هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📸 #گزارش_تصویری
🔰 نهمین روز غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹 سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
❇️ منتظر دیدارتان هستیم:
🕌 مصلی تهران، راهرو ۲۴، غرفه ۵۸۷(ستون ۱۱۶)
📆 ۱۹ لغایت ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
#نمایشگاه_کتاب
#باکتاب_بیشتر_از_عمر_خود_زندگی_کنیم
🆔 @iictchannel
💢 کسب عنوان پژوهشگاه برتر کشور در حوزه علوم انسانی
📝 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پژوهشگاه برتر در حوزه علوم انسانی انتخاب شده است.
🌟 آثار این پژوهشگاه در حیطه علوم انسانی حقیقتا ستودنی است، و البته افق های بیشتری را در پیشروی خود دارد.
👈 ببینید: iict.ac.ir/pbartar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 با این دست فرمان چهار نعل به سمت تمدن غربی میرویم
🔸۱۲ میلیون جمعیت در تهران ساکن هستند و برخی از آنها حتی برای اجاره یک خانه ۵۰ متری مشکل دارند، در حالیکه زمین بسیاری در بخشهای دیگر کشور وجود دارد و امکان تولید هم فراهم است ولی این بستر برای آنها ایجاد نمیشود.
🔸 آنچه امروز در ایران اجرا میشود، اقتصاد سرمایهداری است نه اسلامی؛ نمیشود که نظام اقتصادی غرب را پذیرفت، نظام تربیتی غرب را پذیرفت، نظام معماری غرب را پذیرفت و همه چیز غرب را بپذیریم بعد انتظار داشته باشیم که انسانی که مولود این نظامات غربی هست، اسلام مدار باشد! بعد میگویند چرا خیابان های ما اینجوری شده، آقای رادان برو اینها را از توی خیابان ها جمع کن. ما از تقلید کورکورانه میرزا ملکم خانی غرب به هیچ جا نرسیدیم.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 اقتصاد اسلامی یا اقتصاد سرمایهداری؟
مروری بر پیام آیت الله #جوادی_آملی به "همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش های اساسی اقتصاد ایران با تاکید بر مهار تورم و رشد تولید"
👇👇👇
عناصر محوری اقتصاد را قرآن کریم در چند آیه بیان کرده است:
اوّلاً مال را به منزله ستون فقرات یک ملّت و جامعه معرفی کرد. در اوایل سوره «نساء» فرمود: ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾؛ یعنی ثروت مملکت را به دست سفیهان نسپارید، زیرا ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است. اگر سفیه ستون فقرات یک ملّت را به دست بگیرد این ستون را میشکند و این ملّت را زمینگیر میکند. پس عنصر اوّل این است که مال در نظام اسلامی به منزله ستون فقرات یک ملّت است.
عنصر دوم آن است که اگر این ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسیب ببیند، این ملّت فقیر میشود. در فرهنگ قرآن، ملّتی که جیبش تهی و کیسهاش خالی است، این ملّت فقیر است. فقیر به معنای گدا نیست، در فارسی آن لغت دقیق و عریق را نداریم که از ملّتی که ستون فقراتش شکسته است خبر بدهیم. میگوییم گدا! واژه گدا بار علمی ندارد. در عربی از گدا به عنوان فاقد و ندار یاد میکنند، ولی قرآن کریم از ملّتی که جیبش خالی است و کیفش خالی است به عنوان فقیر یاد میکند، فقیر به معنای گدا نیست. این «فعیل» به معنای مفعول؛ نظیر «قتیل» به معنای مقتول، فقیر به آن ملّتی میگویند که ستون فقراتش شکسته است، زیرا عامل قیام که ثروت است آن را از دست داد و از آن بهره صحیح نبرد. «مسکین» هم به همین معناست؛ یعنی زمینگیر؛ یعنی قدرت پویایی و حرکت را از دست داده است: ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاکِینِ﴾ به همین معناست.
پس عنصر اوّل آن است که ثروت در مملکت ستون فقرات آن ملّت است. عنصر دوم آن است که اگر ملّتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند فقیر است؛ یعنی ستون فقرات او شکسته است.
عنصر سوم آن است ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتی. آیه سوره «نساء» این است که مال عامل قیام است، ملّتی که عامل قیام ندارد، یک ملّت ویلچری است.
عنصر چهارم آن است که در سوره «حشر» مشخص کرد؛ فرمود این ثروت نه باید در دست دولت باشد نه باید در بخش خصوصی باشد، نه باید در بخش خصولتی باشد، بلکه باید در بخش عمومی باشد؛ یعنی برای توده مردم میسور باشد که از مال مملکت برای تأمین معاش خودشان زندگی آبرومندانه داشته باشند. البته هر کسی به اندازه استعداد اقتصادی خود، قدرت و ادراک و فهم اقتصادی خود، تلاش و کوشش اقتصادی خود سهم بیشتری میبرد و این به منزله خونی است که باید در رگهای این ۳۶۰ درجه دایرهای جریان داشته باشد و اگر این مال به بخشی نرسد، آن بخش فلج میشود، مثل آنکه اگر خونی به عضوی نرسد آن عضو فلج است.