5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 کدام کشور تئوری براندازی خود را منتشر میکند و به دانشجویانش تعلیم میدهد؟!
💢 در دانشگاههای ما و انتشاراتیهای ما و مطبوعات ما چه میگذرد؟!
💢 چه کتبی منتشر میشود و در دانشگاههای ما تدریس میشود؟!
💢 جولان جریان اندیشه سکولار نئولیبرال
_ دکتر شهریار #زرشناس
#علوم_انسانی_غربی
#سیاست_غربی
#مدیریت_غربی
#اقتصاد_غربی
#جامعهشناسی_غربی
#فلسفه_غربی
#فلسفه_های_مضاف_غربی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 ولایتفقیه یا ولایتآمریکا؟!
💢 سروش محلاتی و بازهم اصرار بر تئوریبافی برای ولایت آمریکا (امپریالیسم) و تضعیف ولایت فقیه
گاهی افراد صرفا نظریهپردازی میکنند؛ روشن است که پاسخ چنین اشخاصی صرفا باید علمی باشد. اما سروش محلاتی بر اساس سابقهای که دارد، میبینیم که کمر همت بسته و به صورت پیدرپی و پیوسته به نظریهبافی برای سست کردن مبانی انقلاب و تضعیف عزت شیعه و مسلمین و تقویت ولایت امپریالیسم و آمریکا و بزک کردن آنها همت گمارده. به ویژه اینکه مباحث خود را نوعا در فضاهای دانشگاهی و غیرحوزوی (جاهایی که قدرت استنباط فقهی ندارند) ابراز می کند و مستند برای ذلت مسلمین درست میکند ...
⭕️ پاسخ جناب استاد محسن قنبریان: 👇
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1906
✅ @m_ghanbarian
مواردی چون "مهدی نصیری" به ما نشان میدهد که چرا نباید در نقد آدمهای ضعیفِ هم جبههای درنگ کرد.
وقتی در "اسلام و تجدد" با سطحینگری بازگشت به الاغ سواری را ترویج میکرد، برخی رفقا چون او را هنوز نصیریِ "صبح" و "سیاحت غرب" میدیدند، اجازه نقدش را نمیدادند!
نتیجه آن رانتهای جبههای: ...
✅ @Islamicphilosophy_ir
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 نقدی بر آیت الله حسینی بوشهری حضرت آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با وزیر کشور، به ایشان نکاتی را
💢 عقلانیت، تقوا و مسئولیتپذیری اقتضا میکند که جناب آیت الله حسینی بوشهری در قبال نقد فوق یکی از دو اقدام زیر را انجام دهند:
۱. به صورت مستدل نقد را پاسخ دهند و از عملکرد خود دفاع کنند و ایرادات را وارد ندانند.
۲. رسما از طلاب و نظام اسلامی و جامعه متدینین و خانواده شهداء، پوزش بطلبند.
💢 اینجا تهران نیست، اینجا شهر مقدس قم است!!
وضعیت فرهنگی این شهر مذهبی در سایه غفلت برخی از مسئولان به سمت خوبی حرکت نمی کند
#رهبرمعظم انقلاب خطاب به مسئولین و مردم قم:
انگیزههایی وجود دارد برای اینکه فضای انقلابی قم را تغییر وروحیهی انقلابی قم وروحیهی دینی قم را کمرنگ کنند.
از کید دشمن در همهی جنبهها و جوانب نباید غافل شد، نباید از کید و مکر و دشمنی او در جنبهی فرهنگی غافل شد؛ مشغولند، انگیزههایی دارند، عواملی را میفرستند؛ بایدبه این توجّه کرد.
بزرگان قم، جوانان قم باید نگذارند تا دستهای خائن، قم را ازمرکزیّت انقلاب، از کانون انقلاب بودن بیرون بیاورند واین معانی رادر آن کمرنگ کنند.
💢 احساس خطر از حوزه قم!
طبیعت قم، طبیعت طلّاب، حوزهی علمیّه، طبیعت دین است، طبیعت تبلیغ است، طبیعت قناعت است، طبیعت حضور مرجعیّت است که مرجعیّت خیلی مهم است؛ اینها همه از خصوصیّات حوزه است و همین موجب میشود که پایهی انقلاب در اینجا محکم بشود.
اگر چنانچه ما دیدیم تلاشهایی دارد انجام میگیرد برای اینکه از حوزهی علمیّهی قم انقلابزدایی کنند، باید احساس خطر کنیم.
🗓۹۴/۱۲/۲۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 توصیه و راهکارهای فلسفی رهبر انقلاب در زمینه تالیف کتب فلسفه اسلامی
#رهبرمعظم انقلاب
🔸 مسئلهی دیگر ، مسئلهی کتابهائی است که باید در مجموعه تولید شود. بله، من هم عقیدهام همین است که شما کار ستادی بکنید؛ کار صف را به همان مجموعههائی که در قم هستند، واگذار کنید. خود شماها هم در آن مجموعهها و در آن پژوهشکدهها شرکت دارید؛ کار صف را آنها بکنند، منتها هدایت را شما باید بکنید. یعنی کار ستادی به مسئلهی کتاب بپردازد.
ما در مورد کتاب واقعاً مشکل داریم. حالا مثلاً آقایان فرمودند که ما میخواهیم فلسفهی مشّاء یا فلسفهی اشراق را برای طلبهها تبیین کنیم. طلبههای ما از فلسفهی مشّاء خبری ندارند.
🔸 خب، چگونه تبیین میکنید؟ حتماً «شرح اشارات» بخوانیم؟ یا فرض کنید که «شفاء» بخوانیم؟ باید حتماً این متن طولانىِ مفصلِ محتاج به تبیین کان یکون را خواند؟ راهش این است؟ یا نه، راه دیگری هم وجود دارد. امروز خواندن تفکراتِ مثلاً فرض کنید مارکسیستی حتماً متوقف به این نیست که انسان بردارد کتاب «سرمایه» را تدریس کند، یا بردارد متن کتابهای کانت یا هگل را بخواند. چه لزومی دارد که حتماً متن مطرح شود؟ متن باید در اختیار باشد؛ هر کس میخواهد، مراجعه کند.
من قبلاً در جمع آقایان راجع به فلسفهی ملاصدرا مطالبی گفتم و خب، یکی دو تا کارِ خوب شد. جناب آقای مصباح هم یکی از کتابهائی را که یکی از آقایان نوشتند - آقای عبودیت - که خلاصهی آراء ملاصدرا در مسائل گوناگون فلسفی است، برای من آوردند. اینها خوب است، اما کم است. به یک کتاب اکتفاء نشود؛ از نگاههای مختلف نوشته شود. در خود فلسفهی ملاصدرا، در بخشهای مختلف میتواند یک منظومهسازیهائی بشود. عین همین قضیه، در مورد فلسفهی اشراق است؛ عین همین قضیه، در مورد فلسفهی مشّاء است. ما باید منظومهسازی کنیم. بالاخره مجموعهی تفکرات فلسفی و عرفانی ابنسینا با همدیگر همراه است، غیر قابل انفکاک است.
🔸 اینها چیست؟ کسی بخواهد اینها را بداند، حتماً لازم نباشد که برود بنشیند مثلاً «شفاء» را بخواند؛ این خیلی لازم نیست. گاهی اوقات خواندن کتابی که در هزار سال پیش نوشته شده است، با ادبیات آن روز، با مشکلاتی که فهم این کلمات دارد، اصلاً خودش تضییع وقت محسوب میشود؛ ممکن است افرادی را از فلسفه دور کند؛ در حالی که اگر شما بنشینید مثلاً یک کتابی دربارهی آراء فلسفی ابنسینا تبیین کنید، از آراء او منظومهسازی کنید، این مسلّماً جاذبهی زیادی خواهد داشت. این جزو کارهای لازم است، اما این کار در حوزه انجام نمیگیرد.
🔸 خب، مرحوم آقای #طباطبایی این کار را در «بدایة» و «نهایة» به یک شکلی انجام دادند؛ منتها این کارِ آقای طباطبائی است، این که کار نهائی نیست؛ کار یکی از بزرگانِ این قضیه است؛ و تازه، آراء خود آقای طباطبائی است، آراء ملاصدرا نیست؛ یعنی در کتاب «بدایة» و «نهایة» برای آراء ملاصدرا منظومهسازی نشده، بلکه خود ایشان نظراتی دارند، نظرات ابتکاری هم دارند، حرفهای خاصی هم دارند، چیزهائی هم اضافه کردند، اینها را ایشان بیان کردند. فرق میکند که انسان خودش در فلسفه تألیفی بکند، یا اینکه یک فلسفهی معروفی را تبیین و ارائه کند. این دومی جایش خالی است.
_ بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی /بهمن۹۱
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 توصیه و راهکارهای فلسفی رهبر انقلاب در زمینه تالیف کتب فلسفه اسلامی #رهبرمعظم انقلاب 🔸 مسئلهی
پینوشت:
اگر بخواهیم چند کتاب در راستای فلسفه اسلامی (مکاتب سهگانه) نام ببریم، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
۱. فلسفه مشاء:
حکمت مشاء استاد فیروزجایی
شرح الهیات شفاء (۵جلد) علامه مصباح یزدی
شرح برخی نمطهای اشارات استاد بهشتی
شرح برخی نمطهای اشارات استاد شیروانی
۲. فلسفه اشراق:
آموزش حکمت اشراق تقریر استاد امینی نژاد
حکمت اشراق (۲جلد) استاد یزدان پناه
۳. حکمت متعالیه:
درآمدی بر نظام حکمت صدرایی(۳جلد) استاد عبودیت
مختصات حکمت متعالیه استاد یزدان پناه
حکمت صدرایی استاد معلمی(۵جلد)
و برخی شروح کتبی یا صوتی ارزشمند بر نهایه الحکمه و شرح منظومه
برای اطلاع بر منابع غنی، به نشرهای مجمع عالی حکمت اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نشر موسسه امام خمینی رجوع نمایید.
💎 چه اتفاق عظیمی میافتد؟!
#رهبرمعظم انقلاب:
وقتی در جامعهی ما صدها نفر شخصیت دارای دانش دین و مسلطِ بر منطق و استدلال دینی، در فلسفه و کلام و فلسفهی جدید و محاجهی با شبهه افکنان وجود داشته باشند، ببینید چه اتفاق عظیمی در جامعه میافتد.
وقتی به وسیلهی همین مجموعه، هزاران کتاب، مجله و مقالههای علمی در سطح دنیا با زبان های مختلف منتشر شود، شما ببینید چه خورشید فروزانی از این نقطه ی عالم بر همهی فضای فکری جهان بشری پرتو خواهد افکند.
همهی این ها شدنی است؛ خیالات نیست. تصور نکنید اینها آرزوهای پوچ و توخالی است؛ نخیر، این ها واقعیت های دست یافتنی است؛ منتها باید دست دراز کرد، خود را به این واقعیت رساند و آن را گرفت؛ این کار همت میخواهد. باید به طور جدی درس بخوانید - همان توصیهیی که من همیشه به جوانهای طلبه می کنم - علومی را که امروز در اختیار حوزههای علمیه است، فرا بگیرید و از بن دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید. انسان با سرهم بندی، محقق نمیشود. با برف انبار کردن، انسان فقیه و فیلسوف نمی شود. باید محکم، خشت خشت این پایه را روی هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید.
📙 شریعه شهود به کوشش استاد #خسروپناه، ص ۹۴ (بیانات رهبری با اساتید و طلاب حوزه آیت الله مجتهدی / ۲۱ خرداد ۸۳ )
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 اگر حوزهها همینطور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود.
#امام_خمینی:
خیلی از چیزهاست که انسان را بیچاره کرده، از تهذیب و تحصیل باز می دارد. یکی از آنها، برای بعضی، همین ریش و عمامه است، وقتی عمامه کمی بزرگ شد و ریش بلند گردید، اگر مهذب نباشد از تحصیل باز می ماند، مقید میگردد، مشکل است بتواند نفس اماره را زیر پا گذارد و پای درس کسی حاضر شود.
شیخ طوسی علیه الرحمه، در سن پنجاه و دو سالگی درس میرفته است، در صورتی که در سن بین بیست و سی بعضی از این کتابها را نوشته است. کتاب تهذیب را گویا در همین سن و سال به رشته تحریر در آورده و در پنجاه و دو سالگی در حوزه درس مرحوم سید مرتضی علیه الرحمه، حاضر میشده که به آن مقام رسیده است.
خدا نکند پیش از کسب ملکات فاضله و تقویت قوای روحانی ریش انسان کمی سفید و عمامه بزرگ گردد، که از استفادههای علمی و معنوی و از تمام برکات باز میماند.
تا ریش سفید نشده کاری کنید، تا مورد توجه مردم قرار نگرفتهاید فکری به حال خود نمایید. خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روی آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتی پیدا کند که خود را میبازد خود را گم میکند. قبل از آنکه عنان اختیار از کف شما ربوده شود، خود را بسازید و اصلاح کنید. به اخلاق حسنه آراسته شوید، رذایل اخلاقی را از خود دور کنید. در درس و بحث اخلاص داشته باشید، تا شما را به خدا نزدیک سازد. اگر در کارها نیت خالص نباشد، انسان را از درگاه ربوبی دور میکند.
طوری نباشد که پس از هفتاد سال وقتی نامه عمل شما را باز کنند ببینند، العیاذ بالله، هفتاد سال از خداوند عز و جل دور شدهاید. قضیه آن «سنگ» را شنیدهاید که به جهنم سرازیر شد؟ پس از هفتاد سال صدای آن از قعر جهنم به گوش رسید. به حسب نقلی حضرت رسول (صلیالله علیه و آله) فرمود پیرمرد هفتاد سالهای بود که مُرد، و در این مدت هفتاد سال رو به جهنم می رفت.
مواظب باشید مبادا پنجاه سال، بیشتر یا کمتر، در حوزه ها با کَدّ یمین و عرق جَبین، جهنم کسب نمایید! باید به فکر باشید.
در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظیم کنید، استاد اخلاق برای خود معین نمایید جلسه وعظ و خطابه، پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمیتوان مهذب شد.
اگر حوزهها همینطور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود.
چطور شد علم فقه و اصول به مدرّس نیاز دارد، درس و بحث می خواهد، برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد و مدرس لازم است، کسی خودرو و خودسر در رشتهای متخصص نمیگردد، فقیه و عالم نمیشود، لیکن علوم معنوی و اخلاقی، که هدف بعثت انبیا و از لطیفترین و دقیقترین علوم است، به تعلیم و تعلم نیازی ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل میگردد؟ کرارا شنیدهام سید جلیلی معلم اخلاق و معنویات استاد فقه و اصول، مرحوم شیخ انصاری بوده است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
بر اساس شناختی که از علامه مصباح یزدی(ره) مطابق مدیریت ایشان بر موسسه امام و بر اساس بیاناتشان از جمله در کتاب "مباحثی درباره حوزه"، بدست میآید، به نظر میرسد که اگر این عالمِ آگاه، ۲۰ سال مدیریت کل حوزههای علمیه کشور (۲۰۰هزار حوزوی) را بر عهده میداشت، تاکنون
حداقل ۲هزار مجتهد یا قریب به مجتهد در فلسفه،
۲هزار متخصص در اقتصاد اسلامی،
۲هزار متخصص در مدیریت اسلامی،
۲هزار متخصص در جامعه شناسی اسلامی،
۲هزار متخصص در فلسفه دین اسلامی،
۲هزار متخصص در روانشناسی اسلامی،
۲هزار متخصص در عرفان نظری اسلامی،
۲هزار متخصص در سیاست اسلامی
را تربیت میکرد. و آنها را روانه پشتیبانی از نظام اسلامی و روانه کرسی های تدریس در دانشگاه ها و مجامع علمی مینمود. و این کار هیچ منافاتی با این ندارد که این متخصصان، در کنار تخصص خود به دروس خارج فقه هم توجه و التفات جدی داشته باشند، بلکه التفات آنها هدفمند و روشمند میشد.
تربیت ۵_۱۰ درصدی نیروها در طول مدت ۱۰-۱۵ سال، کار غیر ممکنی نیست. بلاخره در یک مجموعهی آموزشی، حدود ۱۰درصد نیروی علاقمند که شوق و شعف و غیرت مطالعاتی شبانهروزی داشته باشند، پیدا میشود که بتوان آنها را حداقل در یک رشته از علوم انسانی اسلامی، متخصص، اهلتحقیق و صاحبنظر کرد.
سَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا
امین دهقانی
✅ @feghheakbar
علامه #مصباح_یزدی (ره):
امروز مسائل پیچیده تر شده، مسائل جدیدی در جامعه به وجود آمده که نیازمند تغییر در روش ها و نحوه برخوردها است.
سیستم سنتی حوزه توانایی پاسخگویی در قبال این گونه مسائل را ندارد
و لازم است تحولی عظیم در شیوه آموزش ها را در پیش بگیریم
امروز یک کودک می تواند با ابزار تکنولوژی به هر نوع فکر و مسلکی دسترسی پیدا کند،
آیا با این سیستم فقه محور حوزه ها می توان مقابل این هجمه های گوناگون ایستاد و به همه این شبهات پاسخ داد؟!
_ خبرگزاری تسنیم/اسفند ۹۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar