فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 چه کسانی میتوانند معلم و هادی دیگران باشند؟
💢 زبان انگلیسی تخصصی فلسفه
سلام و عرض ادب خدمت بزرگواران
🔸 ان شاءالله طی روزهای آتی تا اواخر تابستان در یک بازه حدودا ۱۰۰ روزه به زبان انگلیسی رشته تخصصی فلسفه خواهیم پرداخت.
🔸 متن مورد بررسی:
CONCEPTS OF GOD
مقاله "تعاریفی از خدا" برگرفته از دائرة المعارف پل ادواردز
🔸 این دوره صرفا برای فعالیت های شخصی خودم بود، که برای عام المنفعه بودن، عمومی میشود.
لینک عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/4074045831C8634ca9b73
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #جوادی_آملی:
ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است؛ حرفهای عوامانه داریم، نمیخواهند دیگر! اگر شما یک حرف عالمانه داشته باشید، او مستقیما مشتاق به دنبال اوست.
................................................
✍ پینوشت:
⭕️ راهکار چیست؟
پاسخ روشن است:
گام اول این است که:
مسجد اعظم و شبستانهای آن و کل حوزههای علمیه باید بیش از ۵۰درصد کرسی های درس خارج خود را به علوم عقلی (با رویکرد تطبیقیِ مواجهه با علوم و شبهات روز) اختصاص دهند، علومی چون: براهین اثبات واجب، حکمت متعالیه، فلسفه دین، انسان شناسی، فلسفه های مضاف، انسان کامل، علمودین، علم النفس، نقد پلورالیزم و تعددقرائات و فیزیکالیست و ... . و اساسا روش امام صادق (ع) همین بوده است.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
▫️ حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این میتواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند.
▫️ در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشدبودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این #مساجد، تبدیل به #کلیسا شد و این کلیسا هم تبدیل به #انبار شد و #الان_نیز_این_خطر_وجود_دارد و حوزه باید برای دفع شبهات علمی ورود کند.
▫️ حوزه وقتی زنده است که به قرآن بر گردد.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
استاد #پارسانیا:
در علوم انسانی ما با سوژه انسان مواجه هستیم، اگر شما انسان را موجودی صرفا مادی بدانید و حیات او را محدود به این جهان؛ تعریف شما از اقتصاد، روانشناسی، حقوق و … بر این نگاه شکل میگیرد، اما اگر انسان را طبق انسان شناسی مکتب اسلام و اهل بیت«ع» موجودی ابدی بدانید، تعاریف ۱۸۰ درجه تفاوت خواهد کرد.
#انسان
#انسان_شناسی
✅ @parsania_net
🔸 پيامبر صلى الله عليه و آله:
بِئسَ العَبدُ عَبدٌ لَهُ طَمَعٌ يَقُودُهُ إلى طَبَعٍ.
چه بد بنده اى است آن بنده اى كه طمعش او را به ننگ و پستى كشانَد.
إيّاكَ و الطَّمَعَ؛ فإنّهُ فَقرٌ حاضِرٌ.
از طمع بپرهيز كه اين خود فقرى نقد است.
🔸 امام على عليه السلام:
أعظَمُ الناسِ ذُلاًّ الطامِعُ الحَريصُ المُريبُ.
زبونترين مردم، انسان طمعكارِ آزمندِ شكّاك است.
لا أذَلَّ مِن طامِعٍ.
ذليل تر از طمعكار، وجود ندارد.
لا شِيمَةَ أذَلُّ مِن الطَّمَعِ.
هيچ خصلتى، خوار كننده تر از طمع نيست.
ثَمَرةُ الطَّمعِ ذُلُّ الدنيا و الآخِرَةِ.
ميوه طمع، زبونى در دنيا و آخرت است.
الطامِعُ في وَثاقِ الذُّلِّ.
طمعكار، در بندِ خوارى است.
قُرِنَ الطَّمَعُ بِالذُّلِّ.
طمع با خوارى قرين شده است.
أزرى بِنَفسِهِ مَنِ استَشعَرَ الطَّمعَ.
هركه جامه طمع به تن كند، خود را خوار گرداند.
🔸 امام عسكرى عليه السلام:
ما أقبَحَ بالمُؤمِنِ أن تكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ.
چه زشت است در مؤمن خواسته اى باشد كه او را به خوارى كشاند.
#تازه_های_نشر
#معرفی_کتاب
💢 #فلسفه_مضاف
▫️ استاد علی اکبر #رشاد
▫️ بیشتر بخوانید: rashad.ir/mozafff
🔸 لازم به ذکر است کتاب فلسفه مضاف همزمان با سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روانه بازار نشر خواهد شد. همچنین آیین رونمایی از این اثر نیز در خلال نمایشگاه کتاب و با حضور صاحبنظران و علاقمندان به مباحث فلسفه های مضاف در نمایشگاه برگزار می شود.
✅ @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز اگر نظام و جامعه ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل این شبهات گوناگون، این فلسفههاى وارداتى مختلف، لخت و بىدفاع خواهد ماند. آن چیزى که می تواند جواب شماها را بدهد، غالباً فقه نیست؛ علوم عقلى است؛ فلسفه و کلام. این ها لازم است. در حوزه، این ها رشتههاى مهمی است.
🍃 رهبر انقلاب | قم- ۲۹ مهر ۸۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
آن روز يك طلبه اى مى آمد نجف درس می خواند، فقه و اصول مى خواند، رجال مى خواند و بعضى چيزهاى ديگر مى خواند، ملا مى شد، فاضل مى شد؛ اگر در نجف مى ماند، مى شد بحرالعلوم و كاشف الغطاء؛ اگر از نجف خارج مى شد، مى شد ميرزاى قمى
آن وقت عوامل گمراه كننده و لغزاننده ى مردم زياد نبود؛ ... آن روز ديگر تلويزيون نبود، اينترنت نبود، اين همه كتاب و مجله و افکار جدید نبود، شبكه ى فيلم هاى خانگى نبود، ماهواره نبود.
آن روز وقتى عالم وارد يك شهرى مى شد از همه ى مردم آن شهر فاضل تر بود. در مقام برخورد و زورآزمائى علمى، كسى از عهده ى آنها برنمى آمد؛ اما امروز اين جورى نيست.
امروز ما فقه و اصول كه مى خوانيم، اگر توى يك شهرى برويم، اينجور نيست كه از همه زورمان بيشتر باشد؛ در رشته هاى مختلف، در افكار مختلف كسانى هستند كه مسلطند، فنّانند، متبحرند!
امروز فقه و اصول كافى نيست براى اينكه انسان بتواند تبليغ دين را بكند!
🍃 رهبر انقلاب، ۲ آبان ۸۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 اینجا دانشگاه تهران است
...........................
یکی از مهمترین ریشههای مشکلات فوق عدم ورود روشمند حوزه در اسلامی کردن علوم انسانی و عدم تسخیر کرسی های علوم انسانی دانشگاههاست.
کلیپ زیر از استاد #رحیم_پور_ازغدی را مشاهده فرمایید: 👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی تو ورود نکنی، دیگری (غرب) جا را پُر میکند.
دکتر رضا #داوری اردکانی:
عالمانهترین نقد به فلسفه #داروین در کتاب «نقد فلسفه داروین» آیتالله محمدرضا نجفیاصفهانی (مسجدشاهی) موجود است.
@Islamicphilosophy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مالزی چگونه اسلامی شد؟
▫️ مالاییها که یکچهارم مسلمانان جهان هستند چگونه مسلمان شدند؟
_ استاد حمید #پارسانیا
🌿 #تازه_های_نشر
#معرفی_کتاب
💢 فلسفه و روش علوم اجتماعی
▫️ حمید #پارسانیا
متن پشت کتاب:
🔸 این اثر مشتمل بر ده گفتار و مقاله است که به بخشی از عقبه های علم مدرن که اولا بیشتر هستی شناختی و معرفت شناختی است و ثانیا تاثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، اشاره کرده و تطورات این عقبه هارا در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است.
🔸 همچنین به موازات آن عقبه های متناظر با آن هارا در فرهنگ اسلامی و خصوصا ایرانی دنبال کرده و ظرفیت های منطقی آن هارا برای تعامل و تدوین دانش ها و نظریه های مورد نیاز جامعه اسلامی به بحث و گفت و گو گذاشته است.
🔸 مهمترین مفاهیمی که در این اثر از دو بعد هستی شناختی و معرفت شناختی موضوع بحث بوده اند این موارد است: عقل، وحی، نقل، شهود، روش و علم تجربی، تجریدی و نیز علم سکولار و #علم_دینی.
@Islamicphilosophy_ir
◾️ صلوات محیی الدین #ابن_عربی بر امام صادق علیه السلام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی
اُستادِ العالَمِ
و سَنَدِ الوجودِ ،
مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ ،
البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی ،
و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی ،
ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلومِ ،
مَحتدِ العقولِ و نهایة الفُهُومِ ،
عالِمِ الأسماء ،
دلیلِ طُرُق السَّماءِ ،
الکَونِ الجامِعِ الحقیقی ،
و العُروةِ الوُثقی الوَثیقی ،
بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد ،
نورِ اللهِ بِالهِدایة و الإرشاد ،
المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ ،
الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ ،
مَطلَع شَمسِ الأبَدِ ،
جَعفر بن محمَّد ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد.
📔 رساله مناقب (صلوات بر چهارده معصوم) ابن عربی، فراز هشتم
امام صادق(علیهالسلام):
إذا رَأيتُمُ العَبدَ مُتَفَقِّدا لِذُنوبِ (النّاسِ) ناسِيا لِذُنوبِهِ ، فَاعلَموا أنَّهُ قَد مُكِرَ بِهِ؛
هر گاه ديديد بنده گناهان مردم را میجويد و گناهان خودش را از ياد برده است، بدانيد كه گرفتار مكر [خدا] شده است.
💢 رابطه فقه و فلسفه
اگر فیلسوفان این فرهنگ برداشته شوند و فیلسوفان مدرن به جای آنها بنشینند، شما دیگر فقهتان بیپناه میشود، یعنی اگر شما در حوزههای علمیه به جای بدایهالحکمه و نهایهالحکمه و این کلامی که دارید، کانت و نیچه را تدریس کنید، کاملا چیز دیگری در میآید. در امتداد آن مساله در علوم انسانی هم یک چیز دیگری میشود. حتی علوم اسلامی مانند اصول فقه، به یک روش هرمنوتیک مفسرمحور تبدیل میشود.
به همین منوال، حتی دریافت نبوی هم یک تجربه صرفا بشری و برساخت تاریخی میشود. اگر توجه نداشته باشیم که علوم غربی اصلا بر مبنای فلسفی دیگری مستقر هستند و صرفا بین آنها جمع کنیم، گرفتار مغالطات بسیار شدیدی میشویم.
غافل از اینکه اساسا فقه ما نمیتواند از اصول تاریخی و شیوه تفسیری خودش جدا شود. البته در گذشته دور، چون تجربه زیست فقه با متن اجتماع موافقت بیشتری داشته، بعضا یک سری پرسشها اساسا مطرح نبوده و نیاز نبوده است که فضای فقه ناظر به آنها بازاندیشی شود.
_ استاد حمید #پارسانیا
✅ @feghheakbar
💢 دموکراسی قدسی
🔸 زيرساخت ها و پيش انگاره های دموكراسی قدسی
دموكراسی قدسی بر اصول معرفت شناختی، جهان شناختی، انسان شناختی، دين شناختی و … استوار است.
_ استاد علیاکبر #رشاد
⭕️👈 مشاهده مطلب
#معرفی_کتاب