eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📱گفتگوی آنلاین 🔰 سلسه گفتگوهای ویژه ماه مبارک رمضان 💢 مقایسه؛ از راهکاری مثبت برای رشد تا رویکرد مخرب آرامش 💠 شب هفتم با حضور: حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی؛ استاد حوزه و دانشگاه ⏰ زمان: پنجشنبه ۲۵ فروردین؛ ساعت۲۱ 💢 پخش از صفحه اینستاگرام فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
📱گفتگوی آنلاین 🔰 سلسه گفتگوهای ویژه ماه مبارک رمضان 💢 حکومت علوی و رضایت عمومی 💠 شب هفتم با حضور: حجت‌الاسلام مهدی شجریان؛عضو گروه عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏰ زمان: جمعه ۲۶ فروردین؛ ساعت۲۱ 💢 پخش از صفحه اینستاگرام فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
فکرت
#لایو 📱گفتگوی آنلاین #اینستاگرام 🔰 سلسه گفتگوهای ویژه ماه مبارک رمضان 💢 حکومت علوی و رضایت عمومی
💢 حکومت علوی و رضایت عمومی حجت‌الاسلام مهدی شجریان؛ عضو گروه عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💢 پخش از صفحه اینستاگرام فکرت 🆔 @fekrat_net
فکرت
#لایو 📱گفتگوی آنلاین #اینستاگرام 🔰 سلسه گفتگوهای ویژه ماه مبارک رمضان 💢 نقش مناجات در تهذیب جامعه
💢 گزیده‌ای از مطالب مطرح‌شده توسط حجت‌الاسلام صفدر الهی‌راد، هیات‌علمی موسسه امام خمینی(ره) در با موضوع «نقش مناجات در تهذیب جامعه و دوری از طغیان» 🔸 چه می‌شود که انسان طغیان می‌کند؟ طبق آیه «انّ الانسان لیطغی*أن رءاه استغنی» هرگاه انسان حالت استغنا پیدا می‌کند، طغیان می‌کند. استغنا این است که خود را مستقل (از خدا) بداند. نقطه مقابل استغنا، فقر و نیاز است؛ به آنجا برسیم که هیچ از خودمان نداریم. هدف آفرینش انسان «لِیَعبُدون» است یعنی باور داشته باشیم که عبد و فقیر هستیم «یا أیها الناس، أنتم الفقراء الی الله...». 🔹 یکی از راه‌های دوری از طغیان، مناجات است. نخ تسبیح مناجات و دعاهایی مانند دعای افتتاح، ابوحمزه ثمالی، مناجات شعبانیه و... تمرین آن است که فقر و نیاز را باور کنیم. اوج این دعاها و مناجات‌ها آنجاست که استغنا را به تمام معنا از انسان دور می‌کند و آن را اظهار می‌کند. این‌گونه که هر کس مقرب‌تر است، بیشتر حس استغنا از انسان گرفته می‌شود. اگر این باور به نیاز و عبودیت در جامعه نهادینه شود، می‌بینیم که مردم کم‌کم گناه را کنار می‌گذارند. 🔸 آیا می‌توان به زبان خودمان مناجات کنیم؟ دو مناجات است که هیچ شرایطی برای آن وجود ندارد، یکی مناجات با خدا و دیگری زیارت اهل بیت. اگر توانایی خواندن دعای مأثوره وجود دارد، خوانده شود. چراکه دعاها، کلام نورانی ائمه معصومین است. در ابوحمزه ثمالی داریم که «حمد می‌کنم خدایی را که هر وقت بخواهم با او خلوت می‌کنم.» بعضی بزرگان سفارش کرده‌اند که در کنار دعای مأثوره کمی با زبان خودمان هم مناجات کنیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @FEKRAT_NET
📱گفتگوی آنلاین 🔰 سلسه گفتگوهای ویژه ماه مبارک رمضان 💢 نیایش از منظر روان‌شناسی دین 💠 شب نهم با حضور: دکتر حسن احمدی‌زاده؛ عضو هیات‌علمی دانشگاه کاشان ⏰ زمان: شنبه ۲۷ فروردین؛ ساعت۲۱ 💢 پخش از صفحه اینستاگرام فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
💢 گزیده‌ای از مطالب مطرح‌شده توسط حجت‌الاسلام مهدی شجریان، عضو گروه عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در با موضوع «حکومت علوی و رضایت عمومی» 🔸 اغلب نامه‌هایی که امیرالمومنین(ع) به کارگزاران حکومتشان نوشته‌اند، سیاسی است و نحوه حکومت‌داری و حکمرانی را در آنها آموخته‌اند. یکی از راهبردهای امام علی(ع) در حکمرانی‌شان، جلب رضایت مردم است. در راستای راهبرد مذکور می‌شود به نامه ۵۳ ایشان، معروف به عهدنامه مالک اشتر اشاره کرد. ایشان به مالک اشتر می‌فرمایند که از لغزش‌های عمدی مردم درگذر. رعیت برخلاف تصور عامه، در نهج‌البلاغه و در کلام امیرالمومنین(ع) یعنی کسی که حق رعایت دارد و حاکم، راعی است که وظیفه و تکلیف رعایت حقوق مردم را دارد. 🔹 راهکار حضرت علی(ع) برای دستیابی به راهبرد رضایت عمومی چه بوده است؟ پرهیز از استبداد و خودکامگی: به گفته امیرمومنان(ع) حاکمی که به دیدگاه مردم توجهی ندارد، دچار فساد قلبی و روحی می‌شود و با استبداد خودش دین مردم را تضعیف می‌کند. پرهیز از بدعهدی: خلف وعده باعث کاهش رضایت مردم می‌شود. پرهیز از اجبار مردم: کارگزار هر کاری را که می‌خواهد انجام دهد باید یک کار فرهنگی نرم قبل از آن انجام دهد. در صورتی که اقناع صورت نگیرد، انجام کار توسط کارگزار موجب سوءظن می‌شود. لزوم اجازه انتقاد به عموم مردم: امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند که ضعیف باید حقش را بدون لکنت زبان از قوی بستاند. مردم در فضای مسالمت‌آمیز باید حرفشان را به حاکمیت برسانند. و دیگر مواردی از راهکارهای امیرالمومنین(ع) که از نامه‌های حضرت امیر (ع) برداشت می‌شود در مقاله ذیل قابل مطالعه است. https://nab.basu.ac.ir/article_3651.html •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @FEKRAT_NET
📝 |جایگاه تفسیر معرفت‌شناختی قرآن به قرآن 🎙در گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر رامین گلمکانی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی خواهید خواند: 📌 تبیین چیستی تفسیر آیات قرآن کریم؟ 📌جایگاه تفسیر قرآن در طول تاریخ از ابتدا تاکنون چگونه بوده است؟ 📌مبانی حکمی تفسیر «المیزان» چیست و چگونه باید تبیین شود؟ 📌تفاوت تفسیر «المیزان» با تفسیر «تسنیم» در چیست؟ 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📱گفتگوی آنلاین 🔰 سلسه گفتگوهای ویژه ماه مبارک رمضان 💢 خانواده و آموزش فرهنگ روزه‌داری 💠 شب دهم با حضور: دکتر ریحانه حقانی؛ معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) ⏰ زمان: یکشنبه ۲۸ فروردین؛ ساعت۲۱ 💢 پخش از صفحه اینستاگرام فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
فکرت
#لایو 📱گفتگوی آنلاین #اینستاگرام 🔰 سلسه گفتگوهای ویژه ماه مبارک رمضان 💢 نیایش از منظر روان‌شناسی
💢 گزیده‌ای از مطالب مطرح‌شده توسط دکتر حسن احمدی‌زاده، هیات‌علمی دانشگاه کاشان در با موضوع «نیایش از منظر روان‌شناسی دین» 🔸 روانشناسی دینی یعنی بررسی مباحث روانشناسی از منظر دین؛ اینکه ببینیم دین درباره مباحث مهم روانشناسی مثل ناامیدی، یأس، اضطراب و معنای زندگی چه می‌گوید. اما روانشناسی دین هدفش آنست که مباحث دینی را با توجه به آموزه‌های روانشناسی تحلیل و بررسی کند. یکی از بحث‌های کلیدی در روانشناسی دین، نیایش است. نیایش از دیدگاه روانشناسی دین، جزو مناسک متدیّنان است نه باورهای آنان. بعضی از روانشناسان دین معتقدند که باید هسته مرکزی همه ادیان را نیایش بدانیم. برخی از ایشان نیز می‌گویند که قدرت شخصیت معنوی متدیّنان را کیفیت نیایش تعیین می‌کند. 🔹 پویایی، حیات و زنده بودن یک جامعه به نیایش در آن جامعه است. هرچه نیایش کمرنگ شود، پویایی آن جامعه کاهش پیدا می‌کند. از نظر روان‌شناختی هرچه نیایش قدرت‌مندتر باشد، مؤثرتر است. نیایش‌هایی که حالت خودجوش دارند و فارغ از فرم خاصی است، قدرت بیشتری دارد و تاثیر بهتری بر فرد خواهد داشت. در متون دینی و از نظر بزرگان ما، هم به دعاهای مأثوره تاکید می‌شود و هم به دعاهایی که از زبان خود انسان گفته می‎‌شود. این دو هیچ منافاتی با هم ندارد و چه بسا مکمل یکدیگرند. 🔸 دلیل گرایش انسان به نیایش، نیاز انسان است. گاهی انسان به این باور قلبی می‌رسد که برای رفع نیازش نمی‌تواند از شرایط پیرامونی خود کمک بگیرد (و شرایط پیرامونی، قدرت بر طرف‌کردن مشکل را ندارند)؛ به همین دلیل به نیایش روی می‌آورد و از خداوند می‌خواهد که به جهت لطفش به وی کمک کند. از دلایل دیگر گرویدن به نیایش، ناتوانی و ضعف انسان و حس وابستگی اوست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @FEKRAT_NET
📝|‌ معرفی کتاب «براهین اثبات وجود خدا در نقدی بر شبهات جان هاسپرز» 🖋 مصطفی شجاعیان، پژوهشگر فلسفه کلام اسلامی 🔸کتاب «براهین اثبات وجود خدا در نقدی بر شبهات جان هاسپرز» از نشر دانش و اندیشه معاصر با همکاری شورای علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. این کتاب به بازپژوهی و بازنگری تحلیلی آرا و نظریات فلاسفه دین غربی در زمینه اثبات وجود خداوند، تبیین براهین اثبات خدا به زبان زمان و همچنین پاسخ‌گویی به شبهات القایی در قلمرو براهین اثبات خدا می‌پردازد. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌بررسی انتقادی نظریۀ تجربه دینی ـ نبوی 🖋 آفرین قائمی، دکترای معارف و استاد حوزه علمیه خواهران 🔸یکی از تحلیل‌‌ها درباره وحی، تجربه دینی انگاشتن آن است. بحث تجربه دینی، در غرب از سوی شلایرماخر مطرح گردید. به نظر وی، مبنای دین نه تعالیم وحیانی است، چنان‌‌که در ادیان الهی مطرح است و نه عقل نظری است، چنان‌‌که در الاهیات طبیعی مطرح است و نه عقل عملی و اخلاق، چنان‌‌که کانت و پیروان وی معتقدند؛ بلکه اصل و گوهر دین، تجربه دینی است: احساس وابستگی به مبدأ و قدرتی متمایز از جهان. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰ زمان مطالعه: ۸ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📱گفتگوی آنلاین 🔰 سلسه گفتگوهای ویژه ماه مبارک رمضان 💢 نسبت تبیین وحی با تلقی تشبیهی و تنزیهی از خدا 💠 شب یازدهم با حضور: حجت‌الاسلام حامد شیواپور؛ عضو هیئت علمی دانشگاه مفید ⏰ زمان: دوشنبه ۲۹ فروردین؛ ساعت۲۱ 💢 پخش از صفحه اینستاگرام فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net