فکرت
▫️ #یادداشت ☑️ فتـح یا پیـروزی میدان مبارزه انتخاباتی عرصه فتح است یا پیروزی؟ ✍🏻داود مهدوی زادگان
.
▪️گرچه اهل لغت دو واژه فتح و پیروزی را مترادف می دانند. لکن کاربرد این دو واژه در همه جا یکسان نیست و نمی توان در همه مصادیق به جای یکدیگر استعمال کرد. چنانکه فتح بیشتر به معنای گشودن، تسخير، چیرگی و غلبه است ولی پیروزی غالباً به معنای کامیابی، موفقیت، برنده شدن و پیشی گرفتن و زودتر رسیدن به مقصد است.
▪️در مسابقات و رقابت های ورزشی مانند کشتی و فوتبال برای فرد یا تیم برنده از کلمه فتح استفاده نمیکنند و کشتی گیر یا تیم را فاتح نمیگویند بلکه از واژه پیروز استفاده میشود.
✔️فتح در جایی است که فاتح و اتباعش بعد غلبه و تسخیر و چیرگی بر هر امری در بهره برداری از آن امر مطابق میل و سلیقه و #قانون خود خوانده عمل می کنند و نه قانون حاکم پیش از غلبه.
▪️بر همین اساس، آیا میدان مبارزه انتخاباتی عرصه فتح است یا پیروزی؟ کسی که رأی اکثریت مردم را به دست می آورد و مثلاً به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود، آیا او فاتح انتخابات است یا پیروز انتخابات؟ گرچه این پرسش در ظاهر بی ثمر می نماید ولی در واقع امر چنین نیست.
▪️آن کس که میدان انتخابات را عرصهٔ پیروزی می داند خود را ملزم به تبعیت از قانون رسمی میداند و مطابق قوانین حاکم به اداره مملکت میپردازد و هیچگاه سعی در تخطی از #قوانین جاری را ندارد.
▪️اما کسی که نگاه فاتحانه دارد، در کارزار انتخابات بر این گمان است که بخشی از نظام سیاسی مانند دستگاه اجرایی را تسخیر و تصرف کرده است و از این پس، هیچ الزامی نیست که مطابق قوانین رسمی و حاکم عمل کرد بلکه باید دستگاه اجرایی مطابق میل و سلیقه قوانین خود خوانده اداره شود.
▪️بعد از برگزاری سالم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در اردوگاه نامزد پیروز شاهد اختلاف نظرهای جدی هستیم. بطوری که این مساله در تعیین اعضای کابینه خود را نشان داده است.
▪️برخی از حامیان خواهان اتخاذ سیاستها و کنشگریهای افراطی و ساختارشکنانه و قانونگریزانه از سوی رئیس جمهور منتخب هستند و برخی چنین نظری را ندارند. بهنظر میرسد که ریشه این اختلاف به آن دو نگاه ( فتح یا پیروزی ) باز میگردد.
✔️مسلم این است که دیدگاه آقای دکتر #پزشکیان از سنخ نگاه فاتحانه نیست. ایشان میخواهد دولت را در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه اداره کند و مایل به مدیریت ساختارشکنانه و قانونگریزانه نیست. و البته دیدگاه درست و مشروع نیز همین است.
▪️#انتخابات نه در جمهوری اسلامی بلکه در هیچ کجا عرصه فتح و براندازی نظام و قوانین اساسی حاکم بر کشور نیست. چنین قصد و غرضی از طرق دیگر مانند شورش و #انقلاب و کودتا عملی است و نه با انتخابات مردمی حتی با رفراندم.
✔️بنابراین، طرفداران نگاه #فاتحانه باید در نگاه خود تجدید نظر کنند. آنان حق فشار آوردن بر #رئیس_جمهور منتخب را ندارند و مجاز به سختتر کردن کار بر ایشان نیستند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🔈 #پادکست | #حافظه_تاریخی ✅ موضوع | گذری در تاریخ عاشورا بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینههای
61.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔈 #کلیپ | #حافظه_تاریخی
✅ موضوع | گذری در تاریخ عاشورا
بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینههای قیام عاشورا
🎙سخنرانی: دکتر محمدحسین رجبی دوانی
پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت ششم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔈 #پادکست | #حافظه_تاریخی
✅ موضوع | گذری در تاریخ عاشورا
بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینههای قیام عاشورا
🎙سخنرانی: دکتر محمدحسین رجبی دوانی
پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت ششم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
🔈 #پادکست | #حافظه_تاریخی ✅ موضوع | گذری در تاریخ عاشورا بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینههای
1403.05.10 قسمت ششم استاد رجبی دوانی.mp3
6.9M
🔈 #پادکست | #حافظه_تاریخی
✅ موضوع | گذری در تاریخ عاشورا
بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینههای قیام عاشورا
🎙سخنرانی: دکتر محمدحسین رجبی دوانی
پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع
🔹زندهکردن حافظه تاریخی توسط سیدالشهدا(ع) 0:09
🔹ماجرای بیان «هیهات من الذله» در کربلا 03:00
🔹واژه شیعه به چه معناست؟ 6:30
🔹حدیثی از امام باقر(ع) به روایت رهبری 11:32
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو | #حافظه_تاریخی 🔶 گفتگوی ویژه | تاریخ زنده است! بررسی کارکرد حافظه تاریخی در جامعه با حضو
20.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔈 #کلیپ | #حافظه_تاریخی
🔸کارکرد حافظه تاریخی و اجتماعی
🎙 دکتر محمد جاودان؛ عضو هیات علمی دانشگاه ادیان
یکی از کارکردهای حافظه تاریخی این است که کمک میکند تا ما فراز و نشیبهای مهم تاریخیمان را در دوره معاصر زنده کرده و در آنها تأمل نماییم تا در مسائل معاصر از آنها بهرهگیری کرده و بر پایه آن عناصر حرکت کنیم.
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو | #اربعین ▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی 👤محمدامین رضایی، طل
.
1️⃣ اربعین جامعه نابازار
۱:اربعین فراتر از یک مناسک به یک جامعه مبدل شده؛همه علامات یک جامعه را دارد غیر از زمان طولانی، با اندکی تسامح میشود گفت:ما یک جامعه می نیمال طرفیم.
۲: روابط در یک جامعه سه حالت دارد
الف:رقابت(ویژگی جامعه سرمایه داری)
ب:تسخیرطرفینی(لیتخذ بعضهم بعضا سخریا)
ج:نصرت و تعاون( الذین آوو و نصروا ۷۲ انفال،تعاونوا علی البر و التقوی) روابط در جامعه اربعین از این جنس است. اخوت و برادری جای رقابت و تسخیر را گرفته است.
۳: اربعین یک قدم جلوتر از جامعه معمولی"جامعه دارای بازار" است. در اربعین "جامعه نابازار" شکل گرفته است.مسکن، آب و غذا، درمان، آموزش رایگان شده است که حدود۷۰٪ را شامل میشود. برای ۲۱ میلیون عراقی( ۴۰٪جمعیت عراق)کاملا نابازار است. اربعین نه تنها مانع کالایی شدن شده که آن بخش از جامعه که مبادله ای و کالایی است را هم تبرعی و موقتا برای زائران ناکالا کرده است.
2️⃣ انسان اربعینی، انسان یاریگر
۱: روحیه تعاونی در انسان مسلمان و ایرانی نهادینه شده، نمونه اش شرکتهای تعاونی واره، قنات های یزد (کتاب واره دکتر فرهادی)
۲: یاری گری سه ساحت دارد
الف: هم یاری( کار جمعی، تیم بورک)
ب: خود یاری
ج: دگر یاری (یاری یک طرفه بدون توقع کمک) این بالاتری نوع همکاری است که به وضوح ما در اربعین شاهدیم. موکب داران خودشان و مالشان را برای امام حسین ع( للحسین ع) میدانند. انسان اربعینی مصداق بارز "یوثرون علی انفسهم" است. آمارهای اربعینی اگر چه دقیق نیست اما اندکی بازنمایی میکند این واقعیت بزرگ را، اربعین ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار نفر رایگان پخت و پز کردند. ۵۰۰ هزارتن میوه، ۱۵۰ میلیون لیترآب، ۲۸۹۳ موکب ایرانی و مجموعا بیش از ۱۰۰ هزار موکب خدمت رایگان به مردم داده شد!
3️⃣ اربعین در دولایه با اقتصاد سرمایه داری مبارزه میکند
۱:احیای ظرفیت اقتصاد تبرعی(مانع کالایی شدن خدمات عمومی)
۲: کمک به اقتصاد مبادلهای واقعی که خدمت و کالاست مثل۸هزار اتوبوس و...بجای سفته بازی و بازارهای صوری مبادلهای.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادداشت | #کتابباز
☑️ معادله باخت-باخت
▫️بهبهانه کوچ برنامه کتابی #صداوسیما به شبکه #نمایش_خانگی
▫️ عوارض عدم مدیریت #چهرهها و از بین رفتن همزمان #مخاطب
👤مریم فضائلی، خبرنگار و فعال حوزه فرهنگ
▫️با رفتن #کتابباز به پلتفرم، بازنده سوم این اتفاق، بدنهای است که این برنامه را از طریق تلویزیون دنبال میکرد. در دسترس نبودن پلتفرمها برای تمام مردم ایران و اشتراکی بودن محتوای #شبکه_خانگی، باعث میشود تا مردم خاصی به سراغ این نوع از برنامه بروند. فراموش کردن بخش قابل توجه و از دست دادن این طیف از افراد، ضربهای است که به راحتی قابل جبران نیست. بهطور کلی میشود #کوچ بسیاری از هنرمندان و برنامهسازان از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی را هم برای #رسانه_ملی و هم برای آن افراد به نوعی #خسارت تعبیر کرد.
▫️#صحت، کتابباز را محبوبترین کاری که انجام داده معرفی کرد. در آن مصاحبه چندباری از بازگشتش به تلویزیون پرسیده شد؛ چراکه اکثر کارهایی که ساخته و طرفدار داشته، از دل این قاب #جادویی بیرون آمده بود. همکاری مشترک صحت و #تلویزیون را میشد یک بازی دوسربرد دانست.
➕متن کامل را «اینجا» مطالعه کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🔈 #کلیپ | #حافظه_تاریخی ✅ موضوع | گذری در تاریخ عاشورا بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینههای قی
82.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔈 #کلیپ | #حافظه_تاریخی
✅ موضوع | گذری در تاریخ عاشورا
بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینههای قیام عاشورا
🎙سخنرانی: دکتر محمدحسین رجبی دوانی
پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت هفتم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔈 #پادکست | #حافظه_تاریخی
✅ موضوع | گذری در تاریخ عاشورا
بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینههای قیام عاشورا
🎙سخنرانی: دکتر محمدحسین رجبی دوانی
پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت هفتم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
1403.05.10 قسمت هفتم استاد رجبی دوانی.mp3
11.15M
🔈 #پادکست | #حافظه_تاریخی
✅ موضوع | گذری در تاریخ عاشورا
بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینههای قیام عاشورا
🎙سخنرانی: دکتر محمدحسین رجبی دوانی
پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع
🔹کارنامه سیاه بنیهاشم در همراهی با ولایت 03:09
🔹ماجرای حضور عبدالله بن جعفر در کربلا 07:20
🔹علت تخلف محمدحنفیه از همراهی با امام حسین(ع) 9:30
🔹صبر بزرگ امام حسین(ع) در برابر تردید افکنیهای بزرگان 12:00
🔹حجاج بن یوسف ثقفی که بود؟ 21:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام