eitaa logo
کشکول فکر و علم
98 دنبال‌کننده
52 عکس
16 ویدیو
23 فایل
این کانال جهت طرح نکات متفرقه‌ای است که یا منتهی به تقویت قوه فکر در مخاطب و خصوصاً طلاب می‌شود و با بر داشته‌های علمی ایشان می‌افزاید. بخشی از این نکات، پاسخ‌های ما به تمارین کانال دیگرمان یعنی کانال کاربرد علوم حوزوی است. ارتباط با ما: @abdulahad
مشاهده در ایتا
دانلود
اصل و مصنف چه تفاوتی دارند؟.mp3
790.5K
بیانی از آیت الله شبیری در توضیح فرق اصل و تصنیف
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith الزينة ما هي؟ ماهیت زینت را استخراج کنید.
این یعنی فهم خوب فقه
عقد مضاربه از عقود جایز است؛ یعنی هر یک از طرفین حق برهم زدن آن را دارند. حتی اگر مدت مشخصی را برای آن قرار داده باشند. البته اگر شرط کرده باشند که کسی از حق فسخ خود استفاده نکند، نباید از حق فسخ استفاده کنند. اما اگر استفاده کرد، مضاربه فسخ می‌شود. ولی شخص فسخ کننده معصیت کرده و اگر ضمن عقد لازم دیگری شرط کند که تا مدت معینی فسخ نشود، در این صورت حق فسخ ندارند. حکم وضعی و حکم تکلیفی شرط ضمن عقد لازم و شرط ضمن عقد جایز در فتوای حضرت آقا👆 منبع: https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=27843
تمرین 715 https://drive.google.com/file/d/12X4N_shEUwNsOVAzbkiHIS3urcUBY0gf/view?usp=drivesdk خبری در باب طریقی یا موضوعی بودن علم برای ثبوت نجاست
📣 ثبت نام نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، طلاب استعداد برتر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه (برادران ـ متولّدین ۱۳۶۲ به بعد) را در عرصه‌های ذیل شناسایی می‌کند؛ 🔻 عرصه پژوهش: 🗓 ثبت نام از ۲۰ لغایت ۳۰ بهمن‌ماه 🖇 دریافت دفترچه راهنما 🔻عرصه تبلیغ و امور فرهنگی: 🗓 ثبت نام از ۱ لغایت ۲۰ اسفندماه 🖇دریافت دفترچه راهنما ✍️ لینک ثبت نام @sotohaali
در باب حجیت استصحاب اهل‌سنت و متقدمین اصحاب ما تمسک به حکم ظنی عقل داشته اند که حسب مبانی شیعه واضح الضعف می‌‌نماید و لذا متأخران اصحاب ما آن را کلاً کنار گذاشته و به اخبار تمسک نموده‌اند. البته در این میان برخی از سیره و اجماع نیز استفاده کرده‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد که برخلاف نسبت مشهور، شیخ الطائفه نه‌تنها از طریقه اهل‌سنت تأسی ننموده است؛ بلکه خود از منتقدان آن بوده و برای اثبات استصحاب، خود، دلیل موجه و خاص ویژه‌ای را ذکر نموده است که موردتوجه قرار نگرفته است.
1. حَدَّثَنِي أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي الدُّنْيَا، قَالَ‌: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ صَالِحٍ الْخَيَّاطُ، قَالَ‌: حَدَّثَنَا أَبُو عُبَيْدَةَ الْحَدَّادُ، عَنْ الْمُغِيرَةِ أَبِي سَلَمَةَ‌، عَنْ الشَّعْبِيِّ‌: أَنَّ امْرَأَةً جَاءَتْ إِلَى عُمَرَ، فَقَالَتْ‌: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ‌! أَعْدِنِي عَلَى زَوْجِي يَقُومُ اللَّيْلَ وَ يَصُومُ النَّهَارَ، قَالَ‌: فَمَا تَأْمُرِينِي‌؟ أ تَأْمُرِينِي أَنْ أَمْنَعَ رَجُلًا مِنْ عِبَادَةِ ربه 2. بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَذْيِ فَقَالَ إِنَّ عَلِيّاً ع كَانَ رَجُلًا مَذَّاءً فَاسْتَحْيَا أَنْ يَسْأَلَ رَسُولَ اللَّهِ ص لِمَكَانِ فَاطِمَةَ ع- فَأَمَرَ الْمِقْدَادَ أَنْ يَسْأَلَهُ وَ هُوَ جَالِسٌ فَسَأَلَهُ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ص لَيْسَ بِشَيْ‏ءٍ. دلالت دو خبر بر اعتبار علو و استعلا را بررسی کنید.
نقش در تحول ▫️استاد : 🔹وقتی می‌گوییم «نقش اجتهاد در تحول علوم انسانی» مراد کدام اجتهاد است؟ 🔹دو نوع اجتهاد وجود دارد: ▫️اجتهاد به معنای اخص؛ یعنی اجتهادی که فقط گزاره‌های هنجاری دین مانند واجب، حرام، صحیح، باطل، نجس، پاک و... را کشف می‌کند. ▫️اجتهاد به معنای اعم؛ این نوع از اجتهاد متکفل استنباط گزاره‌های هنجاری نیست. در این نوع اجتهاد ممکن است به یک مسئله‌ای پرداخته شود که ارتباطی با شریعت و فقه ندارد، اما با دین ارتباط دارد؛ مانند خلقت انسان یا اقتصاد. در واقع در این نوع از اجتهاد شخص به دنبال کشف یک «هست» است اما این کشف باید با اجتهاد صورت بگیرد. 🔹بر اساس اجتهاد به معنای اخص، علوم انسانی و فقه با همدیگر ارتباط دارند اما نقش توسعه‌ای ندارند. علوم انسانی مصداق شناسی و موضوع شناسی انجام می‎دهد و اجتهاد به معنای اخص حکم را بیان می‌کند. 🔹 اما بر اساس اجتهاد به معنای اعم از آنجایی که این نوع از اجتهاد از «هست‌ها» خبر می‌دهد و معمولاً علوم انسانی بیان هست‌ها و مناسبات می‌کند، در این صورت موضوعاتی مانند خلقت انسان، تاریخ، مسائل اجتماعی و ... از حوزه‌هایی است که فقه به آن می‌پردازد. ▫️نشست اجتهاد و تحول علوم انسانی، ۲ بهمن ۱۴۰۲ @OlomEnsaniEslami 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
ما انتقم الإنسان من عدوه بأعظم من أن يزداد من الفضائل‏ حکمت منسوب به امیرمؤمنان علیه السلام (شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏20، ص: 333) ارتباط بین ازدیاد فضایل و انتقام از دشمن چیست؟
نکته‌ای از درس امروز استاد شب‌زنده‌دار حفظه الله: حکومت با تنزیل یک فرقش این است که در حکومت، ادعای این می‌شود که فرد دلیل حاکم از افراد دلیل محکوم است. یعنی مثلاً در الطواف صلاة شارع می‌فرماید که نزد من طواف فردی از نماز است اما در تنزیل، غیریت را می‌پذیرد لکن می‌فرماید که این، جای آن می‌نشیند. نتیجه آنکه در حکومت همه آثار محکوم در حاکم جاری است اما در تنزیل، فقط اظهر آثار منزّل علیه بر منزّل بار می‌شود.
طبقات راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت.pdf
24.74M
📗دانلود کتاب «طبقات راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت» 📝 مولف: عبدالکریم عبداللهی 📖 تعداد صفحات: ۶۲۶ 📍زبان: فارسی ✂️ توضیح: محتوای پژوهشی این کتاب، طبقه‌بندی جامعی است از راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت و دستمایه‌ای برای بازشناسی صحابه و قبل‌تر از آنان که به نقل اخبار مهدویت پرداخته‌اند؛ همچنین بررسی میزان ارزش و اعتبار هر یک از آنها که به نقل حدیث پرداخته‌اند، از دیگر مطالب این کتاب است. این کتاب در دوبخش تنظیم گردیده‌است: بخش اول که شامل طبقات راویان است که بخش اصلی کتاب را تشکیل می‌دهد و در آن طبقات راویان و شرح حال آنان را بازگو کرده‌است. در بخش دوم متن روایات هر یک از صحابه، به ترتیب موضوعی و با ذکر تمام سند آورده شده‌است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
هر متشرعی می‌داند که به‌صرف مواجهه با یک دلیل بر یک حکم شرعی نمی‌توان به آن عمل نمود. بلکه علاوه بر داشتن درجه اجتهاد، خود مجتهدین نیز پیش از فتوا دادن بایست بسیار در منابع جستجو کنند. ما برخی از جزئیات این قانون کلی (جواز عمل به اماره در فرض تمکن از تحصیت قطع، وجوب فحص از ناسخ در صورت احتمال نسخ، وجوب فحص از مخصص یا مقید محتمل قبل از عمل به عام یا مطلق، وجوب فحص از دلیل اجتهادی قبل از عمل به دلیل فقاهتی) به‌اختصار و از برخی از ابعاد مورد تأمل قرار داده‌ایم و غرض، بررسی کامل این مسئله نبوده است لکن نکات مطرح‌شده تازگی دارد و برای کسانی که به شکل تخصصی پیگیر چنین مباحثی‌اند، مفید است ان‌شاءالله. بخشی از متن فایل، فارسی و بخشی نیز عربی است.
معنای جمهوری اسلامی.pdf
683.4K
اثری بسیار مغتنم از مؤسسه استاد فیاض‌بخش حفظه‌الله در باب آشنایی عمیق با نظام مقدس جمهوری اسلامی جای تعمق و دارد
عجب تعریفی از ! خداوند همه ما را به عمل به این خبر شریف تأیید بفرماید! چقدر تصورش سخت است! خلق الله للحروب رجالا ...
محمد بن يعقوب عن محمد بن يحيى عن محمد بن الحسين عن العلاء بن رزين عن موسى بن بكر عن زرارة عن أبي عبد الله ع قال: أذن ابن أم مكتوم لصلاة الغداة و مر رجل‏ برسول الله ص و هو يتسحر فدعاه أن يأكل معه فقال يا رسول الله- قد أذن المؤذن للفجر فقال إن هذا ابن أم مكتوم و هو يؤذن بليل فإذا أذن بلال فعند ذلك فأمسك. وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 120 موضوع این خبر که در سایر اخبار هم به آن پرداخته شده است ( رسول الله ص يقول إن ابن أم مكتوم يؤذن بليل فإذا سمعتم أذانه فكلوا و اشربوا حتى تسمعوا أذان بلال/همان، ص112) نشان می دهد که رسول الله ص با اینکه می دانسته اند ابن ام مکتوم نابهنگام اذان می دهد با او برخورد نمی کرده اند و فقط در صورت نیاز به مردم درباره او تذکر می داده اند. برداشت ما این است که چون ابن ام مکتوم طبق تشخیص خودش فکر می کرده که فجر شده و اذان می داده و هیچ توطئه و آسیب خاصی متوجه حکومت نبوی و جامعه مدینه نبوده پیامبر هم ضرورتی برای ورود نمی دیده اند و این شاخصی است بر اینکه نباید انتظار داشت که حاکم در چنین مواردی برخورد کند.
کشکول فکر و علم
محمد بن يعقوب عن محمد بن يحيى عن محمد بن الحسين عن العلاء بن رزين عن موسى بن بكر عن زرارة عن أبي عبد
برخی از دوستان در مورد این پیام سؤالی داشتند که سؤال ایشان و پاسخ حقیر را ارسال می کنم چون در فهم پیام کمک می کند انشاءالله.
سؤال: در این یادداشت پیش فرض گرفته شده که برخورد حکومتی، یعنی برخورد سخت که نتیجه آن برخورد، حذف یا حداقل ساکت کردن شخص خطاکار است. بنظر می آید این پیش فرض درست نباشد، زیرا حکومتی که هدفش رشد است، راهبردها و کارهای متفاوتی برای رسیدن به نتیجه مطلوب انجام میدهد. همین آگاهی بخشی شخص پیامبر(طبق حدیث دوم که بدون مسبوقیت به سوال است) دلیل بر ورود مستقیم حضرت است. از طرفی طبق جستجوی ناقصی حقیر داشت، ابن ام مکتوم دو صفت برجسته داشت، یکی نابینایی او و دیگری موذن بودنش که معروف بود پیامبر دو موذن دارد، ابن ام مکتوم و بلال، هر کدام زودتر میرسید به مسجد او اذان میگفت و دیگری اقامه با درنظر گرفتن شرایط خاص ابن ام مکتوم، نمیشود گفت که نباید انتظار داشت حاکم برخورد کند، بلکه حضرت بنا به درنظر گرفتن شرایط خاص او رفتار مناسب با شرایط انجام دادند و خودشان شخصا دارد قضیه شدند. پاسخ: توجه دارم که برخورد لزوما برخورد سخت نیست ولی اتفاقا همین را اینجا می خواستم عرض کنم که پیامبر برخورد سخت نکردند برخلاف انتظاری که بسیاری از اوقات برخی از افراد دارند. یعنی الآن در جامعه ما افرادی هستند که اگر در آن زمان بودند انتظار داشتند پیامبر برخورد سخت بکنند ولی تاریخ می گوید که نکردند. ضمنا بنده می دانستم که وی نابینا بوده اما طبق انتظاری که برخی از افراد تندرو دارند این دلیل نمی شد که پیامبر ورود نکنند. این افراد الآن چه می گویند؟ می گویند: روزه مهم است و چه و چه ... . نمی گویند؟! همین ها اگر آن زمان بودند بر پیامبر بخاطر تسامح با ابن ام مکتوم انتقاد می کردند. ما خواستیم بگوییم چنین توقعی درست نیست. اما اینکه پیامبر گاهی هم ابتدائا تذکر می داده اند عرض کنم حتی اگر این طور باشد باز منافی غرض ما از پیام نیست. چون ما خواستیم توقع اینکه حاکم باید در هر چیزی ورود بکند یعنی ورود سخت را نفی بکنیم.
کشکول فکر و علم
سؤال: در این یادداشت پیش فرض گرفته شده که برخورد حکومتی، یعنی برخورد سخت که نتیجه آن برخورد، حذف یا
سؤال: حاج اقا از این روایت میشه اینم برداشت کرد که حاکمیت هم نباید در این موارد ورود کند؟ شخص حاکم استفاده می‌شود، این درسته ولی حاکمیت چی؟ در متن خبر نسبت به اقدام حاکمیت متعرض نشدند، آیا میشه گفت شاید پیامبر به عمال حاکمیت فرموده بودند که برخورد کنند ، حداقل با وی سخن بگویند که چنین اذانی ندهند ولی شخص حاکم ورود نکرده و فقط به مردم آگاهی میدادند؟ نمی‌شود از این روایت نسبت به وظیفه امروز حاکمیت استدلال کرد، چون شرایط صدور متفاوت است و قیاس حاکمیت وسیع امروز با حاکمیت و تشکیلات بسیط آن زمان درست نیست پاسخ: حکومت نبوی در شعاع مدینه، بسیط‌تر از این حرف‌ها بوده. عرض ما این بود که حاکم آنجا همان حاکمیت بوده و عملکرد پیامبر برای حاکم و حاکمیت الآن الگو است. یعنی اصرار داریم که در این مسایل نباید مطالبه ورود داشت. پس قیاس فارق ندارد و درست است. الان هم اگر جایی توطئه و مشکل خاصی پیش نیاید اصل اولی بر عدم مداخله دولت است.
غرض از تولید این محتوا اصلاح تطبیقات غلط برخی است که احیاناً در دیده می‌شود.
و قولُ عَليٍّ‌، رضي الله عنه، لأَهْل العِراق: يا طَغامَ‌ الأَحْلامِ‌. إِنما هو من باب إِشْفَى المِرْفَقِ‌، و ذلك أَن الطَّغام لما كان ضعيفاً استجاز أَن يصفهم به كأَنه قال يا ضِعافَ الأَحْلامِ و يا طاشَةَ الأَحْلامِ‌; معناه مَنْ لا عَقْلَ له و لا مَعْرِفةَ‌، و قيل: هم أَوْغادُ الناسِ و أَرذالُهم، و مِثْلُه كثير; أَنشد أَبو عليّ‌: مِئْبَرة العُرْقُوب إِشْفى المِرْفَقِ لما كان الإِشْفى دَقيقاً حادّاً استَجازَ أَن يَصِفَها به كأَنه قال: دَقيقة المرفق أَو حادَّة المِرْفَقِ‌، و كذلك كلُّ جَوْهر فيه معنى الفعل يجوز فيه مثلُ هذا. لسان العرب/۱۲/۳۶۸ استفاده از اسم جامد مانند صفت مشبهه
💠 یکی از علل اختلاف نسخه در کتب 🔹 بعضی از کتب دارای نسخ متعددی است که یکسان نیستند و نسبت به هم اضافه و نقیصه دارند، مثل جناب برقی که نجاشی و شیخ طوسی درباره‌ی آن می‌گویند: «قد زید في المحاسن ونقص». (رجال نجاشی، ص 76؛ فهرست شیخ طوسی، ص 52) 🔸 مقصود از این عبارت این نیست که دیگران در آن دخل و تصرف کرده‌اند، بلکه به این معناست که مؤلف در ابتدا این کتاب را تالیف می‌کند و مورد استنساخ هم واقع می‌شود. بعد از مدتی به روایات دیگری دست می‌یابد و آن را به کتابش می‌کند و باز توسط اشخاص دیگر مورد استنساخ واقع می‌شود. این اضافه کردنِ مطالب به مرور زمان و استنساخ‌های متعدد طی این زمان‌ها موجب می‌شود که نسخه‌های این کتاب دارای زیاده و نقیصه شوند. 🔹 یا بعضی از مستنسخان فقط ابواب مورد نیاز خود را استنساخ می‌کرده‌اند، مثلا فقیهِ مستنسخ، روایات مربوط به و زیارات را استنساخ نمی‌کرده‌ است و این امر موجب حصول زیاده و نقیصه در نُسخ یک کتاب می‌شده‌ است. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1396 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
الله ع أخبرني جعلني الله فداك لم حرم الله الخمر و الميتة و الدم و لحم الخنزير قال إن الله تبارك و تعالى لم يحرم ذلك على‏ عباده و أحل لهم ما سواه من رغبة منه فيما (حرم عليهم) و لا زهد فيما (أحل لهم) و لكنه خلق الخلق (فعلم) ما تقوم به أبدانهم و ما يصلحهم فأحله لهم و أباحه تفضلا منه عليهم به لمصلحتهم و علم ما يضرهم فنهاهم عنه و حرمه عليهم ... و أما لحم الخنزير فإن الله تبارك و تعالى مسخ قوما في صور شتى مثل الخنزير و القرد و الدب و ما كان من المسوخ ثم نهى عن أكله للمثلة لكيلا ينتفع الناس به و لا يستخفوا بعقوبته وسائل الشيعة ؛ ج‏24 ؛ ص99 طبق مبانی عدلیه باید احکام از مصالح و مفاسدی تبعیت بکنند. اینکه آن مصلحت یا مفسده لزوما باید در مأمور به و منهی عنه باشد یا در خود تکلیف نیز می تواند باشد محل خلاف است و این مباحث می تواند باشد چرا که چندان در آنها صورت نگرفته است. خود بودن مصلحت در ذات تکلیف صوری دارد که در خبر شریف یک حالتش را مشاهده میکنید.