eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔊 فایل صوتی گفتگو با حجت الاسلام رضا غلامی 🔶با موضوع|«چیستی تمدن نوین اسلامی و نقدهای آن» ▫️ بخش اول برنامه چهارسو ♨️ #اختصاصی 🆔 @fekrat_net 🆔 @chaharsootv 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
رضا غلامی- چارسو.mp3
23.2M
🔊 فایل صوتی #گفتگو با حجت الاسلام #رضا_غلامی 🔶با موضوع| «چیستی #تمدن_نوین_اسلامی و نقدهای آن» ▫️ بخش اول برنامه چهارسو 🔸یکی از اهداف انقلاب اسلامی، تشکیل تمدن نوین اسلامی معرفی شده است. اساسا تمدن نوین اسلامی چیست؟! چه مراحلی دارد؟! 🔹آیا تمدن سازی یک امر پروژکتیو و فرایندی است که از برنامه ریزی و طرح ریزی با بودجه ریزی متناسب پدید می آید؟! 🔸امروز مناقشه بر سر فقه حکومتی، فقه نظام و این دست از مسائل کلان است و گاهی حوزه امروز پس می زند و حوزه و دانشگاه سراغ آن مسائل نرفته اند! دیگر طرح مباحث تمدنی بی معناست؟! 🔹قرائت های مختلفی از تمدن اسلامی وجود دارد. برخی از قرائت های آن از روشنفکران سکولار داده می شود و تشکیل و تحقق آن را ممتنع اعلام می کنند. بعد از آن کسانی را میبینیم که مصداق حداقلی دارند.مثل آقای نصیری. یا مثل فرهنگستان آقای میرباقری را می بینیم که نگاه دیگری به مدرنیته و تمدن اسلامی دارد. سوال نخبگان جامعه ماست که کدام قرائت، قرائت صحیح از تمدن اسلامی است؟! ⁉️چگونه معتقدید اسلام ظرفیت تمدنی دارد؟! آیا می توان در برابر تمدن عظیم غرب ایستاد و آنرا شکست داد؟! برای پاسخ به پرسش های بالا صوت ذیل را بشنوید... 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
⚠️ اطلاعیه! دوستان عزیز! گفتگو با اساتید نظریه پرداز در علوم اسلامی در برنامه "چهارسو" را دوشنبه ها در کانال فکرت دنبال کنید. 💠گفت و گوهای چالشی با اندیشمندان و متفکران معاصر با محوریت موضوعات بنیادین و بِروز اندیشه ای💠 🆔 @fekrat_net 🆔 @chaharsootv 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت 🔘 تاریخ گواه است که بنی‌امیه، پس از بعثت رسول خدا (ص) و حتی پس از #فتح_مکه ـ به عنوان مقطع تاریخی کُرنش آنان مقابل قدرت‌نمایی اسلام ـ اساساً هیچ‌گاه مفهوم رسالتِ نبی اکرم (ص) و امامتِ امامان از #بنی‌هاشم را «از زاویه‌ی دید اهل‌بیت (ع)» درک نکردند. آنان نفوذ #رسول_خدا (ص) و #ولایت الهی را امری دنیوی و چیزی شبیه به #سلطنت و تلاش برای کسب قدرت می‌پنداشتند که طی آن، محمدبن‌عبدالله، فرزندی از فرزندان هاشم‌بن‌عبدمناف، سرانجام موفق شده بود در درگیری تاریخیِ میان فرزندان #عبدمناف، گوی سبقت را از فرزندان #عبدشمس، برادر #هاشم برباید و لذا تفوّق و برتری، پس از سال‌ها که از فوت هاشم می‌گذشت، دوباره به اردوگاه فرزندان هاشم بازگردد! 🆔 @fekrat_net 🆔 @BORHAN_IR 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔘 تاریخ گواه است که بنی‌امیه، پس از بعثت رسول خدا (ص) و حتی پس از #فتح_مکه ـ به عنوان مقط
✍️ محمدمهدی سلامی 📌 واکاوی سلسله ریشه‌های تاریخیِ واقعه 🗨بخش دوم / فهم نادرست بنی‌امیه از مسئله‌ی رسالت و امامت 🔹 تقابل این دو تیره‌ی سرشناس ، با بعثت پیامبر ـ که خود نیز از تیره‌ی بود ـ نه تنها به پایان نرسید، بلکه صورت جدّی‌تری به خود گرفت، چرا که بنی‌امیّه حتی ادعای نبوّت حضرت رسول (ص) را نیز در راستای رقابت تیره‌ای و درون‌قبیله‌ای تفسیر می‌کرد و این تلقی از بعثت را، نسل به نسل به فرزندان خود منتقل نمود تا این‌که در حادثه‌ی عاشورا، مبتنی بر همین نگاه، هم آن رویاروییِ عظیمِ تاریخ را صرفاً صف‌آراییِ فرزند عبدشمس مقابل فرزند هاشم تفسیر نمود. 📜 تاریخ شواهد متعددی را برای اثبات این مدعا ارائه می‌دهد که در ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد: 1️⃣ در زمان خلافت جناب ، روزی بر او وارد شد و گفت:‌ «این پس از قبیله‌ی تَیْم (اشاره به جناب ) و عَدی (اشاره به جناب ) به تو رسیده است. اکنون آن را چون توپ میان قبیله‌ی خودت بگردان و پایه‌های آن را قرار ده! پس همانا بدان که مسئله، فقط مسئله‌ی فرمان‌روایی است (نه خلافت الهی و اسلامی!)؛ من که بهشت و دوزخی نمی‌شناسم!»[1] این سخنان به اندازه‌ای ناپسند بود که جناب عثمان از شنیدن آن برآشفت، بر سر ابوسفیان فریاد زد و به او تندی نمود. 2️⃣ پس از واقعه‌ی عاشورا و جنایات یزیدبن‌معاویه علیه سپاهیان و خاندان (ع)، هنگامی که سرهای مقدس شهدا را وارد مجلس یزید نمودند، یزید در حالی که با چوب‌دستی خود بر لب و دندان مطهر امام (ع) می‌زد، این اشعار را می‌خوانْد: «فرزندان هاشم با سلطنت بازى کردند و در واقع نه خبرى (از سوى خدا) آمده بود و نه وحی‌اى نازل شده است!... کاش بزرگان من که در کشته شده بودند، امروز مى‌دیدند که قبیله‌ی خزرج چگونه از ضربات نیزه به زارى آمده است!... در آن حال، از شادى فریاد مى‌زدند و مى‌گفتند: اى یزید دستت درد نکند! امروز کیفر ماجراى بدر را به آنان دادیم و همانند بدر با آنان معامله کردیم و در نتیجه برابر شدیم!... من از فرزندانِ «خِنْدِفْ» (از جدّه‌هاى اعلاى قریش) نیستم اگر از فرزندان احمد [ع] انتقام نگیرم!»[2] ❌ توجه بیش‌ازحد به عصبیت‌های قبیله‌ایِ بازمانده از دوران عرب و نیز نگاه به واقعه عاشورا از منظر رقابتِ درون‌قبیله‌ای میان تیره‌ی بنی‌هاشم و بنی‌عبدشمس، از جمله ریشه‌ای‌ترین عللی بود که خاندان امیّه همواره از این دریچه به مقوله‌ی و امامت می‌نگریست که البته حسادت به هاشم و فرزندان او به سبب داشتن مناقب و فضایل بسیار نیز، همواره این نگاه را ضریب می‌داد. 📚 پی‌نوشت‌ها: 1. ابن عبدالبر، الإستيعاب في معرفة الأصحاب، تحقیق علی‌محمد بجاوی، بیروت: دار الجیل، 1412ق، ج4، ص1679. 2. فضل‌بن‌حسن طَبْرِسی، الإحتجاج، ترجمه‌ی مازندرانی، تهران: نشر مرتضوی، بی‌تا، چاپ اول، ج3، ص170. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊فایل صوتی 🔶 پاسخ دکتر محمد حسین رجبی دوانی علت ادامه حرکت امام حسین علیه السلام به سمت کوفه بعد از اطلاع از خیانت کوفیان چه بود؟! 🆔 @rajabidavani 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی 👇👇👇
رجبی دوانی 4.mp3
4.55M
🔊فایل صوتی 🔶 پاسخ دکتر #محمد_حسین_رجبی_دوانی 🔸علت ادامه حرکت #امام_حسین علیه السلام به سمت #کوفه بعد از اطلاع از خیانت کوفیان چه بود؟! ↙️ تکلیف اول و اصلی امام حسین علیه‌السلام مقابله با بزرگترین منکر یعنی حاکمیت طاغوتی چون یزید بود، اگر چه آن حضرت تنها بود و هیچ یاری نمی داشت. اما وقتی مردم کوفه آن حضرت را بدین ترتیب دعوت کردند و بیعت هم نمودند لذا تکلیف جدیدی برای آن حضرت پدید آمد که باید به خواسته مردم پاسخ مثبت دهد، به سوی آنها برود و رهبری آنها را به دست بگیرد. 🆔 @fekrat_net 🆔 @rajabidavani 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر محسن خاکی 🔶 موضوع| شهید بهشتی در الگوی نظر و عمل 🗨 بخش نخست مدرسه انقلاب اسلامی دوره تابستانی وصف ⏰ 15 تیر 1398 🆔 @fekrat_net 🆔 @madreseh57ac 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
شهید بهشتی در الگو از نظر تا عمل.mp3
25.78M
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر #محسن_خاکی 🔶 موضوع|شهید #بهشتی در الگوی نظر و عمل 🗨بخش نخست 🔷 گذری کوتاه بر ابعاد شخصیتی و زندگی شهید بهشتی 🔹معرفی کتب شهید بهشتی و توضیح مختری از آنها 🔹تفکر و اندیشه شهید بهشتی و تمایز آن با سایر متفکرین اسلامی 🔺در این صوت می شنوید: «بهشتی مصلح است...ویژگی منحصر به فرد شهید بهشتی در همه دایره انقلابیون، میل ایشان به کار منسجم و امر تشکیلاتی در جامعه اسلامی بود. این باعث شده که ایشان اخلاق ویژه ای داشته باشد. آدمی به شدت اجتماعی و تشکیلات ساز که نقطه محوری آن اقناع سازی دیگران است.» 🆔 @fekrat_net 🆔 @madreseh57ac 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت دوازدهم شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری است؛ روزی که در تقویم‌ها به‌عنوان روز مبارزه با استعمار انگلیس نام‌گذاری شده است. تاریخ ایران اگرچه خاطرات تلخ زیادی دارد اما نمونه‌های فراوانی از این‌گونه رشادت‌ها را نیز در خود ثبت کرده تا نسل‌های بعدی علاوه بر احساس غرور و افتخار، به تدبر و تأمل درباره وقایع سرزمین‌شان بپردازند و از گذشته به‌عنوان چراغ راه آینده استفاده کنند... بدین مناسبت به بازخوانی سند چگونگی شهادت رئیسعلی دلواری به روایت نیروهای انگلیسی آن هم یکصد سال پس از شهادت این مبارز ملی پرداخته ایم. 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت دوازدهم شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری است؛ روزی که در تقویم‌ها به‌عنوان روز مبارزه ب
✍️ حبیب احمدزاده 📌نماد مبارزه با هربرت چیک – ویس كنسول و گرداننده و میدان‌دار اصلی عمل سیاسی (و در واقع نظامی) دولت بریتانیا در بوشهر، خود از این شهر، در یكصد سال قبل، برای روسای بالاترش، چنین نوشته است: 🔖پنج شنبه ۵ ژوین ۱۹۱۵ «رییسعلی شخصییت شگفت انگیزی است. می‌گویند دشمن قسم خورده ماست. برخی هم او را آدم آرامی می‌دانند که کم تر از کوره در می‌رود ولی می‌گویند اگر خشمگین شود قدرت کنترل خود را ندارد. پیشتر سرش به کار خودش بود و کدخدایی می‌کرد و گاهی تجارت، ولی یک سالی است که روش زندگی اش را تغییر داده و در جستجوی راهی برای مطرح کردن خود است. قبلا فکر می‌کردم به دنبال نان و نوایی است و برای خموش ساختن او در این زمینه کارهایی کردم و پیغام هایی دادم، ولی گویا کارساز نبوده و او روز به روز بر تندروی خود می‌افزاید. دو سه نفری را در اطرافش برای کنترلش کاشته‌ام ولی آنها جرات زیادی برای برخورد جدی با او ندارند. »(چیک هربرت/ گزارش‌های مسترچیک از رویدادهای فارس و بوشهر در جنگ جهانی اول/ مترجم: پرتو افشین/ از مجموعه کتابهای دانشنامه استان بوشهر به دبیری سید قاسم یا حسینی/ نشر همسو و حوزه هنری بوشهر/ ۱۳۹۲/ ص ۱۳۴) 🔖پنجشنبه ۲۷ اوت ۱۹۱۵ «خبرها خوب نیست. تلاش برای هم پیمان شدن خان‌ها ادامه دارد و نیز کوشش ما برای ایجاد تفرقه میان آنها، باید یکی از آنها را از میان برداشت. یکی که از میان برداشته شود، چند روزی ادامه فعلی ماجرا به تعویق می‌افتد.»(ص ۱۵۰ /همان) 🔖سه‌شنبه ۱ سپتامبر ۱۹۱۵ «به گمانم راه را یافتم. دیشب او را یافتم. میرزا رحمت لیلکی مرا به نزد او برد. صحبت‌ها انجام شد. غلام حسین پذیرفت. شاید هیچکس اشک نریخته مرا ندید. آن کس که باید کار را تمام کند، پذیرفت که چنین کاری را انجام دهد. نه تنها در این دیار بلکه در هر دیاری هر نوع آدمی پیدا می‌شود. پذیرفت و رفت. من و میرزا رحمت بازگشتیم. فهمیده بود در فکرم، اصلا صحبتی نکرد. برچنین مردمی حکومت کردن آسان است. به لقمه نانی خرسندند…» (ص ۱۵۰ همان) 🔖سه شنبه ۸ سپتامبر ۱۹۱۵ «در سیلاب دگرگونی ها حادثه ای روی داد. تمام شد. یکی رفت. رییسعلی کشته شد. میرزا رحمت لیلکی همه امروز را چشم به من دوخته بود و وقتی بعدازظهر خبر را آورد از سکوت طولانی ام تعجب کرد. هرگز شانه‌اش را نفشرده بودم. پس از پایان دوره طولانی سکوتم، شانه‌اش را فشردم. باید قهقهه سر می‌دادم، ولی نمی‌خواهم. آن کس را که برگزیده بودم کار را تمام کرد. در میان درگیری تیری و فریادی و مرگی… پایانی بر یک ماجرا. آدمی افتاده بر خاک که در خاک خواهد خفت. فردا درباره او و من و آن خاک چه خواهند گفت. من و او جنگیدیم ولی فردا درباره ی آن کس که تیر را انداخت چه خواهند گفت؟ بی حوصله ام. باید بروم پرسه‌ای بزنم. شبی شرجی و گرم است. ازشهر هیچ صدایی نمی‌آید. (ص ۱۵۱ همان) 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📚 معرفی کتاب 💠 نام کتاب: آمریکا، پیشتاز انحطاط ▪️ نویسنده: روژه گارودی ▪️ مترجم: قاسم صنعوی ▪️ ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی ▪️تاریخ نشر: 1378 ▪️تعداد صفحه: 312 صفحه . 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇