eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔈 | 🔶 جلال آل احمد؛ الگوى امروز علوم انسانى، روشنفكرى و سياست (فراسوى تجربه نافرجام سنت و مدرنيته) 🎙سخنران: محمد حسين بادامچی نشست "نگاهى دوباره به جلال آل احمد" ⏰ ١٢ آذر بهمن ۱۳۹۷ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
New project.mp3
21.82M
🔶 سخنرانی | جلال آل احمد؛ الگوى امروز علوم انسانى، روشنفكرى و سياست 🎙 نشست "نگاهى دوباره به جلال آل احمد" دلیل از دست دادن جلال و شریعتی 1:50 اثر هایدگر در ایران 5:10 نقش جلال در علوم انسانی 11:00 جلال و مذهب و ملت 22:45 دوگانه مذهب و مدرنیته 26:00 فهم و ثمره نهیلیسم جلال 27:00 چیستی نقد پنج لایه جلال 35:18 نکته اصلی کار جلال 41:30 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 « یک نسبت وثیق و یک عهد و پیمان و میثاق و عقد است. تفکر رؤیت و حکایت است، تفکر چیزی از سنخ است، ، به تفکر، به تذکر آرام می‌گیرد. با تفکر، جان آدمی گرم می‌شود، جان آدمیان گرم می‌شود. با این نگاه و تعریف، روشن است که تفکر چیزی فرای امر است. ممکن است در جامعه‌ای انحای رسمی آموزش و گزارش و تقریر تفکراتی رواج داشته باشد، اما از تفکر خبری نباشد. ممکن است در جامعه‌ای درس تفسیر و قرآن به‌راه باشد، اما آیات قرآن، ایمانی برنیا‌نگیزد و جانی را آرام ندهد و گرم نکند. کثرت ظهور تمدنی نهادهای تفکر دلالت بر وجود تفکر و نسبت ندارد. فیلسوف هر چند فلسفه‌ها را خوانده است، اما از آن رو فیلسوف است که خود قدم در راه گذاشته و با وجود و هستی و خداوند نسبت برقرار کرده است. عارف هر چند آثار عارفان و شرح حال پیران طریق را می‌خواند، اما عارف بودنش به این امور نیست. او سلوک نموده و ریاضت کشیده و در امر عرفانی و شهود هم‌داستان و همراه شده تا عارف و سالک گشته است.» 📚 عطاءالله بیگدلی؛ ایران میانه‌ی تفکر و فلسفه ، نشریه سوره 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰عوام‌زدگی روشنفکران چرا روشنفكری ما اثرگذاری خود را از دست داده است؟ ✍🏻عظیم محمودآبادی؛ روزنامه‌نگار 📍«شاید كمتر كسی باشد كه تردید كند در اینكه روشنفكری ما دست‌كم نسبت به دهه‌های پیش و به ویژه قبل از انقلاب تبدیل به جریانی نحیف و ضعیف شده است. اقبالی كه نسبت به سخنرانی‌های شریعتی و كتاب‌های آل‌احمد می‌شد كجا و تیراژ كتاب‌هایی كه امروز نام و نشان روشنفكران بر تارك‌شان می‌درخشد كجا؟! حال اما با جریانی از روشنفكری مواجه هستیم كه چهره‌های آن هر چند به غایت مشهور و حتی محبوب هستند، اما این مشهوریت و محبوبیت فاقد كمترین اثرگذاری جدی در صحنه واقعی جامعه است.» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی 🔰عوام‌زدگی روشنفکران چرا روشنفكری ما اثرگذاری خود را از دست داده است؟
🔸 اما چرا روشنفكری ما به اینجا رسید؟ چه شد كه از یك نیروی مهم فكری – اجتماعی تبدیل به عناصری مشهور اما ناكارآمد شد؟ اگر بخواهیم جوابی برای این پرسش مهم پیدا كنیم – كه چرا روشنفكری امروز ما به جریانی تقریبا بلااثر تبدیل شده است؟- باید آن را در نیرو و توان این جریان برای نقش اصلی‌اش یعنی هدایتگری جامعه یا همان «روشن‌نگری» بجوییم. نقشی كه شاید بتوان گفت دیری است از دست این جریان خارج شده و گویی به جای هدایتگری بیشتر درصدد دنباله‌روی از امواج اجتماعی است. 🔹این در حالی است كه در مورد روشنفكرانی نظیر شریعتی و آل‌احمد عكس آن را شاهدیم. آنها اگر شهرتی داشتند جز این نبود كه در خدمت افكارشان قرار گیرد. اما در مورد بسیاری از چهره‌های روشنفكری‌ امروزمان می‌توان به راحتی ادعا كرد كه این افكار آنهاست كه در خدمت شهرت‌شان قرار گرفته است و نه بالعكس. شهرت‌طلبی نیز از مهم‌ترین آفات كار فكری است كه می‌تواند جریانی را از پیش‌رو بودن و نقش هدایتگری به پس‌رو شدن و جریانی دنباله‌رو تبدیل كند. 🔸روشنفكری ما بلوغ خود را از دست داده؛ او این متاع ارزشمند را به بهای ناچیز آسودگی فروخته است. این جریان، سال‌هاست شهامت مواجه شدن با مدهای فكری را ندارد و همان را می‌گوید كه سلیقه زمانه اقتضایش را دارد و همان‌طور مسائل را می‌بیند كه عوام‌الناس می‌بینند و در تریبون‌هایش در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی همان سخنان را می‌گوید كه مخاطبانش می‌پسندد. این همان آگاهی كاذب یا شبه آگاهی است كه در روند رشد جامعه تاثیر معكوس دارد؛ آگاهی كاذب به جای پیشرفت، پسرفت و به جای اعتلا، انحطاط را برای جامعه رقم می‌زند. 🔹صنفی شدن جریان روشنفكری، چابكی و حریت را از آنان ستانده است؛ مصالح صنفی از سویی و مرعوب و مقهور شدن مدهای فكری روز از سویی دیگر چنان آنها را به غل و زنجیر كشیده است كه گویی هرگز نمی‌توانند پای‌شان را از این دایره تنگ بیرون گذارند.اگر جریان امروز روشنفكری ما به‌‌رغم اینكه ده‌ها تریبون دارد – از كتاب و سخنرانی گرفته تا مطبوعات و انواع شكبه‌های اجتماعی – مجازی و … اما تاثیر‌گذاری چندانی ندارد، دلیل آن را نباید در بسته بودن فضای جامعه و سخت‌گیری‌های سیاسی دانست كه اینها آدرس غلط دادن است، بلكه این بی‌رمقی را باید در بی‌حرفی آنها جست. 💢البته این چهره‌های روشنفكری ما به هیچ‌وجه بازار مخاطبان‌شان كم‌رمق و بی‌رونق نیست و تعداد «ممبر» كانال‌های منتسب به ایشان گوش فلك را كر و چشم حسود را كور می‌كند. آنها چیزهایی می‌گویند كه مخاطبان‌شان می‌‌پسندند و شنیدنش را خوش می‌دارند و نوعی آسودگی را برای‌شان فراهم می‌كنند كه از رنج تامل و تفكر معاف شوند. حرف‌های دهان پركن یاد می‌گیرند و خود را سالك طریق «عقلانیت و معنویت» می‌یابند و از خوان «تقریر حقیقت و تقلیل مرارت» متنعم می‌شوند. اما آنچه یافت نمی‌شود همان «روشن‌نگری» است كه بازارش در این روزگار بس كساد است؛ نه گویندگان انگیزه گفتنش و نه شنوندگان حوصله شنیدنش را دارند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#درسگفتار | #بازخوانی_روشنفکری ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر و روز جلال آل احمد ب
📸 ✴️ درسگفتار «روشنفکری در زمانه ما» توسط استاد محترم روح‌الله اسلامی در رسانه فکرت برگزار شد. این جلسه تقریبا 3 ساعته به لایه مهم "نسبت روشنفکری و دین"، "روشنفکری و علم"، "اقتصاد سیاسی و نسبت آن با روشنفکری" و همچنین به بحث از "وجدان جمعی جامعه و روشنفکری" پرداخته است. این بحث مفید اما فشرده را از دست ندهید! ➕فایل صوتی و تصویری این برنامه به‌زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 جامعه‌ سیاست‌زده سیدجواد نقوی 💢“آلن تورن، یه متفکر سرشناس، سال ۲۰۰۶ یه کتاب نوشت که توی اون از نظم جدید جهانی میگه. نظمی که توی اون ارزش‌های لذت‌جویانه جایگزین ارزش‌های آرمانی شده! 🤔 آیا ما در جهانی زندگی می‌کنیم که دیگه هیچ چیز جدی گرفته نمیشه؟ 🤔 آیا لذت و سرگرمی واقعاً میتونن جایگزین ارزش‌های انسانی بشن؟! 🔥 نظر شما چیه؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
▫️مدرسه علوم انسانی فکرت تقدیم می‌کند: 📖 حلقه متن خوانی با حضور جمعی از اهالی اندیشه 📖 🔶 کتاب اول | رمزگشایی از حکمت‌ها متن‌خوانی جمعی کتاب اخلاق ناصری 📅 روزهای شنبه و دوشنبه ⏰ ساعت ۱۲:۳۰ علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبت‌نام نمایند. 📚 ||مدرسـه‌ علـوم انسـانی فکـرت|| 📮 @fekrat_sch
🖇 « که با بسط تکنولوژی بسط می‌یابد، پایان هنر اصیل غربی است. هنری که در صورت اصیل خود چیزی جز حدیث نفس و سیر در چاله هرز نفس اماره نیست.اما به هر حال هنر در صورت اصیل خویش ابداعی، حضوری و قلبی است و نه قلابی. در هنر اصیل تدبیر شیطانی مداخله نمی‌کند هرچه هست حضور و بی‌واسطگی است... با پیدایش گرافیک، عکاسی و سرانجام و گسترش و توسعه آن، هنر و هنرمندی هرچه بیشتر در خدمت سیطره و استیلای بر عالم قرار می‌گیرد. هنری که ذات آن عین ماکیاولیسم است. بنا به قول یکی از اولین سینماگران، آدمی با دوربین فیلمبرداری با سرعتی روز افزون به تسخیر عالم می‌پردازد. سینما ماهیتاً نمی‌تواند چیزی جز وسیله سیطره بیشتر فرهنگ جدید و ارزش‌های موجود باشد. هرچه هنر و امکان توسعه قدرت انسانی را بیشتر کند، امکان غلبه آن بیشتر است. هنر و تکنیکی مطلوب‌تر خواهد بود که انسان بیشتر محو و مات در آن شود و تفکر او را از توجه به حقیقت بیشتر منحرف سازد. حیرتی که در سینما برای بیننده فیلم حاصل می‌شود نه تحیر ناشی از هیبت و جلال آسمانی بلکه تحیریست که از محو شدن در کثرات وهمی زمینی به ظهور می‌آید و آن همان حیرت مذموم است...» 📚 محمد مددپور؛ سینما هنر تکنولوژیک 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 هنر هفتمِ وطنی و اندیشه انقلابی یادداشتی به بهانه روز ملی سینما؛ ✍🏻 سیدمحمدمهدی موسوی؛ تحریریه فکرت 📍«مباحث و مسائل انقلابی باید به درستی در جامعه تبیین و تفهیم شوند و از سوی دیگر اولویت‌ها در این‌باره مشخص شوند تا بدانیم رسالت در پرداختن به آن‌ها چه می‌تواند باشد و اگر نیاز به رصد و مطالبه‌گری در این زمینه است با چه سازوکاری می‌بایست به سمت تحقق آن برویم؟ اگر این مهم مورد توجه جدی قرار گرفت راحت‌تر می‌توان درباره نسبت هنرمند و سینماگر ایرانی با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی صحبت کرد و فراتر از مباحث کلیشه‌ای و همایش‌های بی نتیجه، خروجی لازم را دریافت کرد...» مطالعه کامل یادداشت در وب‌سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📸#گزارش_تصویری ✴️ برنامه شات این ماه به مناسبت روز سینما در خدمت دکتر امیررضا مافی، پژوهشگر فلسفه
28.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 از سینمای تهی تا روشنفکر بی‌اثر! امیررضا مافی 📍اینجا ایران امروز، جایی که دو سر طیف فکری، همدیگر را نمی‌فهمند و هر طرف به جای "حرف زدن" به دنبال "اثبات حقانیت" خودشان هستند! 🎬 سینمای ما امروز قربانی این بازی بی‌پایان شده! 🎬 سینمای ما دیگر فقط "ویترین" شده نه "آیینه" واقعیت! 🎬 فیلم‌های جشنواره فجر شده نمایشگاه "تکرار" و "تهی از معنا"! به جای گفتگو به دنبال غلبه کردن هستیم! این جوری فقط "شکاف" عمیق‌تر میشه و "آینده" نامعلوم‌تر! وقتشه که از "دوقطبی" خارج بشیم و "حرف جدید" بزنیم، اکنون زمان این است که "تفکر" را به "تکرار" ترجیح بدهیم! 🔥 نظر شما چیه؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر