🏴 حضرت رقيّه سلاماللهعليها از أولاد حضرت سيّدالشّهداء عليه السّلام بوده و نفس پاک و طاهر او حكايت از نفس نفيس حضرت أبى عبد الله الحسين عليه السّلام دارد.
📚«نور مجرّد» ج ۱ ص ۳۳۲ از حضرت علّامه #حسینی_طهرانی قدّس سرّه
🆔 @nooremojarrad_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ظرف ذهن
▫️ قولوا قولا سدیدا
▫️ تحقیق، لازمه قول سدید
🎙 علامه #جوادی_آملی
💢 مافیا و دستهای پشتپرده ترجمه برخی کتب در ایران!
✍️ دکتر مهدی #گلشنی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دستهای پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود:
برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجهیک در جهان شناخته میشد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یکمرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامهها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود.
سالها بود که کتابهای ژان پل سارتر، نویسندهی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه میشد. چقدر هم غربزدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبهای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعهی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجلهی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیهی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه.
برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر میشود، بلافاصله ترجمه و چاپ میشود. با مجوز همین وزارت ارشادی که میگویند سختگیری میکند، چاپ میشود! اما در نقطهی مقابل، دهها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلالهای علمی نوشته میشود، حتی یکی از آنها هم ترجمه نمیشود.
بعضی از فلاسفهی غربی حرفهایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتابها اصلاً ترجمه نمیشود. مثلاً یک روز من داشتم در کتابفروشی آکسفورد در قسمتهای مختلفش چرخ میزدم. یکمرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبیگرایی منتشر شده است. میدانید که نسبیگرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز میشود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آنها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبیگرایی و پوچگرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است.
▫️ مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید
📃 منبع 👇👇
🌐 http://mgolshani.ir/331/
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
💢 پدیده مرجع سازی، تهدیدی برای حوزه
استاد #خسروپناه:
🔸 حضرت آیت الله حائری با استعفای خود و کنار رفتن از مرجعیت و توصیه به اطاعت از رهبر معظم انقلاب کار بسیار بزرگی انجام دادند که باید در تاریخ مرجعیت ثبت شود.
🔸 منصب مرجعیت یک اعتبار اجتماعی است و گذشتن از این اعتبار یک خودسازی بسیار بالایی می خواهد که انسان اگر در مرتبه والای توحید نباشد و کنترل کامل برنفس خود نداشته باشد، نمی تواند از تعلقات و اعتبارات دنیوی دست بکشد.
🔸 یکی از خطراتی که حوزه علمیه را تهدید می کند پدیده مرجع سازی است که متاسفانه در ایران نیز این پدیده را مشاهده می کنیم که برخی افراد سریع تشخیص اعلمیت کرده و رساله می نویسند و ذهن مردم را هم آشفته می کنند.
🔸 مفتوح بودن باب اجتهاد را از افتخارات شیعه می دانیم، اما اینکه هرکسی رساله ای بنویسد و وحدت مرجعیت که همیشه در دنیای تشیع امتیازی بوده را خدشه دار کند، قابل پذیرش نیست، متاسفانه وضعیت کشور عراق اینچنین است.
🔸 وقتی مرجع سازی غیرفضل و دانش وارد جامعه شود زمینه انحراف در آن وجود دارد و استکبار و استعمار به راحتی می تواند بر این مراجع بی سواد و غیرفنی سوار شود. حضرت آیت الله حائری جلوی مرجع سازی آینده را گرفت.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بانکداری یا دیوانگی؟
علامه #جوادی_آملی:
بانک های #ربوی و #ربا_خواران را قرآن (مخبّط) می داند، معلوم می شود عقل نیست دیگر! خون مکیدن و جامعه را برهنه کردن، گرچه باعث انباشت ثروت سرمایه داران است؛ اما جامعه را بیکار کردن، جلوی تولید را گرفتن، جلوی اشتغال را گرفتن، یک درهم بیست برابر گرفتن؛ این را می فرماید: کار آدم مخبّط است، کار آدم عاقل نیست!
در سوره مبارکه بقره، آیه ۲۷۵ این است: (الّذین یاکلون الرّبا)؛ اینها که درس #اقتصاد را می خوانند، درس #بانکداری می خوانند، و کارشناسی ارشد هم دارند، دکترای این رشته را هم دارند و خودشان را دانشمند می دانند؛ کسی که بتواند و بداند چه جور بیست درصد، سی درصد بگیرد و جامعه را لخت کند، این را درایت و عقل می دانند دیگر! فرمود: (الذین یاکلون الربا لا یقومون الّا کما یقوم الّذی یتخبّطه الشّیطان من المسّ). مخبّطانه قیام و قعود دارند، در قیامت هم همین مخبّط بودنشان ظهور می کند.
چرا؟ (ذلک بانّهم قالوا انّما البیع مثل الرّبا). بعضی کالا می فروشند، ما اسکناس می فروشیم؛ بعضی خانه اجاره می دهند، ما پول اجاره می دهیم؛ پول باید پول بیاورد! این دانش اینهاست دیگر! فرمود: اینها مخبّط هستند، نمی دانند با این پول چه کار می کنند! اینها جزء خردمندان جامعه بودند دیگر! مگر بانکدارها جزء تحصیل کرده های عالیرتبه این نظام نیستند؟ مگر قرآن به همین ها به صورت آدرس صحیح نمی دهد که اینها مخبّط اند؟ همین ها را می گوید، دیگر از گذشته و آینده نداریم؛ به همین ها می گوید: (لا یقومون الّا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان)!
حالا حمایت از کالای داخلی است....
@Islamicphilosophy_ir
💢 وقتی استادی پژوهشگر نباشد، طلبهاش هم دنبال پژوهش نمیرود!
تا ما نیرو و برنامه برای تربیت فضلای حوزه، جهت توانمندی در پژوهش نداشته باشیم، نیازهای جامعه هم برطرف نمیشود.
وقتی استادی پژوهشگر نباشد، طلبهاش هم دنبال پژوهش نمیرود؛ چون در این کار تربیتی، طلبه متأثر از روحیات و تواناییهای استاد است. اگر استادی در دانشگاه مقاله علمی-پژوهشی منتشر نکند، نه تنها پیشرفت نمیکند، حتی بعدها از دانشگاه اخراج هم میشود. بنابراین باید کار پژوهشی بکند.
چرا در حوزه استادان را رتبهبندی نمیکنیم؟ نمیگویم به پیروی از دانشگاه، استادان را با عنوانهای مربی، استادیار و استاد تمام رتبهبندی کنیم؛ بلکه حوزه باید برای خودش عنوان درست کند و ارتقای اساتید براساس کارهای پژوهشی اساتید باشد.
کار پژوهشیشان هم باید در راستای نیازهای پژوهشی جامعه باشد، نه مسائلی که گرهای از جامعه باز نمیکند.
📄 گفتگوی استاد #خسروپناه با رهنامه، ش۶، ص ۲۸_۲۷
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 خطر انقراض علمای مردمی و در دسترس
با درگذشت آیتالله ناصری، مربی اخلاق، اصفهان یک پناهگاه معنوی دیگرش را از دست داد.
آقای ناصری مصداق همان "پناهگاههای معنوی مردم" بود که چندی پیش به بهانهی درگذشت آقای فاطمینیا دربارهشان نوشتم. یک روحانی مردمدار که درِ خانهاش رو به همهی مردم گشوده بود و گوشش شنوای حرفهایشان. عالمی که دسترسی به او از یک مدیر مدرسه هم آسانتر بود، چه رسد به مسئولان و مقامات (خود من چند سال پیش شمارهی تلفن او را به دوستی که میخواست با عالمی مشورت کند، دادم. چند عالم در این سطح را سراغ دارید که تلفنشان در دسترس باشد و خودشان هم پاسخگو باشند، بدون دربان و مسئول دفتر و دستک؟)
فقدان این سنخ از عالمان، به اضمحلال گونهی "علمای بلاد" در چند سال آینده خواهد انجامید؛ گونهای مهم و مؤثر که بدیلی در گونههای نوظهور روحانیت شیعه ندارد و فقدانش زمینهساز تغییراتی مهم در نظام روحانیت و نقشآفرینی اجتماعیاش خواهد بود
✍محسن حسام مظاهری(جامعه شناس)
کسی که بین حرم و جمکران فکر می کند؛ او قمی فکر میکند و جهانی حرف میزند! (بر ما یعنی بر ما) واجب است #جهانی فکر بکنیم؛ حرف #کانت را خوب بفهمیم، حرف #دکارت را خوب بفهمیم، حرف هر فیلسوفی را خوب بفهمیم، خوب نقد بکنیم. وظیفه ما این است که #حرف_جهانی بزنیم، یک؛ جهانی را قانع کنیم، دو؛ امّا کار ما این باشد که بین حرم و جمکران فکر کنیم، این جهانی حرف زدن و قمی فکر کردن است!!
▫️ پیام علامه #جوادی_آملی به بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه / بهمن ۱۳۹۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
تربیت انسان نمیتواند مسخ او و پوک کردن او و غلتاندن او باشد.
هر گونه تربیتی که با دست خودم تحقق نگیرد و با انتخابِ من همراه نباشد، در واقع مسخ کردنِ من و نفی کردنِ من حساب می شود.
و این است که تربیت های تلقینی و تقلیدی و تحمیلی و سنتی، ارزش نخواهد داشت، حتی ضد ارزش هستند و عامل نفی انسان و آخر سر هم باعث عصیان و طغیانِ او
📔 مسئولیت و سازندگی، علی #صفایی حائری، ص۴۰
💢 آیا حوزه علمیه، عُرضه و توانِ تحمل ظهور امام زمان (عج) را دارد؟
▫️ آیا حوزه علمیه، قدرت و عرضه و توان تحمل ظهور امام زمان(عج) را دارد؟ برای پاسخ به این سوال، بحث را میبریم روی انقلاب امام خمینی. امام خمینی که صرفا پرتو و شعاعی از امام زمان (عج) به حساب میآید با ظهور و انقلابش زمینهی وسیعی برای اصلاح ایران آماده نمود. از زمان انقلاب ایشان تا الان، حوزه علمیه چقدر توانسته اسلام را در ایران پیاده سازی کند؟!
▫️ برای تنقیح مساله، به دو حیطه راهبردی اشاره میکنیم:
۱. قوه قضائیه:
هم اکنون نواقص و خلل این قوه بر همگان آشکار است. قوه ای که توسط برخی از دلسوزان انقلاب و مردم، چاه فاضلاب جمهوری اسلامی نام گذاری شده است.
۲. علوم انسانی دانشگاه ها:
هم اکنون در دانشگاه ها، علوم انسانی غربی مانند اقتصاد غربی، روانشناسی غربی، سیاست غربی، جامعه شناسی غربی، مدیریت غربی، فلسفه های مضاف غربی و ... تدریس و تدرّس میشود.
▫️ بنابراین وقتی عملکرد حوزه در قبال ظهور امام خمینی بررسی میشود و وقتی دیده میشود که حوزه علمیه در ۴-۵ دهه هنوز نتوانسته در این دو ساحت مهم و راهبردی، اصلاحات بنیادین علمی و قانونی و تربیت نیروی کارآمد (آنهم در سرزمین محدودی مانند ایران) انجام دهد، به طریق اولی توان اصلاح ماورای ایران و کل جهان را نخواهد داشت.
✍ امین دهقانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
معرفت دینی خود را ارتقاء دهید.
معرفت دینی به شکل فنی و علمیاش، نه به شکل ذوقی و من درآوردی.
گاهی اوقات بعضی ها راجع به دین حرف می زنند، اما در واقع می بافند!
متکی به یک مدرکی، سندی، نگاه عالمانهای، تحقیق عالمانهای نیست؛
این خیلی به درد نمی خورد.
✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب
💢 در آمدی بر اجتهاد تمدن ساز نوشته آیتالله #اعرافی
▫️ شاید بتوان «تمدن» را بزرگ ترین سازه مفهومی دانست که اندیشیدن بدان، در سپهر فکری هر اندیش ورزی نیست؛ اما ملاحظه آرمان های رهبران جامعه اسلامی و نیز نظر داشت افق ترسیم شده برای نظام اسلامی ایران، حکایت از دست یافتنی شدن «تمدن عظیم اسلامی» دارد.
▫️ «اجتهاد تمدن ساز» نرم افزار بنیادین برای نیل به «تمدن سازی اسلامی» است که اثر حاضر در صدد تبیین آن، بر اساس دیدگاه آیت الله اعرافی است.
✅ @feghheakbar
هدایت شده از زمینههای کاری در حوزه الهیات و فلسفه
1_1685951236.pdf
187.7K
فهرست اولویتهای پژوهشی قوه قضاییه
شاید برخی از علمای دین، با دعوت و تبلیغ یا با سکوتشان، در نشاندنِ عبادت به جای عدالت، سهیم بوده باشند. این در حالی است که اسلام اعلام داشته است: افضل العبادات کلمه حق عند سلطان جائر! برترین عبادت سخنِ حق گفتن در برابر سلطان ستمکار است. عدل ساعه خیر من عباده سبعین سنه!
روشن است که نتیجه این روش تربیتی #بینهایت_خطرناک بوده است، چرا که نبودِ عدالت در جوامع از مرحله خطرهای سیاسی و اجتماعی گذشته و به مرحله انحرافات ایدئولوژیک رسیده و موجب ناامیدی بزرگی از دین و مؤسسههای دینی و علمای دین، مخصوصاً از آن دسته از علمای دین که در برابر بیدادگریها سکوت میکنند و برای احقاق حقوق مردمِ زیرِ ستم مبارزه نمیکنند، شده است.
هرگاه عدالت، در برخی جوامع، به صورت جزئی و جدا از قاعده و زیربنای اعتقادی- اسلامی تحقق یابد، مشکلات بزرگتری به جای میگذارد. زیرا این نوع عدالت موجباتِ متعارف و فرهنگیِ خود را همراه میآورد.
▫️ امام موسی #صدر، برای مطالعه متن کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
▫️ 👈ببینید: هفت موتور تولید تبعیض و فساد و رانت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مبارزه با بی عدالتی و فقر سبب گسترش دین می شود.
استاد #رحیم_پور_ازغدی
پیامبر اکرم (ص):
اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛
نابودى مردمان پيشتر از شما فقط از آنجا بود كه اگر #سرشناسى دزدى میکرد، رهايش میساختند و چون #ناتوانى دزدى میکرد، مجازاتش میکردند.
_ نهج الفصاحه، ح۹۴۳
🔸👈 بخوانید: درجه بندی حساسیت ها و واکنش ها در بیان شهید مطهری
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
1_1462378691.mp3
2.96M
💢 چیستی و وظیفه حوزه انقلابی در بیان علامه #مصباح_یزدی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
1_1094771112.mp3
745.2K
💢 سیر تحصیل هرمی؛ تحول حوزه در اندیشه علامه #مصباح_یزدی
#نشر_حداکثری_به_طلاب
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 فراخوان دیدگاه های اصلاحی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم
▫️ «هم اندیشی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم»، از سوی مرکز مدیریت حوزه و چند نهاد حوزوی فراخوان شد.
▫️ مهلت ارسال: ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱
▫️ اطلاعت بیشتر در:
https://hawzahnews.com/xbT3n
✅ @feghheakbar
💢 تحقیر امر به معروف و نهی از منکر در جوامع اسلامی
شهید استاد #مطهری:
🔸 گاهى ما امر به معروف و نهى از منكر مى كنيم، ولى نه تنها به اين اصل ارزش نمى دهيم بلكه ارزشش را پايين مى آوريم.
🔸 الآن در ذهن عامه مردم، به چه مى گويند امر به معروف و نهى از منكر؟ يك مسائل جزئى، نمى گويم مسائل نادرست (بعضى از آنها نادرست هم هست)، ولى اينها وقتى در كلّش واقع شود زيباست.
🔸 مثلًا اگر امر به معروف و نهى از منكرِ كسى فقط اين باشد كه آقا! اين انگشتر طلا را از دستت بيرون بياور، اين در جاى خودش درست است، حرف درستى است. اما نه اينكه انسان هيچ منكرى را نبيند جز همين يكى، جز مسأله ريش، جز مسائل مربوط به مثلًا كت و شلوار.
🔸 حال وقتى كه نهى از منكر ما در اين حد بخواهد تنزل كند، ما اين اصل را پايين آورده ايم، حقير و كوچك كرده ايم.
🔸 آن آمر به معروف و ناهى از منكرهايى كه در كشور سعودى هستند، آبروى امر به معروف و نهى از منكر را برده اند؛ فقط يك شلّاق به دست گرفته كه كسى مثلًا [كعبه يا ضريح پيغمبر را] نبوسد. اين ديگر شد نهى از منكر!
🔸 ولى حسين را ببينيد! امر به معروف و نهى از منكر، كار او بود از بيخ و بن. به تمام معروفهاى اسلام نظر داشت و فهرست مى داد، و نيز به تمام منكرهاى جهان اسلام. مى گفت: اولين و بزرگترين منكر جهان اسلام خود يزيد است.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى۱و۲)، ج۱۷، ص: ۱۵۸-۱۵۶- با تلخیص و ویرایش جزئی
💢 گشت ارشاد لازم است، اما با دو تتمیم.
حجاب فرمان خداست (بخوانید) و گشت ارشاد هم ضروری است، اما باید راجع به گشت ارشاد دو تتمیم صورت گیرد تا تکمیل گردد؛
۱. تعمیم یابد؛ از مسئولان تا کف خیابان
۲. مقول به تشکیک شود؛ از جرائم شدید (مانند رانت و اختلاس) به جرائم ضعیف