eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.7هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
510 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
در صورت تمایل، یک صلوات و حمد برای شفای بیماران شیعه به ویژه یک بیمار خاص و مضطر، مبذول فرمایید ... سپاسگزارم🙏🌸
انقلاب : فلسفه باید در حوزه ها رواج پیدا کند. ما باید در مقابل فلسفه های انحرافی و غلط، خودمان را در حال آماده باش نگاه داریم. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 رسالت اصلی حوزویون چیست؟ علامه : الآن تقريباً بيش از دو ميليارد و نيم بشر گرفتار اين است که خدا ندارد! اين کشور پهناور کمونيستي چين اين طور است، بخشي از ژاپن اين طور است آن اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي اين طور است. تقريباً معادل موحّدان عالم کساني هستند که مي‌گويند خدايي در عالم نيست و رسالت مهم حوزه‌هاي علمي نشر اين فضيلت است که خدا هست، بشر را خدا دارد اداره مي‌کند. آن روز حرف تازه‌اي بود؛ اما الآن ديگر حرف‌هاي رسمي است، براي اينکه به مراتب بيش از ما مسلمان‌ها عده‌اي هستند که مي‌گويند خدايي نيست؛ البته موحّدان عالم مثل مسيحي‌ها، کليمي‌ها که ضميمه ما بشوند. آنهايي هم که مبدئي قائل‌ هستند در اثر اينکه ما نتوانستيم علوم عقلي را در حوزه‌ها نشر بدهيم و ثابت کنيم خدايي هست و قيامتي هست و وحي‎ای هست با برهان و به زبان روز ثابت بکنيم، اليوم در کشوري که ميلياردي است مثل هند، هم موش‌پرستي رواج دارد هم گوساله‌پرستي رواج دارد به هر حال اين بشر به چيزي بَند هستند، اينها در اثر اينکه علوم عقلي در حوزه‌ها نيست. بيش از ما مسلمان‌ها کشورهاي فراواني هستند که مي‌گويند ـ معاذالله ـ خدايي نيست، قيامتي نيست، وحي‌اي نيست، رسالتي نيست، نبوتي نيست، هيچ نيست. الآن هم عصر علم است، بيش از آن مقداري که در کوچه پس‌کوچه‌هاي ما دوچرخه و موتور هست بالای سر ما ماهواره است، اگر الآن عصر علمي نيست پس چه وقت عصر علم است. الآن يعني الآن، اليوم يعني اليوم! اليوم دارند يک عده موش مي‌پرستند يک عده گوساله، اليوم ميلياردها مردم مي‌گويند خدايي نيست و حوزه‌ها هم خواب‌اند. رسالت اصلي حوزه‌ها همان اصول دين است و در کنارش فروع دين است البته. اصول دين است و نشر معارف الهي است و برهان اقامه کردن و زبان ديگران را فهميدن و به زبان ديگران پاسخ دادن است. ببينيد قرآن کريم اين شش هزار و اندي تقريباً يک سيزدهم آن مربوط به احکام فقهي است وگرنه دوازده سيزدهم آن مربوط به اين است که خدا هست و قيامتي هست و وحي‌اي هست و نبوتي هست و اخلاقي هست و عدلي هست و اينهاست 🍃 تفسیر سوره طور/ ۱ اسفند ۹۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 برنامه و سفارش آیت الله العظمی به فراگیران حکمت اسلامی از زبان آیت الله غلامرضا شیخنا الاستاذحضرت آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی) فرمود : کسی که بخواهد رشته خود را فلسفه قراردهد خوب است و فلسفه را به این ترتیب بخواند: مرحله اول : ۱. المنطق ۲. الجوهرالنضید مرحله دوم: ۱. بدایةالحکمة ۲. کشف المراد بخش اثبات الصانع مرحله سوم: ۱. نهایة الحکمة ۲. شرح منظومه ۳. شفا مرحله چهارم: ۱. شرح اشارات ۲. شرح حکمة الاشراق قطب الدین شیرازی مرحله پنجم: ۱. جلد ۱و۲ ۲. الهیات شفا مرحله ششم : اسفارجلد ۳ تا ۹ —استاد فیاضی : افزون برهمه این ها یک دوره اسلامی متقن لازم است. 📔 پرنیان اندیشه، ص۴۳و۴۴ (کتاب پرنیان اندیشه مشتمل پرسش ها و پاسخ هایی از استاد فیاضی است). ⭕️ نکته: ۱. روشن است که سیر مطالعاتی استاد و بهترین و جامع ترین سیرها می باشند. و این دو بزرگوار با قلم خود به نگارش در آورده اند. و ما این دو سیر را قبلا در کانال قرار داده ایم. ۲. البته سیر گفته شده در بالا هم دارای نکاتی است؛ ازجمله، از کشف المراد فقط قسمت اثبات صانع که صفحات معدودی است گفته شده (زیرا نهایه الحکمه از معظم کشف المراد که همان امور عامه ی آن است انسان را به بهترین وجه مستغنی می کند). ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد : _ حرف‌های بهشتی و مطهری در مورد نقد حوزه و روحانیت را اگر بدون اسم بردن از آن‌ها بزنیم، فکر می‌کنید این‌ها حرف های روشنفران ضد حوزه و روحانیت است. _ مسئول[و مقصر] طلبه‌ها نیستند، بلکه مدیران و مدرسان حوزه هستند. _ شما در چه عالمی سیر می‌کنید؟! _______________ تتمّه: به نام خدا آنچه که از سیره اهل بیت (به ویژه امام صادق، امام باقر و امام رضا علیهم السلام) برای ما روشن و محرز است این است که اگر امام صادق (ع) هم اکنون مدیریت حوزه ها را بر عهده داشتند، روش مدیریتی‌شان به گونه‌ای بود که اصل و اساس و محور علوم متداول حوزه را بر علوم عقلی و استدلالی بنا می‌نهادند. امام صادق (ع)، روش و نظام حوزه را به گونه‌ای سازماندهی می‌کردند که طلبه مدام در حال تحلیل و نقد و بررسی نظریات شایع عصر (از کانت و هایدگر در فلسفه گرفته تا فروید در انسان شناسی و...) قرار می‌گرفت نه اینکه ۱روز در الموجز و ۱هفته در اصول مظفر و ۱ماه در کفایه و ۱-۲ ماه در خارج اصول به بحث مشتق اوقاتش هدر رود امام صادق(ع) هرگز کرسی‌های مسجداعظم و شبستان‌ها را منحصر در احکام (فقه واصول) نمی‌کرد بلکه اکثر کرسی ها (اگر نگوییم همه) را به علوم عقلی و استدلالی و بررسی مکاتب فکری موجود در کشورها اختصاص می‌داد به راستی اینان در کجا سیر می‌کنند؟! ... ظاهرا مسئولان و مدیران به شدت نیازمند و هستند. البته حوزه در این زمینه‌ها دارای نیروهای قدرتمندی است که نوک پیکان تشیع و جمهوری اسلامی در جهان محسوب می‌شوند اما اینان معدودند و نقد ما بر بدنه و نظام حوزه است. ✍امین دهقانی ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نشر حداکثری به حوزویان علامه : "عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه و می‌پردازد که دانشجویان ما را بی‌نماز می کند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وظیفه حوزه در عصر حاضر وظیفه حوزه در حال حاضر، تربیت و پرورش است؛ که این امر تنها در سایه یک مدیریت علمیِ دقیق امکان پذیر خواهد بود (برگرفته از علامه ) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 ۲۴ آبان بزرگداشت علامه طباطبایی و روز کتاب و کتابخانی انقلاب: کسی مثل علامه (رضوان الله تعالی علیه) در حوزه علمیه ى قم پیدا شد؛ ايشان هم فقیه بود و هم اصولى؛ هم مى توانست درس خارج فقه مفصلی بدهد؛ هم مى توانست درس خارج اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛ اما او به کارى پرداخت که ان روز ان را لازم مى دانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر اين که اين ها لازم است. او گفت من مى بينم که دارند تفکرات و فلسفه ى کاذب مارکسیستی را در ذهن ها جا مى دهند؛ نمى شود با توضیح المسائل اين ها را پاسخ دهیم؛ توضیح المسائل جای خودش را دارد؛ جواب اين ها را با چیز ديگرى بايد داد. ايشان را نوشت. 🍀 ديدار جمعی از روحانیون همدان- ۱۵تیر۸۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀نقد دیدگاه آقای ملکیان در باب عقلانیت ودین؛ و مخصوصا اخلاق سکولار (که پروژه مهم آقای ملکیان محسوب میشود) 🎙دکتر فنایی اشکوری؛ استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره 💢کانال دکتر فنایی اشکوری 👇 @dreshkevari 🌐 @meshkatnoor
آیت الله مجتهدی فرمودند: استاد ما آیت الله حاج شیخ علی اکبر برهان می فرمودند: همسرم را در منزل موعظه می کردم و از صفات عالیه حضرت زهرا(س) نقل میکردم و چون می گفتم که حضرت زهرا(س) چنین بود و چنان بود تو هم این طور باش، همسرم در جواب جمله ای را گفت که هرچه موعظه کرده بودم، بر باد رفت، او گفت: هر موقع تو حضرت امیرمومنان علی (ع) شدی، من هم حضرت زهرا (س) می شوم. آداب الطلاب، ص۴۷۶ ‌https://t.me/maareffetrat تلگرام @Alfetrah ایتا
❇️ برای در همسرداری، عضو کانال "همسرداری حرفه‌ای" (کانالی فوق‌العاده) شوید: 👇 🆔 @khanevadeh_313
💢 در مباحث اعتقادی هم باید اجتهادی عمل کرد آقا! دین فقط احکام نیست؛ خود احکام هم به درد کسی می‌خورد که اعتقادات درستی داشته باشد وگرنه کسی با اعتقادات نادرست همه این احکام را موبه‌مو هم عمل کند، هیچ خاصیتی ندارد؛ اگر در اخلاقیات هم مشکل داشته باشد، باز هم اثر ندارد؛ مثل آن روایت که فرمود: «الحسد یأکل الایمان کما تأکل النار الحطب»می‌گوییم پس اگر اسلام این سه بخش را دارد، آیا ما نباید در حوزه‌ها به تمام آن‌ها بپردازیم؟ آیا باید در این مباحث، تقلیدی عمل کرد یا مثل همان مباحث فقهی باید اجتهادی عمل کرد؟ _ استاد ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 به بهانه درگذشت آقای داود 🔴 داوود فيرحي کيست و دارای چه سوابقي بود؟ ✍ قاسم روانبخش 🔸قسمت اول 🔹داوود فيرحي در هفته گذشته به دليل بيماري کرونا درگذشت. به همين مناسبت پيام هاي گسترده اي از سوي سردمداران اصلاحات و رييس جمهور و معاون اول و ظريف و ... صادر شد. در اين پيام ها وي را فقيهي نوانديش،‌ عالم اندیشمند، متفکر و استاد بزرگ و متواضع حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه های علوم‌ سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، نام برده شده است. به همين مناسبت بر آن شديم براي آشنايي شما شخصيت فيرحي و تطورات فکري وي را براي شما تبيين کنيم. 🔹داوود فيرحي يک فرد حوزوي، ولي دانش آموخته دانشگاه تهران بود. جوهره فکري او در دانشگاه تهران تحت اشراف افرادي مانند حسين بشيريه و سيد جواد طباطبايي شکل گرفت. زماني که وي در سال 75 ملبس به لباس روحانيت شد، موجب خرسندي حسين بشيريه شده بود زيرا او مي توانست حرف هاي امثال بشيريه را در قالب مفاهيم ديني مطرح کند . در واقع تبار شناسي فکري ايشان رنگ ديني زدن به مفاهيم غربي بوده است. نقطه عزيمت فکري او، ‌مدرنيته است و طبعا فقه را در خدمت مدرنيته قرار داده است. بر اين اساس، او سعي مي کند واژه هاي مشروعيت، ‌تحزب را با حفظ چارچوب هاي غربي اش رنگ ديني بزند.دقيقا همان خطي که ميرزا ملکم خان در دوران مشروطه دنبال مي کرد. او در برابر آخوندزاده که با صراحت بر ضد دين مبارزه مي کرد،‌بر اين باور بود که بايد آموزه هاي غربي را در لفافه اي از مفاهمي ديني به خورد مردم داد. 🔹مهمترين انتقاد وي به عبدالکریم سروش و محمدمجتهد شبستري اين است که بايد از تجربه مشروطه درس گرفت و براي پل زدن سنت به مدرنيته بايد از فقه استفاده کرد. بررسي مقالات و کتب ايشان نشان مي دهد که وي راه برون رفت از سنت به مدرنيته را سکولاريزم ملايم مي داند که به تدريج پُر رنگتر شود.(و به کارگیری این شیوه مرموزانه و مزوّرانه توسط نامبرده، دقیقا همان ویژگی ای است که امثال محمد خاتمی و مصطفی محقق و جواد ظریف، و جمعی دیگر از روشنفکران غربگرا... در پیام های تسلیت خود ،در فقدان وی، نعل وارونه زده و با تعابیری از قبیل ، "حجت موجه بود بر سازگاری سنت و جهان نو پدید انسان روزگار ما"، و یا پژوهشگری صلح دوست با چهره ای مهربان، روشنفکری در مسیر سنت، حلقه وصل سنت و مدرنیته، حلقه وصل فقه و سیاست، حلقه وصل مکتب و آکادمی،و... ، او را ستوده و به تجلیل از وی می پردازند). 🔹او در طرح مباحث آکادمیک و حوزوی خود،" در دو دهه گذشته ،در جهت حساسیت زدائی نسبت به گذر از دین و حاکمیت دینی، به مدرنیته و نظام سیاسی سکولار ، پلی موسوم به اسلام رحمانی میساخت که با هیچ یک از مبانی اسلام ستیز و ضد بشری مکاتب غربی ،نه تنها تعارضی نداشت بلکه موید آن نیز بود، و البته بعد از گذرِ خرِ مرادِ اربابان غربی از این مرحله ، این پل را نیز چندان امان نداده و در قالب"تطوّر و دگردیسی فکری"آن را نیز تخریب نموده و در پروسه های جدیدش ، تحت عنوان "تاملات و تدبرات الهیاتی دو دهه گذشته اش "در جهت آشتی سنت با تجدد، در عرصه اندیشه سیاسی و حاکمیتی دینی ، را نا موفق و ناکام دانسته و از متافیزیک در عرصه سیاست و اجتماع روی برگردانده و به تعبیر خودش،به فیزیکالیسمِ مشکله دولت ایرانی در دو سده اخیر می پردازد، البته در این پروسه جدید، دیگرنه تنها تلاشی جهت همگون سازی اندیشه سیاسی دینی با مدرنیته و حاکمیت سکولار صورت نمی گیرد و به متون و نصوص دینی استناد نمی شود،بلکه این بار نصی که "به عنوان اصلی ثابت" ،مورد استناد قرار میگیرد ،نص حاصل‌شده از تدبّرات منورالفکران غربزده ایرانی در دو سده اخیر(مانند مشیر الدوله ،میرزا ملکم خان ،آخوند زاده ،تقی زاده و...)؛میباشد و به نوعی تلاش میکند علت العلل، ضعف و کاستی و فسادهای های درون حاکمیتی دوران قاجار و پهلوی را، ناشی از پارادوکس و اجتماع نقیضین دو گانه اصلاحات دینی و توسعه در نظام های سیاسی، جامعه دینی ایران قلمداد نموده و از آن به عنوان "اشتباه بزرگ سوته دلان سیاست ایرانی"،که مقصود وی همان منورالفکران غربزده است ،در اصلاح کژکارکردی سامان سیاسی در ایران ،یاد کند و تنها راه برون رفت از این مشکله و آفتی که متوجه نظام های حاکمیتی ایران در سده های اخیر بوده را ،پالایش سپهر حاکمیت سیاسی ایران را از عنصر دین دانسته و به طریق اولی همین استدلال غیر واقعی و دقیقا معکوس را ،در ابعادی بسیار وسیعتر، بر نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه ، جاری و ساری دانسته و تنها راه حل و نسخه شفا بخش را ،جدایی دین از سیاست و به عبارت روشنتر، حاکمیت مدرنیته و سکولاریسم میداند. که البته در این مقال، مجال پرداختن بیش از این به این مطب نیست. 🔸ادامه در پیام بعدی کانال ✅ http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
💢 به بهانه درگذشت آقای داود 🔴 داوود فيرحي کيست و دارای چه سوابقي بود؟ ✍ قاسم روانبخش 🔸قسمت دوم 🔹با همين نگرش بود که همواره به عنوان توجيه گر مطالب آقاي حسن روحاني شناخته مي شد زماني که آقاي روحاني موضوع « اسلام رحماني» را در دستور کار خودش قرار داد و اين گونه اظهار مي داشت که مردم را نمي توان با زور به بهشت برد،‌ با درج مقالاتي به توجيه اين سخن پرداخت. 🔹او از عناصر اصلی موسسه مطالعاتی سیاسی اقتصادی پرسش بود که عناصر دین ستیزی مانند مصطفي ملکيان دکتر سريع القلم و جواد طباطبايي (صاحب نظریه مرگ اسلام) و تاجيک و ديهمي و... در آن حضور دارند و گفته میشود این موسسه وظیفه کادر سازی برای حاکمیت جریان دین ستیز به عهده داردو برخی از مقالاتی که این روزها در نشریات جریان تجدید نظر منتشر میشود ،توسط دانشجویان این موسسه تجدید و تدوین شده است . 🔹سوابق سياسي وي در حوزه علميه قم نيز جالب است؛ فيرحي از اعضاي مجمع محققان و مدرسان حوزه علميه در کنار فاضل ميبدي ، اسدالله بيات و موسوي تبريزي و از عناصر اصلي حلقه فتنه 88 در قم در کنار سيد ضياء مرتضوی،‌ عبدالرحیم سلیمانی ، سروش محلاتي ،حمیدرضا شریعتمداری ،کاظم قاضی زاده(مدیر مسئول موسسه فهیم) ، و ... بود. 🔹او همچنین ارتباط تنگاتنگي با موسسه نشر نگاه معاصر که مروج افکار و نوشته های دین ستیزانه مصطفي ملکيان و همپالکی هایش مانند مجتهد شبستری میباشد ، داشته و تا همين سالهای اخیر ، نيز از نويسندگان پر و پاقرص سايت ضدانقلابي کلمه بود. بعد از جريان فتنه در دولت اعتدال، ‌ارتباط تنگاتنگي با وزارت خارجه داشت. يکي از مباحثي که براي دوستان وزارت خارجه اي بيان مي کرد شاخص هاي «اسلام اروپايي » بود؛ پديده جديدي که شايد ابتدا در ادبيات آقاي هابرماس فرانسوي مطرح شد؛ زماني که هابرماس به ايران آمد در يک نشستي که برخي دوستان موسسه امام خميني ره نيز بودند «اسلام اروپايي» را اين گونه تعريف کرد «مقصود من از اين عنوان آن است که دين اسلام در اروپاي غربي همان پروسه هضم معرفتي را از سر مي گذراند (يعني همان بلايي که بر سر مسيحيت در آمد.) دين براي اين افراد ديگر منبعي براي استخراج جهان بيني به حساب نمي آيد به اين معنا که اين جهان بيني هدف گيري تک تک آحاد جامعه را به طور کلي هدايت کند و خود را مبناي نظريات حقوقي سياسي و تشکيلاتي نظام سياسي بداند. اين همان چيزي است که من به آن فروپاشي دين مي گويم. البته اين تعبير کمي گمراه کننده است ولي در عين حال همان گونه که من در برخي مقالات و سخنراني عمومي ام اخيرا گفته ام متقاعد شده ام که زبان هاي ديني داراي اين ظرفيت هستند که حساسيت اخلاقي، احساسات اخلاقي، مرجعيت اخلاقي و مفاهيم اساسي اخلاق را به روشني بيان کنند.» يعني وي تنها در اين جهت زبان دين را قبول دارد ولي در مسائل جهان بيني و حقوقي و سياسي و ... دين بايد از ادعاهايش دست بردارد. اگر اسلام، اروپايي شد مي تواند به حياتش ادامه دهد و گرنه نمي توان به بقاي آن اميدوار بود.اين دقيقا همان رسالتي است که امثال آقاي فيرحي و روشنفکران غرب زده دنبال کرده و مي کنند. 🔹بي جهت نيست که عناصر اصلي دولت حسن روحاني با تعابيري مانند «فقيه نوانديش، یار فرهیخته و نواندیش، عالم اندیشمند و متفکر و استاد بزرگ و متواضع حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه های علوم‌ سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، ضایعه ای غمبار و جبران ناپذیر » ياد مي کنند. البته از عناصر وابسته به غرب و غربگريان چنين تعابيري بعيد نيست آن چه جاي تعجب دارد پيام تسليت مدير حوزه هاي علميه است که همه جريانات انقلابی حوزه را در شوک فرو برده است! پرسش همه اين است که چرا نسبت به شخصيت هايي مانند محقق انديشمند و انقلابي روح الله حسينيان که مقام معظم رهبري نيز براي رحلتش پيام تسليت داده اند مشمول پيام ايشان نمي شوند ولي اين از اين گونه افراد با اين سوابق تجليل مي شود؟ ✅ http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
استاد : دسته ای از فلسفه اسلامی مأموریت دارند که این رکن رکین حوزه‌های علمیه را که با آن می‌توان در برابر افکار الحادی و انحرافی ایستاد، متزلزل و نابود کنند. هیچ شبهه‌ای در این نیست که این دسته را و و همه کسانی که با این حوزه و با نظام مخالف هستند، آماده کرده و نیروهایی را برای همین کار به حوزه فرستاده‌اند. من گاهی به آنها می‌گویم که کاری که شما می‌کنید از دو حال خارج نیست؛ یا از و پول می‌گیرید، یا نمی‌فهمید چه کار می‌کنید. دسته اول این ها هستند. اینهااصلاً گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست و اگر اینها با آدم صحبت کنند، کارشان دعوا و بکار بردن تعابیر موهن و توهین به بزرگان است؛ البته این‌ها مأمورند که اینجا این کار را بکنند و حقوق می‌گیرند و مأموریت دارند و مدتی هم هستند و سپس خواهند رفت و شما می‌بینید که دیگر اصلاً اثری از آنها نیست. پنج سال اینجا هست و بعد می‌بینید که دیگر خبری از او نیست، حالا به کجامی‌رود، معلوم نیست! 📜 ماهنامه حاشیه، شماره ۶و۷ و پایگاه 《عرفان و حکمت در پرتو و عترت》 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
پیرو مطلب مربوط به آقای ، یکی از دوستان پیامی فرستاده و تذکر داده‌اند که مدیر محترم حوزه های علمیه به مناسبت رحلت حجت الاسلام و المسلمین حسینیان نیز پیام داده اند. متأسفانه بنده این پیام را ندیده بودم و از این بابت از ایشان و همه دوستان عذرخواهی میکنم. ولی نمی توانم نام مدیر حوزه های علمیه را در کنار افرادی مانند محمد خاتمی، نوراللهیان، حسن روحانی، ظریف، فاضل میبدی، سید ضياء مرتضوی، سروش محلاتی و... ببینم! هر چه فکر می‌کنم تسلیت برای یک عنصر سکولار با آن سوابق چه توجیهی دارد، نمی توانم تحلیل کنم‌. این سؤال بسیاری از فضلای حوزه علمیه هم هست. ان‌شاءالله ایشان مصلحت بدانند پاسخی بفرمایند. ✅ http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🔶 عمیق‌ترین و وسیع‌ترین اطلاعات اسلامی از اصیل‌ترین مدارک اسلامی علامه : اگر در عالم اسلام چند نفر را بتوانيم معرفي كنيم كه و اطلاعات اسلامي را از مدارك اسلامي فراگرفته باشند، به طور قطع، ، مرحوم علامه رضوان‌الله عليه خواهد بود. @daeratolmaaref ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔳 دو وفات و یک پیام تسلیت 🔰در روزهای گذشته فوت دو تن از نظریه پردازان و فرزندان حوزه علمیه به واسطه بیماری ، فضای غم و اندوه را در میان علاقمندان به آنها رقم زد. هر دو استاد دارای شهرت و احترام بوده و از جایگاه علمی ویژه ای برخوردار بودند... 👇👇👇👇 🆔 @hojreh14
🔳 دو وفات و یک پیام تسلیت 🔰در روزهای گذشته فوت دو تن از نظریه پردازان و فرزندان حوزه علمیه به واسطه بیماری ، فضای غم و اندوه را در میان علاقمندان به آنها رقم زد. هر دو استاد دارای شهرت و احترام بوده و از جایگاه علمی ویژه ای برخوردار بودند. 🔻یکی استاد تمام گروه علوم سیاسی و علوم سیاسی دانشگاه تهران و استاد مدعو بود و عضویت در شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین را در کارنامه خود داشت و امضای بیانیه حمایت از نامزدی در انتخابات 1388 جزو افتخارات وی و همفکرانش محسوب می شود. 🆔 @hojreh14 🔸اما دیگری برادر و داماد شهدای عزیز انقلاب اسلامی و نمایندهٔ ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی اروپا و آمریکا بود. گرچه مسئولیت گزینش وزارت امور خارجه در زمان وزارت یکی از سران فتنه را بر عهده داشت و از اوایل دهه شصت سرپرست سازمان بهزیستی بود اما در مدیریت و پست های مختلف، بی مدعا نخبه پروری را اندوخته زندگی خود قرار داد. 🔹همزمانی ایام درگذشت هر دو استاد به دلیل بیماری کرونا واکنش هایی را به دنبال داشت که در جای خود از اهمیت بسیاری برخوردار بود. واکنش ها به فوت استاد اول که با پیامهای تسلیت مختلفی از مسئولین دولت فعلی و حوزویان همفکرش مواجه شد در نوع خود کم نظیر بود. گرچه دو سه پیام از میان تسلیت ها بسیار تعجب برانگیز شد اما توجیهاتی را می توان برای آن متصور دانست و باقی پیام ها از سوی یک طیف خاص و منسجم صادر شد که در سنوات گذشته همگی مسیر مشخصی را با هم طی کردند و گویا در آینده نیز شاهد ادامه آن خواهیم بود. ✅و اما داغ درگذشت استاد نخبه پرور ما که از این دنیا رخت بربست، گرچه داغ بزرگی بود اما از میان پیام های تسلیت برای او یک پیام چنان خودنمایی کرد که مثل چراغ راهی شد برای حقیقت جویان و کسانی که مسیر را به درستی تشخیص ندادند. ❤️رهبر عزیز انقلاب در پیام تسلیت برای درگذشت این برادر و داماد شهید، با ذکر اندوه و تاسف خودشان، وی را و شخصیت برجسته و ممتاز خطاب کردند که با اخلاص و بدون اندک تظاهری عهده دار مجاهدت های بزرگ و مبارک شد.رهبر معظم انقلاب با تعبیر برای این استاد تاکید کردند: "نخبگی و نخبه پروری را بر شالوده های محکم ایمان و انقلاب استوار ساخت و سپید روی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت." این پیام تسلیت راه اساتید و مدیران و نخبه پروران را خصوصا در میان حوزویان بیش از پیش نمایان ساخت و امید است که شاگردان عالم مجاهد جناب راه او را ادامه دهند. https://eitaa.com/joinchat/4105306129C00da37c75a
انقلاب: هویت علمی حوزه هم نکته‌ی مهمی است؛ منحصر به فقه و اصول نیست. فقه و اصول خیلی مهم است، در این شکی نیست؛ قبلا هم ما گفتیم ستون فقرات حوزه های ما فقه است؛ اما این معنایش این نیست که ما به فلسفه احتیاج نداریم. امروز بیش از گذشته به فلسفه احتیاج داریم. روزی بود که ملاهای بزرگ ما، مجتهدین بزرگ ما برای تحصیل فلسفه «شدّ رحال» می کردند - مثل آخوند خراسانی که در سبزوار پیش حاج ملاهادی رفت و زانو زد و فلسفه خواند - یا بزرگانی از فقها و اصولیین ما که رفتند فلسفه خواندند و آن را فرا گرفتند. امروز از آن روز خیلی بیشتر احتیاج داریم. آن روزی که مرحوم علامه در نجف پیش مرحوم آسیدحسین بادکوبه‌ای فلسفه می خواند، آن روز نیاز به فلسفه اسلامی به مراتب کمتر از امروز بود که این همه مکاتب گوناگون، این همه افکار جدید، این همه شبهه، این همه پیشنهاد فکری در دنیا مطرح است؛ آن هم با این روابط و ارتباطات آسان و سریع؛ با اینترنت و با بقیه وسائل، کتاب و مجله و چه و چه. بنابراین به فلسفه احتیاج است. نه فقط به فلسفه، به علوم دیگر هم در حوزه قم نیاز هست. ☘ بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه‌ی حوزه علمیه قم - ۲ آبان ۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
برگزار میکند. آموزش زبان و _ استفاده از اساتید _ استفاده از پادکستهای _ استفاده از نفرات برتر دوره به عنوان دوره آموزش و نویسی 💯 با ارائه مدرک معتبر ___________________________ ‼️ توصیه ‼️ ❗️دانستن حداقل یک زنده دنیا جزء چیزهایی است که برای علوم دینی لازم و ابزار حتمی کار است. ✅ منبع : حوزه در نگاه رهبری _ صفحه ۶۱۷ ___________________________ آموزش زبان با 👇 https://eitaa.com/joinchat/505806881C85fb1347fa ✍اطلاعات بیشتر و ثبت نام 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/505806881C85fb1347fa
⚫️ تسری تفکر غربی به فقه سیاسی با نگاه شبه فوکویی؛ ✔️ سه تامل اساسی دکتر موسی نجفی در بازخوانی اندیشه دکتر فیرحی🔻 1️⃣ نظریه‌‌پردازی در خدمت یک جریان خاص سیاسی 2️⃣ سیطره نگرش فوکویی بر اتمسفر ذهنی ایشان 3️⃣ سرایت دادن تاریخ علمی غرب به تاریخ اندیشه سیاسی اسلام ▪️دکتر موسی نجفی، نظریه‌پرداز مطرح در اندیشه سیاسی و مطالعات تمدنی، در پاسخ به این سوال که: "خیلی ها درحال مصادره دکتر فیرحی و افکارشان هستند و گویا از انصاف افتاده‌اند. نظر شما چیست؟" می‌نویسد: ▪️در چند روز اخیر در برخی محافل علمی و سیاسی پرسش هایی مشابه این زیاد طرح می گردد۰ در متن سوال شما از کلمه (مصادره) استفاده شده است و من دقیقا متوجه نشدم به چه جریان و یا شخصی در مصادره کردن ایشان اشاره نموده‌اید؟ ضمن طلب مغفرت برای آن مرحوم و تسلیت به شاگردان و دوستانشان، به نظرم آراء و نظرات آقای دکتر فیرحی قابل مصادره برای جریانی غیر از اصلاحات نبوده و نیست و خود آن مرحوم هم تا جایی که شنیده ایم ابایی نداشته نوعی پوشش فکری و نظریه پردازانه به این جریان و حتی برای بخشی از دولت فعلی داشته باشد۰ لذا به نظر می‌رسد ارتباط فرهنگی و نظری آن مرحوم و جریان سیاسی اصلاحات بیشتر از انکه مصادره به مطلوب باشد، شبیه گودال و آبی بوده است که همدیگر را بخوبی پیدا نموده‌اند ۰ 🔶 در هر حال علی الظاهر در آثار علمی نامبرده (البته بیان نظرات در چارچوب علمی حق مسلم هر استاد و صاحب نظری است) بیشتر سه رشته و موضوع قابل تشخیص و گاه در هم تنیده شده است: ۱- مسائل مربوط به تاریخ سیاسی ۲ - موضوعات اندیشه سیاسی ۳ - مباحث فقه سیاسی ▪️ در قسمت استفاده از تاریخ هر چند این رجوع ابتدا ارزشمند و قابل تحسین است ولی صید فکری نمودن از تاریخ، تبحر و آزمودگی خاص خود را دارد و ایشان در تاریخ تحولات سیاسی و بخصوص تاریخ مشروطه عمق زیادی نداشته و حتی بسیاری از منابع اصلی را هم رویت ننموده است و این از بررسی کتب و برخی اظهار نظراتشان در مورد اشخاص تاریخی نظیر مرحوم شیخ فضل الله نوری و برخی علمای دیگر آشکار است۰ در زمینه اندیشه سیاسی اسلام هم بر اساس تقسیم بندی و نگاه خاص خود به تاریخ اندیشه می نگریسته و در مواقع زیادی نوعی نگاه و روش فوکویی بر ذهنیت ایشان غالب بوده است و این در برخی آثار و برداشتهای اندیشه سیاسی اسلامی وی آشکار است۰ هر چند مطالعه و بحث تخصصی در اندیشه سیاسی غرب امتیاز مهمی برای نامبرده محسوب می‌گردد ولی شاخص و معیار قرار دادن و تسری تاریخ علمی غرب به تاریخ اندیشه سیاسی اسلام کاری است که نوعی جهت دهی ماتقدم به کار پژوهشی یک محقق می‌دهد و ماحصل تحقیق را از قبل از نتیجه واقعی معین می‌نماید۰ در بخش سوم یعنی فقه سیاسی هم بنده تخصص لازم و صلاحیت اظهار نظر دقیق و همه جانبه را ندارم ولی به دو منبع موثق و نظریه محققانه از دو نفر از دوستان فاضل روحانی و صاحب صلاحیت در این حوزه فکری، خوانندگان عزیز را ارجاع می‌دهم۰ واکاوی و نقد منصفانه و بازتاب اندیشه یک استاد صاحب فکر (سوای حب و بغض‌ها و احساسات مثبت و منفی نسبت به وی) بهترین هدیه‌ای است که می‌شود به او بعد از ارتحالش تقدیم نمود و آثارش را از گرد نسیان و گذر زمان نجات داد۰ 🔷 برای مطالعه بیشتر در این رابطه به دو مقاله دکتر جوادزاده و دکتر نوروزی رجوع شود : 👇👇👇 🆔 http://mobahesat.ir/23121 🆔 http://rasanews.ir/002ntQ 🌐 @meshkatnoor
💢 ضرورت تشکيل ستاد مبارزه با سکولاريسم در حوزه علميه قم يکي از هشدارهاي مهم حضرت امام که در منشور روحانیت مرقوم داشته‌اند اين بود: «باید مراقب بود که تفکر جدایى دین از سیاست از لایه‏‌هاى تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند و یکى از مسائلى که باید براى طلاب جوان ترسیم شود، همین قضیه است.» (صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۲۷۹) متاسفانه در سايه غفلت علما و بزرگان و طلاب و فضلاي جوان حوزه هاي علميه،‌ امروز نه تنها سکولاريسم سنتي از نوع جمود و انجمن حجتيه اي،‌ که سکولاريسم از نوع مدرنيته آن نيز در حوزه نفوذ کرده است. امروز آخوندهايي در حوزه به ترويج سکولاريسم مي پردازند که سکولاريست هاي غربي نيز به گرد آن ها نمي رسند! تاثير اين جماعت بر مردم به مراتب از سکولارهاي غربي بيشتر است، زيرا اين ها لباس هدايت بر تن دارند و با عمامه پيامبر(ص)، بي ديني را ترويج مي کنند! حرف هاي مجتهد شبستري، فاضل ميبدي، سروش محلاتي، فيرحي، مير موسوي، علوي بروجردي، سيدضياء و... را با عبدالکريم سروش و ملکيان و... مقايسه کنيد، ببينيد کدام موثر ترند؟ بي ترديد حرف هاي اين ها موثرتر است. چه بايد کرد؟ به نظر مي رسد که اين جماعت مشکل معرفتي نداشته باشند، بلکه مصداق آيه «و جحدوا بها و استيقنتها أنفسهم» هستند. تنها راه اين است که ستاد مبارزه با سکولارها در حوزه تشکيل شود و از فضلاي بزرگ حوزه دعوت کنيم در اين ستاد عضو شوند. اين ستاد با يک عزم جدي با سکولارها به مبارزه برخاسته، جريان فکري آن ها را منکوب کند. يکي از اقداماتي که مي تواند اين جريان را سر جايش بنشاند، دعوت آن ها به مناظره است. در اين مناظره است که سطح سواد آن ها مشخص و منطق ضعيشان بر اهل تحقيق روشن مي شود. در نتيجه کوس رسوايي آن ها بر سر هر کوي و برزني زده خواهد شد. ✍ قاسم روانبخش@ravanbakhsh_qasem ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
👆یک ایده و پیشنهاد راهبردی و ضروری.
💢 شهید سید محمد باقر صدر، تمام کتاب‌های ملاصدرا را می‌خواند./ صدر به روایت همسرش ___________________________ کتاب فلسفه ما که ترجمه فارسی فلسفتنا است، یکی از آثار مشهور شهید صدر است. فلسفه ما شامل مجموعه‌ای از مفاهیم بنیادین ما درباره جهان هستی و روش اندیشیدن درباره آن است. کتاب، جز بخش مقدمه، به دو مبحث اصلی می‌پردازد: نظریه شناخت؛ جهان‌بینی فلسفی. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar