#ردمخالفان
💎 مقايسه کنيد
علامه #حسن_زاده_آملی
(درجواب« درزمينه فلسفه، شبهات واتهاماتي طرح مي شود. به نظرحضرت عالي براي فصل الخطاب چه مي توان گفت؟»):
این کشمکشها، راجع به افکار،اشخاص وادیان، هیچگاه به کلی خاتمه نمی پذیرد.
اما ریشه بسیاری ازاختلافات واتهامات، جهل است .
استاد ندیده و یک چیزهائی پیش خودش می پندارد
و به همان ها اکتفا می کند و نتیجه می گیرد.
کرده ای تاویل حرف بکر را\خویش را تاویل کن نی ذکر را
نوع فرمایش مخالفین، برای آنست که
پخته نیستند واستاد ندیده اند.
فلاسفه الهی و متاله را مقایسه کنید با مخالفان آنان، تا درجه اختلاف علمی، مقامی، اخلاقی و سیر و سلوکی و آثاری آنها، مشخص شود.
📗 کتاب ارزشمند «گفتگو»
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه جعفری:
ما نمی دانیم چه سرّی در این نوشته های علامه #حسینی_طهرانی نهفته است که وقتی انسان این کتاب ها را می خواند بر جان و دلش می نشیند، در حالی که ما خود این مطلب را خوانده و در تالیفات آورده ایم ولی آن اثر را در خواننده ندارد.
پ ن:
از مطالعه آثار علامه طهرانی به ویژه کتاب های تفسیر آیه نور و الله شناسی، دریغ نکنید ... برای اصلاح و ارتقا جهان بینی، فوق العاده اند ...
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رهبرمعظم انقلاب:
🔶توجه حوزه ها به علوم عقلی و فلسفه خیلی مهم است!
🔶برخی از آقایان به ترویج فلسفه و عرفان در قم اشکال می کردند، من در جواب گفتم ...
🍃 ۳ اردیبهشت۹۷
♦️حوزه و فلسفه
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات مهم حجتالاسلام #اراکی در مورد #تشیع_انگلیسی (سید صادق شیرازی) :
انگلستان پول هنگفتی به آن ها می دهد ... و تا قم هم آمده اند ... خیلی [از علما و ...] نسبت به آن ها ناآگاه اند ...
_ اراکی؛ نماینده سابق ولی فقیه در انگلستان
@Bisimchimedia
🌺🌺🌺
#ردمخالفان
مطالب مهم استاد محمدحسن وکیلی درباره مخالفان فلسفه و عرفان در مشهد مقدس
👇👇👇👇
🌺علت مخالفت برخی ها با حکمت و عرفان در حوزههای علمیه
همیشه عدهای به علّت ناآشنائی با این علوم و تخصّص نداشتن در این مسائل برداشتهایی غلط از این مسائل نموده و چون غیرت دینی نیز دارند معمولاً از سر دلسوزی برای دین با این معارف مقابله میکنند. گاهی هم این مقابلهها شدید شده و برخی از افراد پا از جادّة تقوا بیرون میگذارند و به اهانت و بیادبی و تکفیر بزرگان اقدام میکنند.
خصوصاً نسبت به فضای حوزه مشهد و اهانتها و نسبتهای ناروائی که میان مخالفین حکمت و عرفان در مشهد متداول بود.
✅ @feghheakbar
🌺 مکتب تفکیک از نظر عملی با دو اشتباه بزرگ مواجه بوده و هست.
مسأله اول اینکه اظهار نظر در هر علمی تخصّص میخواهد و تخصّص در هر رشتهای محتاج طی کردن سیر تحصیلی آن رشته است. تخصّص در فلسفه ۱۵ تا ۲۵ سال تحصیل نزد استاد فنّ میخواهد. ولی تفکیکیان با دو سه سال ورق زدن کتب فلسفی فوراً در فلسفه خود را مجتهد و متخصص می دانند و جلسات نقد ملاصدرا و حکمت متعالیه برگزار میکنند.
بنده بارها به صداقت و شفافیت عرض کردهام عموم بزرگان مکتب تفکیک حتی در حدّ یک بدایه الحکمه هم فلسفه نمی دانند و گفتن این سخن نعوذ بالله برای تخریب شخصیت ایشان نیست. برای کمک به خود ایشان است.
✅ @feghheakbar
🌺با صداقت عرض میکنم. اصطلاحات ساده را نمیدانند؛ هم در باب توحید هم در معاد و هم بقیه مباحث.
مثلاً بحثی هست در فلسفه که رابطه خداوند با مخلوقات چیست؟ سنخیّت یا عینیّت یا تباین.
تفکیکیان فکر میکنند سنخیّت در بحث سنخیت علت و معلول به معنای مشابهت است و میگویند فلاسفه خدا را شبیه مخلوق میدانند.
👈 جناب آقای سیّدان در کتابچه سنخیّت و عینیّت هم چندجا سنخیّت را به معنای شباهت معنا میکنند.
جالب است که چند همایش هم گرفتهاند که اثبات کنند نظر فلاسفه غلط است و میان طلبهها نیز شایع کردهاند که فلاسفه به مشابهت خالق و مخلوق اعتقاد دارند
👈و جدیداً هم حرف جدیدی بین تفکیکیان پیدا شده که اصلاً خداوند نه هست و نه نیست؛ چون اگر بگوییم خدا هست، در هستی با مخلوقات شبیه میشود و میشود همان حرف فلاسفه! وجود و عدم هم نقیض نیستند.
با اینکه سنخیّت نه در زبان عربی معنای مشابهت دارد و نه در اصطلاح فلسفه.
در فارسی امروزه فقط گاهی به این معنا به کار میرود. سنخیّت علت و معلول تقریباً یعنی یک رابطه خاص میان علت و معلول است که موجب صدور آن معلول خاص از علّت است.
خود فلاسفه هم گفتهاند که اصلاً علّت فاعلی لازم نیست شبیه معلول باشد، در الهیات شفا هست. در بدایه و نهایه هم برهان آوردهاند بر استحاله شباهت خالق و مخلوق.
🌺 امکان ندارد کسی یک دور مقدماتی فلسفه را خوب درس گرفته باشد و این طور حرفی بزند.
درباره ماده و خیال و خیلی دیگر از اصطلاحات ساده فلسفی هم همین اشتباهها را دارند.
آقای حکیمی هم همینطورند.
مرحوم آقا میرزا جواد آقا تهرانی و آیت الله مروارید هم همینطورند. البته این دو بزرگوار لااقل در فقه میگویند که مجتهد بودهاند ولی در فلسفه همین طورند.
🌺بحث ما با تفکیکیان اصلا بحث فلسفی نیست.
بی تعارف بگویم توضیح اصطلاحات است. اصطلاحات فلسفه و عرفان را بلد نیستند.
حتی به تبیین و تشریح دقیق و توصیف گزارههای فلسفی هم نمیرسد. فضای تفکیک فضای تبلیغات خالی از واقعیت است.
هیچ محصولی برای عرضه به فضای علمی و بحث وجود ندارد که دربارهاش مناظره و بحث شود. فقط باید سعی کرد سوء تفاهمهای عجیب ایشان را برطرف کرد و معمولاً با برطرف شدن آن بحث پایان میپذیرد و اصلاً کار به بحث و مناظره نمیکشد.
✅ @feghheakbar
علامه شهید #مطهری:
چرا؟ چرا؟ چرا؟ ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مرعوب بودن در برابر شرق و غرب را در دولتم از بین خواهم برد
🗓 ۱۰ مهر: سالروز انتخاب امام خامنهای به ریاست جمهوری در سال ۶۰
🆘 @Roshangari_ir
4_5841473826881275032.mp3
22.4M
حتما حتما گوش کنید
بی سابقه ترین وحساس ترین سخنرانی پور مسعود
(ازنیروهای اطلاعات سپاه) درباره اوضاع کنونی کشور، حتما کوش کنید.
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#لایحهاستعماری #بحران
🔴لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) تصویب شد!
🆔 @feghahat
🔸درست زمانی که fatf رای آورد ما سر در گریبان، مشغول صاف کردن عبارات پیچ در پیچ کفایه بودیم و مباحثی هم چون ضد و وضع را با دقت تمام موشکافی می کردیم.
🔸آیا یک بار با خودمان فکر کردیم حوزه هم می تواند مقصر این جریان ذلت بار در مجلس باشد؟!
🔸آیا حوزه در این سالها وظیفه نداشت برای مجلس و دیگر ارگانهای حکومت اسلامی برنامه نویسی کند تا هر لایحه ای ولو منافی با اهداف اسلامی رای نیاورد؟
🔸آیا حوزه وظیفه نداشت برای کرسیهای مجلس نیروی متخصص و متعهد تربیت کند تا سرنوشت قوانین کشور به دست افراد نااهل و غیر انقلابی نیفتد؟!
🔸امیدوارم بیش از آنکه جریان غرب گرا را توبیخ کنیم خودمان را سرزنش کنیم چون همانطور که آنها نشسته اند و دست گدایی به سمت کمک های آمریکا و اروپا نموده اند ما هم زانو بغل کنان نشسته ایم که شاید روزی تحولی در حوزه رخ دهد و فکری برای انقلابمان پیش از دست رفتنش کنیم!
▪️نام کاربری: معین
✅ @feghheakbar
💎 اگر فلسفه در حوزه رواج پیدا کند و از زندان آزاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود ، آن وقت این سوال ها جواب خود را نقد می یابند.
⭕️ خلود در جهنم
علامه #جوادی_آملی:
[ خلود در جهنم هم] برای آن است که روح او آلوده شده این روح آلوده طوری است که اگر از جهنم هم بیرون بیاید ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾[ انعام- ۲۵] این روح، روح طغیان است در برابر خدای سبحان خب این باید مرتّب معذّب شود.
این صد سال گناه نکرده این یک میلیون سال، یک میلیارد سال، هزارها میلیارد سال گناه کرده برای اینکه دست و پایی دارد که معصیت کرده این گناه دست و پا مثلاً صد ساله است
اما اگر مسئله تجرّد روح حل بشود تجرّد روح یعنی تجرّد روح یعنی مسئله فلسفی یعنی مسئله کلامی، اگر روح آلوده شد دیگر میلیاردها سال است.
پرسش: به فعلیت نرسیده؟
پاسخ: فعلیّت دارد بالفعل طغیان دارد.
خدا فرمود اگر این به دنیا برگردد همان است، یعنی در برابر من طاغی است ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾ این روح در برابر من طاغی است
امام رضا(سلام الله علیه) در جواب کسی که به حضرت عرض کردند آیا خدای سبحان علم به معدوم دارد؟
فرمود علم به معدوم دارد علم به ممتنع علی فرض وجود دارد به آیه سورهٴ «انعام» استدلال کرد فرمود: ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾ خب رجوع این شخص از آخرت به دنیا نه تنها معدوم است بلکه ممتنع است بر فرض تحقّق این ممتنع اگر این از جهنم به دنیا بیاید طاغی است آنجا هم که هست طاغی است
آن جا اصلاً نام خدا را حاضر نیست ببرد به مسئول جهنم آن فرشته امین و معصوم(سلام الله علیه) همین جهنمی به او میگوید ما که خدا را قبول نداریم به خدایت بگو که جان ما را بگیرد میگوید: ﴿یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ﴾[ زخرف-۷۷] نه «ربّنا» چنین آدمی است .
مالک (سلام الله علیه) مسئول جهنم است این طاغیِ مستکبرِ از خودراضی به مالک میگوید ما که او را قبول نداریم تو که او را قبول داری خدای توست از او بخواه جان ما را بگیرد ﴿لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ﴾
چنین آدمی است این است که در قرآن فرمود: ﴿إِنَّهُمْ عَن رَبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ﴾[ مطففین- ۱۵] با اینکه خدا در قیامت جلوه میکند
اگر مسئله فلسفی یعنی فلسفه، فلسفه در حوزه رواج پیدا کند تجرّد روح ثابت بشود ملکات راسخه روح ثابت شود ابدیّت و ازلیّت روح ثابت شود اوصاف نفسانی روح ثابت شود این عذاب، عذاب نقد است این خدا را قبول ندارد نه در دنیا نه در برزخ نه آنجا، الآن هم به خدا میگوید تو نیستی، چنین روحی است خب این باید عذاب ابدی ببیند،
اگر فلسفه از زندان آزاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود و معلوم بشود روح یعنی چه تجرّد روح یعنی چه عذاب روح یعنی چه آن وقت این سؤالها جواب خودش را نقد مییابد.
🌿 تفسیر سوره مبارکه نمل، جلسه ۲۶ /
۲۵ خرداد ۹۱
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar