eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
523 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد : در علوم انسانی ما با سوژه انسان مواجه هستیم، اگر شما انسان را موجودی صرفا مادی بدانید و حیات او را محدود به این جهان؛ تعریف شما از اقتصاد، روانشناسی، حقوق و … بر این نگاه شکل می‌گیرد، اما اگر انسان را طبق انسان شناسی مکتب اسلام و اهل بیت«ع» موجودی ابدی بدانید، تعاریف ۱۸۰ درجه تفاوت خواهد کرد. @parsania_net
🔸 پيامبر صلى الله عليه و آله: بِئسَ العَبدُ عَبدٌ لَهُ طَمَعٌ يَقُودُهُ إلى طَبَعٍ. چه بد بنده اى است آن بنده اى كه طمعش او را به ننگ و پستى كشانَد. إيّاكَ و الطَّمَعَ؛ فإنّهُ فَقرٌ حاضِرٌ. از طمع بپرهيز كه اين خود فقرى نقد است. 🔸 امام على عليه السلام: أعظَمُ الناسِ ذُلاًّ الطامِعُ الحَريصُ المُريبُ. زبونترين مردم، انسان طمعكارِ آزمندِ شكّاك است. لا أذَلَّ مِن طامِعٍ. ذليل تر از طمعكار، وجود ندارد. لا شِيمَةَ أذَلُّ مِن الطَّمَعِ. هيچ خصلتى، خوار كننده تر از طمع نيست. ثَمَرةُ الطَّمعِ ذُلُّ الدنيا و الآخِرَةِ. ميوه طمع، زبونى در دنيا و آخرت است. الطامِعُ في وَثاقِ الذُّلِّ. طمعكار، در بندِ خوارى است. قُرِنَ الطَّمَعُ بِالذُّلِّ. طمع با خوارى قرين شده است. أزرى بِنَفسِهِ مَنِ استَشعَرَ الطَّمعَ. هركه جامه طمع به تن كند، خود را خوار گرداند. 🔸 امام عسكرى عليه السلام: ما أقبَحَ بالمُؤمِنِ أن تكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ. چه زشت است در مؤمن خواسته اى باشد كه او را به خوارى كشاند.
💢 ▫️ استاد علی اکبر ▫️ بیشتر بخوانید: rashad.ir/mozafff 🔸 لازم به ذکر است کتاب فلسفه مضاف همزمان با سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روانه بازار نشر خواهد شد. همچنین آیین رونمایی از این اثر نیز در خلال نمایشگاه کتاب و با حضور صاحبنظران و علاقمندان به مباحث فلسفه های مضاف در نمایشگاه برگزار می شود. ✅ @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز اگر نظام و جامعه ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل این شبهات گوناگون، این فلسفه‌هاى وارداتى مختلف، لخت و بى‌دفاع خواهد ماند. آن چیزى که می تواند جواب شماها را بدهد، غالباً فقه نیست؛ علوم عقلى است؛ فلسفه و کلام. این ها لازم است. در حوزه، این ها رشته‌هاى مهمی است. 🍃 رهبر انقلاب | قم- ۲۹ مهر ۸۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
آن روز يك طلبه اى مى آمد نجف درس می خواند، فقه و اصول مى خواند، رجال مى خواند و بعضى چيزهاى ديگر مى خواند، ملا مى شد، فاضل مى شد؛ اگر در نجف مى ماند، مى شد بحرالعلوم و كاشف الغطاء؛ اگر از نجف خارج مى شد، مى شد ميرزاى قمى آن وقت عوامل گمراه كننده و لغزاننده ى مردم زياد نبود؛ ... آن روز ديگر تلويزيون نبود، اينترنت نبود، اين همه كتاب و مجله و افکار جدید نبود، شبكه ى فيلم هاى خانگى نبود، ماهواره نبود. آن روز وقتى عالم وارد يك شهرى مى شد از همه ى مردم آن شهر فاضل تر بود. در مقام برخورد و زورآزمائى علمى، كسى از عهده ى آنها برنمى آمد؛ اما امروز اين جورى نيست. امروز ما فقه و اصول كه مى خوانيم، اگر توى يك شهرى برويم، اينجور نيست كه از همه زورمان بيشتر باشد؛ در رشته هاى مختلف، در افكار مختلف كسانى هستند كه مسلطند، فنّانند، متبحرند! امروز فقه و اصول كافى نيست براى اينكه انسان بتواند تبليغ دين را بكند! 🍃 رهبر انقلاب، ۲ آبان ۸۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 اینجا دانشگاه تهران است ........................... یکی از مهمترین ریشه‌های مشکلات فوق عدم ورود روشمند حوزه در اسلامی کردن علوم انسانی و عدم تسخیر کرسی های علوم انسانی دانشگاه‌هاست. کلیپ زیر از استاد را مشاهده فرمایید: 👇👇👇
🌿 منطق انبیا
دکتر رضا اردکانی: عالمانه‌ترین نقد به فلسفه در کتاب «نقد فلسفه داروین» آیت‌الله محمدرضا نجفی‌اصفهانی‌ (مسجدشاهی) موجود است. @Islamicphilosophy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مالزی چگونه اسلامی شد؟ ▫️ مالایی‌ها که یک‌چهارم مسلمانان جهان هستند چگونه مسلمان شدند؟ _ استاد حمید
🌿 💢 فلسفه و روش علوم اجتماعی ▫️ حمید متن پشت کتاب: 🔸 این اثر مشتمل بر ده گفتار و مقاله است که به بخشی از عقبه های علم مدرن که اولا بیشتر هستی شناختی و معرفت شناختی است و ثانیا تاثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، اشاره کرده و تطورات این عقبه هارا در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است. 🔸 همچنین به موازات آن عقبه های متناظر با آن هارا در فرهنگ اسلامی و خصوصا ایرانی دنبال کرده و ظرفیت های منطقی آن هارا برای تعامل و تدوین دانش ها و نظریه های مورد نیاز جامعه اسلامی به بحث و گفت و گو گذاشته است. 🔸 مهمترین مفاهیمی که در این اثر از دو بعد هستی شناختی و معرفت شناختی موضوع بحث بوده اند این موارد است: عقل، وحی، نقل، شهود، روش و علم تجربی، تجریدی و نیز علم سکولار و . @Islamicphilosophy_ir
◾️ صلوات محیی الدین بر امام صادق علیه السلام صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی  اُستادِ العالَمِ و سَنَدِ الوجودِ ، مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ ، البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی ، و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی ، ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلومِ ، مَحتدِ العقولِ و نهایة الفُهُومِ ، عالِمِ الأسماء ، دلیلِ طُرُق السَّماءِ ، الکَونِ الجامِعِ الحقیقی ، و العُروةِ الوُثقی الوَثیقی ، بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد ، نورِ اللهِ بِالهِدایة و الإرشاد ، المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ ، الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ ، مَطلَع شَمسِ الأبَدِ ، جَعفر بن محمَّد ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد. 📔 رساله مناقب (صلوات بر چهارده معصوم) ابن عربی، فراز هشتم
💢 داریم تمام می‌شویم! ▫️ ما رکورددار کاهش نرخ رشد جمعیت در جهان شدیم. خروجی ستاد ملی جمعیت، کاهش جمعیت بوده است. به نظر شما راجع به کارهای این ستاد جای ریشه‌یابی و استیضاح نیست؟! _ روزنامه جوان، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
امام صادق(علیه‌السلام): إذا رَأيتُمُ العَبدَ مُتَفَقِّدا لِذُنوبِ (النّاسِ) ناسِيا لِذُنوبِهِ ، فَاعلَموا أنَّهُ قَد مُكِرَ بِهِ؛ هر گاه ديديد بنده گناهان مردم را می‌جويد و گناهان خودش را از ياد برده است، بدانيد كه گرفتار مكر [خدا] شده است.
💢 رابطه فقه و فلسفه اگر فیلسوفان این فرهنگ برداشته شوند و فیلسوفان مدرن به جای آنها بنشینند، شما دیگر فقه‌تان بی‌پناه می‌شود، یعنی اگر شما در حوزه‌های علمیه به جای بدایه‌الحکمه و نهایه‌الحکمه و این کلامی که دارید، کانت و نیچه را تدریس کنید، کاملا چیز دیگری در می‌آید. در امتداد آن مساله در علوم انسانی هم یک چیز دیگری می‌شود. حتی علوم اسلامی مانند اصول فقه، به یک روش هرمنوتیک مفسرمحور تبدیل می‌شود. به همین منوال، حتی دریافت نبوی هم یک تجربه صرفا بشری و برساخت تاریخی می‌شود. اگر توجه نداشته باشیم که علوم غربی اصلا بر مبنای فلسفی دیگری مستقر هستند و صرفا بین آنها جمع کنیم، گرفتار مغالطات بسیار شدیدی می‌شویم. غافل از اینکه اساسا فقه ما نمی‌تواند از اصول تاریخی و شیوه تفسیری خودش جدا شود. البته در گذشته دور، چون تجربه زیست فقه با متن اجتماع موافقت بیشتری داشته، بعضا یک سری پرسش‌ها اساسا مطرح نبوده و نیاز نبوده است که فضای فقه ناظر به آنها باز‌اندیشی شود. _ استاد حمید @feghheakbar
💢 دموکراسی قدسی 🔸 زيرساخت ها و پيش انگاره های دموكراسی قدسی دموكراسی قدسی بر اصول معرفت شناختی، جهان شناختی، انسان شناختی، دين شناختی و … استوار است. _ استاد علی‌اکبر ⭕️👈 مشاهده مطلب
لَا يُرَى الْجَاهِلُ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً
لطفا این نقشه را بنگرید. مدیران محترمی که در شورای عالی شرّسازی به بهانه صرفه‌جویی در مصرف زمین، زمین‌های دولتی را احتکار کرده‌اند و اجازه گسترش افقی شهرها را نمی‌دهند پاسخ دهند که ایران عزیزی که هر استانش به اندازه یک کشور اروپایی است چرا باید عمودی‌سازی کند و اروپایی‌هایی که به مراتب کمتر از ما زمین دارند شهرهایشان را افقی توسعه دهند؟! آیا می‌دانستید که غربی‌ها سالهاست که با پی بردن به اشتباهشان، سیاست بلندمرتبه‌سازی برای ابنیه مسکونی را کنار گذاشته‌اند (اینجا ببینید) و برخلاف ما، برج‌هایشان اغلب، مراکز تجاری و اداری است و نه ابنیه مسکونی؟! ✍ بلد طیب @baladetayyeb