eitaa logo
کشکول فکر و علم
94 دنبال‌کننده
50 عکس
14 ویدیو
22 فایل
این کانال جهت طرح نکات متفرقه‌ای است که یا منتهی به تقویت قوه فکر در مخاطب و خصوصاً طلاب می‌شود و با بر داشته‌های علمی ایشان می‌افزاید. بخشی از این نکات، پاسخ‌های ما به تمارین کانال دیگرمان یعنی کانال کاربرد علوم حوزوی است. ارتباط با ما: @abdulahad
مشاهده در ایتا
دانلود
بیانی ساده و فطری جهت کشف یک ادعا در أ) امام خامنه‌ای فتنه 88 را خطر قرمز می‌دانند. بـ) در جامعه افرادی را داریم که به ولایت اعتقاد دارند. (بسیاری از چپی‌های معتدل) جـ) این افراد برخی از دست‌اندرکاران فقید سابق نظام را از همراهی فتنه مبری می‌دانند (اگرچه نظر ما چنین نیست.) د) عرف عقلا {با افراد هیجانی کاری نداریم} معتقدین مزبور را جزو جرگه انقلاب می‌پذیرند. هـ) عرف حکم را از عنوان به معنون، متسری نمی‌داند.
یکی از راه‌های ملاحظه در اخبار این است که معصوم علیهم السلام حکم یک مسأله را مطلق بیان کنند چنانچه کلام، موهم ثبوت آن حکم برای فروض متعدد آن مسأله باشد در حالیکه در واقع مختص به برخی فروض مسأله است مانند این مثال از وسایل الشیعه👇 وَ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أَخِي فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ: فِي الرَّجُلِ يَخْرُجُ مِنْهُ مِثْلُ حَبِّ الْقَرْعِ قَالَ عَلَيْهِ وُضُوءٌ. أَقُولُ: حَمَلَهُ الشَّيْخُ عَلَى كَوْنِهِ مُتَلَطِّخاً بِالْعَذِرَةِ لِلتَّفْصِيلِ السَّابِقِ وَ هُوَ قَرِيبٌ وَ يُمْكِنُ حَمْلُهُ عَلَى التَّقِيَّةِ لِمُوَافَقَتِهِ لَهَا وَ وَجْهُ إِطْلَاقِهِ مُلَاحَظَتُهَا وَ يُمْكِنُ حَمْلُهُ عَلَى الِاسْتِفْهَامِ الْإِنْكَارِيِّ وَ يَحْتَمِلُ حُصُولُ الْغَلَطِ مِنَ النَّاسِخِ لِمَا تَقَدَّمَ مِنْ طَرِيقِ الْكُلَيْنِيِ‏ فِي رِوَايَةِ هَذَا الْحَدِيثِ بِعَيْنِهِ وَ فِيهِ لَيْسَ عَلَيْهِ وُضُوءٌ
هدایت شده از نرم افزارهای مفید
Ahlulbayt Library v1.10.2.1 کتابخانه مکتبه اهل البیت ع .apk
79.17M
🔸نرم‌افزار « کتابخانه مکتبه اهل بیت (علیهم السلام) »👆 📌نسخه ١.١۰.٢.١ ؛ به‌روزرسانی ٣۰ خرداد ١۴۰٢ ✅ شامل ۸۶۰٢ عنوان کتاب، در ١۸ هزار و ۸٣٢ جلد، و در ٣٩ رده موضوعی 🔻منوی سه‌زبانه عربی، فارسی، انگلیسی 🔻دو حالت نمایشی شب و روز 🔻دانلود و نصب کتب بصورت آفلاین از داخل نرم‌افزار (بسیاری از کتبی که در کتابخوان‌های دیگر موجود نیستند در این نرم‌افزار موجودند) ⚠️فقط در اولین اجرا، صفحه اول را باز نگه دارید که حدود ٢۰ دقیقه طول می‌کشد تا به‌روزرسانی لیست کتب به 100% برسد 🔻جستجوی آنلاین در متن کل کتب 🔻جستجوی آفلاین در متن کتب دانلود شده از لیست کتب 🔻جستجو در کتاب باز درحال مطالعه 🔻یافتن کتاب دلخواه با استفاده از علامت «فیلتر Y̅ » (گوشه چپ پایین) در صفحه «لیست کتب» 🔻شناسنامه دقیق کتب بر اساس نسخ چاپی (قابل استناد در تحقیقات) 🔻پیمایش فهرستی در کتب 🔻کپی و به اشتراک‌گذاری متن کتب 🔻اشتراک‌گذاری متن انتخابی کتاب بهمراه آدرس و لینک مختص همان صفحه از کتاب 🔻نمایش صفحات کتب در دو حالت متن تایپی کتاب، و صفحه PDF چاپی کتاب (اگر پیوست PDF داشته باشد) 🔻سایز نمایش متن 🔻ورق زدن کتب با زدن بر حاشیه راست و چپ صفحات 🔻رفتن به صفحه دلخواه از کتاب با زدن روی شماره صفحه بر روی نوار لغزان کنار 🔻علامت ستاره ⭐️ برای افزودن بر لیست کتب مورد علاقه 🔸 🔻مکتبة اهل البیت (علیهم السلام) | وابسته به دفتر آیت الله سیستانی 🌐 https://www.ablibrary.net/ 🔸 📲شامل نسخه اندرویدی (همین👆فایل کانال) ⚡نسخه پرتابل ویندوزی (برنامه + کل کتاب‌ها) ⚡نسخه ویندوزی (فقط برنامه exe) ⚡و نسخه آیفون iOS 📌لینک گوگل پلی 🔸 ⚡@SalehiApps@Salehi786
نهج البلاغه حکمت 11 - عفو هنگام قدرت وَ قَالَ عليه‌السلام إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ اَلْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ با عفو و شکر، رابطه مفهوی آن دو را استخراج نموده و برای شکر یک حد یا رسم ارایه بدهید.
محمد بن يعقوب عن محمد بن يحيى عن أحمد بن محمد عن صفوان عن العلاء عن محمد بن مسلم عن أبي جعفر ع‏ في رجل رهن جاريته قوما أ يحل له أن يطأها قال فقال إن الذين ارتهنوها يحولون بينه و بينها قلت أ رأيت إن قدر عليها خاليا قال نعم لا أرى به بأسا. و رواه الصدوق بإسناده عن العلاء مثله إلا أنه قال إن قدر عليها خاليا و لم يعلم به الذين ارتهنوها «1». و رواه الشيخ بإسناده عن أحمد بن محمد مثله‏ «2». 23923- 2- «3» و عن علي بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير «4» عن حماد عن الحلبي قال: سألت أبا عبد الله ع و ذكر مثله إلا أنه قال نعم لا أرى هذا عليه‏ حراما. و رواه الشيخ بإسناده عن علي بن إبراهيم‏ «5». * و یعارضه ما فی دعائم الاسلام عن أبي جعفر علیه السلام قال: إذا ارتهن الرجل الجارية و أراد أن يطأها بغير إذن المرتهن عنده لم‏ يكن له ذلك و إن وصل إليها فوطئها فلا شي‏ء عليه و إن علقت منه قضى الدين من ماله و ردت إليه و كانت أم ولد إذا ولدت. (مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏13، ص: 422) بناءا علی أن قوله لم یکن له ذلک الحرمة و قوله لاشیء علیه لنفي الحد و الاخیر غیرحجة و یحتمل قویا أن الفقرة الأولی ناظرة إلی ما کانوا علیه من الحیلولة المذکورة الحرام هو الممنوع عن التوصل به إلی غایة يرجی لها فالوطی الحرام ما یمنع عن تحصیل اللذة به و البیع الحرام ما یمنع عن النقل للملک به (النقل بالمعنی الاسم المصدري) و المنع إما بإثبات العقوبة علی الفعل کالنقل بالمعنی المصدري و إما بنفي الأثر أي بعدم اعتباره في القانون إذا کان حصول الغاية متوقفا علی انضمامه و الاول هي الحرمة التکلیفیة و الثاني هی الحرمة الوضعية فهما مشترکتان معنی لا لفظا و مبدؤهما في نفس الجاعل واحد و هو عدم رضاه بحصول الغاية و لکن لایلزم من الثاني الأول لحصول الغرض من الثاني و یلزم الثاني عند اعتبار الأول لتحصیل الغرض من الأول و المعنی الاول في خبر دعائم الاسلام لا ینقض هذه الدعوی فإن نفي الحد لعدم ثبوت عنوان الزنا و إثبات الاستیلاد لتحقق موضوعه الغیر المتعلقة به الحرمة و لا یخفی أن الکلام في حقیقة الحرمة لافي مفهومها اللغوي فیشمل موارد النهي و ما ذکرنا عبارة أخری عما ذکره بعض اعلام العصر من اقتضاء النهي في المعاملات لفسادها و تدعیم له خوشحال می شویم اگر دوستان در این باب نظرشان را ارسال کنند.
بخش سمت راست دو قسمت از کتاب در محضر علامه است (این کتاب، مکتوب پرسش و پاسخ‌هایی است فیمابین حاج آقای رخشاد و علامه طباطبایی رحمه الله) و بخش سمت چپ نقل قولی است از آیت الله شبیری در کتاب جرعه‌ای از دریا. هردو بخش ناظر است به اینکه نفوس قویه (با تهذیب و ریاضت شرعی یا با ریاضت غیرشرعی) با همّ خود توان تصرف در تکوین را دارند.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 236 16- عدة من أصحابنا عن سهل بن زياد و أحمد بن محمد عن ابن محبوب عن أبي ولاد قال: سألت أبا عبد الله ع عن الرجل يأخذ الدابة و البعير رهنا بماله أ له أن يركبه قال فقال إن كان يعلفه فله أن يركبه و إن كان الذي رهنه عنده يعلفه فليس له أن يركبه‏ الظاهر أن احمد بن محمد عطف علی سهل بن زیاد ذلا أن العدة للرجلین جماعتان متباینتان و قد قیل فیهما: 🌾عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد البرقي. والعدة هنا تشمل: - علي بن إبراهيم بن هاشم، أبو الحسن القمي. - علي بن محمد بن عبد الله بن أذينة. - أحمد بن عبد الله بن أبيه (أمية). - علي بن الحسن (السعد آبادي). - محمد بن يحيى العطار. - محمد بن جعفر. - علي بن عبد الله القمي. 🌾عدة من أصحابنا عن سهل بن زياد. والعدة هنا تشمل: - علي بن محمد بن إبراهيم بن أبان الرازي، المعروف بعلان الكليني. - محمد بن أبي عبد الله، وهو أبو الحسن محمد بن جعفر بن عون الأسدي. - محمد بن الحسن بن فروخ الصفار القمي ت ٢٩٠ ه‍. - محمد بن عقيل الكليني. و لعل الوجه ارادة الکلینی مصداقین اثنین من العدة و الله العالم.
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠 چرا اوضاع مالی اهل علم خوب نیست؟ 🔹 از امام (ع) پرسیدند: چرا از نظر رزق وضعشان ضعیف است؟ فرمود «أليس العقل رزقاً؟» 🔸 شما دلتان می خواهد بساط عالَم بر ظلم باشد؟ کسی زحمت بکشد و درس بخواند هم عالم بشود و هم از آن طرف رایگان مال گیرش بیاید؟ این نیست که کسی که درس خوانده به او چیز دیگری بدهند! شما دادی، یک کالا و برلیانی گرفتی که با تو می آید و تو را هم همه جا حفظ می‌کند. آن بیچاره عمرش را داده گیرش آمده و می‌گذارد و می‌رود. چرا «فلک به مردم نادان دهد زمام مراد!» 🔹مبادا اینها طلبه ای را بلرزاند. فرمود اگر خواستی خودت را بسنجی، با بازاری نسنج. خود را با متکاثر نسنج؛ تو " داری، کوثر را با کوثر می‌سنجند؛ کوثر را که با تکاثر نمی‌سنجند. بله سرمایه‌دارها بر اساس (ألهاکم التكاثر) باید یکدیگر را با خودشان بسنجند؛ اما کوثر را با کوثر می‌سنجند. فرمود: اگر حوزه یا دانشگاه خواستند خودشان را بسنجند، باید با بسنجند همین. با بازاری نسنجند. 🔸 فرمود آنجا که سخن از توزین و توزیع و ارزیابی است، «توزن دماء الشهداء و مداد العلماء»؛ این کوثرها را با هم می سنجند. آن مرکّب عالم با خون شهید؛ خون این شهید با مرکّب عالم؛ اینها هر دو کوثرند، کوثرها را با هم بسنجید. تازه گفتند در آن کوثر، مداد عالم است، یا لااقل معادل است. 📚 خطبه‌های نماز جمعه آیة الله آملی (حفظه الله) ۱۳۸۰/۳/۴ 📌 ارسالی از حجت الإسلام سید عبدالله عمادی (از طلاب محترم پایه دهم شهیدین) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول شهیدین قم
بحثی درباره ماده «ضعف» (بیان دو قاعده زبان‌شناسی) کلمات عربی احتمالا در اصل دو حرفی بوده و بعدا ثلاثی و رباعی شده اند (زلزل در اصل زلّ زلّ بوده است؛ دحرج در اصل دحّ رجّ بوده است و ...) درباره اینکه ثلاثی‌ها چگونه از ثنایی‌ها پدید آمده‌اند یک قاعده قبلا مطرح شده بود که یک احتمال این است که حرف دوم مشترک بین کلمه اول و کلمه دوم بوده است (مثلا کفر در اصل کفّ فرّ بوده باشد) امروز قاعده دیگری را مطرح شد که یک احتمال این است که حرفهای اول جدا شده و حرف دوم در آخر آمده (مثلا کفر در اصل کرّ فرّ بوده باشد) بر این اساس شاید ماده «ضعف» که اغلب برایش دو اصل متباین «ضَعف» و «ضِعف» قائلند با سابقه متفاوت و دو تا ترکیب متفاوت بوده باشد «ضَعف» ترکیبی از ضعّ و عفّ (عف در معنای سلبی اش که کاستن است) و «ضِعف» ترکیبی از ضفّ و عف (عف در معنای زیادتی‌اش مانند یسئلونک ماذا ینفقون قل العفو) و شاید این یکی از راه حل توجیه کلماتی باشد که بر معانی ضد هم دلالت دارند نقل از استاد مفیدی، توحید صدوق، جلسه 53
و هي (أي الحروف العاطفة) الواو، الفاء، ثم، و حتى، و أو، و إما بكسر الهمزة و أم، و لا، و بل، و لكن و عدّ بعضهم (أي) المفسرة منها، و عند الأكثرين: إنما ما بعدها عطف بيان لما قبلها، كما ذهب بعض آخر إلى أن (بل) التي بعدها مفرد، نحو: (جاءني زيد بل عمرو) و (ما جاءني زيد بل عمرو) ليست منها؛ لأن ما بعدها بدل غلط مما قبلها. و بدل الغلط بدونها غير فصيح، و أما معها ففصيح مطرد في كلامهم؛ لأنها موضوعة لتدارك مثل هذا الغلط شرح ملا جامي على متن الكافية في النحو، ج‏2، ص: 405 این سطر آخر ادعا دارد که هدف از وضع می تواند تصحیح معنای ملقی باشد به دلیل اشتباه در القای لفظ یا اراده معنا و لازم نیست که هدف مستقیم از وضع لفظ، القای معنا باشد. به نظر مطلب موجهی است.
الکریم عند الله محبور مثاب و عند الناس محبوب مهاب ذره ای از امیر مؤمنان علیه السلام در این یک جمله نمایان است ایجاز و جناس و سجع و ...
«يكى از اساتيد من در دو كيلومترى شهرستان تويسركان كشاورزى داشت و در بين راه رودخانه‌اى بود كه من هر روز از آن آب عبور كرده و گاهى احساس مى‌كردم، مرا با خود مى‌برد. با اين حال با اشتياق تا لمعتين درس خواندم. كتاب رياض و مسالك و احياناً جواهر را نيز همراه آن مطالعه كردم. چون پيشرفت كامل در تويسركان نداشتم، براى حضرت آيت‌الله بروجرى(ره) حالات خود را نوشتم. معظم‌له نوشته بودند: تحصيل علم براى شما وجوب عينى دارد و لذا رهسپار قم شده ... شرحی حالی از سید حسین شیخ الاسلامی تویسرکانی در این منبع وجوب عینی تحصیل بر مستعدین در
https://drive.google.com/file/d/10jpKN1lGVgDPeFLULsQYc48CUaxDIT7p/view?usp=sharing در این فایل صحت اطلاق اصطلاح قضا در عبادات مستحبی مورد مناقشه قرار گرفته است.
رسد هرگز به جایی آدمیزاد که آنجا عالم و آدم نگنجد معنای کلمه «هرگز» را باتوجه به شعر حدس بزنید.
قال رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله-: إنّ رَحَى الإسلامِ سَتَدورُ، فحَيْثُ ما دارَ القرآنُ فدوروا بِهِ، يُوشِكُ السُّلطانُ والقرآنُ أنْ يَقْتَتِلا ويَتَفَرَّقا إنَّهُ سَيَكونُ عَلَيْكُمْ مُلوكٌ يَحْكُمونَ لَكُمْ بِحُكْمٍ، ولَهُمْ بِغَيْرِهِ، فإنْ أطَعْتُموهُمْ أضَلُّوكُمْ، وإنْ عَصَيْتُموهُمْ قَتَلوكُمْ. قالوا: يا رسولَ اللَّهِ، فكَيْفَ بنا إن أدْرَكْنا ذلكَ؟ قالَ: تَكونون كأصْحابِ عيسى‏: نُشِروا بالمَناشِيرِ ورُفِعوا علَى الخَشَبِ. مَوتٌ في طاعةٍ خَيْرٌ مِنْ حياةٍ في مَعْصية نقل از الدرّ المنثور: 3/ 125 حال و روز اهل سنت یک نکته ادبی هم عرض می کنم و آن اینکه واو در و لهم بغیره دو عطف کرده است یعنی عطف معطوفین کرده است بر معمولین عامل واحد و یعنی لهم بر لکم و بغیره بر بحکم چون عامل در هر دو معطوف علیه یحکمون است و لذا قاعده في الدار زید و الحجرة عمرو جاری نیست.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام: إنّي إذا استَحكَمتُ في الرَّجُلِ خَصلةً مِن خِصالِ الخيرِ احتَمَلتُهُ لها واغتَفَرتُ لَهُ فَقْدَ ما سِواها، ولا أغتَفِرُ له فَقْد عقلٍ ولا عَدَمَ دِينٍ، لأنَّ مُفارَقَةَ الدِّينِ مُفارَقَةُ الأمنِ، ولا تَهنَأُ حياةٌ مَع مَخافَةٍ، وعدمُ العقلِ عدمُ الحياةِ، ولا تُعاشَرُ الأموات‏ 1. فرق فقد و عدم چیست؟ 2. حد وسط جامع بین حکم فقْد عقلٍ ولا عَدَمَ دِينٍ چیست؟
سمعت الصادق جعفر بن محمد ع يقول المؤمن علوي لأنه علا في المعرفة و المؤمن هاشمي لأنه هشم الضلالة و المؤمن قرشي لأنه أقر بالشي‏ء المأخوذ عنا و المؤمن عجمي لأنه استعجم عليه أبواب الشر و المؤمن عربي لأن نبيه ص عربي و كتابه المنزل بلسان عربي مبين و المؤمن نبطي لأنه استنبط العلم و المؤمن مهاجري لأنه هجر السيئات و المؤمن أنصاري لأنه نصر رسوله و أهل بيت رسول الله و المؤمن مجاهد لأنه يجاهد أعداء الله تعالى في دولة الباطل بالتقية و في دولة الحق بالسيف. علل الشرائع، ج‏2، ص: 467 آدم یاد این حرف می افتد.
و بلفظ آخر إذا لوحظ الأشياء من جهة كشفها عما عند ربها بإبرازها ما عندها من الحاجة و النقص مع ما لها من الشعور بذلك كان ذلك تسبيحا منها، و إذا لوحظت من جهة كشفها ما لربها بإظهارها ما عندها من نعمة الوجود و سائر جهات الكمال فهو حمد منها لربها و إذا لوحظ كشفها ما عند الله سبحانه من صفة جمال أو جلال مع قطع النظر عن علمها و شعورها بما تكشف عنه كان ذلك دلالة منها عليه تعالى و هي آياته شاهکاری از بزرگ‌استاد معارف علامه طباطبایی رحمه‌الله