلی فهم متکلمان صواب بوده و گزارش صحیح شریعت است، تا اینکه رأی آنان معیار حق و باطل در عرصه دیانت دانسته شود؟! 📔 درآمدی بر علم کلام، ص۸۲_۸۵ ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسأله‌ی تولید علم فقط مربوط به علوم پایه، تجربی و ... نیست، بلکه شامل همه‌ی علوم و از جمله علوم انسانی است. ما بخصوص در زمینه‌ی علوم انسانی، برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت و توقّع بود، حرکت متناسب و خوبی نکرده‌ایم، بلکه مفاهیم گوناگون مربوط به این علم را - چه در زمینه‌ی اقتصاد و چه در زمینه‌های جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و سیاست - به شکل وحی مُنزل از مراکز و خاستگاه‌های غربی گرفته‌ایم و به‌صورت فرمول‌های تغییر نکردنی در ذهنمان جا داده‌ایم و بر اساس آن می‌خواهیم عمل و برنامه‌ی خودمان را تنظیم کنیم! گاهی که این فرمول‌ها جواب نمی‌دهد و خراب درمی‌آید، خودمان را ملامت می‌کنیم که ما درست به‌کار نگرفته‌ایم؛ در حالی‌که این روش، روشِ غلطی است. ما در زمینه‌ی علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم. مواد و مفاهیم اساسی‌ای هم که بر اساس آن می‌توان حقوق، اقتصاد، سیاست و سایر بخش‌های اساسی علوم انسانی را شکل داد و تولید و فراوری کرد، به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. البته در این قسمت، حوزه و استادان مؤمن و معتقد به اسلام می‌توانند با جستجو و تفحّص، نقش ایفا کنند. این‌جا از آن‌جاهایی است که ما باید به تولید علم برسیم. 🎙 رهبر انقلاب ۱۳۸۲/۰۸/۰۸ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 منظور از پشتیبانی حوزه از نظام چیست؟ ▫️ حوزه علمیه باید حامی و پشتیبان نظام اسلامی باشد و از تمام ظرفیت هایش برای ایجاد دولت نیرومند و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی بکار گیرد. برای اینکه منظور از این پشتیبانی روشن شود توجه به نکات زیر ضروری است. 🔸 ۱. اولا منظور از پشتیبانی، تنها اعلام حمایت ظاهری در مناسبت ها و حوادث و صدور اطلاعیه در تایید نظام و در محکومیت دشمنان نیست. این حداقل کاری است که از هر انسان مسئول و دلسوزی انتظار می رود و کاری از این آسان تر و بی زحمت تر نداریم، گرچه متاسفانه برخی حتی از این مقدار همراهی هم دریغ می کنند و حتی حاضر به پیشتیبانی بی ضرر و بی هزینه لفظی هم نیستند. 🔸 ۲. ثانیا منظور حمایت احساسی و هیجانی و شعاری سطحی نیست، چنانکه مواجهه جناحی و حزبی با دولت ها هم مراد نیست. 🔸 ۳. ثالثا منظور از پشتیبانی توجیه کارهای غلط، خطا ها، بی عدالتی ها و ناکارآمدی ها نیست. توجیه گری و ماله کشی خطاها بدترین عارضه ای است که ممکن است یک نهاد علمی دینی به آن مبتلا شود. بلکه بر عکس اولین و قوی ترین نقاد نظام باید حوزه علمیه باشد. کارگزاران حکومت باید بدانند که چشم بیدار و زبان گویا و منطق قدرتمندی هست که همه کارهایشان را زیر نظر دارد و باید مواظب باشند تا دست از پا خطا نکنند. حوزه در قبال نقض منافع ملی، حقوق ملت و اصول و ارزش های اسلامی و قانون اساسی کمترین تسامحی را نباید از خود نشان دهد. روحانیت باید پناهگاه و پیشتیبان و صدای رسای کسانی باشد که حقشان ممکن است در ادارات و نهادها و سازمان های دولتی تضییع شود. ▫️ نه مخالفت، نه خنثی بودن، نه موافقت سطحی و توجیه گرانه هیچیک در شأن حوزۀ علیمه نیست. روحانیت، وفادار به نظام و حامی و پشتیبان اصلی نظام است و نظام خط قرمز اوست و در عین حال نقاد و حسابرس و هشداردهنده و هدایتگر باید باشد. مرز حوزه دولتی و غیر دولتی اینجاست. حوزه دولتی حوزه ای است که بخاطر منافع صنفی و گاه فردی اش توجیه گر نظام حاکم باشد، اما حوزه مستقل و آزاد فرادولتی است، هم حامی است و هم منتقد. حمایتش هم بخاطر منافع شخصی و صنفی نیست، بلکه بخاطر این است که نظام را حق می داند و حمایت دفاع از آن را حمایت و دفاع از حق می داند که فلسفۀ وجودی حوزه است. ▫️ نکته پایانی این است که چه حمایت و دفاع و چه نقد و اصلاح حاکمیت از سوی حوزه باید بر اساس شناخت عمیق و کارشناسانه و تحلیل علمی باشد، نه سطحی و عامیانه و این امر مستلزم آشنایی عمیق حوزویان با فرهنگ و دانش زمانه و آگاهی آنها از مقتضیات و نیازها و چالش های متحول زمان است. ✍ استاد @dreshkevari@feghheakbar
رهبر انقلاب: بدانید که بدون ، بدون ، بدون ، انسان در هیچ مقوله ای نمی‌تواند به هدف‌های والا دست پیدا کند. اگر این نوآوری نباشد، نتیجه، همان یک جا ایستادن و درجازدن و با دنیای پیرامون خود، به تدریج بیگانه‌تر شدن، خواهد شد!! ............................................. ✍ پ‌ن: یکی از راه‌های جذاب و رشد دهنده علمی، سرکشی مدام به انتشاراتی‌های پر مغز است؛ انتشاراتی هایی که خود را از و مصونیت بالایی بخشیده‌اند. این کار هم باعث گشایش افق‌های ذهن می‌شود و هم ایده‌های بکری را به ارمغان می‌آورد و هم انسان به استعداد و علاقه‌ی خود بیشتر آگاه می‌شود. انتشاراتی‌هایی چون: ۱. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ۲. موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ۳. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ۴. اسراء ۵. مجمع عالی حکمت اسلامی ماهانه حداقل یکبار به نشرهای فوق رجوع کنید و همینطور تازه‌های نشر آن‌ها را پیگیر باشید. ♦️ حوزه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
رهبر انقلاب: «ما نیازمند آن هستیم که یک تحوّل بنیادین در علوم انسانى در کشور به‌وجود بیاید. این به معناى این نیست که ما از کار فکرى و علمى و تحقیقىِ دیگران، خودمان را بى‌نیاز بدانیم؛ نه، برخى از علوم انسانى ساخته و پرداخته غربى‌ها است؛ در این زمینه کار کردند، فکر کردند، مطالعه کردند، از آن مطالعات باید استفاده کرد. حرف این است که مبناى علوم انسانى غربى، مبناى غیرالهى است، مبناى مادّى است، مبناى غیرتوحیدى است؛ این با مبانى اسلامى سازگار نیست، با مبانى دینى سازگار نیست.» _ بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها، ۱۱ تیر ۹۳