📌«نظامیان»، «بازیهای رایانهای» و «فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی»
✍🏻احمدحسین شریفی
🔸یکی از اثرگذارترین و کمهزینهترین راههای «انتقال پیام» به مخاطبان، طراحی بازی و سرگرمی است. حدود ۲۴۰۰ سال قبل #افلاطون، فيلسوف بزرگ يونان باستان، آنگاه که جامعه آرمانی و مدينه فاضله مدنظر خود را ترسيم میکرد، به فرهنگسازان جامعه توصیه میکند که: اگر میخواهيد مدينه فاضله را شکل دهيد، يکی از مؤثرترين و البته راحتترين کارها، تغيير و تحول در بازیها و اسباببازیهای کودکان است. با تمرکز بر بازیهای کودکان میتوان به صورت نامحسوس:
🔹اولاً، ويژگیهای شخصيتی کودکان را فهميد؛ چون کودکان در بازیها شخصیت خود را نمایان میسازند؛ ثانياً، میتوان عواطف و احساساتی همچون خشونت، مهربانی، صبوری و... را از همين بازیهای کودکانه کشف کرد و در آينده از اين کودکان براي مناصب مورد نياز استفاده کرد؛
🔸ثالثاً، علايق آنان را میتوان شناخت؛ خلاقيت، ابتکار، مطالعه، تفکر، مهارتهای عملی و ... را میتوان از همين بازیها استخراج کرد و با توجه به همين مهارتها مشاغل آينده را تأمين نمود. رابعاً، از راه بازیها میتوان رفتارها را تغيير داد. میتوان کودکان را با اسباببازی و بازیهای کودکانه، نسبت به تعظيم يک سنت يا تحقير يک سنت و افتخار يا تنفر نسبت به سنن، آداب و رسوم خاصی، تحريک کرد.
🔹نکته مهمی که افلاطون تذکر ميدهد اين است که کار فرهنگی در حیطه کودکان آسانتر است. اما والدين اهميت اين کار را درک نمیکنند. در بسیاری از خانوادهها مهم اين است که کودکان چند ساعتي مشغول بازي و سرگرمي باشند تا پدر و مادر به کارهايشان برسند. اينکه بازي و محتواي آن، چگونه باشد، اصلاً برای والدين اهمیت ندارد! مسئولان و مديران جامعه نيز کودکان را در اولویت قرار نمیدهند. چون به نظر خودشان اهداف و کارهای کلان را پیگیری میکنند! افلاطون میگوید از اين غفلت والدين و مسئولان استفاده کنيد و در زمين باير و بکر افکار و احساسات کودکان، بينشها و گرايشهاي مد نظر خود را بکاريد.
🔸در فصل هشتم از کتاب «سبک زندگی و هنرهای بیکلام» از نگاه اسلام نیز به بررسی نقش بازی و اسباببازی و سرگرمی در اصلاح و تغییر اخلاق و سبک زندگی پرداختهام، علاقمندان میتوانند به آن کتاب مراجعه کنند.
🔹در دنیای امروز نیز با توجه به پیامرسانهای نوین و ابزارهای رسانهای نوپدیدی که در اختیار تکتک افراد جامعه قرار دارد، و با توجه به روانشناسی تبلیغات، «بازیهای رایانهای» یکی از بهترین ابزارها برای «انتقال پیام»اند. بازیهایی که هر چند ظاهر آنها سرگمی و بازی است؛ اما دریایی از پیامهای اخلاقی و تربیتی و فرهنگی و تاریخی و سیاسی و اجتماعی را به شکل مستقیم و غیرمستقیم به ذهن و ضمیر مخاطبان منتقل میکنند.
🔸به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، با «روایت درست و هوشمندانه حوادث بزرگ گذشته» و روایت رشادتها و شهامتها و غیرتها و ایثارهای رزمندگان اسلام در دفاع مقدس و رزمندگان جبهه مقاومت و مدافعان حرم هم میتوان بسیاری از پیامهای درست و ارزشهای انقلابی و اسلامی را به مخاطبان منتقل کرد و هم میتوان خودبه خود بسیاری از مشکلات را رفع کرد. رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با دستاندرکاران برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای استان اصفهان، ضمن اشاره به ضرورت انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری اثربخش برای انتقال ارزشها و فرهنگ مقاومت و فرهنگ شهداء، فرمودند:
«من پیشنهاد میکنم که خود واحدهای نظامی اصفهان هم در این قضیّه فعّال بشوند؛ حالا مثلاً واحدهای سپاه، لشکر امام حسین، لشکر نجف، ... یا مثلاً واحدهای ارتش، پایگاه هشتم، ... مرکز توپخانه در اصفهان و بقیّهی مراکزی که وجود داشتند، اینها بنشینند شرح حوادث و سرگذشت دوران جنگ تحمیلیشان یا احیاناً قبل و بعد آن را بیان کنند، به چه وسیله؟ به شکل بازیهای رایانهای.»
🔹طبیعی است که این توصیه منحصر به سپاهیان و ارتشیان اصفهان نیست؛ بلکه مخاطب آن همه واحدهای نظامی در سراسر کشور است. امید است که ستاد کل نیروهای مسلح کشور، این توصیه و سفارش را بیش از پیش جدی گرفته و با استفاده از ظرفیتهای علمی و هنری و تبلیغی موجود در دانشگاهها و مراکز فرهنگی کشور و استفاده از ظرفیتهای سختافزاری و نرمافزاری خود، ساختاری جهادی برای چنین فعالیتهایی را ساماندهی کند.
🔸محصول و نتیجه و اثر همه تولیدات هنری از جمله بازیهای رایانهای باید افزایش امید و احساس قدرت و اقتدار و افتخار به هویت خودی باشد. باید تقویت باورها و ارزشهای اسلامی و انقلابی باشد. باید توجه دادن به نقش ولایت و ولایتپذیری در پیروزیها و موفقیتها باشد.
🔎#بازتاباندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#همایش
🎞 دعوا بینداز و حکومت کن...!
👤علی علیزاده؛
پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی
📍مهمترین استراتژی آمریکا برای مهار قدرتهایی مثل ایران، روسیه و چین، ایجاد اختلاف و نزاع بین آنها به منظور قطع همکاری آنها بر علیه نظام سلطه غرب است.
➕بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#گفتگو| #نشست
🔰 قصهها هویت میسازند...!
🎙زهرا حیاتی؛
🔸ما میتوانیم شروع کنیم به ساختن یا نوشتن داستانهایی که در آن راهکار بدهیم. راهکار بدهیم به نوجوانکه چه جوری گذشتهاش را دوست داشته باشد، چه جوری فردوسیاش را دوست داشته باشد، رزمندگانش را دوست داشته باشد؟ هر نقطهی تاریخش را. اول مطمئن شود که آن متعلق به یک خانهای است که این خانه اسمش ایران است، این را اول بفهمد و بعد خودش انگیزهاش را پیدا میکند که از او دفاع کند.
🔹تمام این آسیبشناسیهایی که در محافل پژوهشی صحبت میشود، اگر در دل شگردها و تکنیکها و ظرایف روایتپردازی به نوجوان داده نشود، ما موفق نشدیم که ادبیاتمان را به سمت رفع بحران از هویت نوجوان سوق بدهیم. بیایید کتابهای ادبیات نوجوان که شخصیتها و قهرمانهای ملی و هویتی خلق کردند را مهندسی معکوس کنید و تکنیکها را شناسایی کنید.
➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
1403.09.04 نشست نوجوان تهران.عابدینی.mp3
11M
🔸چالشهای هویتی نوجوانان در عصر حاضر
👤دکتر نصیر عابدینی
افکار مزاحم تکرارشونده 01:00
عدم استقرار هویتی نوجوان 04:00
فضای جدید و هویت جدید 07:00
سندروم نقص پاداش در نوجوان 10:20
نسبت مدرنیته و اضطراب 13:45
راهکارهای تربیتی نوجوان 16:10
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 دولت باید قوی باشد...!!
👤محمد محمدینیا؛
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📍ما به دولت در واقع تجلی مردم است؛ لذا اگر دولت قوی شود، مردم آن جامعه هم قوی خواهند شد؛ حال سوال اینجاست که اِعمال فیلترینگ، دولت و به تبع آن مردم را قوی میکند یا ضعیف؟
➕بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌آیا سوریه مارا بیدار خواهد کرد؟
✍🏻رضا نصیری
🔸دشمن در حال پیشروی مرحله به مرحله و منطقه به منطقه است و ما داریم پس از گذشت دو ماه تقاضای پاسخ فلان عملیات را میکنیم. یک جای کار میلنگد. نتوانستیم اسرائیل را درست آنالیز کنیم؛ چون هنوز در جهان خودمان فرورفتیم. نیامدیم پس از شهادت یحیی سنوار منطق عملیاتی اسرائیل و حرکت بعدی او را بر اساس محاسباتش بررسی کنیم؛ غصه خوردیم و دندان بهم ساییدیم و رجز چاق کردیم.
🔹دشمن اما کار خود را کرد و به پیشروی های خود در عملیاتش ادامه داد.اکنون که اسرائیل از جنوب لبنان عقب نشینی استراتژیک کرده، ما بمانند گذشته در تلئلوء مارش پیروزی صداوسیما ماندیم تا حمله گسترده به حلب در سوریه مارا هوشیار کرد.
🔸عدم تشخیص استراتژیک و نبود قوه عاقله واحد در حاکمیت و خلاصه شدن تمام پاسخ دهی سیاسی و منطقه ای و نظامی در موشک زدن! و صرفا راه حل را در موشک دیدن، دقیقا همان چیزیست که اسرائیل میخواهد.
🔹کنشگری جمهوری اسلامی در دولت شهید رئیسی به شکل همه جانبه و از طریق ارائه طرح های بین المللی و بسیج کشورهای جهان به اقدام حقوقیِ بین المللی و استفاده از تمامی ابزارهای دیپلماتیک در این راستا بود که توانست اسرائیل را صرفا به ارسال چند پیتزا بر در پاسخ متوقف کند.
🔸در ایران نظامیون و سیاسیون و مردم مشغول تمهیدات پاسخ موشکی هستند، مجلس هم در تکاپوی تنظیم و تصویب لایحه بودجه و اسرائیل نیز گام به گام در حال پیشروی و رسانهای که نداریم!
🔹زمانی که دشمن در حال استفاده همگانی از ابزارهای خود است، آدرس غلط دادن است اگر بخواهیم صرفا طلب موشک کنیم. در زمان حاضر عملیات موشکی پاسخ سوختهای است که باید در زمان خود رخ میداد؛ مطالبه به کنشگری حداکثری دستگاه دیپلماسی و بسیج کشورهای همراستای شرقی و منطقهای در این راستاست که میتواند حرکت افسارگسیخته این غده سرطانی را از متازتاز بیشتر در منطقه بازدارد.
🔎#بازتاباندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
هدایت شده از حمید پارسانیا
📚 بریده کتاب « حدیث پیمانه»
👤 حمید پارسانیا
📌 برپایه آنچه درباره ى اجتماع و انقلاب اجتماعى گفته شد، هر اجتماع متشکل از افرادى است که با رفتارهاى نظـامیافتـه ى خـود در جهـت رسیدن به آرمان هاى مورد نظر، نهادهاى مختلفى را شکل مىدهند. بـدیهى است بین این نهادها و آن آرمان ها و اهداف پیوندى تکـوینى و تنگاتنگ وجود دارد؛ آنگونه که دگرگونى در آرمانها، بیشک تغییر در نظام و نهادهاى خـاص نظام را به همراه دارد و از اینسو تغییر در نظام نیز مىتواند مانع رسیدن بـه آرمـان ها گردد. بنابراین انقلاب اجتماعى آن دگرگونى است که همراه با تغییر نظام اجتماعى، در سطح نهادها و آرمان هاى مترتب بر آن باشد.
♻️ ویژگی انسانى نظام اجتماعى موجب مى شود هر نظـام را انسـان هایى به وجود آورند که در چهارچوب آرمان هاى مربوط به آن نظام میکوشند. از این رو، هماره در هر انقلابی نیروهای انسانی خاصی در تغییر نظام اجتماعی موجود و تبدیل آن به نظام اجتماعی مطلوب دخیل اند.
اگر انسانهایی که شکل دهنده نظام پیشیناند، با آرمان های نیروهای جدید همسو نشده باشند، بیشک برای رسیدن به اهداف خویش و یا حفظ آنها به دفاع از نظام سابق خواهند پرداخت و بدین ترتیب درگیری و نزاع در متن انقلاب شکل میگیرد تا سرانجام به پیروزی یکی از دو طرف -به صورت آشکار و یا پنهان- بینجامد.
#معرفی_کتاب #حدیث_پیمانه #تاریخ
#جامعه #انقلاب
🆔 @parsania_net
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#خبر
#دیدهبان_۵۴
❇️ فیلترینگ آری یا خیر...؟!
👤 تحلیل ابعاد مختلف مساله فیلترینگ در نشست علمی با حضور اساتیدی همچون زهرا نژادبهرام، روحالله مؤمننسب و محمد رستمپور؛
⚠️ در این شماره از دیدهبان به بررسی تحلیلهای مختلف در باب مساله مهم #فیلترینگ خواهیم پرداخت.
🌹 با ما همراه باشید!
🆔 @Didebane_Andisheh
34.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#شات
🎞 شِبهِ فیلمِ «برادران لیلا»
👤سعید مستغاثی؛
رئیس انجمن منتقدان سینمای ایران
📍فیلمهای به اصطلاح فاخری که در سینمای ایران و جهان جایزه هم میگیرند، غالبا اصلا فیلم نیستند چون هیچ تعلیق، داستان یا ریتم روایت منظمی ندارند.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#گفتگو| #نشست
🔰 ساینس خرافه است...!
🎙منوچهر صدوقیسها؛
🔸یکی از خصوصیتهای عمدهی جهان جدید، این است که علوم علیه مادرشان طغیان کردند. علم یعنی ساینس، به این معنا بر اساس مبانی خودشان، خرافه است. چون او میگوید فقط تجربه است. تجربه جزئی است. اگر تعمیم نکند و جزئی را مبدل بهکلی نکند، اصلاً علم ندارد. تعمیم کار خود علم نیست چون مبنایش میگوید جزئینگری و تجربه است.
🔹کلام حضرت امیر را بکار ببرید: «اعرف الحق تعرف اهله». ما برعکس هستیم. ما میگوییم چون فلان شخص این حرف را زده است، پس حق است. حقیقت نوکر کسی نیست بلکه آدمها نوکر حقایق هستند. متأسفانه موضوع تحقیقات ما، درباره حاملین علم است نه خود علم و این نتیجهاش از بینرفتن تفکر در کل جامعه است.
➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
1403.09.04 نشست نوجوان تهران.شکیب راد.mp3
12.31M
🔸چالشهای هویتی نوجوانان در عصر حاضر
👤دکتر حسین شکیبراد
اساس نوجوانی طغیان دارد 03:00
نوجوانی معترض اما معنویتگرا 06:00
نوجوان مخالف با شبیهشدن بیدلیل 12:30
رفتارهای تکرارآمیز و طغیان 16:00
عدم جایگزین برای خانواده 20:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 روایت نوجوانانه از جنگ
👤محمدرضا نصیری؛
منتقد سینما و کارشناس ارشد علوم سیاسی
📍در این فیلم کارگران از زاویه دید نوجوان داستان به روایت مساله مقاومت میپردازد و در این مسیر به خوبی اتمسفر احساسی این قشر سنی را منتقل مینماید.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#یادداشت
🔰 مرد میدان مبارزه با تجدد
🖇فعالیتهای فرهنگی یک سیاستمدار مسلمان
✍🏻رسول لطفی؛
سردبیر رسانه فکرت
📍هنگامی که قومی آغازگر تحول میشود، ضربه تاریخ را مینوازد. بنابراین سیاست این قوم دیگر صرفا سامان بخشیدن به حیات و ممات مردم نیست، بلکه رهنمون بودن در راستای استواری و روشنگری و بالندگی همان بنیادی است که تحقق یافته است. چنین سیاستی چون از منظر خاص خویش به همه چیز مینگرد، فریب هیچ تحول دیگری را نمی خورد، خودباخته نیست و به هر سازی نمیرقصد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸با مرور حیات تاریخ ایران معاصر ما، به صحنههای پرشکوهی برمیخوریم که مایه مباهات ایرانیان است و با نقطهعطفهای تاریخی مواجه میشویم که انسان کنونی را به تفکر وا میدارد. ما مردان بزرگی را میبینیم، فراتر از زمانه خود تفکر میکردند و رسالت خود را نسبت به تحول تاریخی عصر خویش ایفا نمودند.
🔹سید حسن مدرس(ره) یکی از درخشانترین متفکران دوران خود بود. او به راستی در قامت یک نماینده مجلس، رهبری کشوری را برعهده گرفت که در آن برهه حساس زمانی، به دنبال این بود که این كشتی طوفانزده را از میان امواج و گردابها به ساحلی امن برساند. لذا بیشک حرکتی که مدرس شروع کرد، پایهگذار انقلاب اسلامی شد و هماکنون نیز نماد نماینده طراز انقلاب اسلامی را به همراه دارد.
🔸شهید مدرس(ره) از جمله متفکرانی بود که تجدد عصر خویش را به بهترین شکل فهم نمود. هرچند که او را مرد سیاست میشناسند اما با کمی تامل، میتوان جنبههای فرهنگی و فکری او را ترسیم کرد. او فقیه مصلحی بود که نگاهی جامع و ژرف اندیشانه به فقاهت داشت و تنازع رابطه دین و سیاست را با مبنا عینیت نه فقط در حوزه نظر، بلکه در ساحت عمل نیز آنرا محقق ساخت. او بر این باور بود اگر کسانی قرار است اداره جامعه را برعهده بگیرند، سطوح مختلف جامعه و پیچیدگیهای آن را نشناسند، نمیتوانند جامعه را هدایت کنند.
🔹وی در کوران جنگ جهانی اول و مقارن با شروع حکومت رضاخان پهلوی میزیست. دوره بسیار سختی که میرفت کشور با هجمههای طوفانی مواجه گردد. اما او با درایت و سیاست الهی، درک روشنی از جهان عصر خویش داشت. او تجدد زمانه خویش را در بطن استعمار فهم نمود. لذا در برگ برگ صفحات زندگی این بزرگمرد متفکر، مبارزه با استعمار و تجدید هویت دینی وجود دارد.در این راستا مدرس(ره) سیاست سلبی و موازنه عدمی را مطرح کرد. از مبارزه با سلطه استعماری اولتیماتوم روسیه تزاری تا موضع گیری علیه قرارداد 1919 انگلیسی، نمونههای بارز بصیرت تاریخی اوست.
🔸بسیاری تحلیل قرارداد 1919 را به مثابه قراردادی سیاسی و اقتصادی بحث میکنند، در حالی که نگاه مدرس(ره) جنبه فرهنگی و فکری نیز دارد. وی تاکید دارد انعقاد قرارداد ۱۹۱۹ را که به هویت و استقلال ایران لطمه وارد میسازد. ایشان عدم استقلال را ملازم نفوذ فرهنگ بیگانه و در نهایت تضعیف فرهنگ اسلامی تلقی مینماید. از همه مهمتر، زمان آگاهی او از تجدد رضا خانی بود که با رنگ و لعاب انگلیسی به کشور تحمیل میشد. او همانند کسی که دوران پنجاه ساله حاکمیت رژیم پهلوی را دیده باشد، آینده ایران پس از استقرار حکومت پهلوی را پیش بینی میکرد.
🔹او جمهوری رضاخانی را دروازه تسلط تجدد غربی میدانست و دست انگلیس را در این توطئه میدید. همانگونه که گفت:«من با جمهوری واقعی مخالف نیستم و حکومت صدر اسلام هم جمهوری بوده است ولی این جمهوری که میخواهند به ما تحمیل کنند بنا به اراده ملت ایران نیست، بلکه انگلیسیها میخواهند به ملت ایران تحمیل کنند.»
🔸اما این بینش از کجا آمده بود؟! این پرسشی است که محققان تاریخ و سیره شناسان متناسب با شخصیت و بافت تاریخی و اجتماعی آن دوران، باید پاسخ گویند. این شناخت تحول تاریخی، مبتنی بر فهم عمیق و تفکر در تاریخ به دست آمده است . چنان که خود ایشان می نویسد:«خواندن و شنیدن تاریخ برایم این مطلب را روشن كرد كه باید به علم سیاست بیشتر فكر كنم.» تامل در تاریخ است که سیاست را به مدرس آموخت تا تحول تاریخی عصر خویش را بشناسد. و این درسی بزرگ برای جوانان نسل امروز است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#خبر
#دیدهبان_۵۴
❇️ حکمرانی فضای مجازی چیست...؟؟
👤 تحلیل مختصات حکمرانی در گفتگو با دکتر سیدرضا نقیبالسادات، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
⚠️ در این شماره از دیدهبان به بررسی تحلیلهای مختلف در باب مساله مهم #فیلترینگ خواهیم پرداخت.
🌹 با ما همراه باشید!
🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 سرنخ جنایات بشر، علم است.
👤منوچهر صدوقیسها؛
فیلسوف و عرفانپژوه
📍علوم مدرن علیه مادرشان طغیان کردند و کلینگری به جزئینگری مبدل شد؛ این مقدمهای شد برای جنایات اصحاب علمی که صرفا از یک منظر به جهان مینگرند.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
1403.09.04 نشست نوجوان تهران.سرخان.mp3
11.63M
🔸چالشهای هویتی نوجوانان در عصر حاضر
👤دکتر سیدمهدی سرخان
پیشینیه مسئله نوجوان 01:45
بازه نوجوانی 06:45
ویژگیهای نوجوانان 10:00
تاثیر روابط خانوادگی در 1401 15:00
مشکلات خانوادگی نوجوان 21:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
سلسله جلسات
«#به_روایت_سینما»
با موضوع: «نگرش راهبردی و جریان شناسانه به سینمای غرب»
📌موضوع این هفته:
جنگهای آینده و آینده جنگها
BLADE RUNNER
#جلسه_دوم
📌با حضور استاد:
دکتر محمد حسنی
📌زمان برگزاری:
#سه_شنبه ۱۳ آذر ماه
۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰
📌مکان برگزاری:
پردیسان، بلوار شهیدان تقوی، تقاطع خیابان آقامحمدی،جنب پوشاک فرخنده، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد۲، سالن آموزش
✍️ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز سه شنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود.
#موسسه_استاد_فرج_نژاد
#موسسه_شناخت
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
#فکرت
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧#کلیپ | #عصر_پرسش
☑️ حاکمیت خیابان
🔻واکـاوی ظرفـیتها و چـالـشهای قـانون حجـاب
👤دکتر مهدی تکلّو؛ مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔸بهطور کلی ما روزهایی را پشت سر میگذاریم که جمهوری اسلامی در گفتمان نسازترین دورههای خودش به سر میبرد. یعنی توان خلق معنا و توان خلق میدان و توان ایجاد حرکت را ندارد. از این رو در سیاستگذاری مسائلی همچون حجاب به مشکل میخورد.
➕فایل کامل این گفتوگو را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📌اندر ضرورت نقد علم جدید و جستجوی علم بدیل
✍🏻عزیز نجف پور آقابیگلو
🔸علم جدید، توتم دنیای مدرن است و بر اساس آن، شناخت انسان امروز از ابعاد و اکناف دنیا بسط یافته و امکان تصرف و تسخیر عالم فراهم میآید.علم جدید بر بستر مبانی و فرهنگ غربی رشد و تکوین یافته و موضوعات و غایت خود را از عالَم غربی اقتباس کرده و روشهای خود را متناسب با این زیست بوم سامان داده است. طبیعی است که اقتباس و کاربست این علم در دنیای دینی، که بر خلاف دنیای مدرن، عنصر "وحی" یکی از ارکان و منابع معرفت به حساب می آید و در تعیین غایت انسان و علم، نقشی بیبدیل دارد، نیازمند بصیرتها و تدابیر و اصلاحاتی است. ورود و توسعه غیرروشمند علم جدید در ایران که به موازات شکست و انقطاع ساختارهای بومی ایرانی و ایجاد ساختارهای اجتماعی مدرن انجام پذیرفت، هم مستوجب بحرانهای فرهنگی و هم بحران ناکارآمدی در مسیر پیشرفت گردیده است. ایجاد اعوجاجات اعتقادی و انگیزشی و رفتاری، یک بعد از کژکارکردهای علم جدید بوده و مهمتر از آن، کاربست غیرروشمند علم جدید در سیاستگذاری و برنامه ریزی و مدیریت و پیشرفت کشور هم مایه انحراف از تحقق اهداف برآمده از زیست بوم ایرانی اسلامی شده و هم به دلیل عدم تناسب با مبانی، موضوعات و غایات جامعه، در سطح کلان باعث ناکارآمدی اقدامات شده است.
🔹"علم تجربی" برساخته تعامل ذهن و مشاهدات عینی است که البته مبانی و غایات و هنجارهای آدمی بر این "برساختن"، سایه افکنده است. از این رو فرآیند علم ورزی و علم پردازی، فرآیندی بی وقفه و چارچوب نابردار است و برای همین دانشمند می باید مدام مشغول بازسازی برساخته های ذهنی اش بر اساس واقعیات عینی باشد و این یک وجه از راز حرکت قدرتمند قطار علم در دنیای مدرن است. از سوی دیگر تقاضای علم توسط نهادهای اجتماعی، وجه دوم این راز تحرک پرشتاب علم در عالَم غربی است. به تناسب، آن چیزی که در ایران شاهد هستیم غفلت از این دو وجه است: مواجهه انسدادی، رسوبی و متحجرانه با علم و بستن مسیر خلاقیت و نوآوری اذهان در مواجهه با واقعیات و پدیده های اجتماعی و طبیعی؛ و بت سازی از برساخته های دانشمندان غربی و اصرار بر هنجار نانوشتۀ "تبعیت از نظریات اسلاف غربی" و متعاقبا عدم مواجهه عالمانه و عمیق با مساله جامعه ایرانی و عدم نظریهپردازی برای تبیین، پیشبینی و ارایه تجویز برای رشد و پیشرفت جامعه ایرانی متناسب با مبانی و غایات بومی است.
راه برون رفت از این انسداد اولا شناخت ماهیت علم جدید و ثانیا نقد نظریات علمی از وجوه مختلف و ثالثا تمرکز اصیل علمی بر حل مسائل و موضوعات پیشرفت اسلامی ایرانی است.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#نشست|#آینه_جادو
رسانه فکرت با همکاری معاونت هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میکند:
💎 آینه جادو
سلسله نشستهای تخصصی سینمای ایران و جهان
♨️ قسمت پنجم: نقد سریال بازنده
🖇 بررسی جهتگیری سریالهای ایرانی در سالهای اخیر
با حضور:
👤 محمدرضا نصیری
منتقد سینما و کارشناس ارشد علوم سیاسی
📅 چهارشنبه۱۴ آذر
⏰ ساعت ۱۴
🏛 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، جنب قنادی کاکائو، پلاک ۲۴۵، ساختمان فکرت، طبقه پنجم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر