eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️نگاه تعاملی به مساله علم و دین 🔹مسئله شرور همزاد با خود انسان است. 🔹از ابتدای خلقت بشر در این دنیا «لقد خلقنا الانسان فی کبد» در رنج و محنت انسان زاده می‌شود و رشد می‌کند و زیست می‌کند و در نهایت با همین رنج و محنت از دنیا می‌رود. 🔹مقوله شرور یک امر تازه ای نیست، ولی پدیده‌هایی مانند چون اپیدمی فراگیری دارد، موضوع دیگری است که خب حالا خود همین فراگیری هم باز چیز نوپایی نیست. ✍️نویسنده: حجت الاسلام محمد جعفری هرندی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1754 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نگاه تعاملی به مساله علم و دین 🔹آیا ما واقعاً بحران معنایی داریم یا نداریم؟ 🔹من عرض خواهم کرد که باور به وجود بحران معنا بسته به نوع نگاه است. 🔹اگر نگاه جامع و صحیح، خصوصاً در منظومه توحیدی داشته باشیم، نگاه کاملاً مثبتی برای ما رقم می‌زند و اتفاقاً نه تنها بحران معنایی ایجاد نمی‌شود، بلکه زندگی برای ما معنا دارتر هم می‌شود. 🔹این مقدمه را عرض کردم که برسم به اصل موضوعی که فرمودند. 🔹با توجه به بسیاری از سوال‌ها و چالش‌های فکری که در همین ایام و سه چهار ماه اخیر که درگیر این بیماری شدیم، این سوال ایجاد شد که آیا واقعاً دین با علم میانه مثبتی دارد و سازگار است یا با همدیگر تنافی دارند؟ 🔹چرا این سوال مطرح شد؟ اتفاقاً اینکه آقای دکتر برنجکار فرمودند برخی مسائل واقعاً تازه است. 🔹ما در دوران کلاسیک اصلاً چالشی میان علم ودین در موضوع شرور مشاهده نمی‌کنیم. 🔹یعنی قبل از دوره مدرن مشاهده نمی‌کنیم که وقتی چنین حادثه‌هایی پیش بیاید، تعارض بین علم و دین مطرح شود. 🔹مثلاً بحث‌هایی مطرح شود که صفات خدا زیر سوال و چالش قرار بگیرد یا مثلاً ضرورت شر در زندگی انسان‌ها مطرح می‌شد، اما اینکه چنین بحران سؤالی و بحرانی در مناسبات علم و دین رقم بزند، این مربوط به دوره مدرن است که اشاره‌ای به آن خواهم کرد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام محمد جعفری هرندی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1754 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️حقوق و قوانین مدنی در تابع چیست؟ 🔹بد نیست به اصل چهارم قانون اساسی اشاره­ای داشته باشیم. 🔹در این اصل آمده؛ «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی،اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد. 🔹این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است.» ✍️نویسنده: عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️حقوق و قوانین مدنی در تابع چیست؟ 🔹بد نیست به اصل چهارم قانون اساسی اشاره­ای داشته باشیم. 🔹در این اصل آمده؛ «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی،اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد. 🔹این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است.» 🔹اساسا اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمی­تواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کردن احکام اسلام باشد و این مطلبی است که در قانون اساسی بدان تصریح شده است. ✍️نویسنده: عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فقه بحران 🔹شرایط اضطراری اجتماعی را شرایط بحران می‌دانیم وقتی احکام شرایط اضطراری را بیان می‌کنیم می‌توان گفت که داریم از «فقه اضطرار» سخن می‌گوییم. 🔹در واقع «فقه بحران» می‌تواند حکایت برشی از فقه به طور عام داشته باشد. 🔹در نتیجه فقه بحران در واقع احکام شرایط اضطرار در است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام علی‌اکبر رشاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1765 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فقه بحران 🔹«فقه بحران» یک اصطلاح نیست و قسمت مشخصی از فقه قلمداد نمی‌شود. 🔹فقه را گاهی بر اساس تلقی که از سوی محقق حلی(ره) در شرایع تنقیح شده به چهار قسم(عبادات، عقود، ایقاعات و احکام) تقسیم می‌کنند و گاه دسته‌بندی‌های مختلف دیگری ارائه می‌شود. 🔹بیش از پانزده، شانزده الگوی دسته‌بندی فقه ما در طول تاریخ داشته‌ایم و و بعضی متاخرین نیز الگوهای جدید پیشنهاد داده‌اند. 🔹خود ما یک الگوی خاص چهاروجهی را پیشنهاد داده‌ایم با الهام از حدیث معروف و به رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود، رابطه انسان با دیگر مخلوقات و رابطه انسان با دنیا اشاره کرده‌ایم. 🔹دنیا به معنای عالم نه به معنای جهان انسانی. ✍️نویسنده: حجت الاسلام علی‌اکبر رشاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1765 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
12.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🎥 ✅پیشنهاد دانلود ♦️بی تفاوتی و ظاهرانگاری 🔸در جامعه مدرن امروز همه در تلاش هستند تا خودنمایی کنند و در مقابل دیگران موجه باشند. 🔸پس تمام سعی خود را در تغییر ظاهر به کار می‌برند. 🔸این تلاش بی پایان در نهایت به اخلاق جامعه مدرن نیز سرایت می‌کند. 🔸در این بین افراد فقیر و بی بضاعت چون نمی توانند در ظاهر با جامعه همراه باشند، از کنار گذاشته می‌شوند. 🔸این یعنی مرگ انسانیت و اخلاق در جامعه. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️شبهات الاهیاتی مساله شرور 🔹بحث و به صورت کلی بحث شرور از یک سو مسئله‌ای هم قدیمی است و از زمان‌های قدیم، از زمانی که بشر تفکر را آغاز کرده این مسئله مطرح بوده است. 🔹در یونان، در میان یهودیت و متکلمان یهودی مطرح است و در میان متکلمان و فیلسوفان مسیحی هم مطرح شده و نیز در بین مسلمانان و در بین متکلمان فیلسوف‌ها و عارفان مسلمان نیز مطرح بوده است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1762 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️شبهات الاهیاتی مساله شرور 🔹تلقی‌هایی که در تعریف شر وجود دارد، یکسان نیست و در واقع تلقی‌های مختلفی وجود دارد؛ متکلمان تلقی شأن از شر، الم و رنج است و اشکال این است که اگر یک کسی بیاید دیگران را اذیت و آزار بدهد و در واقع رنج بدهد، ظلم کند و بنابراین خداوند هم بیماری‌ها و ویروس‌ها را و شرور را ایجاد کرده و این با عدل الهی سازگار نیست. 🔹حالا با فرض سازگاری با عدل الهی، سازگاری با حکمت چه می‌شود؟ چرا اصلاً این شر را آفرید؟ 🔹این هم باز باید بیان شود. در فلسفه اسلامی بحث شر در ذیل عنایت مطرح می‌شود. 🔹بحث شرک و ثنویت را مطرح کرده‌اند، اما نوعاً ابن سینا و ملاصدرا و دیگران شر را در ذیل عنایت مطرح می‌کنند؛ از آن جایی که خداوند خیر محض است، پس باید از وی خیر صادر شود؛ پس چرا شر صادر شده است؟ 🔹آنگاه بحث عدمی بودن شر مطرح است که شرّ، فقدان است و فقدان، امر عدمی است و فاعل و علت ندارد. 🔹دیگر جواب تکمیلی بودن(تکامل بخشی) شر و نیز بحث تقسیم موجودات ۵ قسم است. 🔹خیر کثیر و شر قلیل، خیر قلیل و شر کثیر و خیر و شر مساوی، که از این ۵ قسم فقط خدا خیر محض و خیر کثیر و شر قلیل را آفریده است که وارد این بحث نمی‌شویم. 🔹اما اشکالات دیگری در این موضوع مطرح است، به خصوص در این ایام کرونایی؛ که نگاه به سوالات و شبهات می‌کنیم غیر از اصل وجود خدا، صفت توحید و عدل و صفت حکمت و این چهار تا به اضافه حالا آن اشکال شر نسبت به نظریه عنایت که چگونه از خیر، شر صادر شده با توجه به سنخیت علت و معلول و حالا مبانی دیگری که نمی‌خواهیم وارد شویم. 🔹غیر از این پنج تا مبانی دیگری وارد شده که یکی از اینها رحمت است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1762 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️هراس جمعی در افشاگری 🔹اکنون نوعی «هراس جمعی» نسبت‌به مداخله در ماجرای فسادستیزی وجود دارد؛ مردم احساس می‌کنند چنانچه دراین‌باره عمل کنند، پیامدهایی از ناحیه مفسدان گریبانگیرشان خواهد شد و آنها با تکیه بر قدرت خود، زندگی را بر اینان تلخ خواهند کرد. 🔹به‌عبارت‌دیگر، احساس امنیت و آسودگی در مردم وجود ندارد و آنها گمان نمی‌کنند پس از افشای فساد، از گزند و توطئه مفسدان در امان خواهند ماند. ✍️نویسنده: دکتر مهدی جمشیدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1587 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️هراس جمعی در افشاگری 🔹اکنون نوعی «هراس جمعی» نسبت‌به مداخله در ماجرای فسادستیزی وجود دارد؛ مردم احساس می‌کنند چنانچه دراین‌باره عمل کنند، پیامدهایی از ناحیه مفسدان گریبانگیرشان خواهد شد و آنها با تکیه بر قدرت خود، زندگی را بر اینان تلخ خواهند کرد. 🔹به‌عبارت‌دیگر، احساس امنیت و آسودگی در مردم وجود ندارد و آنها گمان نمی‌کنند پس از افشای فساد، از گزند و توطئه مفسدان در امان خواهند ماند. 🔹پس اصل اجرای این برنامه، متوقف بر فراهم‌ساختن امنیت در مرحله پس از افشاگری است و چنانچه این مرحله به‌درستی انجام نگیرد، نباید از مردم توقع داشت که در آن مشارکت کنند. 🔹هرچه جامعه برای مفسدان، ناامن‌تر و مخاطره‌آمیزتر می‌شود، باید برای مردمی که فریاد دادخواهی برمی‌آورند و فساد را آشکار می‌سازند، امن و عاری از گزند باشد. 🔹اکنون چنین وضعی حاکم نیست؛ به‌طوری‌که سخن افشاگرانه و ضدفساد، پرهزینه است و زندگی فرد را دچار اختلال و آسیب می‌کند. 🔹ازاین‌رو، باید با تمهیدات قانونی و معتبر، حفاظت از فرد افشاکننده را برعهده گرفت و اجازه نداد مفسدان بی‌اخلاق و خودخواه، به هویت وی دست یابند و او را آزار دهند. 🔹ازاین‌رو، شخص افشاکننده، فقط باید با قوه قضائیه در تماس باشد و درمعرض رویارویی با مفسد قرار نگیرد و مفسد نداند که چه کسی یا کسانی، از وی گزارش داده‌اند. ✍️نویسنده: دکتر مهدی جمشیدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1587 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️ و مبارزه با نظام برده‌داری 🔹در اسلام تاحد امکان از برده گرفتن افراد جلوگیری می‌شد و تنها در جنگ‌ها به ناچار اسیران جنگی را به عنوان برده می‌گرفتند. 🔹چراکه در شریعت اسلام، برده داری و خرید و فروش انسان یکی از منفورترین معاملات است. 🔹درحدیثی از پیامبر اکرم آمده است: بدترین مردم کسى است که انسان‌ها را بفروشد. ✍️نویسنده: معصومه سعادتمند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1570 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net