#امام_خمینی :
«و همین جاست که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد،
بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد.»
📚 صحیفه نور، ج۲۱، ص۴۷
⭕️ @soha_olom_ensani
✅ @feghheakbar
💎 اگر فلسفه در حوزه رواج پیدا کند و از زندان آزاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود ، آن وقت این سوال ها جواب خود را نقد می یابند.
علامه #جوادی_آملی:
[ خلود در جهنم هم] برای آن است که روح او آلوده شده این روح آلوده طوری است که اگر از جهنم هم بیرون بیاید ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾[ انعام- ۲۵] این روح، روح طغیان است در برابر خدای سبحان خب این باید مرتّب معذّب شود.
این صد سال گناه نکرده این یک میلیون سال، یک میلیارد سال، هزارها میلیارد سال گناه کرده برای اینکه دست و پایی دارد که معصیت کرده این گناه دست و پا مثلاً صد ساله است
اما اگر مسئله تجرّد روح حل بشود تجرّد روح یعنی تجرّد روح یعنی مسئله فلسفی یعنی مسئله کلامی، اگر روح آلوده شد دیگر میلیاردها سال است.
پرسش: به فعلیت نرسیده؟
پاسخ: فعلیّت دارد بالفعل طغیان دارد.
خدا فرمود اگر این به دنیا برگردد همان است، یعنی در برابر من طاغی است ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾ این روح در برابر من طاغی است
امام رضا(سلام الله علیه) در جواب کسی که به حضرت عرض کردند آیا خدای سبحان علم به معدوم دارد؟
فرمود علم به معدوم دارد علم به ممتنع علی فرض وجود دارد به آیه سورهٴ «انعام» استدلال کرد فرمود: ﴿لَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ﴾ خب رجوع این شخص از آخرت به دنیا نه تنها معدوم است بلکه ممتنع است بر فرض تحقّق این ممتنع اگر این از جهنم به دنیا بیاید طاغی است آنجا هم که هست طاغی است
آن جا اصلاً نام خدا را حاضر نیست ببرد به مسئول جهنم آن فرشته امین و معصوم(سلام الله علیه) همین جهنمی به او میگوید ما که خدا را قبول نداریم به خدایت بگو که جان ما را بگیرد میگوید: ﴿یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ﴾[ زخرف-۷۷] نه «ربّنا» چنین آدمی است .
مالک (سلام الله علیه) مسئول جهنم است این طاغیِ مستکبرِ از خودراضی به مالک میگوید ما که او را قبول نداریم تو که او را قبول داری خدای توست از او بخواه جان ما را بگیرد ﴿لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ﴾
چنین آدمی است این است که در قرآن فرمود: ﴿إِنَّهُمْ عَن رَبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ﴾[ مطففین- ۱۵] با اینکه خدا در قیامت جلوه میکند
اگر مسئله فلسفی یعنی فلسفه، فلسفه در حوزه رواج پیدا کند تجرّد روح ثابت بشود ملکات راسخه روح ثابت شود ابدیّت و ازلیّت روح ثابت شود اوصاف نفسانی روح ثابت شود این عذاب، عذاب نقد است این خدا را قبول ندارد نه در دنیا نه در برزخ نه آنجا، الآن هم به خدا میگوید تو نیستی، چنین روحی است خب این باید عذاب ابدی ببیند،
اگر فلسفه از زندان آزاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود و معلوم بشود روح یعنی چه تجرّد روح یعنی چه عذاب روح یعنی چه آن وقت این سؤالها جواب خودش را نقد مییابد.
🌿 تفسیر سوره مبارکه نمل، جلسه ۲۶ /
۲۵ خرداد ۹۱ / بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از 🎥 کانال جنگ رسانه ای🇮🇷
💢تحریف ظالمانه💢
«تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.»(1394/3/14)
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در راستای دفاع از مکتب امام و مقابله با تحریف شخصیت ایشان؛ همایش «تحریف ظالمانه» را با هدف روشنگری در خصوص «پروژه تحریف امام توسط دشمن در رسانههای داخلی و خارجی» برگزار میکند.
🎙سخنران: «حجتالاسلام و المسلمین استاد سیدحمید روحانی» و «حجتالاسلام و المسلمین دکتر ذیبحالله نعیمیان»
🕘زمان: شنبه 11 خرداد 1398 ساعت 21:30
🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، جنب کوچه6، سازمان تبلیغات اسلامی، طبقه همکف، سالن کوثر.
💥برای دفاع از خط و مکتب امام؛همه رسانه باشیم.
#تحریف_ظالمانه
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
#ارسال_کاربران
💎 این کتب، تفسیر انفسی #قرآن مجیدند.
علامه #حسن_زاده_آملی :
بعضى از بزرگان در ماه مبارک رمضان #شرح_فصوص_قيصرى تدریس مى فرمودند،
از ايشان سؤال شد که در ماه رمضان به چه اشتغال دارید؟
فرمود به تفسیر قرآن مشغول هستیم.
و به راستی اين طور است که کتب عرفانی تفسیر انفسى قرآن مجيدند... کتب عرفانی، #فتوحات و #مصباح_الانس و #فصوص و #تمهیدالقواعد ... اين ها تفسیر انفسى قرآن مجيدند.
📔 گفت و گو با علامه حسن زاده آملی، ص۲۱۲
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
✳️ #تزکیه_و_سلوک
#امام_خمینی:
👇👇👇👇👇
http://rahemahbub.blog.ir/1395/02/06/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%B3%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
✳️ #تزکیه_و_سلوک
🔴 سخن رایج عامیان متلبس به لباس اهل علم
علامه #حسینی_طهرانی:
و ما چون از علت این کلام رائج در بین دسته ای از عامیان متلبّس به لباس اهل علم که:
«در امور اخلاقیّه نیازی به استاد نیست و از توسل به حضرات معصومان، و از استمداد حضرت صاحب الزمان ، معضلات راه سیر و سلوک حلّ می گردد »
تفحصّ به عمل آوردیم،
معلوم شد که جان و روح را بسیار سرسری می گیرند؛ و بدان وقعی نمی نهند؛ و برای آن ارزش و اعتبار معتنابهی قائل نیستند؛
فلهذا در بین گفتارشان زیاد دیده می شود که : این مسئله از مسائل اخلاقی است ، نه از مسائل فقهی. و این راجع به اخلاق است، نه علم .
و یا به جهت آنستکه چون خود را تهی دست می یابند؛ و برای مراجعه عوام نمی خواهند اظهار عجز و نادانی کنند؛
لذا در مسائل فقهیه فوراً جواب میدهند، و اما در مسائل توحیدیّه و عرفانیّه چون جواب ندارند، میگویند:
با توسل به حضرت بقیّة الله ارواحناه فداه این مسائل حلّ می گردد.
فَضَلُّوا و أضَلُّوا عن سَواء الطِّریقِ .
📒 کتاب سرّالفتوح، اثر علامه طهرانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 دو جمله از علامه #جوادی_آملی
_ عرفان از اخلاق خیلی فاصله داره ... خیلی یعنی خیلی ... خیلی ها میتونن آدم خوبی باشن ... اما عرفان ...
_ اگر روحانی سالک باشد، جامعه معطر می شود ...
✅ @feghheakbar
استاد شهید #مطهری:
صورت بىمعنا و ظاهر بىباطن و جوى خالى از آب فايده ندارد.
تنها با نامگذارى قوام الشريعه و حجةالاسلام و ركن الدين و آيةالله و مروّج الاحكام، دين درست نمىشود و دل ها سيراب نمىشود.
مثنوى حكايت آن ديو را مىآورد كه انگشتر سليمان را ربوده بود و به جاى سليمان نشست ولى دل ها او را نمىپذيرفت.
مىگويد:
ديو گر خود را سليمان نام كرد
مُلك برده مملكت را رام كرد
صورت كار سليمان ديده بود
صورت اندر سرّ ديوى مىنمود
خلق گفتند اين سليمان بى صفاست
از سليمان تا سليمان فرقهاست
📚 يادداشتهاى استاد مطهرى، ج۱۳، ص۲۴۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
👆👆👆👆👆
۵ پست فوق رو پرینت بگیرید
و به در و دیوار حوزه هاتون بچسبونید
🔴 سخنران زیاده
علامه #جوادی_آملی:
سخنران زیاده ...
قرآن می فرماید قولوا "فی انفسهم" قولا بلیغا ...
نه " فی آذانهم"...
در جان آن ها نه به گوش آن ها ...
و شرط تحقق این [رساندن به جان مخاطب]، طهارت جان گوینده است ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#امام_خمینی:
فلسفه اسلامی با فلسفه قبل از اسلام، زمین تا آسمان فرق دارد.
📚 صحیفه نور، ج۱۸، ص۲۶۳
#یونان
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#امام_خمینی:
سخنى كه زبانزد بعضى است كه اين فلسفه از #يونان اخذ شده، غلط است،
كى فلاسفه يونان از اين حرفها سر درآورده
و چه كسى سراغى از اين حرفها در كتب آنها دارد.
اين حرفها در كتب آنها نبوده و نخواهد بود.
بهترين كتاب فلسفى آنها اثولوجيا است كه داراى مختصرى از معارف بوده و بقيهاش طبيعيات است ...
📚 تقريرات فلسفه، ج۱، ص۸۷
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
⚫️ به مناسبت ۱۴ خرداد (رحلت ملکوتی #امام_خمینی)
💎 فقط یک دست را بوسیده ام
یکی از شاگردان آیت الله #جوادی_آملی ، در صفحه ویژه ایشان با اشاره به دیدار جمعی از محققین با ایشان نوشته است:
یکی از دوستان به آیت الله جوادی آملی اصرار کرد دستشان را ببوسد. ایشان با لحنی ناصحانه به ما فرمود:
نه دست کسی را ببوسید و نه بگذارید دستتان را ببوسند.
من تا کنون هیچ دستی را نبوسیده ام، جز یک دست و آن هم دست #امام_خمینی بود و به راستی که آن دست بوسیدنی بود.
آن دوست عرض کرد که آخر در عالم خواب دیدم دستتان را میبوسم؛ استاد لبخند شرینی زدند و به شوخی فرمودند: همان، برو در خواب ببین.
arefane.blog.ir
✅ @feghheakbar
💎 تفاوت جوهری امام خمینی با دیگر علماء و مراجع (#غیرت_ذاتی و #غیرت_صوری)
علامه #جوادی_آملی:
این سخن خواجه نصیر #طوسی در وصف عبارات مرحوم بو علی ( #ابن_سینا ) است . او در مقامات العارفین اشارات در مورد #عارف می گوید : حشٌ بشٌ بسّامٌ وَ هُوَ شُجاع وَ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزلِ عَنْ تَقیَّهِ المَوت . عارف از موت تقیّه ای ندارد .
خصوصیّت بارز امام (رضوان الله علیه) این بود که از مرگ نمی ترسید ؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود . وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود ، وقتی که ترس از مرگ نباشد ، انسان چیزی کم نمی آورد و بقیه مسائل برای او حلّ است . از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه ۱۵ خرداد می فرمودند : این ها می ترسیدند ، من نمی ترسیدم .
هم چنین در واقعه ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند
🔴👈و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند : وقت تقیّه است و ساکت شدند ،
اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند : شما روی مُغول را سفید کردید!
کسی که از مرگ نترسد ، چنین آثاری دارد : اَلْعارِفُ شُجاعٌ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزِلٍ عَنْ تَقیَّهِ المَوت . و کسی از مرگ طبیعی نمی ترسد ، که بالاتر اش را تجربه کرده باشد ، و آن مرگ ارادی است . انسان وقتی امیال اش را اِماته کند ، متحرّک بِالهَواء نباشد ، متحرّک بِالهَوس نباشد ، متحرّک بِالمِیل نباشد ، بلکه متحرّک بِالولایه باشد ، از مرگ هراسی ندارد . وقتی که از مرگ هراسی نداشت ، چنین می شود . در انجام وظیفه آن چه که جلوی دیگران را می گرفت و می گیرد ، همان ترس از مرگ است .
🔴👈بنده در همان بحبوحه قیام ایشان رفتم خدمت یکی از مراجع که از اساتید من هم بودند. دیدم بحار مرحوم علامه مجلسی را باز کرده اند و مشغول مطالعه بحث تقیّه هستند .
او گرچه ممکن بود بحثی از جهاد و مبارزه و فداکاری مطرح کند ،
ولی حرف جهاد را می زد و فکر تقیّه در ذهنش بود .
امّا امام حرف جهاد را می زد ،
فکر جهاد را می کرد ،
و قلبش برای جهاد می تپید.
✅ @feghheakbar
برای شفای عاجل بیماران، حمد و صلوات🙏:
🌺 اللهم صلِّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم