eitaa logo
فقه ولایت
1.7هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
650 ویدیو
37 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️قال الله تبارک وتعالی: 📖 «وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ؛ و كسى كه از خانۀ خود به قصد مهاجرت به سوى خدا و پيامبرش بيرون رود، سپس مرگ او را دريابد، مسلماً پاداشش بر خداست» (نساء/ ۱۰۰). ▪️ضایعۀ درگذشت شهادت‌گونۀ رئیس جمهور محترم و هیئت همراه را تسلیت عرض نموده و از خداوند سبحان مسئلت می‌نماییم که مردم ولایت مدار کشور ایران را در سایۀ ولی‌عصر ارواحنافداه‌ از هرگونه خطرات و بلایا حفظ فرماید. 🤲اللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَاجْعَلْنا مِنْ خَیْرِاَعْوانِهِ وَاَنْصارِهِ 🖊موسسۀ علمی پژوهشی فقه ولایت (مرکز تنظیم و نشر آثار استاد موسوی دام‌ظلّه) #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🎉در صلوات منقول از امام عسکری علیه‌السلام چنین آمده است: 📜«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ وَرَضِيتَ‏ بِهِ‏ مَنْ‏ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ؛ 🤲 بار الها بر علی بن موسی‌الرضا علیهماالسلام صلوات بفرست، همان که او را بگزیدی و هر کس را خواستی راضی سازی به وسیلۀ او راضی نمودی» (مصباح المتهجد، ج‏ ۱ ، ص ۴۰۴). 🔸ای رضا ای مظهر اسماء هو 🔹ای هزار و یک صفات ذات او 🔸هر که را خواهد خدا سازد رضا 🔹از حریم تو رسد بر آرزو #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅حامل اَعباء نبوّت 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
📜مجلس احیاء امر اهل‌بیت علیهم‌السلام، 📢 به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا علیه‌السلام 🎙با بیانات استاد محقق حاج‌ آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🗓 یک خرداد روز بزرگداشت حکیم مُتألّه، جناب صدرالمتألّهین، ملاصدرا شیرازی رحمه‌الله‌تعالی 📝 بدین مناسبت، مقاله‌ای با عنوان حقیقت انسان در حکمت متعالیه از استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف منتشر می‌گردد. 🔸آن کس که در حکمت متعالیۀ صدرایی مُتضلّع شود خواهد یافت که در منظومۀ فکری ایشان انسان من حیث اَنّه انسان در مسیر تعالی و تقرب به مبدأ اَعلی حدّ یَقف ندارد. به عبارتی در هندسۀ وجود، عدم تناهی انسان موجب شده که او در یک مقام معلوم و معینی از مراتب عالَم وجود توقف ننماید؛ زیرا او هَماره در حال حرکت و صیرورت و شدن است، هر چند که تمام حرکات انسان در جهان طبیعت جنبۀ مقدمی دارد؛ 🔹یعنی فعل ‌و انفعالات این سویی مُمدّ و مُعّد از برای اصل حرکت انسان به سوی مدارج سامیه و معارج عالیه در عالَم بعدی خواهد بود: «أَلا إِلَى اللَّهِ تَصيرُ الْأُمُورُ؛ آگاه باشيد كه همۀ امور به سوى خدا باز مى‌‏گردد» (شوری/ ۵۳). 🔸تقریر مطلب اینکه اسمای حسنای الهی از حیث عِدّه غیرمتناهی است و هر اسمی به اعتبار جلواتش نیز نامتناهی می‌باشد و از آن جهت که انسان مظهر اَتمّ الهی و مَثَل اَعلای خدای سبحان و خلیفةالله است، غرض نهایی و هدف غایی خلقت او اقتضاء دارد که تقرب به جمیع اسماء و صفات ربوبی داشته باشد و در واقع مَجلا و مظهر آثار اُلُوهی قرار گیرد. 🔹و چون اسماءْ غیرمتناهی بوده و جلوات هر اسمی نیز غیرمتناهی است، براین‌اساسِ رَصین عروج و صعود و اعتلا و ارتقای انسان به سوی ذات اَقدس اِله -جلّت عظمته- هرگز تمامی ندارد و نخواهد داشت. 🔸چه اساساً بساط و بزم قرب الهی پایان یافتنی نیست، فلذا هر کس هر چه به‌سوی حق‌تعالی حرکت وجودی نماید باز مدارج قرب و معارج تعالی برایش موجود خواهد بود و اطلاق عنوان «إِلَیهِ الرُّجْعىٰ» بر او صدق دارد. 🔹دلیل امکان تحقق این قرب نامتناهی برای فرد انسان همانا نامتناهی بودن حقیقتِ هویت انسانی است که شأن انسانِ نامتناهی این است که در حقیقةُ الحقائقِ نامتناهی (لایتناهی فوق ما لایتناهی بما لایتناهیٰ) به وجه نامتناهی شناور شود، چرا که به عبارت متعارف فلسفی، اِنیّت و نفس انسان ماهیت ندارد. 🔸باری جناب انسان را مقام اطلاق سزاست و به مقتضای کریمۀ: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَأَشْفَقْنَ مِنْها وَحَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً؛ يقيناً ما امانت را بر آسمان‏ها و زمين و كوه‏ها عرضه كرديم و آنها از به عهده گرفتنش امتناع ورزيدند و از آن ترسيدند، و انسان آن را پذيرفت؛ بى‏ترديد او ظَلوم و جَهول است‏» (احزاب/ ۷۲)، شاید آن امانتی که به آسمان و زمین و کوه عرضه نمودند و آنان از برداشتن آن اِبا داشتند و انسان ظَلوم و جَهول آن را حامل شد همانا مقام اطلاق باشد؛ زیرا غیر انسانْ محدود و مقیّدند حتی ملائکۀ الهی که در شأنشان کریمۀ: «وَما مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ؛ و هيچ يک از ما فرشتگان نيست مگر اينكه براى او مقامى معين است‏» (صافات/ ۱۶۴) حاکی است. 🔹و مُبرهن است که شأن وجودیِ موجود مقیّد آن است که از تحمل حقیقت اطلاقی امتناع داشته باشد که امانت عبارت است از ظِلّ اللهِ مطلق و بی‌شک مطلقْ ظِلّش نیز باید مطلق باشد. نهایتْ فرق در اصل و فرع و یا ذاتی و تَبَعی است: «لَا فَرْقَ بَيْنَكَ وَبَيْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَخَلْقُكَ؛ هیچ فرقی بین تو و او نیست، مگر اینکه آنها بنده و مخلوق تواند‏» (مصباح المتهجّد، ‏ج ۲، ص ۸۰۳). 🔸بعض اهل معرفت گویند: انسان در مقام ظَلومیّت که عبارت از مقام تجاوز از همۀ حدود و پا گذاشتن بر فرق همۀ تعیّنات و رسیدن به مقام لامقامی «يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ؛ اى اهل مدينه! جاى درنگ و ماندن شما نيست‏» (احزاب/ ۱۳) است و نیز در مقام جَهولیّت که عبارت از مقام جهل و نادانی از ما سوی الله یعنی فناء عن الفناء باشد، لیاقت و استعداد حمل آن ظِلّیّت مطلقه را پیدا می‌کند. 🔸آسمان بار امانت نتوانست کشید 🔹قرعۀ کار به نام من دیوانه زدند ادامه...👇🏻
ادامه...👇🏻 🔸به تعبیر دیگر عنوان ظَلومیّت برای انسان را اطلاق به غضب و عنوان جَهولیت را اطلاق به شهوت نموده‌اند که چون اَمّارگی نفس انسان به تصرف اکسیر اعظم شرعِ اَنور در آمد، این دو صفتِ مذموم به قصد مطمئنگیِ نفس رو به عالَم علوّ آرند و تغییر جهت یابند که به کلّی محو این دو صفت نقصان است. 🔹پس چون غضب قصد علو کند، همه غیرت و همت شود و نیز چون شهوت قصد بالا نماید، همه عشق و محبت گردد. در نتیجه نفس انسانی با دو بال غیرت و محبت در هیچ مقامی توقف نکند و به هیچ چیز سر فرود نیاورد و بِالکُلّ رو به حضرت حق کند و جمال جمیل حضرت دوست را به نظاره نشیند و مهم اینکه پیش از این در عالَم اَظلّه و ارواح نفس انسانی این دو ابزار را نداشت؛ چون پدرِ روح با مادرِ عناصر جفت شد، دو فرزند شهوت و غضب که اول جَهول و دوم ظَلوم است پدید آمدند. 🔸پس چون آن دو را به عالَم بالا جهت داد، صاحب همت و غیرت و حائز عشق و محبت گردید و آن امانت که حقیقت ظِلّیّۀ اطلاقیّه بود را حمل نمود و در هیچ مقامی متوقف نشد و خویش را پروانه صفت بر شمع احدیت زد و باک از احتراق ننمود. 📖«ثُمَّ دَنٰا فَتَدَلَّى * فَكٰانَ قٰابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنىٰ‏؛ سپس نزديک آمد و نزدیک‌تر شد، تا فاصله‏اش‏ به قدرِ طول‏ دو انتهاى‏ كمان يا نزدیک‌‌تر شد» (نجم/ ۸ و ۹). 🔹گذاری کن ز کاف کنج کَونین 🔸نشین بر قاف قرب قاب قوسین 🔹ختام کلام اینکه کلمۀ انسان در ابتدا و انتها به دو «اِن» مشتمل است که در حکم قشر و پوستۀ اوست و مغز انسانیت همان حرف «سین» است که ظاهر و باطنش متحد باشند، چه به حساب جُمل ابجدی زُبُر و بَیّنۀ این حرف ۶۰ خواهد بود که ناظر بر مقام معتدلۀ انسان کامل محمّدی صلّی‌الله‌علیه‌وآله است، چه ایشان جسد مُتروّح و روح مُتجسّداند. 🔸نیل به مغزای انسانیت یعنی معتدل شدن دو اِنیّت انسان؛ یکی اِنیّت غضب و دیگری انیّت شهوت که بی‌تردید انسان بدین اعتدال به قلّۀ سین انسانیّت ترفیع می‌یابد. چنان‌که در معنای سین فرمودند: «السِّينُ سَنَاءُ اللَّه‏» (تفسير القمی، ج ‏۱، ص ۲۸) که همان معنای رفعت و بلندی است و خدای سبحان بر همین اساس شخص اول عالم وجود را به رفعت مغزای انسانیت مخاطب قرار داده و فرموده: 📖«يس * وَالْقُرْآنِ الْحَكيمِ؛ يس، سوگند به قرآن حکیم» (یس/ ۱ و ۲) و به همین عنوان ذات لا یزال الهی سلام ذاتی خود را همواره بر موطن ذاتی ذوات اَقطاب محمّدیّین -صلوت‌الله‌علیهم‌اجمعین- می‌فرستد که: «سَلَامٌ عَلَى آلِ يَاسِين» (صافات/ ۱۳۰) 🗓 ۱ خرداد ۱۴۰۳ 🖋سید ابراهیم موسوی #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و ایتا 🆔 @feghhevelayat
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 🌱توسل حسینیه، مایۀ هدایتِ حکمتِ متعالیه 💬 مرحوم استاد محسن بینا رحمه‌الله‌تعالی: 🔸از فیلسوفِ جلیل‌القدر مرحوم آیت‌الله میرزا مهدی آشتیانی رحمه‌الله‌تعالی جمله‌ای به یاد دارم و آن این که: شبی که آن مرحوم را در مسیرِ منزلش بدرقه می‌کردم فرمودند: 📋من حکمت تدریس می‌کنم، حکمت، ممکن است بعضی‌ها را به خود مشغول کند، اما من در حرم مطهر حضرت سیدالشهدا سلام‌الله‌علیه از آن حضرت خواستم که هر کس پایِ درسِ من می‌نشیند، به خود مشغول نشود و حکمت، موجبِ ضلالتِ او نشود! 📃کیهان فرهنگی، شماره ۲۳۲-۲۳۱، ص ۲۵-۲۴. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و ایتا 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 📜 إذَا قَامَ الْقَائِمُ دَعَا النَّاسَ إِلَى الْإِسْلَامِ جَدِيداً وَهَدَاهُمْ إِلَى أَمْرٍ قَدْ دُثِرَ فَضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَإِنَّمَا سُمِّيَ الْقَائِمُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يَهْدِي إِلَى أَمْرٍ قَدْ ضَلُّوا عَنْهُ وَسُمِّيَ بِالْقَائِمِ لِقِيَامِهِ بِالْحَقِّ؛ 🌥 چون قائم عجّل‌الله‌فرجه ظهور نماید، مردم را به اسلامی تازه دعوت ‌کند و آنها را به امری فراموش شده رهبری ‌فرماید که اکثر ایشان از آن گمراه شده‌اند و قائم را از آن نظر مهدی گفته‌اند که مردم را به آیینی که مسلمانان ازدست‌داده‌اند هدایت می‌کند و او را بدان جهت قائم خوانده‌اند که برای ابراز حق و ظهور آن قیام فرماید. 📚الإرشاد، ج ‏۲، ص ۳۸۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
📖 معارف عُلیای توحیدی در متون اَدعیۀ مأثوره ✅ گمشدۀ عبد داعی در متون ادعیۀ مأثوره، همانا معارف عُلیای توحیدی است، نه قضای حوائج و تحصیل ثواب؛ که این امور به تبع از اصل توحید برای انسان مترتب می‌شود. ▫️به هر تقدیر، ادبِ مع‌الله اقتضا می‌کند که در مقام دعا از او جز او نخواهی، که این عبادتِ احباب و احرار است و این امر از بلندهمتی عبد است و کسانی که دون‌همت هستند، به وفق دنائت خود طلب دارند. و این بیان سیدالشهدا حسین‌بن‌علی علیهماالسلام اشاره به همین مقام دارد که می‌فرمایند: 📜 إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ وَهِيَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ؛ 📿 به‌راستی گروهی خدا را به طمع ثواب عبادت می‌کنند، که این پرستشِ تاجران است؛ و گروهی خدا را از ترس عذاب می‌پرستند و این پرستشِ بردگان است؛ و همانا گروهی خدا را برای شُکر و سپاس پرستش می‌کنند، که این عبادت آزادمردان است و این، برترین نوع عبادت است. 🔸غلام همت آنم كه زير چرخ كبود 🔹ز هرچه رنگ تعلّق‌ پذيرد، آزاد است 🔰 آری، استاد عزیزم حضرت علامۀ راحل -أعلی‌اللَّهُ‌مقاماته‌الشریف- چه زیبا فرمودند که: 🌍 از دنيا چشم ‌پوشيدن اگرچه هنر است، ولى از دنيا و آخرت هر دو چشم پوشيدن خيلى هنر است. در جامع صغير «سيوطى» از مُسند «فردوس ديلمى» از «ابن‌عباس» از رسول‌‌الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله روایت شده است كه: ▪️«الدُّنْيَا حَرَامٌ عَلَى أَهْلِ الْآخِرَةِ وَالْآخِرَةُ حَرَامٌ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَالدُّنيَا وَالْآخِرَةُ حَرَامٌ عَلَى أَهْلِ اللهِ؛ دنیا برای اهل آخرت حرام است و آخرت برای اهل دنیا حرام است و دنیا و آخرت برای اهل خدا حرامند». در اين معنى به فارسى چه نيكو گفته شده است: 🔸دنيا و آخرت به نگاهى فروختيم 🔹سودا چنان خوش است كه يک‌جا كند كسى 📙 فیض نیایش، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه، ص ۳۵ الی ۳۷ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat