eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
529 ویدیو
89 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
بر سر گور کشیشی در کلیسای وست مینستر نوشته شده است: کودك كه بودم می خواستم دنیا را تغییر دهم. بزرگتر كه شدم متوجه شدم دنیا خیلی بزرگ است من باید انگلستان را تغییر دهم. بعدها انگلستان را هم بزرگ دیدم و تصمیم گرفتم شهرم را تغییر دهم . در سالخوردگی تصمیم گرفتم خانواده ام را متحول كنم. اینك كه در آستانه مرگ هستم می فهمم كه  اگر روز اول خودم را تغییر داده بودم، شاید می توانستم دنیا را هم تغییر دهم!
🍃 مومن، باید وقور باشد. 📔 آیین رستگاری، اثر علامه
علامه : 💎 کتاب "دروس معرفت نفس" را برای هشیارى و بيدارى جوانان گفته ام 📗 گفتگو، ص۶۷ -این کتاب توسط شاگردشان جناب آملی به صورت صوتی شرح داده شده (۶۰۰_۷۰۰ جلسه) که گوش دادن به اقلاً صد جلسه صوتی اول آن، هستی شناسی عرفانی و صدرایی را در جان شنونده اشراب می کند و پایه فلسفی شخص را پولادین می کند. البته کشش روحی از شروط است که خود شخص به مقدار کشش و توانایی خود مطلع است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#سیرمطالعاتی آیت الله حسن #رمضانی (عضو مجمع عالی حکمت و مدرس فصوص): مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در عرفان دارد و صحیح نیست که آن‌ها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقه‌ای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد. بی‌تردید کسی که در مباحث عرفانی تخصص لازم را ندارد، نمی‌تواند به عمق سخنان آخوند در مباحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و نظایر آن برسد. 👇👇👇👇👇 http://erfanvahekmat.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%B1%D9%88%D8%B4_%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84_%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%AF%D8%B1_%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D8%A2%DB%8C%D8%A9%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%DB%8C ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 خطر ، حوزه را تهدید می کند برگرفته از کانال رسمی انقلاب: 👇👇👇 💻 @Khamenei_ir 🔍 متن کامل این گفت‌وگوی جدید را بخوانید: 👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41527 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 اللّهم صلّ علی علی بن موسی الرضا المرتضی بعدد ما احاط به علمك
یکی از شاگردان آیت الله ، در صفحه ویژه ایشان با اشاره به دیدار جمعی از محققین با ایشان نوشته است: یکی از دوستان به آیت الله جوادی آملی اصرار کرد دستشان را ببوسد. ایشان با لحنی ناصحانه به ما فرمود: نه دست کسی را ببوسید و نه بگذارید دستتان را ببوسند. من تا کنون هیچ دستی را نبوسیده ام، جز یک دست و آن هم دست بود و به راستی که آن دست بوسیدنی بود. آن دوست عرض کرد که آخر در عالم خواب دیدم دستتان را می‌بوسم؛ استاد لبخند شرینی زدند و به شوخی فرمودند: همان، برو در خواب ببین. 🍃 arefane.blog.ir
💎 آیةمحکمه، اولین سفارش پیامبر (ص) است. آیت الله العظمی : علوم فراوان است، امّا خطوط کلّی و خطوط اصلی علم سه رشته است؛  «آیةٌ محکمة»،  «فریضةٌ عادلة»  و «سنّةٌ قائمة» این‌ها علومی است که ما در حوزه باید فرا بگیریم. بخشی از این علوم الحمدلله در حوزه رایج است به نام فقه و اصول. اما بخش دیگرش که بخش عظیم سفارش حضرت است و با نام «آیة محکمة» در جمله‌ی اول قرار گرفته، یانیست یا بسیار اندک است. باید رایج باشد، باید رایج باشد، باید رایج باشد، بخش‌های عمیق مناظره‌ای باید رایج باشند، اما نیستند.  این‌طور نیست که آیة محکمة به معنی فقه باشد و فریضة عادلة هم به معنی فقه باشد و سنّة قائمة هم به معنی فقه باشد. حضرت این سه رشته را به عنوان سه رشته‌ی اساسی علم در حوزه‌ها واجب کرده است  بر فرض شما در فقه و اصول الآن سی‌هزار یا چهل‌هزار داشته باشید، این مشکل شما را حل نمی‌کند. ‌ی راسل و امثال راسل را که مکاسب حل نمی‌کند آیة محکمة است، اصول دین و اعتقادات است. خوب، فرض کنیم معنی این‌ها، اعتقادات و جهان‌بینی باشد،‌بدون بررسی اشکالات شرق و غرب یا با بررسی؟ یک رخش می‌خواهد تا بار رستم را بکشد، یک فلسفه و می‌خواهد. مگر می‌شود آدم خدا را ثابت کند بدون بررسی آن پنجاه اشکال انبار شده؟ حداقل پنجاه اشکال نقد جلوی پای آدم است. آیة محکمة مربوط به جهان‌بینی است که آیا این جهان حادث است یا قدیم؟ خدا دارد یا ندارد؟ این جهان پایان‌پذیر هست یا نه؟ انسان با مرگ می‌پوسد یا از پوست به‌درمی‌آید؟ میلیون‌ها مردم می‌گویند انسان با مردن می‌پوسد. ما می‌گوئیم از پوست به‌درمی‌آید، مهاجرت است. این‌ها صدها اشکال نقد جلوی پای آدم است. این می‌شود آیة محکمة.. ما آیة محکمة می‌خواهیم و این آیة محکمة اولین سفارش وجود مبارک پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم است. فریضة عادلة می‌خواهیم، می‌خواهیم. اخلاق غیر از روضه‌خوانی است، غیر از موعظه است، غیر از سخن‌خوانی و سخن‌رانی است. آیا اخلاق مبدأ علمی دارد یا نه؟ مبادی علمیش کجاست؟ جاودانه است یا نه؟ نظیر رسوم و آداب و سنن ملّی است که تاریخ مصرفش گذشته باشد و هر ملّتی برای خودش یک اخلاق خاصی داشته باشد؟ یا اخلاق یک امر جاوید است؟ ابدی و ازلی است یا نِسبی؟  مبادا کسی خیال کند فن اخلاق در حد رسائل و مکاسب است. خیلی دشوارتر از این‌هاست؛ بررسی شئون است. باید ثابت شود روح وجود دارد و روح مجرّد است و غرب و شرق ندارد تا شما بتوانید یک مطلبی منزّه از شرق و غرب ثابت کنید. 🍃 در جمع طلاب ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⚫️ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت 💎 صلوات شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی بر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ابن عربی در رساله ی مناقب خود که دارای ۱۴ فراز است، به ترتیب به صلوات بر چهارده معصوم با تعابیری بسیار بلند و عمیق می پردازد؛ بخش سوم آن به صلوات بر صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها اختصاص دارد؛ صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی  الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ، صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ، مطلع الأنوارِ العلویّةِ ،  عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ، ثمرة شَجَرة الیقین ، سیدة نساء العالمین ، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّةِ عین الرَّسولِ ، الزَّهراءِ البتول ، علیها الصّلوة و السّلام. 📔 مناقب ابن عربی، بخش سوم ⭕️ این رساله سترگ توسط محقق خلخالی به صورت فلسفی-عرفانی شرح و توسط نشر آیت اشراق چاپ شده. معانی این بیانات برای کسانی که به اصطلاحات حقیقةمحمدیه و عقل کلی و نفس کلیه و جایگاه این سه در مراتب طولی نظام هستی آشنا نباشند، مبهم خواهد بود. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
امام صادق( ع) جده اش، حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا(س) را ليلة القدر معرفى فرمود. چرا حضرت صديقه(س) ليلة القدر نباشد و حال آنكه يازده قرآن ناطق در اين ليله نازل شده است؟ #حسن_زاده_آملی 📗 انسان و قرآن
آیه ۴ سوره دخان در شب قدر هر امر حکیمی، تفریق می یابد 🍃 برای توضیح این که در این آیه بیان شده که "در لیله قدر، وحدت و اِحکام و جمع به کثرت و تفصیل و تفریق می گراید" به تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج ۱ (قرآن در قرآن)، اثر علامه رجوع شود
علامه #حسن_زاده_آملی: عالم ذر چنان كه از روایات آن با تأیید و تسدید روایات دیگر، و اصول براهین عقلیه مستفاد است، عبارت از فرقان كثرت از متن قرآن وحدت در قلب لیلة القدر است فافهم. 📚 هزار و یک کلمه، ج۵
از طرفی که موسس علم عرفان نظری است در مورد جایگاه تکوینی حضرت زهرا سلام الله علیها می گوید: صورة النفس الکلیه و در علم عرفان نظری مرتبه ی نفس کلیه، جایگاه تفصیل یافتن عقل کلی است
و از طرفی در روایات ائمه اطهار علیهم السلام حضرت زهرا سلام الله علیها، لیلة القدر معرفی شده اند
و از طرفی در قرآن، لیلة القدر را ظرف تفصیل امر اِحکامی تعریف شده
و از طرفی آیت الله در تعریف عالم ذر، لیلة القدر را محل کثرت یافتن وحدت دانسته
👆👆👆👆 ⭕️ در این ۴ مطلب فوق تامل و تفکر نمایید و آن ها را تلفیق نمایید برای روشن کردن و تبیین جایگاه تکوینی معصومین علیهم السلام نیاز به درس خارج های قدرتمندی در این زمینه داریم. صرفا کلی گویی کردن در مورد معصومین و تکرار طوطی وار "واسطه فیض اند واسطه فیض اند" کافی نیست به امید روزی که در حوزه، مسائل مختلف هستی شناسی به صورت درس خارج های قدرتمند، فراگیر شود و در کنار خارج مشتق و خارج وضو و خارج استصحاب، به خارج کیفیت ربط حق و خلق خارج تجرد شناسی خارج نفس شناسی خارج صراط خارج برزخ خارج اتحاد عمل و عامل خارج اتحاد عاقل و معقول خارج صدور کثرت از وحدت خارج ملکوت شناسی و ... پرداخته شود .
#تزکیه_و_سلوک #امام_خمینی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 و از منظر علامه : حکیم‌ عظیم‌الشأن‌ و فیلسوف‌ متفکر و متعبد ما ملاصدرالدین‌ شیرازی‌ أعلی‌ الله درجته‌ هرجا در کتبش‌ بالاخص در «أسفار أربعه‌» مطلبی‌ را از محیی‌الدین‌ نقل‌ می‌کند، نام‌ وی‌ را در کمال‌ عظمت‌ و جلالت‌ و منزلت‌ می‌آورد؛ و اگر مطلبی‌ را از بوعلی‌ سینا نقل‌ می‌کند کأنه‌ او را فیلسوف‌ نمی‌داند. 📗 روح مجرد، ص ۴۳۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 ظاهر را که الحمدلله داریم می بینیم باطن را هم باید ببینی. علامه : 《هو الاول و الاخر و الظاهر والباطن و هو بکل شیء علیم 》 (سوره حدید/ آیه ۳) ظاهر را که الحمدلله داریم می بینیم. باطن را هم باید ببینی. چه موقع باطن دیده می شود؟ وقتی نظر از کثرت به وحدت می رسد، یعنی تمام موجوداتی که در این عالم ملک و ملکوتند، انسان نظر استقلالی به خودِ آنها نکند، بلکه نظر به آن موجودی بکند که تمام اینها قائم به او هستند؛ و این به واسطه طهارت اخلاق پیدا می شود، تنها به واسطه ی تفکر و تعقل و مطالعه نیست؛ اینها احتیاج به تهذیب نفس دارد؛ احتیاج به فهم و اخلاق شایسته و عبودیت و نظم دارد. انسان باید منظم باشد. 📔 تفسیر آیه نور، ص ۲۴۲ 🔴 چند نکته : ۱. برای فهم جامع عبارت فوق باید کل کتاب دلنشین تفسیر آیه نور علامه طهرانی (که سخنرانی ایشان در مسجد بوده) مطالعه شود. این کتاب حدود ۲۵۰ صفحه است که با روزی نیم ساعت می توان کمتر از دو هفته آن را به راحتی مطالعه کرد. ۲. به فرموده امام سجاد (علیه السلام) سوره توحید و آیات اول سوره حدید برای متعمقون آخرالزمان نازل شده (اصول کافی-کتاب التوحید). ۳. علامه در جلسه اخلاقشون چه زیبا فرمودند: درست است که 《هو الظاهر و الباطن》ولی "باطن" کار ما رو بهتر حل میکنه ۴. و استاد آملی در جلسات دروس معرفت نفسشون فرمود: علامه بارها می فرمود: افسوس که این دین به این زیبایی پشت هزاران ماسک مخفی مانده ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
👆👆👆👆👆 🍃 مطالعه این کتاب، تاثیر بسیارزیادی در درک عمیق حکمت و عرفان نظری دارد ...