💢 لزوم جمع و توازن بین فقه و فلسفه
علامه #جوادی_آملی:
یه وقت کسی چند سال فقه و اصول و چند سال فلسفه خوانده، این جمع مکسّر است و همیشه در زحمت است.
یه وقت کسی در فلسفه مجتهد مطلق است، در منقول مجتهد متجزی است، این باز هم جمع مکسر است و این شخص با مشکل مواجه است.
یا در منقول مجتهد مطلق است ولی در فلسفه هفت هشت سال درس خونده، این هم جمع مکسر بین معقول و منقول کرده و مشکل جدی دارد.
اگر کسی در معقول و منقول مجتهد بود، جمع سالم کرده و این شخص است که میتواند بگوید: حاشا که فلسفه مخالف شریعت و حاشا که شریعت مخالف فلسفه باشد و راحت بین آن دو جمع میکند.
ولی اگر در احدالطرفین جمع مکسر بود، او همیشه درگیر است.
🍃 بیانات در جمع اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی قم
✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب
💢 عرفان تطبیقی اسلام و مسیحیت
🔸 عرفان، شناخت متعالیِ حقیقت، مبتنی بر سلوکی حبی است که به ویژه هریک از ادیان الهی مراتبی از آن را ظهور داده اند. چگونگیِ این ظهور در متون دینی اسلام و مسیحیت و در تاریخ این دو دین بزرگ و همچنین مباحثی همچون الاهیات عرفانی ـ تنزیهی، وحدت وجود و چگونگی سلوک در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
🔸 کتاب عرفان تطبیقی اسلام و مسیحیت در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر شد.
🔸 نویسنده: علیرضا کرمانی
@alireza_kermani
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 حجاب، فرمان خدا
🔸 کسی که این دستگاه را آفرید به نام ذات اقدس اله، می گوید از چشم چه جور استفاده بکن، از سر چه جور استفاده بکن، از پا چه جور استفاده بکن، از گوش چه جور استفاده بکن. مگر می شود انسان یک دستگاهی را خلق بکند، همین جور _رها_ در اختیار کسی بگذارد؟! کدام واحد صنعتی است؛ چه یخچال، چه تلویزیون، چه رادیو، چه اتومبیل که این را در اختیار بگذارند، بگویند هر چه جور بخواهید استفاده بکنید؟! آنکه ساخت، می گوید اینجا پیچ است، آنجا مهره است، اینجا راهش این است، آنجا راهش آن است!
🔸 این که ما را ساخت، گفت: این #روسری را روی سر بگذار و گردن و سینه را بپوش که بیگانه طمع نکند. حالا یک کسی جاهلانه، فریب خورده این روسری را روی چوب می گذارد؛ با چه کسی دارد می جنگد؟! با آیه کریمه ( و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ )* دارد می جنگد، منتها این طفلی متوجه نیست! آنکه سر را آفرید، گردن را آفرید، سینه را آفرید، گلو را آفرید؛ فرمود: با این (خمار)، با این (روسری) بپوشان؛ با چه کسی داری می جنگی؟!
زنها، یعنی خواهرها و دخترها علناً و عملاً بگویند: این (و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن) شعار ماست.
------------------------------------------------
🍀 سوره نور / آیه ۳۱
📋 درس اخلاق _ ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
✅ @a_javadiamoli_esra
Farakhan 1402-2.pdf
304K
💢 فراخوان مقاله همایش ملاصدرا
بیست و هفتمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا، خردادماه ۱۴۰۲ با موضوع «فلسفه، جامعه، آزادی» برگزار خواهد شد.
@mullasadra_siprin
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 فراخوان مقاله همایش ملاصدرا بیست و هفتمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا، خردادماه ۱۴۰۲ با موضوع «فل
▫️ گرچه عادت داریم معضل به وجود بیاید سپس به فکر درمان باشیم، اما همین که در این بحبوحه، مرکز بنیاد حکمت اسلامی صدرا این موضوع ضروری (فلسفه، جامعه، آزادی) را به عنوان همایش امسال انتخاب کرده، بسیار ارزشمند است.
▫️ امید است که محققان اندیشه عمیق اسلامی-صدرایی در قلم و بیان خود به هرچه پربار تر کردن این عرصه ها همت گمارند، و به تبیین تمایز #آزادی_راستین از #رهایی_حیوانی بپردازند.
#آزادی_حقیقی
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
امروز اگر نظام و جامعهى ما از فلسفه [اسلامی] محروم بماند، در مقابل اين شبهات گوناگون، اين فلسفههای وارداتى مختلف، "لخت و بى دفاع" خواهد ماند.
🍃 رهبر انقلاب، قم- ۲۹ مهر ۸۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 تاثیر بیعدالتی اقتصادی بر نابودی فرهنگ و اخلاق جامعه
علامه #طباطبایی:
🔶 مهم ترین چیزى که جامعه انسانى را بر اساس خود پایدار مى دارد، اقتصادیات جامعه است که خدا آن را مایه قوام اجتماعى قرار داده؛ و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنایات و تعدیات و مظالم را دقیقا آمارگیرى کنیم و به جستجوى علت آن بپردازیم خواهیم دید که علت بروز تمامى آنها یکى از دو چیز است:
🔸 یا فقر مفرطى است که انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدم کشى، گرانفروشى، کم فروشى، غصب و سایر تعدیات وادار مى کند،
🔸 و یا ثروت بى حساب است که انسان را به اسراف و ول خرجى در خوردن، نوشیدن، پوشیدن، تهیه سکنى و همسر، و بى بند و بارى در شهوات، هتک حرمتها، شکستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس دیگران وامى دارد.
📚 تفسیر المیزان، ج۹، ص۳۳۰
استاد رضا #داوری اردکانی:
ما در کل فلسفه جدید که از ۵۰ سال پیش آشنا شدیم، دیگر مثل حوزویها و غربیها فلسفه نمیخوانیم.
حوزویها اول از یک متن ساده شروع میکنند مثلا از شرح منظومه سبزواری شروع میکنند بعد کتاب شفا میخوانند و ... یعنی ترتیبی است و متن فلسفه را میخوانند. الان نمیدانم اما در اروپا و آمریکا هم در یک زمانی به این صورت بوده که دانشجویان موظف بودند که متون فلسفه را بخوانند. استاد نمیآمده متن را تدریس کند. اگر هم متن را درس میداده شرح میکرده و سریع میگذشته.
ما کمتر از این روش پیروی کردیم بیشتر مجمل مجمل خواندیم، #تاریخ_فلسفه خواندیم، ۱۰ صفحه راجع به #دکارت خواندیم، چند صفحه راجع به #هگل خواندیم، چند برگ در مورد #کانت خواندیم. پراکنده خواندیم.
اصلا رسم فلسفه جدید خواندن ما که حالا دارد بهتر هم میشود. اینطور نبود که متن بخوانیم و از پایه بخوانیم گاهی هم از آخر شروع کنیم.
یکی از اساتید که تاریخ علم درس میداد، از معاصر درس میداد و به گذشته میرفت. ما هم گاهی از فلسفه معاصر شروع میکنیم چون چشم و دل ما را میگیرد بعد ناگزیر به گذشته اش میرویم.
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_غرب
@Islamicphilosophy_ir
💢 اطلاعیه پذیرش دانشجویان غیر ایرانی
🔹 دانشگاه باقرالعلوم(ع) از میان متقاضیان غیرایرانی تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد
🔹 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام
@BouNews