eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
527 ویدیو
89 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
علامه : اگر صفات باطنی انسان تغییر کند، خدا هم مقدّرات انسان را عوض می‌کند. ✅ @arefane
⭕️ صفات قلبی، تعیین کننده‌ی مقدرات انسان علامه #حسینی_طهرانی ✅ @arefane
⭕️ تغییر مقدّرات قبل از حتمی شدن علامه #حسینی_طهرانی ✅ @arefane
💎 جلوی ویروس شبهه را تنها با فلسفه می شود گرفت ( حوزه های علمیه اگر محققانه و عالمانه حرکت نکنند، نه تنها ملت انبیا را حفظ نخواهند کرد بلکه نحله خواهند آورد ) علامه : با انقلاب اسلامی ایران به رهبری رحمة اللّه علیه، ضرورت آشنایی با بسیاری از علوم اسلامی که فلسفه نیز از آنهاست، آشکار شد. به عنوان نمونه می‌توان چنین اشاره نمود که دفتر تبلیغات اسلامی کتابی را ترجمه کرده بود و نسخه‌ای از آن را برای ما فرستاد، تا پاسخ داده شود. گفتند: از این اثر ۵۰ نسخه برای خواص فرستاده شده تا پاسخ دهند. اگر این کتاب منتشر بشود و پاسخی به آن داده نشود، شما شرعاً مسئولید. من آن کتاب را خواندم و دیدم که از صدر تا ساقه پر از شبهه نسبت به دین است. بعضی از کارهای حوزوی‌ام را تعطیل کردم و دوستان خصوصی را برای تبیین براهین اثبات خدا و ردّ این کتاب دعوت کردم. طولی نکشید که معلوم شد که بازار، نه تنها از این کتاب پر شده، که چند کتابِ شبهه دیگر نیز تدوین شده و به بازار آمده است. دفتر محترم تبلیغات احتمال نمی‌داد که شبهات موجود در کتاب مزبور به این زودی فراگیر شود. در حالی که دشمن در کمین بوده و هست. و ده‌ها کتاب دیگر که پر از شبهه درباره دین است، به بازار عرضه شد. این ها منتظر بودند جنگ تمام شود و امام ارتحال کند تا تهاجم فرهنگی و مذهبی خود را شروع کنند. مستحضرید که نمی‌شود دین را با صِرفِ دستورالعمل و اخلاق نگه داشت؛ زیرا شبهه یک ویروس است. با اخلاق نمی‌شود جلوی ویروس را گرفت. جلوی ویروس شبهه را تنها با فلسفه می‌شود گرفت. فلسفه، هم قدرت جذب دارد، هم قدرت دفع. خطر این شبهه‌ها و ویروس‌ها پیدایش نحله است. بیان مطلب این است که شما ملل و نحل ابن حزم را که می‌بینید، دو جلد است. ملل و نحل شهرستانی هم دو جلد است. یک بخش ملل و یک بخش نحل. ملل را انبیا آورده‌اند و نحل را شبهه‌افکنان، در برابر انبیا آورده‌اند. پاره‌ای از نحله‌ها، علمی است و صبغه نظر دارد. خیلی از این ها سابقه مذهبی دارد. حوزه‌های علمیه، اگر خدای ناکرده محققانه و عالمانه حرکت نکنند، نه تنها ملت انبیا را حفظ نخواهند کرد، که نحله خواهند آورد. تنها مرکزی که از جعل نحله جلوگیری می‌کند و به دفاع از ملت برمی‌خیزد، حوزه علمیه‌ای است که مسلح به سلاح برهان عقلی و دلیل نقلی معتبر باشد. 🍃 بایسته‌های نشریات حوزوی از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃 کتابی بسیار عالی و پرمغز و ضروری برای طلاب و دانشجویان در همه سطوح 🔸 با مطالعه روزی یک ساعت از این کتاب، می‌توان یک ماهه آن را به پایان برد ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
برای باسواد شدن چاره‌ای جز مطالعات اینچنینی نداریم ...
#امام_خمینی: ✳️ محمد بن ابراهیم شیرازی از بزرگترین فلاسفه الهی ✳️ و موسس قواید الهیه ✳️ و مجدد حکمت مابعدالطبیعه، ✳️ او اول کسی است که مبدا و معاد را بر یک اصل بزرگ خلل ناپذیر بنا نهاد ✳️ و اثبات معاد جسمانی با برهان عقلی کرد ✳️ و خلل های شیخ الرئیس را در علم الهی روشن کرد ✳️ و شریعت مطهره و حکمت الهیه را با هم ائتلاف داد، 🔴 ما با بررسی کامل دیدیم هر کس درباره او چیزی گفته از قصور خود و نرسیدن به مطالب بلند پایه اوست. 📕 کشف الاسرار، ص ۳۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃 علمای بی تاثیر را بی فکر و بی عرضه می‌دانستم ... #رهبرمعظم 💢 @soha_olom_ensani ✅ @feghheakbar
: تردیدی ندارم اگر این روند ادامه میافت وضع روحانیت و حوزه ها، وضع کلیساهای قرون وسطی می شد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد سید یوسف #ابراهیمیان ( شاگرد علامه #حسن_زاده_آملی و مدرس #اسفار ) : اگر حوزویان به #فقه و #اصول اکتفا کنند و به فلسفه و علوم عقلی نپردازند، ذهنشان "کودن" بار می آید. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#امام_خمینی ✅ @feghheakbar
علامه #طباطبایی : 🔶 حقّاً انّه لَظلم عظیم أن يفرق بين الدین الالهى وبين الفلسفة الالهيه. 📙 على (ع) و فلسفه الهى، ص۷ 🌺صلواتی هدیه به روح علامه بفرستیم🙏 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#امام_خمینی : «و همین جاست که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد، بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد.» 📚 صحیفه نور، ج۲۱، ص۴۷ ⭕️ @soha_olom_ensani ✅ @feghheakbar
‍💎 اگر فلسفه در حوزه رواج پیدا کند و از زندان آزاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود ، آن وقت این سوال ها جواب خود را نقد می یابند. علامه : [ خلود در جهنم هم] برای آن است که روح او آلوده شده این روح آلوده طوری است که اگر از جهنم هم بیرون بیاید ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾[ انعام- ۲۵] این روح، روح طغیان است در برابر خدای سبحان خب این باید مرتّب معذّب شود. این صد سال گناه نکرده این یک میلیون سال، یک میلیارد سال، هزارها میلیارد سال گناه کرده برای اینکه دست و پایی دارد که معصیت کرده این گناه دست و پا مثلاً صد ساله است اما اگر مسئله تجرّد روح حل بشود تجرّد روح یعنی تجرّد روح یعنی مسئله فلسفی یعنی مسئله کلامی، اگر روح آلوده شد دیگر میلیاردها سال است. پرسش: به فعلیت نرسیده؟ پاسخ: فعلیّت دارد بالفعل طغیان دارد. خدا فرمود اگر این به دنیا برگردد همان است، یعنی در برابر من طاغی است ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾ این روح در برابر من طاغی است امام رضا(سلام الله علیه) در جواب کسی که به حضرت عرض کردند آیا خدای سبحان علم به معدوم دارد؟ فرمود علم به معدوم دارد علم به ممتنع علی فرض وجود دارد به آیه سورهٴ «انعام» استدلال کرد فرمود: ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾ خب رجوع این شخص از آخرت به دنیا نه تنها معدوم است بلکه ممتنع است بر فرض تحقّق این ممتنع اگر این از جهنم به دنیا بیاید طاغی است آنجا هم که هست طاغی است آن جا اصلاً نام خدا را حاضر نیست ببرد به مسئول جهنم آن فرشته امین و معصوم(سلام الله علیه) همین جهنمی به او می‌گوید ما که خدا را قبول نداریم به خدایت بگو که جان ما را بگیرد می‌گوید: ﴿یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ﴾[ زخرف-۷۷] نه «ربّنا» چنین آدمی است . مالک (سلام الله علیه) مسئول جهنم است این طاغیِ مستکبرِ از خودراضی به مالک می‌گوید ما که او را قبول نداریم تو که او را قبول داری خدای توست از او بخواه جان ما را بگیرد ﴿لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ﴾ چنین آدمی است این است که در قرآن فرمود: ﴿إِنَّهُمْ عَن رَبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ﴾[ مطففین- ۱۵] با اینکه خدا در قیامت جلوه می‌کند اگر مسئله فلسفی یعنی فلسفه، فلسفه در حوزه رواج پیدا کند تجرّد روح ثابت بشود ملکات راسخه روح ثابت شود ابدیّت و ازلیّت روح ثابت شود اوصاف نفسانی روح ثابت شود این عذاب، عذاب نقد است این خدا را قبول ندارد نه در دنیا نه در برزخ نه آنجا، الآن هم به خدا می‌گوید تو نیستی، چنین روحی است خب این باید عذاب ابدی ببیند، اگر فلسفه از زندان آزاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود و معلوم بشود روح یعنی چه تجرّد روح یعنی چه عذاب روح یعنی چه آن وقت این سؤال‌ها جواب خودش را نقد می‌یابد. 🌿 تفسیر سوره مبارکه نمل، جلسه ۲۶ / ۲۵ خرداد ۹۱ / بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢تحریف ظالمانه💢 «تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.»(1394/3/14) بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در راستای دفاع از مکتب امام و مقابله با تحریف شخصیت ایشان؛ همایش «تحریف ظالمانه» را با هدف روشنگری در خصوص «پروژه تحریف امام توسط دشمن در رسانه‌های داخلی و خارجی» برگزار می‌کند. 🎙سخنران: «حجت‌الاسلام و المسلمین استاد سیدحمید روحانی» و «حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ذیبح‌الله نعیمیان» 🕘زمان: شنبه 11 خرداد 1398 ساعت 21:30 🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، جنب کوچه6، سازمان تبلیغات اسلامی، طبقه هم‌کف، سالن کوثر. 💥برای دفاع از خط و مکتب امام؛همه رسانه باشیم. #تحریف_ظالمانه @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم. #ارسال_کاربران
✳️ #موفقیت 🌸
💎 این کتب، تفسیر انفسی #قرآن مجیدند. علامه #حسن_زاده_آملی : بعضى از بزرگان در ماه مبارک رمضان #شرح_فصوص_قيصرى تدریس مى فرمودند، از ايشان سؤال شد که در ماه رمضان به چه اشتغال دارید؟ فرمود به تفسیر قرآن مشغول هستیم. و به راستی اين طور است که کتب عرفانی تفسیر انفسى قرآن مجيدند... کتب عرفانی، #فتوحات و #مصباح_الانس و #فصوص و #تمهیدالقواعد ... اين ها تفسیر انفسى قرآن مجيدند. 📔 گفت و گو با علامه حسن زاده آملی، ص۲۱۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ #تزکیه_و_سلوک #امام_خمینی: 👇👇👇👇👇 http://rahemahbub.blog.ir/1395/02/06/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%B3%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
❇️ #تزکیه_و_سلوک 🍃 تصویر پشت جلد کتاب "دروس شرح اشارات" (نمط هفتم) ، علامه #حسن_زاده_آملی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ #تزکیه_و_سلوک 🔴 سخن رایج عامیان متلبس به لباس اهل علم علامه #حسینی_طهرانی: و ما چون از علت این کلام رائج در بین دسته ای از عامیان متلبّس به لباس اهل علم که: «در امور اخلاقیّه نیازی به استاد نیست و از توسل به حضرات معصومان، و از استمداد حضرت صاحب الزمان ، معضلات راه سیر و سلوک حلّ می گردد » تفحصّ به عمل آوردیم، معلوم شد که جان و روح را بسیار سرسری می گیرند؛ و بدان وقعی نمی نهند؛ و برای آن ارزش و اعتبار معتنابهی قائل نیستند؛ فلهذا در بین گفتارشان زیاد دیده می شود که : این مسئله از مسائل اخلاقی است ، نه از مسائل فقهی. و این راجع به اخلاق است، نه علم . و یا به جهت آنستکه چون خود را تهی دست می یابند؛ و برای مراجعه عوام نمی خواهند اظهار عجز و نادانی کنند؛ لذا در مسائل فقهیه فوراً جواب میدهند، و اما در مسائل توحیدیّه و عرفانیّه چون جواب ندارند، میگویند: با توسل به حضرت بقیّة الله ارواحناه فداه این مسائل حلّ می گردد. فَضَلُّوا و أضَلُّوا عن سَواء الطِّریقِ . 📒 کتاب سرّالفتوح، اثر علامه طهرانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 دو جمله از علامه _ عرفان از اخلاق خیلی فاصله داره ... خیلی یعنی خیلی ... خیلی ها میتونن آدم خوبی باشن ... اما عرفان ... _ اگر روحانی سالک باشد، جامعه معطر می شود ... ✅ @feghheakbar
استاد شهید : صورت بى‌معنا و ظاهر بى‌باطن و جوى خالى از آب فايده ندارد. تنها با نام‌گذارى قوام الشريعه و حجةالاسلام و ركن الدين و آيةالله و مروّج الاحكام، دين درست نمى‌شود و دل ها سيراب نمى‌شود. مثنوى حكايت آن ديو را مى‌آورد كه انگشتر سليمان را ربوده بود و به جاى سليمان نشست ولى دل ها او را نمى‌پذيرفت. مى‌گويد: ديو گر خود را سليمان نام كرد مُلك برده مملكت را رام كرد صورت كار سليمان ديده بود صورت اندر سرّ ديوى مى‌نمود خلق گفتند اين سليمان بى صفاست‌ از سليمان تا سليمان فرقهاست‌ 📚 يادداشتهاى استاد مطهرى، ج۱۳، ص۲۴۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
👆👆👆👆👆 ۵ پست فوق رو پرینت بگیرید و به در و دیوار حوزه هاتون بچسبونید