باسمهتعالی
بسیار دوست داشتم که نکاتی مختلف علمی و یا مرتبط به تربیت علمی دوستانم را بهگونهای با ایشان مطرح کنم. اما عواملی مانع آن میشد؛ مانند:
1. خام بودن بسیاری از آنها (بهعبارتدیگر برخی از آن نکات صرفاً یک سری جرقههای ذهنی هستند)
2. تنوع سنخ آنها (برخی نکته علمیاند و برخی پیشنهاد پژوهش و برخی تمرین فکری جهت تقویت قوه مفکره و برخی منبهات تربیتیاند و ...)
3. تشتت موضوع آنها (برخی از آنها به ادبیات مرتبطاند و برخی به فقه و برخی به معقول و برخی به مبانی سیاست اسلامی و ...)
4. و نیز نبود بستر مناسب برای طرح.
در مورد این عامل آخر یادآور میشوم که حتی بعد از راهاندازی سایت نمو که بستر بسیاری خوبی به شمار میآید، مشکل شکل دیگری به خود گرفت و آن اینکه مراعات استانداردهای سایت -که در جای خود قطعاً لازم است- مقتضی گذاشتن وقت زیادی است که با توجه به تنها بودنم در انجام چنین کارهایی وسعش را نداشتم.
بهعنوان نمونه در باب کانال کاربرد علوم حوزوی دوستان زیادی پیگیر بودند که پاسخ تمارین را بدانند اما هماکنون در سایت نمو کمتر از پنجاه مورد فایل جهت پاسخ طراحی و بارگذاری گشته است.
در آخر امر از روی ناچاری تصمیم به ایجاد کانال حاضر گرفتم که فارغ از هرگونه محدودیت آرزوی فوقالذکر را عملی نمایم و لذا بدون مراعات فنون چنین فعالیتهایی کار را شروع میکنم و اگرچه حالت مطلوبی نخواهد داشت (مثلاً در جستجوی مطالب) اما بهتر از رکود است.
شمارههایی که در آغاز برخی از پیامهاست، شماره تمرین در کانال کاربرد علوم حوزوی است که اینجا پاسخش را مشاهده میفرمایید.
https://eitaa.com/fekr_va_elm
May 11
صدیق کل ٱمرئ عقله و عدوه جهله
المختار ان صدیق مسند الیه و ان کانت نکرة علی القواعد الجاري علیها کلام العرب و عقل، خبر و ان کانت معرفة علی القواعد و لا نری فی ذلك منعا فان العموم المستفاد من کل لا یقصر من التعریف فی افادة التعریف.
#ادبیات
در اشتقاق یک اتفاق نادری داریم و آن این است که واضع دچار توهم شود و یک مناسبت در لغت موجب شود که وی لفظی را از ترکیب حروف زائد و حروف اصیل یک لفظ بسازد.
مثال معروفش این است که طبق نظر برخی از بزرگان، عرب از «ک و ن» لفظ مکان را بر وزن مَفْعَل ساخته است و بعد چون اوزان مَفْعَل و فَعال هر دو رایج بوده توهم کرده که حروف اصلی «م ک ن» است و چند تا لغت هم با این مبنای توهمی ساخته است مثل تمکن و استمکن.
نمونه دیگر که مورد ادعای بنده است و احتمال می دهم کلمه تمدّن است که ظاهراً از مَدینة ساخته شده است بنابر توهم آن که فَعيلة باشد یعنی با حروف اصلی «م د ن» در حالی که گفته است مَدینة بر وزن مَفْعِلَة است از ماده «د ي ن» به معنای خضوع و یا قانون.
نکته ای که اینجا برداشت می شود اهمیت مسئله قانونگرایی در تکون تمدنها است. یعنی این وضع قوانین پیشرفته و پذیرش عمومی آن ها و خضوع در مقابل آنها است که جامعه ای را به تمدن می رساند.
نکته ای را نیز از المیزان نقل می کنم:
و قوله: «من بعد ما أهلكنا القرون الأولى» أي الأجيال السابقة على نزول التوراة كقوم نوح و من بعدهم من الأمم الهالكة و لعل منهم قوم فرعون، و في هذا التقييد إشارة إلى مسيس الحاجة حينئذ إلى نزول الكتاب لاندراس معالم الدين الإلهي بمضي الماضين و ليشار في الكتاب الإلهي إلى قصصهم و حلول العذاب الإلهي بهم بسبب تكذيبهم لآيات الله ليعتبر به المعتبرون و يتذكر به المتذكرون. (الميزان في تفسير القرآن، ج16، ص: 49)
نقش کتب آسمانی در پیدایش برخی تمدن ها و یا حفظ سلسله تمدن های بشری که غایت خلقت انسان و نظام کون است جای برسی بسیار دارد و اهتمام حق تعالی به این مسئله شواهد بسیار دارد.
#اشتقاق
#ادبیات
#بصیرتی
تمرین 472
https://drive.google.com/file/d/1s4xCEJ7jZXpBnVoCUMTTC0obgaL7xnEr/view?usp=share_link
#پاسخ_تمرین
برای این تمرین یک پاسخ دیگر سابقا تولید شده بود👇
http://nomov.ir/fa/elmi/adbiate-arab/nahv/tahgigi-pazuheshi/bahjat-marziye/%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D8%AF
e-w-48.docx
41K
پاورقی فایل محتوی نظر جدیدی است. خوشحال می شویم دوستان اهل ذوق نظر بدهند.
هدایت شده از کاربرد علوم حوزوی
🔵 تمرین صدو هفتاد و ششم
✳️ #اصول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-o-79 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
هدایت شده از کاربرد علوم حوزوی
🔵 تمرین ششصد و چهل و نهم
✳️ #اصول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-o-78 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
هدایت شده از کاربرد علوم حوزوی
🔵 تمرین پنجم
✳️ #نحو و #منطق:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-47 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
هدایت شده از کاربرد علوم حوزوی
🔵 تمرین پانصد و چهل و یکم
✳️ #صرف:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-s-105 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
هدایت شده از کاربرد علوم حوزوی
🔵 تمرین ششصد و پجاهم
✳️ #اصول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-o-346 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
فرض کنید در یک حجره یا درون یک خانواده کسی مسؤول شستن لباس یا فرش یا ظروف است و مقلد مرجعی است که در تطهیر نظرش اکتفا به یک بار است.
در همان محیط مرجع تقلید نفر دیگر دوبار را شرط میداند.
تأمل کنید و برای حل مشکل این دو پیشنهاد بدهید.
#فقه
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#نکات_اخلاقی
#اهمیت_استاد_دیدن
💠 «آن آقا شذوذ داشت؛ چون استاد کم دیده بود و به فکر خودش متکی بود»
🔹 کج فهمی یک عیب بسیار بزرگ ونقمت بزرگی است. انسان روی مسائل فکر میکند، ولی آنها را کج می فهمد. یک وقتی خدمت مقام معظم #رهبری بودیم، صحبت از یکی از علمای قریب عصر شد، ایشان از فرد دیگری در مورد فقه آن عالم پرسیدند، گفت: بد نبود.
🔸 اما خودشان فرمودند: «نه، آن آقا شذوذ داشت؛ چون #استاد کم دیده بود، و به فکر خودش متکی بود». معمولاً کسانی که استاد نمی بینند و خودشان زود حالت استقلال پیدا میکنند، دارای حرفهای شاذ و نادر میشوند؛ زیرا از اصحاب نظر و پختههای در فن، حرف را نشنیدهاند و خودشان یک چیزهایی به ذهنشان می آید که به اشکالاتش نیز نمی توانند توجه بکنند و قهراً دچار شواذ و نوادر میشوند.
📚 درس خارج فقه آیت الله #شبزندهدار (سال 1394)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
النحو العربى- إبراهيم إبراهيم بركات.pdf
71.2K
اخیرا در پاسخی که برای تمرین های 474 و 601 خدمتتان ارائه گشت بحثی مطرح شد در مورد منع حذف منعوت اگر نعت، جمله و شبه جمله باشد.
بعدا مطلبی را در برخی منابع دیدم که جهت تکمیل بحث آن دو محتوا مفید است اگرچه ظاهرا در پاسخ تمرین اثری ندارد.
آن مطلب را برای دوستان ارسال می کنم.
گمانم در منابع درسی ادبیات حوزه، این نکته نیست.