eitaa logo
فقه نظام ساز
640 دنبال‌کننده
758 عکس
28 ویدیو
83 فایل
ارتباط با ادمین @fnhuman
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه سنتی و نظام سازی/ تالیف عباس معلمی و محسن جاجرمی‌زاده/ انتشارات تمدن نوین اسلامی (قم)/ 1398/ 334 صفحه. فقه سنتی چیست و روش های بدیل آن کدام است؟ فقه چگونه می تواند کلیه امور اجتماعی را سرپرستی و هدایت کند و نقش آن در نظام سازی چیست و انحراف از آن به چه صورت اتفاق می افتد؟ در کتاب حاضر به این مسائل و موضوعات با زبانی ساده پرداخته شده است. 🆔 @libisca
🕌گام‎های نظام سازی فقهی ✅ استاد محمدحسن گلی شیردار در درس‌گفتار «نظام‌سازی فقهی» بیان کرد: 📚 بحث نظام‌سازی فقهی باید گام به گام مطرح شود و نباید یک دفعه قله آن را ارائه کرد. در صورت ارائه نادرست این نظریه ممکن است مخالفین جبهه‌گیری کنند و این اندیشه کاملاً طرد گردد. 📚 گام اول در بحث نظام‌سازی فقهی این است که معنای نظم و نظام شناخته شود. نظم واژه‌ای قیاسی است و نفسی نیست. به این معنا که مفهوم نظم از مقایسه دو شی با هم حاصل می‌شود. 📚 گام بعدی در طرح نظام‌سازی فقهی پاسخ به این سؤال است که آیا نظم با تکلیف افراد به نحو مجرد تأمین می‌شود یا باید از بیرون به مکلف نگاه شود و مکلف با سایرین تفسیر شود. 🔻 رویکردهای نظام‌سازی فقهی؛ 1️⃣ احکام شبکه‌ای و به هم پیوسته‌اند؛ اما مخاطب تکلیف تک تک افراد است؛ مانند نظر امام خمینی و شهید صدر. 2️⃣ تمام احکام دین یک شبکه است و به نقطه‌ای واحد برمی‌گردد. علاوه بر این مکلفین نیز پیوستگی دارند و جمعیت تکلیف دارد. 🆔 @meftaah_com
وصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به علما و مراجع معظم تقلید @az_howze_che_khabar
به تازگی امکان تمام مقالات بالا فراهم شد. ✔قاعده اولیه حجیت سیره های عقلایی-استاد ✔معیارهای ساختاربندی علم فقه ♻ دانلود:👇👇👇👇👇👇 http://jostar-fiqh.maalem.ir/ 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
♨️انتشار شماره جدید نشریه «مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی» ✔️ عناوین مقالات مهم این شماره: 🔹منزلت عقل فقهی در تمدن‌سازی نوین اسلامی 🔸تحلیلی انتقادی بر نظریه «امتناع علم دینی و تمدن‌سازی» 🔹رویکرد نوسلفی و از بین بردن ظرفیت تمدنی فقه سیاسی اهل سنت ☑️دانلود مقالات👇👇 http://nic.shahed.ac.ir/ 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
📖 تقریرات مباحث شهید صدر 👇👇👇👇👇
1_197361844.pdf
11.37M
📖 بحوث في فقه الاقتصاد الإسلامي ✔️تقريراً لأبحاث الشهيد السيد محمد باقر الصدر ➕إعداد وتحقيق: حيدر حب الله ♻️ وهي تدور حول: 🔹قضايا الأراضي وأحكامها الشرعية والاستثمار الزراعي فيها 🔸نظرية الملكيّات في الفقه الإسلامي 🔹قضايا البنك والمصارف 🆔 @feghheumanism
♻️روش تبدیل گزاره‌های فقهی به مدل‌های کاربردی و اجتماعی استاد استاد استاد 📖 گزارش نشست👇👇👇 http://vasael.ir/fa/news/16054/ 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
🌐تفاوت با مفاهیم مشابه 📖منبع: کتاب درآمدی بر رویکرد حکومتی به فقه -به کوشش استاد 🆔 @feghheumanism
و 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
🔰هویت عرفان شیعی فقاهتی 🔶 استاد در كرسي ترويجي مطرح كرد. ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/shiafeqahati 🆔 @iictchannel
🔰گزارش نشست «نکوداشت علمی استاد » 🎙سخنرانی اساتید: آیت الله دکتر دکتر دکتر ⚜️ مشروح سخنرانی ها: 🌐 iict.ac.ir/nekodasht-g 🆔 @iictchannel
الگوریتم اجتهاد-استاد جلالی.pdf
981.8K
✅ فایل کامل استاد مصطفی 🔹این اثر در دومین جشنواره علامه حلی (سال 1388) رتبه نخست را کسب کرد و برای نخستین بار در فضای مجازی، در کانال روش شناسی اجتهاد انتشار می یابد 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
1_200624339.pdf
1.44M
♻️ (نسخه کامل)، ✍استاد سید محمدرضا واعظی 📖منبع:کانال یادداشت های طلبگی @yaddashhayetalabegi @ravesh_ejtehad
🕌 حکم بستن مساجد و اماکن مقدسه ✍️استاد رفیع پور تهرانی: ♻️بنظر می رسد بستن مساجد و مشاهد مشرفه دارای احکام ذیل باشد: ۱) گاهی حرام است: مانند زمانیکه جنبه اهانت و استخفاف داشته باشد یا به قصد ممانعت از عبادت و زیارت مردم باشد چراکه "صد از سبیل الله" است بلکه هرگونه تعطیلی مساجد به جهت ممانعت از ذکر الهی یا تخریب و تعطیلی آنها به دلیل آیه شریفه "و من اظلم ممن منع مساجد الله ان یذکر اسمه و سعی فی خرابها" [بقره۱۱۴]حرام است. و یلحق بها المشاهد المشرفة في وجه قوي. ۲) گاهی مستحب است: مانند مواردی که به جهت تعمیر غیر ضروری یا نظافت "موقتا" بسته می شود(اگر تزاحمی نباشد) فتامل! ۳) گاهی هم واجب است: مانند مواردی که به جهت امنیتی یا رعایت جهات بهداشتی ضروری_مانند مواردی که خطرجانی برای عبادت کنندگان و زائران وجود دارد_ یا تعمیر ضروری "موقتا" بسته می شود. 🔺دو نکته: ۱_ تشخیص موضوع_که تهدید امنیتی یا ضرورت بهداشتی یا پایداری ساختمان هست یا نیست_ با متخصصان و تشخیص حکم با فقهاست. ۲_برای مکروه و مباح فرض روشنی عجالتا به ذهنم نرسید و اگر برسد اضافه می کنم. از نظرات فضلا بهره می برم.🙏💐 ۹۸/۱۲/۱۰ @muslims_1
📌 ویروس کرونا یک موضوع تخصصی و پزشکی است و نظر متخصصان درباره آن حجت عقلی و شرعی دارد و توصیه‌های پرهیزانه پزشکان عفونی هیچ منافاتی با ارتباط روحی و معنوی مردم در منزل با اهل بیت ندارد. #کرونا #زیارت 🆔 @khosropanah_ir
🔰 بیانیه آیت الله به دنبال فراگیر شدن ویروس در کشور: 📌 تجویزهای غیرموثق و غیرعلمی در صورت ایجاد خسارت و ایجاب ضرر موجب ضَمان است. و اگر باعث تحمیل هزینه بر افراد شود، تجویز کننده مدیون است. 📌 مردم فهیم و مؤمن میهن عزیز، رعایت دقت را در جهت رعایت بهداشت و سلامت خود و دیگران اعمال فرمایند. به حکم فرمان قرآنی: « لاتُلقُوا اَنفُسَکُم اِلی التَهلُکه»، و به مقتضای قاعده‌ی «وجوب دفع ضرر محتمل»، بطور جدی نسبت به رعایت توصیه‌های مبادی امور اهتمام کنند. ⚜️ مشروح بیانیه را اینجا مطالعه کنید: 🌐 rashad.ir/2020/03/02 🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عمل به دستورات مجموعه‌های مسئول و متخصص فریضه {واجب} است ✔️ رهبر انقلاب پس از غرس دو نهال میوه🔻 🔹 هر کاری که از شیوع بیماری جلوگیری کند حسنه است و هر کاری که به شیوع کمک کند گناه است. مشروح سخنان ایشان👈 https://b2n.ir/888581 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸کلاس فلسفه علم استاد دادجو ♻️کلاس های مؤسسه فقه نظام ساز به صورت مجازی برقرار می باشد.
💢گستره علم اصول و اجتهاد فقهی؛ (تحلیل و نقد نگاه ) ✍استاد 📖متن کامل مقاله: 👇👇👇👇👇👇
1_212704929.pdf
469.5K
گستره علم اصول و اجتهاد فقهی استاد
1_202519336.pdf
301.4K
✍نوشتاری از استاد ♻️ سه گلوگاه برای گسترش قلمرو اجتهاد ۱- بازنگری در قید «فعل مکلف» در تعریف فقه، و گسترش آن به «فعل فرآیندها» ۲- بازنگری در قلمرو «حکم شرعی» و گسترش آن به «احکام وضعی و احکام ارشادی» ۳- بازنگری در مفهوم «حجیت» در تعریف اجتهاد و گسترش آن از معذریت و منجزیت به کاشفیت. 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛 روحانیت و مواجهه با در گذشته 🎙آیت الله علیدوست ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh