📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️الحاد مدرن؛ چالش ها و راهکارها
🔹الحاد مدرن از جمله پدیدههایی است که در چند سال اخیر در جهان اوج گرفته و طبعا در ایران هم یافت شده است.
🔹مخاطب این تفکر، بیشتر جوانان و نوجوانانی هستند که در دانشگاه درس میخوانند و با ادبیات علوم تجربی کم و بیش آشنا هستند.
🔹سادگی و همهفهمی، استفاده از دستاوردهای علوم تجربی و ارایه جایگزین برای دین را از جمله ویژگیهای متمایز کننده الحاد مدرن دانستهاند.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️ویژگیهای الحاد مدرن
🔻(بخش سوم)
🔹ملحدان جدید هم به مسئلهی شر اشاره میکنند ولی مباحثشان اصلا فلسفی نیست.
🔹یعنی مثلا پارادوکس بین خدا و صفاتش و مسئلهی منطقی شر را بحث نمیکنند.
🔹بیشتر مباحثشان، درباره توجیهاتی است که الاهیدانان و – حتی شاید بهتر است بگویم – مومنان درباره شر دارند. یعنی توجهیات مومنان را به چالش میکشند و البته هم چنان که عرض کردم مباحثشان بُعد فلسفی ندارد.
🔹یعنی اینها چون فیلسوف نیستند مباحثشان برای عموم مردم و قشرهای تحصیل کردهی غیر فلسفی و غیر دینی خیلی قابل فهم است.
🔹مشکلی که در آثار فیلسوفان وجود دارد حالا چه ملحد و چه خداباور و الهیدان، این است که مخاطبینشان خاصاند.
🔹چون مباحث، عقلی محض است. ولی الحاد جدید به خاطر اینکه به سراغ علم تجربی رفته است و مباحثش را از علوم تجربی پیگیری میکند مخاطبان بیشتری دارد.
🔹چون تعداد کسانی که با این علوم درگیر هستند یا اطلاعاتی دربارهاش دارند بسیار بیشتر از آشنایان با فلسفه است.
🔹به خاطر همین حتی قشرهای تحصیل کردهی ما در ایران بعضا به الحاد جدید گرایش دارند.
✍️نویسنده:حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️مبانی الحاد مدرن
🔻(بخش چهارم)
🔹اصالت علم تجربی، جزو مبانی معرفت شناختی الحاد مدرن است.
🔹در واقع ملحدان مدرن میگویند «ساینسمحوری» به خاطر این است که ما با جهان محسوس سر و کار داریم و در این جهان کنونی زندگی میکنیم و آن چه که به ما از جهان فعلی، اطلاعات میدهد و ما بر اساس آن اطلاعات، تجزیه و تحلیل میکنیم و فرضیه و نظریه میسازیم و زندگیمان را اداره میکنیم، ساینس است.
🔹پس تنها علم قابل اعتماد، ساینس است. این استدلال، توجیهِ (justification) آنهاست در ساینسمحوری. من مدتی پیش مقالهای ترجمه کردم درباره الحاد جدید.
🔹در آن مقاله، به یکی از مبانی معرفتشناختی ملحدان جدید اشاره کرده بود که تنها علم مورد اعتماد، ساینس است و علوم غیر ساینس را مورد اعتماد نمیدانند.
🔹وقتی که این مبنای انسان باشد، طبعا به دنبال ترویجش هم میرود.
✍️نویسنده:حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️معناهای #علوم_انسانی؛ معنای برگزیده علوم انسانی اسلامی
🔹علوم انسانی اسلامی به چه معنایی باید پیگیری و به چه معناهایی نباید پیگیری شود؟
🔹موضوع بسیار مهم است که ما ابتدا و انتهای جاده خودمان را ارزیابی کنیم و اشتباهی در جاده دیگری وارد نشویم، چون اگر وارد جاده دیگری شویم از مقصد دیگری سر در میآوریم.
🔹در حدیثی از امام جعفر صادق ذکر شده «الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَهٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا تَزِیدُهُ سُرْعَهُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْدا»(تحف العقول) یعنی وقتی اگر جادهای را اشتباهی رفته باشید، هر چقدر تندتر بروید از مقصد دورتر میشوید.
✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1313
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️تلقیهای مختلف از #علوم_انسانی_اسلامی
🔻(بخش چهارم)
🔹دیدگاه سوم که بنده معتقدم میتواند معنی دار باشد، این است که قرآن و اسلام قرار نیست که فکتها و واقعیتهای جهان را که بیکران هم هست و علوم انسانی بخشی از آن است را به ما تقدیم کند.
🔹به نظرم کار قرآن این نیست، اما اسلام در حوزه علوم انسانی که مورد بحث ما در اینجا است میتواند در مورد انسان یک ایده اساسی بدهد که انسان کیست و ابتدا و انتهای وجودیاش چیست و … .
🔹بعد ما از آن در تولید علوم و ایده سازی استفاده کنیم. این خواسته متناسب با قرآن است.
🔹شناخت واقعیتهای جهان کار دانشمندان است باید بروند و با این واقعیتها ملاقات کنند و آنها را مطالعه کنند و بشناسند.
🔹این نگرش نقلگرایانه که در اندیشه اسلام حاکم شده و قرنها هم رواج داشته را باید از بین ببریم.
🔹اینکه برویم دنبال حدیث بگردیم که تکلیف واقعیتی را روشن کنیم و پاسخ سؤالی را بیابیم نادرست است.
🔹انتظار اینکه حدیث یا آیهای واقعیتها را برای ما بیان کند درست نیست. نقلگرایی به جای اینکه برویم و واقعیتها را بشکافیم و بشناسیم نادرست است.
✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1313
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️نقل گرایی چیست؟
🔻(بخش پنجم)
🔹نقلگرایی یعنی دنبال حدیث یا آیهای باشیم که واقعیتهای جهان را برای ما بیان کند.
🔹در صورتی که ما باید واقعیتهای جهان را مطالعه کنیم ولی برای این مطالعه احتیاج به ایده داریم، تمام دانشمندان با دیدگاه و ایده اساسی به دنبال علم میروند، منتها در سایه آن ایده پدیدهها مطالعه، دیده و بررسی شود.
🔹قرآن و یا احادیث، حلالمسائل مسائل جهان نیست. وقتی مریض شدیم، دنبال این باشیم که آیا حدیثی داریم که باید چه کار کنیم؟
🔹طب اسلامی که مدتها در رأس بود اخیرا حتی توسط #آیت_الله_جوادی_آملی هم مورد انتقاد قرار گرفت.
🔹ایشان گفتند نود درصد احادیث در این باره جعلیاند، باقی مانده چه دردی از مشکلات ما را میخواهند حل کنند. باید به دنبال تجربه کردن باشیم.
🔹خلاصه اینکه یکی از آفات بزرگ اسلامی کردن علوم همین است که ما فکر کنیم که میتوان برای هر چیزی حدیث یا آیهای پیدا کرد و البته احادیث هم بسیار زیاد است، ولی تر و خشک در آن مخلوط هست.
✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1313
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️اسلام هراسی در #سینمای_هند
🔹فیلم حماسی و درام تاریخی «پادماواتی» (۲۰۱۷) به کارگردانی سانجای لیلا بانسالیو، براساس داستان حماسه پدماوت (۱۵۴۰میلادی) اثر شاعر صوفی، ملکمحمد جائسی ساخته شده است.
🔹فیلم، تصویری هوسران از یک حاکم مسلمان ارائه میداد که از همان زمان تولید جنجالی شد.
🔹چند سازمان کاستی در راجپوت بابت تصویر ارائه شده از پادماواتی اعتراض داشتند.
🔹در اکتبر ۲۰۱۷ به پشتصحنه فیلم حمله شد و برخی از وسایل در آتش سوختند.
🔹چند رهبر مسلمان علیه تصویرسازی اشتباه از علاءالدین خلیجی اعتراض کردند و خواستار ممنوعیت فیلم شدند.
✍️نویسنده:احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️اسلام هراسی در #سینمای_هند
🔹فیلم حماسی و درام تاریخی «پادماواتی» (۲۰۱۷) به کارگردانی سانجای لیلا بانسالیو، براساس داستان حماسه پدماوت (۱۵۴۰میلادی) اثر شاعر صوفی، ملکمحمد جائسی ساخته شده است.
🔹فیلم، تصویری هوسران از یک حاکم مسلمان ارائه میداد که از همان زمان تولید جنجالی شد.
🔹چند سازمان کاستی در راجپوت بابت تصویر ارائه شده از پادماواتی اعتراض داشتند.
🔹در اکتبر ۲۰۱۷ به پشتصحنه فیلم حمله شد و برخی از وسایل در آتش سوختند.
🔹چند رهبر مسلمان علیه تصویرسازی اشتباه از علاءالدین خلیجی اعتراض کردند و خواستار ممنوعیت فیلم شدند.
🔹در روزهای منتهیبه اکران فیلم، در چندین نقطه از هند اعتراضها و شورشهای شدیدی صورت گرفت.
🔹احزاب بزرگ سیاسی در سراسر #هند مواضع متناقضی را در پیش گرفتند.
🔹چندین عضو و رهبران حزب بهاراتیا جناتا (BJP) خواستار ممنوعیت این فیلم شدند؛ اما درنهایت دیوان عالی هند با سانسور فیلم مخالفت کرد.
🔹با این حال کشورهای اسلامی وجود تصویر منفی از یک حاکم مسلمان را عاملی برای عدمپخش فیلم دانستند.
✍️نویسنده:احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️اسلام هراسی در #سینمای_هند
🔹فیلم «#پانیپت» (۲۰۱۹) براساس نبرد سوم پانیپت ساخته شده که طی آن احمدشاه ابدالی، پادشاه افغانستان تصمیم بر یورش به هندوستان و شهر پانیپترا دارد.
🔹احمدشاه در جنگ پیروز میشود؛ اما با مقاومت پیشوا مدهاو رائو، احمدشاه ابدالی تسلیم میشود تا بار دیگر مهاراجه دهلی شکل بگیرد.
🔹فیلم با اعتراض مخاطبان افغانستانی روبهرو میشود.
🔹آنان مدعی میشوند فیلم، هویت احمدشاه را به یک عرب تغییر داده است.
🔹منتقدان نیز تصویرسازی از مسلمانان را برآمده از نگرش منفی هند به مسلمانان تعریف میکنند.
✍️نویسنده: احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️اسلام هراسی در #سینمای_هند
🔹فیلم «#پانیپت» (۲۰۱۹) براساس نبرد سوم پانیپت ساخته شده که طی آن احمدشاه ابدالی، پادشاه افغانستان تصمیم بر یورش به هندوستان و شهر پانیپترا دارد.
🔹احمدشاه در جنگ پیروز میشود؛ اما با مقاومت پیشوا مدهاو رائو، احمدشاه ابدالی تسلیم میشود تا بار دیگر مهاراجه دهلی شکل بگیرد.
🔹فیلم با اعتراض مخاطبان افغانستانی روبهرو میشود. آنان مدعی میشوند فیلم، هویت احمدشاه را به یک عرب تغییر داده است.
🔹منتقدان نیز تصویرسازی از مسلمانان را برآمده از نگرش منفی هند به مسلمانان تعریف میکنند.
🔹شبکه خبری بیبیسی این تصویرسازیها را برآمده از رویکرد حزب ملیگرای نخستوزیر هندوستان میداند.
🔹تصویر خشن و بیرحم احمدشاه، او را به غاصبی خونریز بدل میکند و در مقابل، مهاراجهها را انسانهایی عاقل و منصف به تصویر میکشد.
🔹همین مساله روزنامهنگاران افغان را بهسمت استفاده از واژه اسلامهراسی برای توصیف فیلم سوق داد.
🔹طاهر قادری، سفیر افغانستان در هندوستان نسبت به اکران فیلم ابراز نگرانی کرد. اجمل اعلامزی، رایزن فرهنگی افغانستان در دهلی نو نیز مدعی شد چندینبار تلاش کرده با کارگردان فیلم گفتوگو کند؛ اما در این امر ناموفق بوده است.
✍️نویسنده: احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️الحاد مدرن؛ چالش ها و راهکارها
🔹الحاد مدرن از جمله پدیدههایی است که در چند سال اخیر در جهان اوج گرفته و طبعا در ایران هم یافت شده است.
🔹مخاطب این تفکر، بیشتر جوانان و نوجوانانی هستند که در دانشگاه درس میخوانند و با ادبیات علوم تجربی کم و بیش آشنا هستند.
🔹سادگی و همهفهمی، استفاده از دستاوردهای علوم تجربی و ارایه جایگزین برای دین را از جمله ویژگیهای متمایز کننده الحاد مدرن دانستهاند.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️مبانی الحاد مدرن
🔻(قسمت پنجم)
🔹ما الان با جریانی مواجه هستیم که مبنای آن فلسفی نیست.
🔹بله مبانی فلسفی دارد. نمیشود که یک مکتب، مبتنی بر مبانی عقلی نباشد.
🔹اما همهی ساختار، به شکل فلسفی نیست. پس اگر در این جریان ما فقط بخواهیم از فلسفه برای نقد این مکتب استفاده کنیم جواب نمیدهد.
🔹در اینجا با فلسفه فقط میشود مبانی فلسفیشان را نقد کرد.
🔹باید با ساینس هم آشنا باشیم و اتفاقا در بعضی از موارد، ورود تخصصی به ساینس نیاز است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1322
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net