انصافا چند نفرمون دغدغه و درد سلوک و خودسازی داره؟!!
خب وقتی ما اینطوریم و با بقیه عوام تفاوتی نداریم، پس چه انتظاری از جامعه میخوایم داشته باشیم؟!
#امام_خمینی:
خیلی از چیزهاست که انسان را بیچاره کرده، از تهذیب و تحصیل باز می دارد. یکی از آنها، برای بعضی، همین ریش و عمامه است، وقتی عمامه کمی بزرگ شد و ریش بلند گردید، اگر مهذب نباشد از تحصیل باز می ماند، مقید میگردد، مشکل است بتواند نفس اماره را زیر پا گذارد و پای درس کسی حاضر شود.
شیخ طوسی علیه الرحمه، در سن پنجاه و دو سالگی درس میرفته است، در صورتی که در سن بین بیست و سی بعضی از این کتابها را نوشته است. کتاب تهذیب را گویا در همین سن و سال به رشته تحریر در آورده و در پنجاه و دو سالگی در حوزه درس مرحوم سید مرتضی علیه الرحمه، حاضر میشده که به آن مقام رسیده است.
خدا نکند پیش از کسب ملکات فاضله و تقویت قوای روحانی ریش انسان کمی سفید و عمامه بزرگ گردد، که از استفادههای علمی و معنوی و از تمام برکات باز میماند.
تا ریش سفید نشده کاری کنید، تا مورد توجه مردم قرار نگرفتهاید فکری به حال خود نمایید. خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روی آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتی پیدا کند که خود را میبازد خود را گم میکند. قبل از آنکه عنان اختیار از کف شما ربوده شود، خود را بسازید و اصلاح کنید. به اخلاق حسنه آراسته شوید، رذایل اخلاقی را از خود دور کنید. در درس و بحث اخلاص داشته باشید، تا شما را به خدا نزدیک سازد. اگر در کارها نیت خالص نباشد، انسان را از درگاه ربوبی دور میکند.
طوری نباشد که پس از هفتاد سال وقتی نامه عمل شما را باز کنند ببینند، العیاذ بالله، هفتاد سال از خداوند عز و جل دور شدهاید. قضیه آن «سنگ» را شنیدهاید که به جهنم سرازیر شد؟ پس از هفتاد سال صدای آن از قعر جهنم به گوش رسید. به حسب نقلی حضرت رسول (صلیالله علیه و آله) فرمود پیرمرد هفتاد سالهای بود که مُرد، و در این مدت هفتاد سال رو به جهنم می رفت.
مواظب باشید مبادا پنجاه سال، بیشتر یا کمتر، در حوزه ها با کَدّ یمین و عرق جَبین، جهنم کسب نمایید! باید به فکر باشید.
در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظیم کنید، استاد اخلاق برای خود معین نمایید جلسه وعظ و خطابه، پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمیتوان مهذب شد.
اگر حوزهها همینطور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود.
چطور شد علم فقه و اصول به مدرّس نیاز دارد، درس و بحث می خواهد، برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد و مدرس لازم است، کسی خودرو و خودسر در رشتهای متخصص نمیگردد، فقیه و عالم نمیشود، لیکن علوم معنوی و اخلاقی، که هدف بعثت انبیا و از لطیفترین و دقیقترین علوم است، به تعلیم و تعلم نیازی ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل میگردد؟ کرارا شنیدهام سید جلیلی معلم اخلاق و معنویات استاد فقه و اصول، مرحوم شیخ انصاری بوده است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد #صمدی آملی:
عزیزان طلاب می توانند در معیت شرح لمعه، شروع به خواندن بدائه الحکمه نمایند،
و تا رسیدن به کتب سنگین بالاتر همانند شرح اشارات و اسفار و شفا در معقول بتوانند به پایان علوم ظاهری هم برسند و به مرحله اجتهاد یا قریب به اجتهاد برسند که ....
📗 رساله حامل اسرار، استاد صمدی، ص۳۰ (برای اطلاع از #سیرمطالعاتی فلسفه و عرفان استاد صمدی، به این کتاب رجوع شود)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#سیرمطالعاتی
🌺 شرح صوتی کتاب دروس معرفت نفس #علامه_حسن_زاده_ که توسط استاد #صمدی آملی تدریس شده را باید قدر دانست ...
حدود ۶۰۰_۷۰۰ جلسه است ...
اقلا ۲۰_۳۰ جلسه ابتدای اون رو که شرح مقدمه اون هست رو گوش بفرمایید ... بسیار غنیمت ...
الان بنده با اساتید و دانشجویان ارشد و دکترای فلسفه که مواجه میشم، بی سوادی عمیقی در اونها مشاهده میکنم ...
مبانی خودمون رو در عرفان نظری و حکمت متعالیه باید قوی کنیم ...
از این کتاب ۵۷۰ صفحه اقلا شرح یک صفحه (همین مقدمه اش) را گوش بفرمایید
در اوقات تردد و طی مسیر هم میشه گوش داد و استفاده کرد
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 جلسات دروس معرفت نفس علامه حسن زاده آملی توسط استاد #صمدی آملی شماره ۱ تا ۱۰۰ در کانال صوت فلسفه اسلامی قرار داده شده؛
👇👇👇👇👇
✅ @s_feghheakbar
◼️ إنّا لله و إنّا إليه رَاجعُون
گرچه شهادت مرد سدید و الهی و جلوه اسمای حسنا و مظهر جامع رحمت و غضب الهی، سردار قاسم سلیمانی، ما را مصیبت زده و بسیار اندوهگین کرد؛
اما از طرفی جایگاه رفیع ایشون بر اساس "وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ"
و جبران این ضایعه در نشئه طبیعت بر اساس "مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ" ، این داغ درون را میکاهد
#انتقامت_را_خواهیم_گرفت
هدایت شده از KHAMENEI.IR
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد
👈 انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است
در پی شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس رهبر انقلاب پیامی صادر کردند.
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای KHAMENEI.IR متن پیام را به شرح زیر میکند:
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبهی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقیترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةاللهارواحناهفداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونهی برجستهای از تربیتشدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همهی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بیوقفهی او در همهی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوهی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثهی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهرهی بینالمللی مقاومت است و همهی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همهی دوستان - و نیز همهی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزهی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلختر خواهد کرد.
ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم.
سیدعلی خامنهای
۱۳دیماه ۱۳۹۸
💻 @Khamenei_ir
💢 ديدگاه #امام_خمینی (در نامه به گورباچف) درمورد؛
#ابن_سينا و #فارابی
#شيخ_اشراق
#ملاصدرا
محيى الدین #ابن_عربى
#امام_خمینی در نامه ى تاریخی خود به گورباچف (که در ماه هاى اخر عمر شریف خود - حدود ۵ ماه قبل از رحلت- نگاشته اند) مى فرمایند:
🔸 اگر جنابعالى ميل داشته باشيد در اين زمينه ها تحقيق كنيد، می توانيد دستور دهيد كه صاحبان اين گونه علوم علاوه بر كتب #فلاسفه_غرب در اين زمينه، به نوشته هاى #فارابى و #بوعلى_سينا - رحمة اللَّه عليهما- در حكمت #مشاء مراجعه كنند،
تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هر گونه شناختى بر آن استوار است، #معقول است نه #محسوس؛ و ادراك معانى كلى و نيز قوانين كلى كه هر گونه استدلال بر آن تكيه دارد، معقول است نه محسوس،
🔸 و نيز به كتابهاى #سهروردى - رحمة اللَّه عليه- در حكمت #اشراق مراجعه نموده،
و براى جنابعالى شرح كنند كه جسم و هر موجود مادى ديگر به #نور صِرف كه منزه از حس می باشد نيازمند است؛ و ادراك شهودىِ ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسى است.
🔶 و از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به #حكمت_متعاليه #صدرالمتالهين - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند،
تا معلوم گردد كه: حقيقت علم همانا وجودى است #مجرد از #ماده، و هر گونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد.
🔶 ديگر شما را خسته نمی كنم و از كتب عرفا و بخصوص محيى الدين #ابن_عربى نام نمی برم؛
كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى #قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل #معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.
📚 صحيفه امام ج۲۱، ص۲۲۴و۲۲۵
نکته۱:
این نامه امام ،توسط آیت الله #جوادی_آملی در جلد سوم «سرچشمه اندیشه» و کتاب اواى توحيد به طور مبسوط شرح داده شده که بسیار ارزشمند و راهگشاست.
نکته۲:
این نامه حدود ۵ ماه قبل از رحلت امام خمینی (س) نگاشته شده است بنابراین می توان آن را دیدگاه نهایی امام راجع به فلاسفه و عرفای نام برده دانست.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 چه کسانی میتوانند حوزه را متحول کنند؟
در دوران دانشجویی که مردد بودم دانشگاه رو ادامه بدم یا وارد حوزه بشم، بسیار دنبال دیدگاه و راهنماییهای علما در این زمینه بودم.
از جمله اینکه با دفتر یکی از علما تماس گرفتم و از مسئول دفترش پرسیدم که آیا اون عالم در این زمینه توصیهای نکردهاند که شما هم مطلع باشید و به سمع بنده برسونید؟
مسئول دفتر در مقام بیان دیدگاه اون عالم گفتند:
بله بله ... ایشون به شدت به دانشجویانی که تردید دارند وارد حوزه بشوند یا نشوند توصیه میکنند که شماها حتما باید وارد حوزه بشوید؛ چون شمایید که میتونید حوزه رو متحول کنید نه اون کسی که سیکل بوده و باباش دستش رو گرفته و آورده داخل حوزه گذاشته.
_ امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 علم الوراثه ... و نه فقط علم الدراسه
علامه #جوادی_آملی :
آن که نرفت حوزه، ضرر کرده
آن که رفت حوزه و به دنبال نخود سیاه گشت، ضرر کرده
آن که نیمه راه رها کرده، ضرر کرده
آن که ارث خودش را نشناخت و طلب نکرد، ضرر کرده
آن که ارث خود را شناخت و گرفت همچون سید[کاظم یزدی]، بهره برده.
🍃 کنگره بزرگداشت سید کاظم یزدی (صاحب عروة الوثقی)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
اخلاق میدان جنگ شدت و صلابت است
🔴 نقدی بر سروش محلاتی توسط محمد تاجیک طلبه درس خارج حوزه علمیه و دانشجوی فلسفه اخلاق
محمد تاجیک:
💢 برای تسری یک حکم اخلاقی یا فقهی، یگانگی موضوع شرط است و الا در دام قیاس فقهی یا تمثیل منطقی خواهیم افتاد. در تسری احکام انتقام حضرت حمزه سیدالشهداء سلام الله علیه به شهادت سپهبد سلیمانی نیز، موضوع باید مشترک باشد، در حالیکه به نظر میرسد به دلایل زیر مساله شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء با ترور سیدالشهداء مقاومت علیهما سلام الله متفاوت است.
💢 الف) حضرت حمزه سیدالشهداء سلام الله علیه در جنگ به شهادت رسیدند و سردار سلیمانی ترور شدند، در کشوری ثالث و در فرودگاه در حالیکه به دعوت رسمی دولت آن کشور در آن کشور حضور داشتند. در حالیکه حضرت حمزه سیدالشهداء علیه السلام شمشیر کشیده و جنگیده بودند و در میانه جنگ به شهادت رسیدند.
💢 ب) حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله در روایت مذکور میفرمایند «لئن ظفرت لأمثلن و لأمثلن و لأمثلن» مُثله نوع خاصی از انتقام است که در منابع ما از آن نهی شده است، یعنی ما حتی از مثله کردن جنازه ترامپ و ابوبکر البغدادی نیز نهی شدهایم، چنانکه امیرالمومنین سلام الله علیه از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل میفرمایند « إِيَّاكُمْ وَ الْمُثْلَةَ وَ لَوْ بِالْكَلْبِ الْعَقُورِ»(نهج البلاغة ص362) فلذا در واقع در اینجا از نوع خاصی از انتقام نهی شده است.
💢 ج) اما نکته اساسی و محوری این است که انتقام بعد از جنگ محدود است، ما از بسیاری کارها که در میدان جنگ جایز است، در بیرون از میدان جنگ نهی شدهایم، مثلا اگر بعد از شکست، سربازی در حال فرار از میدان است از کشتن آن نهی شدهایم ولو تا لحظاتی قبل همان سرباز قصد کشتن ما را داشته است (کافی، ج5، ص38) و یا زنی که در میدان جنگ حاضر نشده است و در حال جنگ نیست را نمیتوانیم بکشیم( تهذیب، ج6، ص156) در حالیکه عقلا و نصا اگر زنی در میدان جنگ با ما جنگید باید با او مقاتله کنیم(مگر اینکه جنگیدن او به ما آسیبی نرساند). در فضای بعد از جنگ است که «و ان عاقبتم، فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به».
💢 ولی اگر کشوری کاری کرد که در عرف بینالملل اعلان جنگ محسوب میشود، نمیتوان گفت که آنها یکی کشتند پس ما هم باید یکی بکشیم یا حتی صبر کنیم «و لئن صبرتم لهو خیر للصابرین».
💢 اخلاق میدان جنگ شدت و صلابت است و در آنجا باید گفت « قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْديكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنينَ»التوبة : 14 در میدان جنگ کشتنِ یک به یک بیمعنا و مسخره است، این هر چه باشد اخلاق نیست، اینجا عقل و نقل به ما میگویند که اخلاقی بودن به قاطعیت است، در فضای جنگ قرآن میگوید اینقدر بکشید تا زمین از خون آنها سیراب شود بعد از آن تازه میتوانید اسیر بگیرید «فَإِذا لَقيتُمُ الَّذينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّى إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها» محمد : 4 آنجا جنگ است و هدف پیروزی است و البته نه از هر راهی؛ ولی محدودیتها و اخلاق میدان جنگ مشخص شده است.
💢 در میدان جنگ و زمانی که دشمن شمشیر را از رو بسته است، عفو و صفح بیمعناست، مگر آنکه کسی از جان خود و قومش سیر شده باشد؛ فلذا انتقام سخت ما، انتقام جنگی است و مطابق با اخلاق عقلی و نقلی جنگ و با شرایط روایت ذکر شده متفاوت است، به همین دلیل گمان میکنم انتقام باید بازدارنده و سخت باشد، به گونهای که دشمن هر زمان دیگری گمان تعدی به ذهنش خطور کرد، به سرعت پشیمان شود.
💢 نظام جمهوری اسلامی اخلاقِ انتقام در شرایط صلح را در شرایط بعد از جنگ تحمیلی به خوبی نشان داده است، در شرایط بعد از جنگ نه تنها انتقام نگرفت بلکه با اسرای عراقی طوری رفتار کرد که بعد از مدتی اسارت، بسیاری از آنها میخواستند در ایران بمانند.
جابهجا «ک نعبد»، جابهجا «ک نستعین»
❇️ @antitez_enqelab
#امام_خمینی:
«اینها را باید رسوا کرد، تا اگر آبرو دارند در بین مردم رسوا شوند، ساقط شوند. اگر اینها در اجتماع ساقط نشوند امام زمان را ساقط مىکنند، اسلام را ساقط مىکنند.
باید جوانهاى ما عمامه اینها را بردارند. عمامه این آخوندهایى که به نام فقهاى اسلام، به اسم علماء اسلام این طور مفسده در جامعه مسلمین ایجاد مىکنند باید برداشته شود.
من نمىدانم جوانهاى ما در ایران مردهاند؟
کجا هستند؟ما که بودیم این طور نبود؟
چرا عمامههاى اینها را برنمىدارند؟
من نمىگویم بکشند؟! اینها قابل کشتن نیستند، لکن عمامه از سرشان بردارند.
مردم موظف هستند، جوانهاى غیور ما در ایران موظف هستند که نگذارند این نوع آخوندها معمم در جوامع ظاهر شوند و با عمامه در بین مردم بیایند. لازم نیست آنها را خیلى کتک بزنند! لیکن عمامههایشان را بردارند، نگذارند معمم ظاهر شوند.
این لباس، شریف است نباید بر تن هر کسى باشد.»
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#سیرمطالعاتی
💢 زمان پرداختن به فلسفه غرب
استاد عبدالرسول #عبودیت (شاگرد علامه #مصباح_یزدی و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی):
🔸 تا انسان در فلسفه اسلامی اهل نظر نشده است، نباید سراغ #فلسفه_غرب برود که او را به #شکاکیت میکشاند.
وقتی اهل نظر شد، مطالب خوبشان را میگیرد و اشتباهاتشان را فرو میگذارد.
🔸 تا وقتی انسان صاحبنظر نشده است، ذهن او منفعل است، شکاکیت را قبول کرده، باور نمیکند که ممکن است فیلسوفان اسلامی هم #حقیقت را گفته باشند.
🔸 بسیاری از کسانی که ابتدا با فلسفه غرب شروع میکنند، در روح خود قبول میکنند که فلسفه اسلامی یاوههایی است که فیلسوفان جزم گرا بافتهاند و دیگر حاضر نیستند به آن دل بدهند و با آن کنار آیند
👈 با اینکه صاحبنظران درجه یک فلسفه #غرب چنین رویکردی به فلسفه اسلامی ندارند.
🔸 کار کردن در فلسفه غرب، برای کسی که هنوز قدرت تجزیه و تحلیل پیدا نکرده است، حتی همراه با نقد استاد، درست نیست.
🍃 فرازی از سیرمطالعاتی استاد عبودیت
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar