eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
523 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
1_4306162721.mp3
2.51M
🔸 ضرورت توجه به معقول و منقول 🔸 بازگشت جامعه علمی غرب از تخصص‌گرایی افراطی و جزیره‌ای 🔸 سنت اصیل حوزوی در متن محوری. حوزویان متن محور بودند، نه واحدی. الان هم غرب به این برگشته. من سرکلاس درس دانشگاه‌های منچستر، آکسفورد، لیورپول و ویانا رفته‌ام، اساتید متن می‌گذارند جلو و آن را درس می‌دهند. 🔸 هر رشته ای که می‌خونید باید فلسفه بخوانید. معقول و منقول را باید جمع کرد. اما در شاخه‌های زیرین باید در یکی تمحض بیشتری پیدا کرد. 🔸 ما در دانشگاه‌های کشور تعداد زیادی استاد تمام داریم که توان نظریه‌پردازی ندارند. حتی توان نقد نظریه‌ها را هم ندارند. 🔸 در روسیه کسی بخواهد دکترا بخواند باید در سه رشته آزمون بدهد: زبان روسی، فلسفه و رشته تخصصی خود. چون فهمیده‌اند فلسفه مادر علوم است. _ استاد ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💫 نکته ای راهبردی از استاد 📔 نوشته پشت جلد کتاب "روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی" اثر حمید پارسانیا ✅ @feghheakbar
💢 ساخت خانه های قوطی کبریتی آن هم با به رسمیت شناختن کوه خواری! در سرزمین پهناوری که هیچ مشکلی برای تامین زمین ندارد و مساحت همه کلانشهرها و شهرها و روستاهایش، مجموعا کمتر از ۱ درصد از وسعت سرزمین است! تاریخ درباره این نوع شهرسازی ما چه قضاوتی خواهد کرد؟! 🔸 تنها با صرف ۲ درصد از مساحت کشور، ۲۶ ملیون خانوار صاحب خانه های وسیع می‌شوند (منبع) 🔸 فقط یک درصد مساحت کشور!!! ... تا کنون شهرها، شهرک ها، روستاها و تمام ساخت و ساز ها، تنها یک درصد از مساحت کشور را اشغال کرده است (اینجا ببینید) @setad_memari @baladetayyeb
💢 ممنون، دکتر غنی نژاد❗️❗️❗️ ♦️ در مناظره اخیر دکتر غنی نژاد و دکتر درخشان صحبت های دکتر غنی نژاد برای بنده واقعا انگیزه بخش بود. ♦️ واقعیت این است که نهال اقتصاد اسلامی هرچند تا پختگی فاصله قابل توجهی دارد اما در حال حاضر، خیلی جلوتر از بسیاری از دانش های دیگر علوم انسانی مانند مدیریت، علوم سیاسی و جامعه شناسی و ... است و در سالهای اخیر در مجموع تلاش کرده است که به تدریج جای خود را باز کرده و در مسائل ورود جدی کند. ♦️ با دکتر غتی نژاد آشنا نبودم چون رشته تخصصی ام اقتصاد نیست هرچند در رشته مدیریت از لیبرالهای غربزده و تسبیح بدست های باطنا سکولار تازیانه‌ها خورده بودم. ♦️ صحبت های غنی نژاد برای ما مهم بود؛ می خواستیم بدانیم سخن کسانی که نظام اسلامی چهاردهه به آنان اعتماد کرده و تربیت دهها هزار دانشجو و خیلی از میزهای مدیریت را دهه ها به آنها سپرده و میلیاردها تومان در قالب حق التدریس، پایان نامه و گرنت و هزینه پژوهش و سفر و ... را خرج آنها کرده چقدر از اهداف بنیادین این نظام را برآورده کرده اند. ♦️ فکر می کردم دکتر، صداقت دارد ولی وقتی دیدم حرف های کاملا غیرواقعی در مورد تدوین می زند و شهید مظلوم دکتر را در جرگه کمونیست ها معرفی می کند! و واقعیات روشن را انکار می کند، از فکر خود برگشتم. ♦️ فکر می کردم ایشان انسان دانشمندی باشد ولی وقتی دیدم یک استاد درجه یک، هنوز نمی داند که دانش علوم انسانی در هر جای دنیا که تولید می شود مبتنی ارزش شناسی، پیش از آن انسان شناسی، پیش از آن جهان بینی و پیش از آن شناخت شناسی است؛ حیرت زده شدم!! ♦️ مگر می شود استاد برجسته‌ای سخن از روش بگوید و هی تکرار کند اما به شناخت شناسی بی توجه باشد؟ یا اگر توجه دارد با حذف مرموز در شناخت شناسی، دربست تجربه گرایی غرب را ملاک تولید علم اقتصاد در یک کشور مسلمان قرار دهد و با بی ادبی علمی، بی شرمانه به بزرگترین فقهای عصر توهین کند که متخصص نیستند!! ♦️ مگر می شود یک استاد چهاردهه در سیستم آموزشی یک کشور اسلامی خدایی کند و بعد لیبرالیسم خشن غربی را چنان ملوس معنا کند که خلاف واضح تاریخ خود غرب است؟ ♦️ مگر در قرن هیجده دقیقا با همین معنای لیبرالیسم و اینکه انسانها صدرصد آزادند موجب نشدند که کارگران به شدت فرسوده و فقیر شوند و سرمایه داران دچار انفجار ثروت گردند؟ آیا بعد از مسائل قیام های سنگین قرن هجده و نوزده کارگری در اعتراض به دوران سیاه لیبرالیسم اقتصادی در غرب شکل نگرفت که منجر به تصویب دخالت دولتها در روابط کار و تشکیل سندیکاها شد؟ ♦️ اصلا مگر و یادمان کشته شدن کارگران در دوران لیبرالیسم اقتصادی غرب نیست؟ ♦️ دکتر غنی نژاد فلاسفه بنیان گذار لیبرالیسم در انگلیس و آمریکا را می ستاید و اقتصاد برآمده از لیبرالیسم را تقدیس می کند؛ اما به اقتصاد اسلامی که می رسد با غیرت لیبرالیستی و سکولاریسم افراطی به بصورت عوامانه حمله می کند؟ ♦️ چطور می شود که جوانان معصوم مسلمان را در اختیار کسانی قرار می دهیم که اول لیبرالیسم را قبول دارند بعد اسلام را!! و اسلام را با لیبرالیسم متر می کنند؟ ♦️ صحبت های دکتر غنی نژاد، چهره خشن لیبرالیسم پنهان شده در نظام آموزشی و سیاسی کشور را عریان کرد. ♦️ از این بابت از ایشان ممنونیم. از ایشان ممنونیم که باعث شد انگیزه ما برای مبارزه علمی و پاکسازی فضای آموزشی و مدیریتی کشور از لیبرال ها چند برابر شود. ♦️ مبارزه ای که دامنه آن نباید محدود به دانشگاه باشد بلکه تا وسط حوزه و تا بیت آن خود مرجع پنداری که اقتصاد اسلامی را هجو می کند باید امتداد داشته باشد. ✍️حمیدرضا ابراهیمی
پست پیشین رو مطالعه کنید 👆 دانشگاه و مدیریت کشور رو به صورت عریان به شما گزارش میده ... حالا در هریک از علوم انسانی که می‌خواید مجتهد و متخصص بشید، توجه به این وضعیت میتونه و و تلاش علمی-فرهنگی شما رو چند برابر کنه.
آیات قرآن مملو از حکمت است. ولی چون نقل قرآنی هست، می گوییم خب ربطی به حکمت فلسفی ندارد که این غلط است و همین باعث شده که ما در محروم بشویم. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
همجنس بازی مصوب در مجالس قانونگذاری غرب، از سگ و خوک هم سر نمی زند. 🎙 آیت الله : حضرت لوط علیه السلام به قوم خود فرمود گناهی می کنید که هیچ سابقه ای در عوالم ندارد. نه عالم حیوان، نه جن و نه انسان. نه پرندگان این کار را می کنند و نه درندگان. این کار از هیچ سگ و خوکی سر نمی زند. طبق فرمایش قرآن کریم کسانی که این کار را در مجلسشان هم به تصویب می رسانند از حیوان هم پست تر هستند ... آن ها [غرب] که از نظر صنعت پیشرفت کرده اند ولی از معارف بی بهره اند، قرآن می فرماید زندگی پست تر از حیوان دارند. سگ و خوک هم این عمل شنیع را انجام نمی دهند که این ها در مجلسشان آن را مصوب می کنند. @Islamicphilosophy_ir
علامه : شما دقیق ترین مسائل فلسفی یا فقهی یا کلامی یا اصولی را به بازار عرضه کنید، خریدار ندارد؛ اما وقتی بودید در ، مردم متاثر می‌شوند. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
پیامبر اکرم (ص): وَالَّذی لا الهَ الّا هُوَ ما اعطِی مُؤمِنٌ قَطُّ خَیرَ الدُّنیا وَالاخِرَةِ الابِحُسنِ ظَنِّهِ باللّه؛ سوگند به خدای یکتا که برخورداری از دنیا و آخرت به انسان مومن ارزانی نشده مگر بر پایه حسن ظن او به خداوند. سپس فرمود: لَیسَ مِن عَبدٍ ظنَّ بِهِ خَیراً الا کان عندَ ظَنِّه؛ هیچ بنده مؤمنی به خداوند گمان خوب نمی برد مگر آنکه خداوند طبق همان گمان با وی رفتار می کند. امام رضا علیه السلام: احْسِنِ الظَّنَّ باللّهِ فَانَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ انَا عِندَ ظَنِّ عَبدِی المُؤمِنِ انْ خیراً فَخَیراً وَان شَرّاً فَشَرّاً؛به خداوند نیکو گمان باش که خداوند عزوجل می فرماید: من به گمان بنده مؤمنم هستم، اگر خوش گمان بود نیکی می کنم، و اگر بدگمان بود، بر اساس آن بااو رفتار می کنم.
شهید : من به شما رفقا با صراحت عرض کنم حدود ۳۳ سال است تلاشگری دارم و در این ۳۳ سال حدود ۳۱ سالش کار دسته‌جمعی داشته‌ام. می‌دانید بزرگ‌ترین فقر کارهای ما چه بوده؟ آیا فقر پولی بوده؟ آیا فقر امکانات اجتماعی بوده؟ بله! این فقرها بوده، اذیت‌مان هم کرده و می‌کند اما این‌ها بزرگترين فقر نبوده است. بزرگ‌ترین فقر ما، فقر انسانی بوده است؛ یعنی همیشه هر کاری را خواستیم انجام بدهیم در درجه اول، آدم آن کار را کم داشتیم. 📚 سه گونه اسلام، ص۳۰
🌿 کتابی بسیار مفید و ارزنده در بررسی تحلیلی-انتقادی مدرنیته 📔 مدرنیته از نگاه دین ✍ محمدتقی سهرابی‌فر ▫️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 چه کسانی می‌توانند معلم و هادی دیگران باشند؟
💢 زبان انگلیسی تخصصی فلسفه سلام و عرض ادب خدمت بزرگواران 🔸 ان شاءالله طی روزهای آتی تا اواخر تابستان در یک بازه حدودا ۱۰۰ روزه به زبان انگلیسی رشته تخصصی فلسفه خواهیم پرداخت. 🔸 متن مورد بررسی: CONCEPTS OF GOD مقاله "تعاریفی از خدا" برگرفته از دائرة المعارف پل ادواردز 🔸 این دوره صرفا برای فعالیت های شخصی خودم بود، که برای عام المنفعه بودن، عمومی می‌شود. لینک عضویت: https://eitaa.com/joinchat/4074045831C8634ca9b73
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه : ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است؛ حرف‌های عوامانه داریم، نمی‌خواهند دیگر! اگر شما یک حرف عالمانه داشته باشید، او مستقیما مشتاق به دنبال اوست. ................................................ ✍ پی‌نوشت: ⭕️ راهکار چیست؟ پاسخ روشن است: گام اول این است که: مسجد اعظم و شبستان‌های آن و کل حوزه‌های علمیه باید بیش از ۵۰درصد کرسی های درس خارج خود را به علوم عقلی (با رویکرد تطبیقیِ مواجهه با علوم و شبهات روز) اختصاص دهند، علومی چون: براهین اثبات واجب، حکمت متعالیه، فلسفه دین، انسان شناسی، فلسفه های مضاف، انسان کامل، علم‌ودین، علم النفس، نقد پلورالیزم و تعددقرائات و فیزیکالیست و ... . و اساسا روش امام صادق (ع) همین بوده است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
علامه : ▫️ حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این می‌تواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند. ▫️ در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشدبودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این ، تبدیل به شد و این کلیسا هم تبدیل به شد و و حوزه باید برای دفع شبهات علمی ورود کند. ▫️ حوزه وقتی زنده است که به قرآن بر گردد. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
استاد : در علوم انسانی ما با سوژه انسان مواجه هستیم، اگر شما انسان را موجودی صرفا مادی بدانید و حیات او را محدود به این جهان؛ تعریف شما از اقتصاد، روانشناسی، حقوق و … بر این نگاه شکل می‌گیرد، اما اگر انسان را طبق انسان شناسی مکتب اسلام و اهل بیت«ع» موجودی ابدی بدانید، تعاریف ۱۸۰ درجه تفاوت خواهد کرد. @parsania_net
🔸 پيامبر صلى الله عليه و آله: بِئسَ العَبدُ عَبدٌ لَهُ طَمَعٌ يَقُودُهُ إلى طَبَعٍ. چه بد بنده اى است آن بنده اى كه طمعش او را به ننگ و پستى كشانَد. إيّاكَ و الطَّمَعَ؛ فإنّهُ فَقرٌ حاضِرٌ. از طمع بپرهيز كه اين خود فقرى نقد است. 🔸 امام على عليه السلام: أعظَمُ الناسِ ذُلاًّ الطامِعُ الحَريصُ المُريبُ. زبونترين مردم، انسان طمعكارِ آزمندِ شكّاك است. لا أذَلَّ مِن طامِعٍ. ذليل تر از طمعكار، وجود ندارد. لا شِيمَةَ أذَلُّ مِن الطَّمَعِ. هيچ خصلتى، خوار كننده تر از طمع نيست. ثَمَرةُ الطَّمعِ ذُلُّ الدنيا و الآخِرَةِ. ميوه طمع، زبونى در دنيا و آخرت است. الطامِعُ في وَثاقِ الذُّلِّ. طمعكار، در بندِ خوارى است. قُرِنَ الطَّمَعُ بِالذُّلِّ. طمع با خوارى قرين شده است. أزرى بِنَفسِهِ مَنِ استَشعَرَ الطَّمعَ. هركه جامه طمع به تن كند، خود را خوار گرداند. 🔸 امام عسكرى عليه السلام: ما أقبَحَ بالمُؤمِنِ أن تكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ. چه زشت است در مؤمن خواسته اى باشد كه او را به خوارى كشاند.
💢 ▫️ استاد علی اکبر ▫️ بیشتر بخوانید: rashad.ir/mozafff 🔸 لازم به ذکر است کتاب فلسفه مضاف همزمان با سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روانه بازار نشر خواهد شد. همچنین آیین رونمایی از این اثر نیز در خلال نمایشگاه کتاب و با حضور صاحبنظران و علاقمندان به مباحث فلسفه های مضاف در نمایشگاه برگزار می شود. ✅ @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز اگر نظام و جامعه ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل این شبهات گوناگون، این فلسفه‌هاى وارداتى مختلف، لخت و بى‌دفاع خواهد ماند. آن چیزى که می تواند جواب شماها را بدهد، غالباً فقه نیست؛ علوم عقلى است؛ فلسفه و کلام. این ها لازم است. در حوزه، این ها رشته‌هاى مهمی است. 🍃 رهبر انقلاب | قم- ۲۹ مهر ۸۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
آن روز يك طلبه اى مى آمد نجف درس می خواند، فقه و اصول مى خواند، رجال مى خواند و بعضى چيزهاى ديگر مى خواند، ملا مى شد، فاضل مى شد؛ اگر در نجف مى ماند، مى شد بحرالعلوم و كاشف الغطاء؛ اگر از نجف خارج مى شد، مى شد ميرزاى قمى آن وقت عوامل گمراه كننده و لغزاننده ى مردم زياد نبود؛ ... آن روز ديگر تلويزيون نبود، اينترنت نبود، اين همه كتاب و مجله و افکار جدید نبود، شبكه ى فيلم هاى خانگى نبود، ماهواره نبود. آن روز وقتى عالم وارد يك شهرى مى شد از همه ى مردم آن شهر فاضل تر بود. در مقام برخورد و زورآزمائى علمى، كسى از عهده ى آنها برنمى آمد؛ اما امروز اين جورى نيست. امروز ما فقه و اصول كه مى خوانيم، اگر توى يك شهرى برويم، اينجور نيست كه از همه زورمان بيشتر باشد؛ در رشته هاى مختلف، در افكار مختلف كسانى هستند كه مسلطند، فنّانند، متبحرند! امروز فقه و اصول كافى نيست براى اينكه انسان بتواند تبليغ دين را بكند! 🍃 رهبر انقلاب، ۲ آبان ۸۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 اینجا دانشگاه تهران است ........................... یکی از مهمترین ریشه‌های مشکلات فوق عدم ورود روشمند حوزه در اسلامی کردن علوم انسانی و عدم تسخیر کرسی های علوم انسانی دانشگاه‌هاست. کلیپ زیر از استاد را مشاهده فرمایید: 👇👇👇