برخی از کسانی که این روزها در خیابان شیشه می شکنند، شاید به خاطر #مشکلات_اقتصادی قبلاً شیشه خانه خود را شکسته باشند، این وظیفه مسئولین هست که برای حل مشکلات اقتصادی کشور و #جوانان چاره اندیشی کنند!
خیلی بدیهی است که در کشور نباید #اختلاس باشد، فهم این مسئله نیاز به سواد خاصی ندارد. در کشور بودجه های فراوانی هست، اما اختلاس هم فراوان است! اختلاس ها توسط کسانی انجام می شوند که می دانند باید با چه کسانی همکاری کنند تا به مقصودشان برسند! باید جلوی این افراد گرفته شود!
برخی از کشورهای #اروپایی به اندازه یک استان ما هم نیستند اما با گل فروشی اقتصاد خود را اداره می کنند، اما کشور ما با داشتن این همه امکانات از قبیل نفت و معادن، #بی_عرضگی برخی مدیران جلوی پیشرفت آن را گرفته است.
علامه #جوادی_آملی _ ۱۴۰۱/۸/۱۲ | @ajavadiamoli
❖ شعار زن، زندگی، آزادی را ما هم قبول داریم؛ اما اگر به این دو اصل توجه میشد، تمام غائله اخیر میخوابید
• بیانات حکیمانه حضرت آیت الله جوادی آملی در درس علوم القرآن در تاریخ ۱۴۰۱/۸/۱۱:
شعار #زن_زندگی_آزادی را ما هم قبول داریم؛ اما دو چیز است که اساس کار بوده و از یاد رفته است: اول اینکه تمام این هویّت مرا چه کسی به من داده است؟ دوم آیا من می میرم و می پوسم یا از پوست به در می آیم؟! الآن مشکل جدّی بشر کنونی، جریان مرگ است و این غائله اخیر هم همین طور است. بله، #زن هست، #زندگی هست، #آزادی هست، مرد هم همین طور است، همه اینها سرجایش محفوظ است؛ اما بالاخره این اصل هم وجود دارد که آیا انسان می پوسد یا از پوست به در می آید؟ بشر امروز غافلِ غافل است!
اگر من برای خودم نیستم و تمام هویّت مرا دیگری داده است، پس تکلیفی هم به من داده است و من باید به دستور او عمل کنم! شما اگر بخواهید یک وسیله مانند یخچال و یا هر وسیله دیگری بخرید، یک دفترچه راهنما همراهش هست، آیا این حقیقتی که به ما دادند به عنوان #انسان، دفترچه راهنما نمی خواهد که این را چگونه بکار بگیر؟! این سر را چگونه بکار بگیر؟! این چشم را چگونه بکار بگیر؟! این دست را چگونه بکار بگیر؟! چه چیزی بخور و چه چیزی نخور؟! دفترچه راهنمای ما همین #قرآن است؛ این از یاد بشر رفته است!
دین ثابت کرده که انسان مرگ را می میراند، نه اینکه بمیرد. این اهل بیت (علیهم السلام) آمدند تا از آن طرف خبر بدهند؛ فرمودند: «وَ لَكِنَّكُمْ تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إِلَی دَار»؛ مرگ از پوست به درآمدن است، نه پوسیدن. مرگ هجرت است. ما مرگ را می میرانیم، ما بر مرگ مسلّط هستیم، مرگ را زیر پا لِه می کنیم و به آن طرف می رویم. این بیان نورانی سید الشهداء (سلام الله علیه) در ظهر عاشورا در آن بحبوحه ای که شمشیر می زدند است که فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ مبادا خدای ناکرده کوتاه بیایید، مرگ یک پلی است زیر پای شما، روی این پل پا می گذارید و به آن طرف پل می روید، «فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ تَعْبُرُ بِكُمْ»، همه خبرها آن طرف است!
اگر این دو اصل روشن بشود که چه کسی ما را آفرید؟ و بعد هم به کجا می رویم؟ آیا می پوسیم یا از پوست به در می آییم؟ تمام غائله اخیر می خوابد. یاد مرگ از مهمترین عوامل تربیت است که این غائله را میخواباند.
@Arefane
30.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ضرورت شناخت فلسفه و اندیشه غرب توسط حوزویان
🎙 علامه #جوادی_آملی
▫️ زمان پرداختن به فلسفه غرب در بیان استاد عبودیت
▫️ زمان پرداختن به فلسفه دین در بیان استاد خسروپناه
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«مواظب باشیم این نظام نه به آسانی به دست آمده و نه به آسانی برمیگردد. اگر معاذ الله کمترین آسیبی ببینید تمام لعنت های گذشته دامنگیر ما می شود، الی یوم القیامة هر مسلمانی که بیاید لعنتش دامنگیر ماست.
این امانت الهی است ... بر همه ما #واجب_عینی است که اين نظام را حفظ بکنیم...کاری که باعث تضعیف این نظام است، باعث تفرقه است، باعث نفاق افکنی است، باعث طمع بیگانه است #حرام_عینی است.»
_ علامه #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
درباره فلسفه نيز بايد چنين كارى صورت گيرد. بايد مكاتب گوناگون فلسفى، اعم از مشّائى، اشراقى و مكاتب فلسفى موجود در دنيا، در حوزه هاى علميه مطرح شود، گرچه در برخى از آنها گرايشهاى الحادى وجود داشته باشد، كه در اين صورت بايد مورد نقادى عالمانه و محققانه قرار بگيرد.
براى پيشرفت فلسفه، بايد بحثهاى فلسفى عمومى تر شود؛ آزادانه در اين مسائل بحث شود، گرايشهاى تعصب آميز كنار گذاشته شود و با انصاف، صراحت و شجاعت، در مقام بحث، مسائل گوناگون از ديدگاههاى شرقى و غربى مطرح، مقايسه، تطبيق و نقّادى شود تا بتوانيم فلسفه اسلامى را، به عنوان بهترين فلسفه اى كه براى بشر وجود داشته و خواهد داشت، مطرح كنيم و عقايد مبتنى بر آن را اثبات نماييم.
📔 مباحثی درباره حوزه، علامه #مصباح_یزدی
✅ @feghheakbar
اگر در استدلال قوی نباشیم دشمنان بر ما غالب می شوند ... ما برای تمام مطالب محتاج علم و استدلالیم و بیشتر از هرچیز به این ها محتاجیم.
📒 آیت الله #بهجت، فریادگر توحید، ص۲۲۳
✅ @feghheakbar
4_5766969540298672540.pdf
3.88M
💢 #سکولاريسم پنهان: بررسی انتقادی انديشههای دکتر داود #فيرحی
⭕️ با نوشتارها و گفتارهایی از:
_ استاد سيدمحمدمهدی #ميرباقری
_ استاد حميد #پارسانیا
_ استاد عبدالحسين #خسروپناه
_ و ...
▫️ تهیه نسخه مکتوب
@Islamicphilosophy_ir
آیت الله #بهجت (رضوان الله علیه):
مرحوم شیخ محمدحسین اصفهانی [معروف به کمپانی]، شرح منظومه می گفت. بخشی از آن که نوشته شده بود، نزد یکی از رفقا دیدم. فهمیدم خط آقای خویی است. در زمانی، خطش خوب نبود.
بعد هرچه جستجو کردم، آن را پیدا نکردم. هر کلمه اش برهان بود.
دوست دارم آن پیدا شود؛ چون مسلک را یاد می دهد.
ذوقیات حاجی سبزواری، بهتر از ملاصدراست. جذابیتی که در منظومه و دیوان حاجی است، در دیوان ملاصدرا و اسفار نیست.
البته در نظریات اسفار مقدم است.
📔 زمزم عرفان، آیت الله ری شهری، ص۱۳۴
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نقش مدیران نالایق در اغتشاشات اخیر
💢 فساد اعتمادسوز ۹۲ هزار میلیاردی چقدر در ایجاد اغتشاش نقش داشته است؟
💢 چرا یک بار مسئولان آن کارخانه را که محصولاتش را گران کرد؛ در وسط شهر شلاق نزدید؟ چرا مدیر متوقف کننده کارخانه داروسازی را زنجیر در گردن در شهر نچرخاندید؟
💢 چرا سومدیریت برخی نمایندگان که نقش عمدهای در اعتمادسوزی داشتهاند را کسی پیگیری نمیکند؟ آن نماینده مجلسی که به خاطر بازی سیاسی از ۹۲ هزار میلیارد فساد فولاد مبارکه نام برد و عدد فساد در نظام را نجومی کرد، کجاست؟ چرا کسی حرفش را تایید نکرد؟
💢 چرا یک بار نیامدید بگویید انتقام بیکفایتی خودروسازان را که داغ جوانان را به سینه گذاشته است را ما میگیریم؟
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 نقش مدیران نالایق در اغتشاشات اخیر 💢 فساد اعتمادسوز ۹۲ هزار میلیاردی چقدر در ایجاد اغتشاش نقش داشت
▫️ ۸۳ درصد معترض
▫️ ۵۵ درصد موافق اعتراضات
▫️ ۱۰ درصد موافق اغتشاشات
▫️ ۸۰ درصد، علت اعتراضات را اقتصادی و فساد اداری دانستهاند
علامه #جوادی_آملی:
الشواهد الربوبيه كه درباره نبوت است، كاملاً مطالعه كنيد. بيانات ايشان در مبدا و معاد خوب است، ولى اغلب مطالب مبدأ و معاد، در شواهد نيز هست. المظاهر الألهيه نيز بضعةٌ من الشواهد است.
شواهد عصاره اسفار است و مطالب سياست در شواهد به صورت مبسوط تر آمده است.
بنابراين، بايد همه مطالب اين پنجاه صفحه در ذهن شما حاضر باشد؛ يعنى مثلا هنگامى كه مى فرمايند: انسان خلیفةالله است فى الدنيا والاخرة، بدانيد كه مراد از آن چيست.
بر اين اساس، سياست متعاليه عبارت است از ساختن جامعه اى كه خليفة الله باشد؛ بنيان گذار يا تقويت كننده #حکمت_متعالیه، وجودى اين چنينى نيز براى جامعه قائل است؛ هم در تعمير دنيا و هم در تعمير آخرت، يعنى بهشت سازى. از اين رو، ذات اقدس اله در قرآن به جامعه بشرى امر كرده است كه زمين را بسازند.
📔 سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه، نشست ها و گفت وگوها، دفتر اول، به اهتمام شریف #لک_زایی، ص۸۱
#فلسفه_های_مضاف
#فلسفه_سیاست
1_2062590928.mp3
4.02M
💢 آزادی فکر علامه #طباطبایی در نگاه پروفسور هانری #کربن
_ استاد #دینانی
#هایدگر #اتین_ژیلسون #امیل_بریه
@fekrat_net
💢 خوانش و راهکارهای حوزویان برای اعتراض
▫️ نیازمند اصلاح حقیقی نگاه مسئولان به جایگاه مردم هستیم.
▫️ حوزویان باید میداندار اعتراض به مشکلات در جامعه اسلامی باشند.
👈ادامه را اینجا مطالعه کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ضرورت اقتدار در حکمرانی
▫️ زیبنده نیست در دولت مردمی جریان سرمایه دار رانتخوار به سودهای کلان برسد و معیشت مردم آسیب ببیند.
▫️ ۲۰ شرکت خام فروش از ۳۵ هزار میلیارد در سال ۹۶ به سود ۳۸۵ هزار میلیاردی در سال ۱۴۰۰ رسیده اند/ فقط یک شرکت از گران فروشی ارز ۱۰۸ هزار میلیارد تومان سود کرده است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ضرورت اقتدار در حکمرانی
▫️ معضل مسکن در ایران با ساخت خانه حل نمیشود؛ چون اصلا مشکل کمبود نیست؛ ما الان ۶ میلیون خانه اضافه داریم.
▫️ با اخذ مالیات موثر بر خانههای خالی و دوم، دولت میتواند بحران مسکن را حل کند. به دلیل عدم اخذ مالیاتهای مسکنی، همین امروز در مسکن مهر پردیس شخصی با مالکیت ۵۰۰ واحد وجود دارد!
4_5980955230576052219.pdf
714.6K
💢 نقد آیت الله #جوادی_آملی بر مکتب تفکیک
📔 منزلت عقل در هندسه معرفت دینی: بخش دوم: فصل چهارم: مساله تفکیک
💢 جایگاه مبنایی امورعامه حکمت متعالیه
استاد علی #ربانی گلپایگانی:
بسیاری از مسائل فلسفی از مبادی استدلالهای کلامی بوده و نقش تعیین کنندهای در بحثهای کلامی ایفاء میکنند، این اصل در مورد حکمت متعالیه صدرایی عمیقتر و فراگیرتر است.
هر گاه متکلم نسبت به مباحثی مانند اصالت وجود، تشکیک در وجود، وجود رابط و مستقل، ویژگیهای هستی ممکن و واجب، وحدت و اقسام آن، علت و معلول، امتناع دور تسلسل، ویژگیهای هستی مادی و مجرد، اقسام سبق ولحوق و... آگاهی کافی نداشته باشد، از عهده تحقیق پیرامون مسائل خداشناسی و توحید بر نخواهد آمد. چند مثال: ...
... از اینجا میتوان به ناآزمودگی نظریه برخی که احیانا از سر دلسوزی و اخلاص به دوستداران فلسفه توصیه میکنند که قبل از آموختن فلسفه، علم کلام را بیاموزند، پی برد.
اینان در حقیقت تحت تأثیر شایعه بی اساس مخالفت فلسفه با دین و عقاید دینی که توسط اشاعره شیوع یافت، قرار گرفته و بدون اطلاع کافی از بحث های فلسفی و کلامی و به انگیزه دفاع از حریم دیانت، یا آموختن فلسفه را تحریم نموده، و یا فرا گرفتن کلام را قبل از آن توصیه مینمایند!!
آری در اینکه آراء فلاسفه در مواردی با آراء متکلمان تعارض دارد، شکی نیست.
ولی به کدام حجت عقلی و نقلی فهم متکلمان صواب بوده و گزارش صحیح شریعت است، تا اینکه رأی آنان معیار حق و باطل در عرصه دیانت دانسته شود؟!
📔 درآمدی بر علم کلام، ص۸۲_۸۵
✅ @feghheakbar