eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پدیده «سلبریتی روشنفکر» در عصر هیاهو 📍 این سخنان بی‌اساس از یک جامعه‌شناس آکادمیک است که چندی پیش در تلویزیون مطرح کرد. حرف‌ها و ادعاهایی که ظاهرا بیشتر برای خوش‌آمد برخی هواداران صورت می‌گیرد و الا صورتبندی علمی ندارد. ما اکنون با طبقه جدیدی از روشنفکرسلبریتی‌هایی مواجه هستیم که ظاهرا فاصله معناداری با واقعیت‌های جامعه دارند و بیش از آنکه نظریات آن‌ها بر اساس توصیف روش‌مند میدان باشد مبتنی بر درک متوهم‌گونه است؛ لذا قادر به افق‌گشایی برای حل مسائل پیشرو هم نیست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#کلیپ_اختصاصی 🎞 وفاق ملی با چاشنی اخراج از دانشگاه! 📍 برکناری دکتر انتظاری استاد برجسته و انقلابی
📌 دانشگاه‌های ما سیاسی نشد؛ اما سیاست‌زده شد…تا دلتان بخواهد. ✍🏻 روح‌الله ایزدخواه 🔸 علتش هم این بود که صحنه‌گردانان فکری و فرهنگی دانشگاه‌ها نخواستند و سیاسی شود. دقیقاً عکس خواست رهبر انقلاب. البته این خواست از سوی مراجع بالادست هم هدایت می‌شد. ثمره‌اش بروز چنین تناقضات آشکاری است که امروز می‌بینیم. 👈 از دانشجوی مستقل آرمانخواه اهل مبارزه، می‌ترسند و می‌ترسانند. حالا چوبش را دانشگاه میخورد. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌 وفاق ملی از نوع انباری ✍🏻 انتقاد دکتر بخارایی از ایده وفاق ملی دولت 🔸ما دو نوع وفاق ملی می‌توانیم داشته باشیم؛ یک نوع وفاق ملی از نوع مکانیکی است و نوع دیگر وفاق ملی از نوع ارگانیکی خواهد بود که هر دو به نحوی با بی‌ثباتی و ثبات سیاسی پیوند می‌خورد. اگر ما به وفاق ملی نگاه مکانیکی داشته باشیم، جمع کردن آدم‌ها دور هم با مواضع مختلف خواهد بود که من آن را وفاق ملی از نوع انباری می‌دانم. 🔹چطور در انباری ما همه چیز را دور هم جمع می‌کنیم، در مدل مکانیکی شاهد این نوع انباری هستیم و این نمی‌تواند وفاق ملی به معنای واقعی کلمه باشد، بلکه فقط از سر خود باز کردن است. ما نیازمند وفاق ملی هستیم که جنبه ارگانیکی داشته باشد، یعنی به نحوی افکار و اندیشه‌های جدید که فراتر از جریانات امتحان‌پس‌داده، ایجاد شود. 🔸بحث فراجناحی بودن و آدم‌های اندیشمند، نگاه از نوع ارگانیکی است ولی اگر صرفاً نگاه مصداقی داشته باشیم و بگوییم این آدم از این جناح حضور داشته باشد و فلان فرد از جناح دیگری باشد و اینطور وفاق ملی ایجاد کنیم، این نوع نگاه به وفاق ملی که از نوع مکانیکی به شمار می‌رود، ارزشمند نیست و راه به جایی نخواهد برد. 🔹اما اگر نگاه مفهومی داشته باشیم، براساس یک منظومه فکری نوین حرکت می‌کنیم و آدم‌هایی حضور داشته باشند که حتی ممکن است جهت‌گیری خاص سیاسی نداشته باشند و بعد از آن به مفهوم توجه داشته باشیم؛ یعنی به توانایی‌ها، اندیشه‌ورزی‌ها و طرح‌ها و برنامه‌های نوین توجه کنیم. اگر وفاق ملی به معنای ارگانیکی مدنظر باشد، آن وقت است که بحث ثبات سیاسی معنادار می‌شود 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#کلیپ_اختصاصی 🎞 پدیده «سلبریتی روشنفکر» در عصر هیاهو 📍 این سخنان بی‌اساس از یک جامعه‌شناس آکادمیک
🔰 روشنفکری با طعم شهرت؛ چرا امروز به جلال آل احمد نیاز داریم؟! 📍اگر در گذشته چند دهه خود، روشنفکران و متفکرانی داشتیم که داعی‌دار هدایت و فکر و ایده بودند تا جامعه را به مسیر حقیقت و حقانیت برساند اما امروزه غیاب روشنفکری به چشم می‌آید. دیگر شاید از بحث‌های داغ علمی و گفتگوهای فاخر مکاتب کمتر ببینیم. این وضعیت تفکر امروز ماست. اینجاست که به تعبیر مرحوم قانعی‌راد در غیاب روشنفکری، روشنفکران کاذب نقش می‌یابند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت_سردبیر 🔰 روشنفکری با طعم شهرت؛ چرا امروز به جلال آل احمد نیاز داریم؟! 📍اگر در گذشته چند
🔸 سربرآوردن روشنفکران کاذب، موجب می‌شود جامعه تعضیف و به سمت مباحث سطحی سوق پیدا کند. این مسئله اصلی است. جامعه با طرح ایده‌ها افق‌گشایی می‌کنند و نیروهای اجتماعی در طرح این ایده‌ها می‌توانند ساماندهی شوند و جامعه را پیش ببرند. 🔹اما زمانی که جامعه سطحی شد، شیوع پیدا می‌کند. مرحوم قانعی‌راد در اینباره جایی نوشت:« غیبت روشنفکران زمینه را برای حضور و بروز سلبریتی در جامعه، فرهنگ و سیاست فراهم می‌کند و مصلحت عمومی و اجتماعی فدای فرصت‌طلبی سلبریتی‌ها خواهد شد. باید را به عرصه عمومی بازگرداند و از زندگی عمومی ـ اجتماعی معنازدایی نشود.» 🔸 سخن ما آنجاست که این شدن جامعه، در یک موقف و قرار ایستا نمی‌شود، بلکه ساحت‌های مختلف زندگی را فرا می‌گیرد و اینگونه سپهر فرهنگ سلبریتی بر جامعه گسترانده می‌شود. این شده که ما امروزه مواجه با پدیده خاصی به عنوان «» شده‌ایم. 🔹روشنفکر سلبریتی که بیش از داعیه حقیقت، مخاطب‌پسند است و هوادارانی را با خود به همراه دارد. روشنفکرسلبریتی‌هایی که مسائل روزمره و حواشی جنجالی آن‌ها بر متن غلبه دارد. خواسته یا ناخواسته توان توصیف وضعیت را از دست داده‌اند و ایده‌هایشان بیشتر بر درک متوهم‌گونه‌ای واقعیت بنا می‌شود. 🔸اینجا بود که از «روشنفکرسلبریتی» نه به عنوان یک مفهوم ارزش‌گذارانه که از یک توصیف وضعیت سخن گفتیم. مفهومی که می‌توان با بررسی آن، درکی از وضعیت امروز روشنفکری داشت. شاید بی‌راه نباشد که بگوییم وضعیت امروز ما بی‌شباهت با وضعیت جلال نباشد. 🔹 بله ما امروز به هایی نیاز داریم که باز در این زمانه از «خدمت و خیانت روشنفکری» سخن بگوید. ما امروز نیازمند جلال‌ آل احمدهایی هستیم که بار دیگری به وضعیت روشنفکری که خود از بستر آن سر برآورده‌ بود، اعتراض کند. این جنس اعتراض، این صراحت قلم، این بینش درست را امروز روز نیاز داریم. 💢 شهریورماه سالگرد جلال است و مجموعه فکرت بنا دید که در این ماه جاری فرصت مغتنمی است که بار دیگر از جلال آل احمد سخن بگوید. به نظر می‌رسد با بازخوانی جلال و پروژه فکری او می‌توان مجدد وضعیت را به چالش کشید. این موضوعی است که بنا داریم در ماه جاری برای‌تان روایت کنیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت_سردبیر 🔰 روشنفکری با طعم شهرت؛ چرا امروز به جلال آل احمد نیاز داریم؟! 📍اگر در گذشته چند
📩 متناسب با همین بحث، نظرات و پیشنهادات و همچنین یادداشت‌های خود را برای ما ارسال کنید تا با بهره‌گیری از نظرات شما بتونیم به این موضوع بهتر بپردازیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 هنوز به حجیت علم تن نداده‌ایم! 🔻پ.ن: حسین سیمایی صراف در مراسم تکریم و معارفه وزارت علوم دولت چهاردهم در نطقی بیان داشت که شبه علم سروصدای بلندی دارد و سد راهی شده‌است! سخن وزیر علوم در تقبیح قابل تحسین است به شرطی که شروع جریانی در مخالفت با شبه علمی باشد که به وضوح با مبانی انقلاب اسلامی فاصله دارد و شکل افراطی سنت‌گرایی و اخباری‌گری است. نه همراه با جریان گسترده‌ای که در مخالفت با تلاش دارند چماق علم پوزتیویستی را بر ما تحمیل سازند. در فکرت تلاش داریم به مختصر به مقوله «علم و شبه علم» بپردازیم... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🤝 دعــــــــــــــــــــوت بــــــــه همـــــــــــــــــــــــکاری رسانه «فکرت» به منظور تکمیل کادر اجرایی خود، اقدام به جذب نیرو می‌نماید: 🖇 ویژه برادران و خواهران 🔰 موارد مورد نیاز 📌 ادمین برای پلتفرم‌های ایتا و تلگرام؛ (مدیریت محتوایی، بارگزاری مطالب و تبادل) 📌 ادمین برای سایت؛ (مدیریت فنی، بارگزاری مطالب و تنظیم خبر) 📲 علاقه‌مندان می‌توانند رزومه و اطلاعات خود را به آیدی زیر در ایتا و تلگرام ارسال نمایند. 🆔@m110614 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#فایل_تصویری 🎞 هنوز به حجیت علم تن نداده‌ایم! 🔻پ.ن: حسین سیمایی صراف در مراسم تکریم و معارفه وزا
| 🔰 توتالیتاریسم «شبه‌علم» ✍🏻حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی، دكترای تخصصی رشته تاريخ تمدن و ملل اسلامی 📍«نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفت‌های غیرقابل‌انکار هم صرف‌نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانه انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به‌دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفه علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری و همین‌طور پارادایم انتقادی مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایه‌های طبقه‌بندی‌های پوزیتویستی را بر هم زده‌است.» مطالعه کامل یادداشت در وب‌سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📌 وفاق ملی از نوع انباری ✍🏻 انتقاد دکتر بخارایی از ایده وفاق ملی دولت 🔸ما دو نوع وفاق ملی می‌توان
📌 خطر جوان‌ مرگی وفاق ملی ✍🏻 مسعود فروغی 🔸دولت پزشکیان شعار «» را انتخاب کرده است. شعاری که در گفتار رسمی رئیس‌جمهور مکرر استفاده می‌شود و برای توضیح تصمیمات به آن ارجاع داده می‌شود. در حالی که هنوز در ابتدای مسیر دولت هستیم، بررسی جهت‌گیری‌های اساسی و دقت در جزئیات راه و مقصدی که نشان داده می‌شود، مهم است. مهم‌تر طرح ابهامات و سوالاتی درخصوص اصل این شعار است که به دلایلی به سختی می‌توان از آن با عنوان «ایده» نام برد: 🔹 دولت پزشکیان از فقر شدید گفتمانی ساختارمند و قابل پیگیری رنج می‌برد. گفتمانی که راه‌حل دولت در برخورد با چالش‌ها را توضیح دهد و راهی برای آینده دولت نشان دهد. وفاق ملی حداکثر یک شعار سیاسی است که در بالاترین حد، توضیح‌دهنده نگاه رئیس‌جمهور به سیاست داخلی است.این شعار روبنایی توخالی از یک گفتار سیاسی است و با وضعیت موجود دولت را با چالش اغتشاش معنایی مواجه می‌کند. 🔸وفاق ملی در سیاست داخلی هم بیش از حد شعاری است. شعارها اگر راهی به قواعد عملی حکمرانی نداشته باشند، نه‌تنها کمک‌دهنده نیستند که مانع اجرا هم می‌شوند. اساسا استفاده از یک شعار کلی بدون تعریف دقیق آن هرچند زیبا و خوش‌آهنگ، خطر نابودی آن را به دنبال دارد مثل شعار وفاق ملی. آیا معنای وفاق، سکوت همه ارکان حکومت و قدرت در برابر تصمیمات دولت است؟ اگر انتصابی غیرقابل قبول مثل برخی انتصاب‌ها در سطح معاون وزرا یا احکامی که شخص رئیس‌جمهور می‌دهد، رخ داد، تکلیف چیست؟ حتما شخص رئیس‌جمهور باید منظور خودش از وفاق ملی را مشخص کند. 🔹اگر ملاک وفاق ملی باشد باز هم این انتخاب‌ها باعث شکاف می‌شوند تا وفاق. بدون شک دادن سهمیه صندلی قدرت به کسانی که در سابقه آنها همکاری مدبرانه و عاقلانه با ارکان قانونی کشور دیده نمی‌شود، مانع کار دولت است. چون زمینه‌های شکاف سیاسی و اجتماعی را ایجاد می‌کنند و این شکاف حتی در صورت اینکه دولت با تمام قوا تلاش کند، هیچ‌گاه منجر به کارآمدی نمی‌شود. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📸#گزارش_تصویری ✅ دومین قسمت برنامه شات با موضوع «تحلیل فیلم سگ را بجنبان» با حضور «دکتر محمدعلی رو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 معنادهی ابردولت به جهان 🎙محمدعلی روزبهانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران 📍به روایت سیاسی، با ابردولتی به نام ایالت متحده مواجهیم که در پروسه جهانی‌سازی، معنا را به جهان می‌بخشد. این آمریکا عصاره ساینس، تکنولوژی، پول، نظامی‌گری و هر چیزی است که تجربه انسان طاغوتی به آن دست پیدا کرده است. این مغزافزاری است که همه جهان را می‌جنباند. اینجا جایی است که بزرگترین صنعت تصویری جهان یعنی هالیوود را در اختیار دارد... ➕فایل کامل گفت‌وگو را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «باید دید چرا و چه می‌شود که گاهی روشنفکران راه و رسم دنباله‌روی از عامه پیش می‌گیرند و به جای اینکه آموزگار و راهنما باشند، فهم مشترک و مشهورات و مقبولات و ارزوهای عامه را در الفاظ و عبارات فنی و ادبی بیان می‌کنند. درست است که آن‌ها باید از حقوق مردم دفاع کنند و سخنگویان مردم باشند، اما اقتضای این مقام توانایی درک مسائل و کوشش برای حل آن‌هاست. مدعی روشنفکری باید بتواند و بکوشد به جای مدح وذم خوبی‌ها و بدی‌های انتزاعی مردمان، عزم و همت و صبر برای حل مسائل بیاموزد.» 📚 رضا داوری اردکانی؛ سیری در تاریخ روشنفکری ایران و جهان فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎙صدای تاریخ را بشنوید...! 🎙 ♨️ این جلسه مخفیانه در روز تاسوعا، سرنوشت ایران را تغییر داد؟! گزارشی که ساواک هرگز فکر نمی‌کرد، روزی همه بشنوند! با حضور شخصیت‌هایی مثل مرتضی مطهری، دکتر شریعتی، آیت الله خامنه‌ای و... 🔻 در فصل جدید به بازخوانی این جلسه تاریخی و روایت کتاب پرداخته است که از طریق ذیل می‌توانید به قسمت‌های این برنامه دسترسی داشته باشید: 🔶 قسمت اول 🔶 قسمت دوم 🔶 قسمت سوم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #شبه_علم 🔰 توتالیتاریسم «شبه‌علم» ✍🏻حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی، دكترای ت
توتالیتاریسم «شبه‌علم» ◽️رویکرد سختِ حقوقی در امر سیاستگزاری علوم می‌تواند دلالت‌های خطرناکی داشته‌باشد و نوعی از انسداد علمی را در رقابت‌های علمی دانشگاهی به وجود آورد. جایی که رهبری امت اسلام در پی سیاست‌ها و استراتژی‌های تمدنی در عرصه‌های مختلف زندگی از جمله عرصه‌های مهم علمی می‌رود اولاً باید به تنوع رویکردها و آزادی اندیشه و بیان در عرصه‌های علمی اعتنا کرد، و ثانیاً باید به سامانه‌های جدید در خلق دانش‌های بومی، پژوهش‌های بومی، و علوم اسلامی بیش از پیش تأکید نمود. ✍🏻حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی ❇️ صفحه اینستاگرام فکرت را دنبال کنید و نظرات و پیشنهادات خودتون رو برامون بفرستید ❇️
📌 «ملی‌گرایی روش‌شناختی» اصلی‌ترین معظله جامعه شناسی در ایران ✍🏻 میثم مهدیار 🔸از والرشتاین بزرگ که اوایل دهه نود به ایران دعوت شد به عنوان «نظریه پرداز نظام‌های جهانی» یاد‌ می‌شود. لبِّ نظریه والرشتاین این بود که تبیین تحولات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشورها صرفا منوط به متغییرهای درونی و ملی‌شان نیست بلکه بسیاری از این تحولات تحت تاثیر موقعیت‌شان در تقسیم‌کار نابرابر در نظام جهانی رخ می‌دهد. 🔹در واقع این گزاره که تحولات در سطح کشورها را نمی‌توان صرفا با متغییرهای داخلی‌شان تبیین کرد بلکه نقش مولفه‌ها و بردارهای «فراملی» را نیز باید به صورت جدی در تبیین‌ها لحاظ کرد مهمترین ارزش افزوده والرشتاین برای جامعه‌شناسی معاصر بخصوص کشورهای فرودست بوده است. در این چارچوب نظری وضعیت کشوری مانند ایران که در پیش از انقلاب در تقسیم کار جهانی در عداد کشورهای جنوب نگه داشته شده بود و فراتر از آن در چهاردهه پس از انقلاب کانون پیکان‌های تهاجمی جنگ و تحریم و فشار بوده است بغرنج‌تر خواهدبود. 🔸با این اوصاف اگرچه والرشتاین آمد و رفت و برای او مجالس تشویق و تمجید هم برگزار شد اما گویا بصیرت‌‌های او هیچگاه در گفتمان غالب جامعه‌شناسی ایران جذب نشد و معظله «ملی گرایی روش شناختی» هنوز چالش اصلی گفتمان جامعه‌شناسی متعارف در ایران امروز است. 🔹«ملی گرایی روش شناختی» یعنی نادیده گرفتن بردارهای بیرونی که از خارج از مرزهای ملی و خارج از اراده دولت مستقر برای ایجاد تغییرات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در ایران اعمال می‌شود؛ یعنی نادیده گرفتن نقش چهاردهه تحریم اقتصادی و فشار سیاسی و امنیتی و جنگ خانمان‌سوز و نیز هزینه‌های میلیارد دلاری فرهنگی و رسانه‌ای سالانه در جهت ایجاد «تغییرات فرهنگی و اجتماعی در ایران» و صرفا تاکید بر مولفه‌های فروملی. 🔸در میان غیر ایرانی‌ها کسی چون «جان فوران» در «مقاومت‌های شکننده» تلاش کرده‌‌ هر دو متغییرهای فراملی و فروملی را همزمان در یک مدل منطقی تاریخی برای تبیین چرایی انقلاب اسلامی مدنظر قرار دهد و از این جهت الگوی بدیعی پدید آورده. اما حتی چنین الگویی هم در کاربست متغییرهای فراملی برای تبیین شرایط فرهنگی و اجتماعی پساانقلابی توسط جامعه‌شناسان ایرانی موثر نیفتاده و هنوز نه اثر مکتوب در خوری از این جهت تولید شده و نه حتی در گفتارهای روزمره جامعه‌شناسان بروز یافته. 💢در واقع دعوت از والرشتاین و عکس گرفتن با او نشان می‌دهد که موضوع، حداقل، بیگانگی جامعه شناسان ایرانی با نظرگاه والرشتاین نبوده و نیست و احتمالا باید دلالت‌های غیرنظری درکار باشد. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر برگزار می‌کند: 🔶 تداوم یا تغییر مسیر؟ روشنفکری ایرانی از آل احمد تا اکنون گفتگو با: 👤دکتر محمد سالاری؛ پژوهشگر علوم اجتماعی 📅 پنجشنبه ۱۵ شهریورماه ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ 📍تهران خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر، خانه اندیشه‌ورزان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 پوپولیسم روشنفکرانه آسیب‌های روشنفکری معاصر ایران ✍🏻دکتر ناصر فکوهی؛ نویسنده، مترجم و انسان‌شناس 📍«در گسترش و غلبه گرایش‌های خودنمایانه و تازه به دوران رسیدگی‌های روشنفکرانه می‌دانم. روشنفکران ما به جای آنکه کاری اساسی برای ساختن خود به منظور حضور در عرصه-های اجتماعی و فعالیت هر جا که ممکن باشد بکنند و به جای تلاش در راه گسترش فرهنگ عمومی‌و امکان بخشیدن به بحث و استدلال‌های منطقی و عقلانی که بتوانند بر تصمیم گیرندگان سیاسی، اقتصادی و... تأثیرگذار باشند، به سوی نوعی خودنمایی و تازه به دوران رسیدگی حرکت کردند.» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی 🔰 پوپولیسم روشنفکرانه آسیب‌های روشنفکری معاصر ایران ✍🏻دکتر ناصر فکوه
🔸 امروز جامعه روشنفکری که هرچه بیشتر پاره پاره شده و به حباب‌هایی تبدیل شده که هرکدام درون خود، سازی برای خویش می‌زنند، این شیوه ها و روش‌های اسنوب و تازه به دوران رسیدگی را در عمل و تفکر خود به صورتی رایج و غالب درآورده است. 🔹متأسفانه به این امر باید گسترش خواسته یا ناخواسته، برنامه ریزی شده یا خودانگیخته یک نوع پوپولیسم روشنفکرانه بسیار مضحک از خلال گروهی از «لمپن ـ روشنفکران» ها و گروهی از رسانه‌های زرد روشنفکری را نیز افزود. 🔸 البته همه این موارد از پیش از انقلاب هم سابقه داشتند، نشریات زرد روشنفکرانه در تاریخ روشنفکری ایران بسیار شناخته شده هستند؛ نشریات جنجالی که دائماً روشنفکران را به جان هم می‌انداختند و بحث‌های خنثی به راه می‌انداختند و زیر لوای نوعی انقلابی گری و ضدآمریکایی بودن گاه سطحی ترین مطالب مجلات زرد عامیانه را تکرار می‌کردند. 🔹 پس از انقلاب نیز این روند ادامه یافت اما در سال‌های اخیر تشدید شد و به تعداد بی شماری از این مجلات زرد دامن زد که سپس در محیط اینترنتی تداوم یافتند؛ به گونه ای که امروز به سادگی و به شکل گسترده ای می‌توان وجود لمپنیسم روشنفکرانه را با ادبیات، ساختارها و بازیگرانی که کاملاً جاهلانه فکر می‌کنند، مشاهده کرد. 🔸 درست است که این جاهل ها چاقو نمی‌کشند و روش‌هایشان با قمه زن-های خیابانی متفاوت است، اما کاری که با استفاده از قلم و با زبانی مسموم و زشت و کامنت گذاشتن و نوشتن نقدهای تخریب-کننده علیه یکدیگر و علیه هر چیزی که می‌تواند در جامعه سازنده و مثبت باشد، انجام می‌دهند تا صرفاً منافع خود را حفظ کنند خیلی بهتر از روش جاهلان و لمپن‌های خیابانی نیست. 💢 البته اینکه من در اینجا زیاد به ابعاد مخرب پدیده‌های اسنوبیسم یعنی «ادا واطوارهای روشنفکرانه» و ایجاد زبان‌های نامفهوم و ژست‌های سطحی و مضحک «نوکیسه‌های فکری» نمی‌پردازم که برای خودشان با مجلات، سایت ها، جلسات، درسگفتارها و ترجمه‌های بی هویت و بی کنترل بازار داغی ایجاد کرده‌اند، به این دلیل نیست که میزان تخریب درازمدت آنها را نشناسم؛ بلکه صرفاً به این دلیل است که در این باره زیاد صحبت کرده ام. ما با برخورداری از جامعه ای جوان، تشنه دانستن و نیازمند برخورداری از چشم‌اندازهای فکری باید شب و روز کار کنیم تا فرهنگ عمومی‌بالا برود! 📘 برشی از گفتگو با مجله «گفتمان الگو» شماره هفتم ویژه نوروز ۱۳۹۴ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر