eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️پاتختی 🔰به مناسبت حضور برخی خوانندگان در فستیوال سعودی طنطوره 🔻(بخش اول) 🔹️فارغ از اینها شاید برنامه(زمستان طنطوره) را بتوان یک نمایش دانست،تا یک کنسرت. 🔹️این نمایش با محوریت حضور چهره‌ها برگزار شد و نه صدایشان. 🔹خوانندگان کهنسال تر به خاطر کهولت سن نفس کم می‌آورند،بد می‌خوانند و با تولید صداهایی ناهنجار کم توانی‌شان را جبران می‌کردند و در بهترین حالت می‌توان گفت در نوستالژی‌های قدیمی‌شان واماندند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پاتختی 🔰به مناسبت حضور برخی خوانندگان در فستیوال سعودی طنطوره 🔻(بخش اول) 🔹️شهره شدن یک شهر، یک منطقه و جغرافیا در دوران دهکده جهانی می‎تواند به دلایل مختلف باشد؛ بسیاری از مناطق به‌واسطه آثار باستانی، آثار طبیعی، جنگ‌ها و وقایع تاریخی به شهرت می‎رسند که نشان از اصالت‌شان دارد و برخی از مناطق که هویتی ندارند، به هر طریقی به دنبال هویت‌سازی‎اند؛ حتی هویت‌های کاذب و نوساخته! 🔹️ دقیقا با همین سیاست‌گذاری نامش این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است. 🔹️مجموعه فعالیت‌های هنری با استفاده از چهره‌های به شهرت رسیده‎ رسانه‌ای، کاری کرد نگاه‌ها به منطقه‌ای خشک و تاریخ‎سازی‎شده بچرخد و گوش‌ها نام شهری را بشنوند که تلفظش برای نخستین‌بار بر زبان‌ها دشوار است. 🔹️شبیه این تجربه را نیم قرن قبل تاریخ ایران با برگزاری جشن هنر شیراز به دست آورده بود، البته شیراز هم تاریخ داشت، هم جغرافیا و هم هویت و فقط قرار بود بازنمایی‎ای متفاوت و تجمل‎گرایانه از ایران مترقی‌شده و غرب‌گرا باشد. 🔹️کمتر از یک دهه بعد از آغاز جشن هنر شیراز، تاریخ دید که این پوسته زیبا چه تضادی با فرهنگ کوچه و بازار و مردمی ایران داشت. هویتی ساخته‌شده و صوری که ارتباطی با ذاتش نداشت و با هسته‌ای پوچ فقط زیبا بود. 🔹️فارغ از هویت‌سازی فرهنگی، و هنری در معرفی یک اقلیم که در دوران اصلاحات معاصر حاکمیت عربستان دنبال می‌شود، استفاده از خوانندگانی که در دسته مخالفان سیاسی حاکمیت ایران قرار می‎گیرند در این مجموعه اجرا نکته جالبی است؛ دسته‌ای که فرهنگ مردم‌پسند ایران با اصطلاح «لس‎آنجلسی‎ها» می‌شناسدشان و اوج فعالیت‌شان به اوایل دهه 70 شمسی بازمی‌گردد؛ درست زمانی که حمل‌ونقل و ترابری شکلی امروز به خود گرفته بود تا آثار ویدئویی و موسیقایی راحت‌تر قابل انتقال باشند و ناتوانی مدیریت عرصه فرهنگی و هنری در داخل کشور امکان پرورش موسیقی پاپ را برای رفع نیاز داخلی نداشت. 🔹️نمایش طنطوره نشان داد لس‎آنجلسی‎ها، این دسته از خوانندگان و اهل موسیقی که وطن‌شان را به خاطر باورهای‌شان ترک گفتند اما به زعم خود مدت‌هاست که وطن را جایی دزدیده شده و متعلق به خود می‌دانستند، حالا پس از گذشت دهه‌ها، از آن ور بام افتاده‎اند. 🔹️آنها که حاضر نبودند در هر شرایطی در کشورشان کار کنند و در وطن درآمد داشته باشند، اجرایی از خود نشان دادند که خود در وجدان‌شان می‌دانند منبع پول به دست آمده از این کنسرت، منبعی نادرست و غیراخلاقی‌تر از آنی دارد که آنان به خاطر باورشان وطن‌شان را ترک کردند. 🔹️دلارهای بادآورده عربستانی آنقدر اغواگرانه و گزاف به این افراد پیشنهاد شده که از اجرای‌شان معلوم است با کمترین کیفیت، عجولانه و سراسیمه برای روی سن رفتن آماده شده‌اند. آنان از باورهای‌شان در مقابل دلار کوتاه آمدند و به عنصری خرد در سیاست‌گذاری کلان عربستان در ورود به مدیریت افکار عمومی ایرانیان تبدیل شدند؛ تناقضی بین باورهای گذشته و اقدام حال حاضر که گریبان محبوبیت این خوانندگان را می‌گیرد. ✍نویسنده: محمد حسن یادگاری (مستندساز و دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پاتختی 🔰 به مناسبت حضور برخی خوانندگان در سعودی طنطوره 🔻(بخش دوم) 🔹️مجموعه اجراهای «زمستان طنطوره» تقلای را با دلارهای بادآورده‌اش برای مدیریت فرهنگی منطقه، با حالتی اسف‌بار و متناقض نشان می‎دهد. 🔹️وقتی اولین ترانه اجرا شده در این برنامه به نام «رویای آزادی» ترانه‌ای است که تحلیل متنش در شرایط کنونی از جانب طرفداران خواننده این اثر، بیشتر عربستان را خطاب می‎گیرد تا ایران را، می‌توان به این تناقض رسید. یا تناقضی دیگر جایی است که جمله تبلیغاتی «اجرای اسطوره‌های موسیقی ایران» در تبلیغات این برنامه رایج شد؛ شعاری که همه اهل هنر و موسیقی حتی خود این خوانندگان هم می‌دانند دروغی تبلیغاتی بیش نیست، چرا که در این بین یک خواننده زیرزمینی عامه‌پسند و یک خواننده مجلس گرم کن و عروسی خوان، هیچ‌گاه در میان اسطورگان موسیقی ایران قرار نمی‌گیرند و نخواهند گرفت. 🔹️این اسطوره‌سازی یا برای تخریب موسیقی اصیل ایرانی طراحی شده یا مذاکرات و جابه‌جایی دلارها با سایر خوانندگان که نزدیک‌تر به لقب اسطوره‌اند، جوش نخورده است. 🔹️فارغ از اینها، شاید برنامه «زمستان طنطوره» را بتوان یک نمایش دانست تا یک کنسرت. 🔹️این نمایش با محوریت حضور چهره‌ها برگزار شد و نه صدای‌شان. خوانندگان کهنسال‌تر به خاطر کهولت سن نفس کم می‌آوردند، بد می‌خواندند و با تولید صداهایی ناهنجار کم‌توانی‌شان را جبران می‎کردند و در بهترین حالت می‌توان گفت در نوستالژی‌های قدیمی‌شان واماندند. 🔹️بگذریم از اینکه خواندن ترانه‌ای درباره ایران یا بردن نام «تهران» از دستور کار اجرای این خوانندگان خارج شده بود. جوان‌ترها هم نشان دادند توان خوانندگی‌شان بسیار فاصله دارد از مهارتی که افکت‌ها و بازسازی‌های استودیویی برای‌شان صداسازی می‎کند. 🔹️البته اینها فارغ‌اند از تک‌خواننده زیرزمینی که هنوز برای خودش هم معلوم نیست چرا باید در این نمایش جا بگیرد. 🔹️اگر اصل و بنا بر اسطوره‌های موسیقی ایران است، همه اینها خلاف آدابی است که خواننده ایرانی در دوران آموزش موسیقایی اصیلش از طبیعی‌خوانی و احترام به شنونده می‎آموزد. 🔹️تجربه جهانی نشان داده وقتی یک سرمایه‌گذار حتی با بالاترین درجه از ثروتمندی در عرصه فرهنگی و هنری بدون دانش و آگاهی وارد شود، سود مالی‌اش فقط در جیب هنرمند کاسبکار می‎رود و اثراتی که سرمایه‌گذار به دنبال آن است در بلندمدت حاصل نمی‎شود. 🔹️دلارهای بادآورده سعودی همین عینیتند که تاریخ سالیان بعد، این اقدامات را به شفاف‌ترین شکل ممکن قضاوت خواهد کرد. 🔹️یادمان نرود پشتوانه شبکه دوباره راه‌اندازی‌شده MBC فارسی، از این برنامه و سرمایه‌گذاری دقیق و آینده‌نگرانه‎اش با برگزاری برنامه‌هایی چون Persia,S Got Talent و جمع کردن چهره‌های رسانه‌ای خارج از ایران در حال شکل‌گیری است؛ شبکه‎ای که با شعار «سرگرمی بی‌انتها» جانی دوباره گرفته و فعلا در حال جلب مشتری از میان دریافت‌گران دستگاه ماهواره در ایران است. 🔹️یادمان نرود لااقل نکته آموزنده‌ای که این نمایش‌ها برای ما دارد این است که مخالفان فرهنگی هویت ایرانی چقدر با انگیزه‎اند و در جریان‎سازی به مهارتی در فرصتی کوتاه برای مدیریت افکار عمومی دست یافته‌اند. 🔹️آنها خلأها و نیازمندی‌های داخل ایران را بخوبی می‌شناسند، با پژوهش‌ها و افکارسنجی‌های قوی این اطلاعات را به ثبت می‌رساندند و برایش برنامه‌ریزی می‌کنند. ✍نویسنده؛محمد حسن یادگاری(مستندساز و دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️برنامه تلویزیونی «مصیر» 🔰با موضوع « و عمل علامه سید منیرالدین حسینی» 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
برنامه تلویزیونی «مصیر» با موضوع «اندیشه و عمل علامه سید منیرالدین حسینی».mp3
17.6M
🔊 برنامه تلویزیونی «مصیر» 🔰با موضوع « و عمل علامه سید منیرالدین حسینی» 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️برنامه تلوزیونی مصیر 🔰سیزدهمین قسمت از فصل جدید از برنامه تلویزیونی «مصیر» 🔷کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما 🔶یک‌شنبه ۱۸ اسفندماه با موضوع « و عمل علامه سید منیرالدین حسینی» روی آنتن رفت. 🔹️مهمان این قسمت از برنامه آیت الله محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بود که به بررسی طرح فکری علامه سید منیرالدین حسینی پرداخته شد. 🔹️دغدغه اصلی ایشان تحقق اسلام بود که در بستر انقلاب اسلامی اتفاق می‌افتد. تئوریزه کردن دولت اسلامی برای رسیدن به تمدن اسلامی دغدغه فکری ایشان بوده است. 🔹️مرام نامه‌ای که برای فرهنگستان علوم اسلامی تنظیم کرده اند هم همین دستیابی به تمدن است، لذا برای سیر مراحل تمدن اسلامی که از انقلاب اسلامی به نظام اسلامی و بعد حکومت اسلامی است، تلاش می‌کردند و عمرشان را صرف این مهم کرده اند. 🔹️ایشان را دقیقاً در مقابل رنسانس می‌دانستند و معتقد بودند که با انقلاب اسلامی دوره جدیدی اتفاق می‌افتد که ترکیب معیشت و دینداری است. 🔹️در مرحله بعدی ایشان توجه داشتند که باید سراغ تحقق در عمل برویم. هم در رفتار مردم هم رفتار دولت یعنی همه ی قوا. چالشی که ایشان حس می‌کردند وجود دارد و ممکن است منجر به بحران شود، دوگانه‌هایی است که به دلیل نفوذ فرهنگ غرب در کشور بود. 🔹️تلاش می‌کردند نشان دهند این نفوذ در بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منجر به ظهور دوگانه‌ها و چالش‌ها می‌شود. علامه سیدمنیرالدین حسینی دنبال این بودند که ما از تفکر مدرن عبور کنیم. ایشان با توجه به نگاهی که به غرب داشتند، طرحی را ارائه می‌دادند. غرب به عنوان یک تمدن، ایده‌های خود را ارائه داده، فلسفه هایش را تولید کرده، فناوری‌هایش را ساخته، انقلابش را علمی کرده و حالا سبک زندگی مخصوص خود را ساخته است و در مجموع یک تمدن محقق شده است. 🔹️رویکردهای مختلفی درباره رفتار و این تمدن وجود دارد. یک رویکرد، رویکرد غرب پذیری است که عقیده‌ای به حکومت اسلامی ندارد. یک رویکرد غرب گزینی است که بخشی از آن خوب است و بخشی بد است. 🔹️این رویکرد و منسجم نگاه نکردن در نهایت منجر به حکومت می‌شود. غرب پذیرها یا قائل به دین نیستند یا قائل به دخالت دین نیستند. 🔹️گروه‌های ملی مذهبی جز این رویکرد نیستند، بیشتر غرب گزین هستند. اسلام را دقیق نمی‌شناسند. رویکرد دیگر غرب گریزی است که فکر می‌کنند می‌توان یک جامعه‌ای شکل داد که هیچ تعاملی با غرب ندارد. به نظر من این هم محقق نمی‌شود، زیرا غرب معتقد به دهکده واحد جهانی است و به شدت به دنبال تحقق ایدئولوژی خودش در تمام جهان هستند و برایش برنامه دارند. 🔹️رویکرد دیگر غرب ستیزی است مثل داعش و طالبان. یک رویکرد دیگر که هیچکدام از اینها نیست، نظریه تمدنی یعنی استحاله تمدن رقیب در تمدن خودی است. در ساختار تمدنی باید به گونه‌ای عمل کنید که تمدن غرب هضم شود. 🔹️خروجی این رویکرد یک تمدن اسلامی است. ما باید یک تمدن داشته داشته باشیم که غرب را در خود هضم کند. مسیر حرکت ما باید به سمت استحاله باشد نه سایر مسیرها. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️مفخر شرق ✍🏻نویسنده؛ سید جمال الدین اسدآبادی 👤 ترجمه و نگارش : سید غلامرضا سعیدی 📍به کوشش : سید هادی خسروشاهی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
مفخر_شرق_جمال_الدین_اسدآبادی_سعیدی.pdf
7.11M
♦️مفخر شرق ✍🏻نویسنده؛ سید جمال الدین اسدآبادی 👤 ترجمه و نگارش : سید غلامرضا سعیدی 📍به کوشش : سید هادی خسروشاهی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️"شادی" و ماهیتِ فراگیر آن 🔹️با توجه به چند بُعدی بودنِ شادی و ارتباط فراگیر آن با بسیاری مفاهیم انتزاعی و رویدادهای انضمامی زندگی، نمی توان تحقق آن را امری فردی دانست که شخص به تنهایی، تعیین کننده آن باشد، بلکه بایستی شاد زیستن را در ارتباط با امر بیرونی و «دیگری» تعریف و تعیین کرده و تحقق بخشید. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️"شادی" و ماهیتِ فراگیر آن 🔻(بخش اول) 🔹️در رابطه با امکان تحقق برخی احساسات و امور ارادی درونیِ انسان، اموری هستند که تحقق آنها به طور فردی و شخصی امکان پذیر می باشد، همانند احساس سیراب شدن که با نوشیدن آب تحقق یافته و اراده ورزیِ فرد، نتیجه محتوم خود را محقق می یابد. 🔹️اما اموری نیز وجود دارند که تحقق آنها برای انسان، امکان تحققِ شخصی و فردی ندارد، بلکه ماهیتی فراگیر و عام داشته و در «ارتباط» با پیرامونِ بیرونی و «ارتباط» با دیگری، تحقق می یابند. 🔹️از جمله این امور، «شادی» ست که مفهومی کاملاً مرتبط با مفاهیمی چون « »، «نیاز»، «انفعال» و «عادت»، «تجربه»، «تمرکز»، «کنترل درونی»، «تفکر»، «تفکر مثبت»، «نفع گرایی»، «هدفمندی»، «قدرت درونی»، «عشق» و «تسلیم شدن» می باشد. بدیهی ست همین ارتباط و وابستگیِ مفاهیم با هم، منجر می شود که نتوان شادی را بدون بررسی مفاهیم و اموری از این دست، قابل تحقق دانست. 🔹️برای نمونه، ارتباط شادی با زندگی، بیانگر این نکته مهم است که شادی، بیش از آنکه یک مفهوم انتزاعی باشد، رویدادی در زندگی و دارای ماهیت انضمامی ست. 🔹️از این لحاظ، نمی توان وجوه عینی و بیرونی زندگی فرد را به حالت تعلیق درآورده و از شادی برای فرد سخن گفت. همچنین می توان این مفاهیم را با مفهوم «تجربه» مرتبط دانست که طبق آن، درک و پذیرش رویدادهای زندگی به مثابه تجربه ای نتیجه دار که گذشته، مقدمه آن محسوب شده و حال و آینده، نتیجه آن، در این صورت، شادی را بایستی امری درونی دانست که در صورتِ نتیجه بخش بودن تجارب ما حاصل می شود، به نحوی که تجربه ها قابل تغییر، اصلاح و تکامل بوده و از این رو، شادی امری تدریجی و رو به تکامل است. 🔹️حال می توان این مفاهیم مرتبط با هم را با مفهوم «نیاز» مرتبط ساخته و به این موضوع اشاره کرد که کیفیت و دامنه شادی در انسان می تواند با مسئله نیازها و رفع آنها مرتبط باشد. 🔹️برای نمونه، برخی حکما و اندیشمندان معتقدند هرچه انسان خود را در وضعیت بی نیازی قرار داده و از درگیرشدن در نیازهای جدید و فرآیند رفع و برآورده شدن آن پرهیز کند، از میزان شادی بیشتری برخوردار است، به این معنی که تداوم غیرهدفمندِ نیازمندی در انسان (که می توانند به صورت ارادی یا غیرارادی ایجاد شده و یا از سوی دیگران تعیین شده باشند) و تلاش فراگیر و همیشگی برای رفع آنها، انسان را در حالت انتظار و عدم رضایت قرار داده و دامنه شادی را کاهش می دهد. 🔹️طبق این نظر، می توان این مفاهیم را با مفاهیم «هدفمندی» و «نفع گرایی» مرتبط دانسته و چنین گفت که بایستی بین نیازهای انسان و هدف از تحقق و برآورده کردن آن ارتباط منطقی و مفید وجود داشته و در راستای تحقق شادی و رضایت بیشتر در زمان و مکان مناسب باشد. ✍🏻نویسنده؛ سارا قزلباش 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️"شادی" و ماهیتِ فراگیر آن 🔻(بخش دوم) 🔹️همین مفاهیم، به طور منطقی و انضمامی، با مفاهیمی چون «عادت» و «انفعال» نیز مرتبط هستند، زیرا اگر مثلاً نیازمندی و تلاش غیرهدفمند و غیرهوشمندانه برای رفع آنها، به عنوان نوعی از حالت انفعالی به عادت تبدیل شود، فرد دیگر کنترل و مدیریت درونی و تمرکز بر شاد زیستن نداشته و شادی او را اموری بیرونی و غیرقابل کنترل تعیین می کنند. 🔹️این در حالی است که اگر فرد با تفکر هدفمند و مثبت بر تأملات انتزاعی و تجارب انضمامی خود «قدرت» کنترل و مدیریت داشته باشد، می تواند دامنه و کیفیت شادی را کنترل کرده و اندیشمندانه و هوشمندانه شادزی بودن را مدیریت کند. 🔹️با توجه به این مطالب می توان به این نکته مهم اشاره کرد که با توجه به چند بُعدی بودنِ شادی و ارتباط فراگیر آن با بسیاری مفاهیم انتزاعی و رویدادهای انضمامی زندگی، نمی توان تحقق آن را امری فردی دانست که شخص به تنهایی، تعیین کننده آن باشد، بلکه بایستی شاد زیستن را در ارتباط با امر بیرونی و «دیگری» تعریف و تعیین کرده و تحقق بخشید. 🔹️برای نمونه، برای شاد زیستن، بایستی به تحقق اهداف مشترک با دیگران طی تجارب گوناگون فردی و اجتماعی و تعیین نیازهای هوشمندانه و هدفمند و تلاش برای رفع آنها جهت نتیجه بخشیِ تجارب و ایجاد رضایتمندی توجه و تمرکز کنیم تا فرآیند تدریجی شادی را احساس کرده و تجربه کنیم. 🔹️از این رو، افراد برای شاد زیستن در یک در حال توسعه طی رویدادهای تنش‌زا و بحران های گوناگون، نمی توانند صرفاً از طریق تجارب و احساس های فردی (همچون ثروتمندی، تحقق نیازها و اهداف فردی، رویاپردازی یا قضاوت یکسویه) به شادی دست یابند، بلکه شادی امری فراگیر و چندبُعدی‌ست که در ارتباط با رویدادهای انتزاعی و انضمامیِ مرتبط با هم تحقق یافته و فرد را از وضعیت غیرقابل کنترل، به وضعیت تکاملیِ هوشمندانه و مدیریت یافته سوق می دهد. ✍🏻نویسنده؛ سارا قزلباش 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️درباره ترس از و آثار پیدا و پنهان آن 🔹️فیلسوفان اگزیستانس آدمی را موجودی ترس آگاه می دانند. ترس آگاهی با ترس تفاوت دارد. 🔹️ترس از بیرون و از شیی معین است ولی ترس آگاهی احساس ترس توام با درد است و دردمند نمی داند ترس و دردش از کجاست. 🔹️این ترس، ترس از نیستی است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️درباره ترس از و آثار پیدا و پنهان آن 🔹️رضا داوری اردکانی فیلسوفان اگزیستانس آدمی را موجودی ترس آگاه می دانند. ترس آگاهی با ترس تفاوت دارد. 🔹️ترس از بیرون و از شیی معین است ولی ترس آگاهی احساس ترس توام با درد است و دردمند نمی داند ترس و دردش از کجاست. این ترس، ترس از نیستی است. 🔹️تنها ما نیستیم که از ویروس کرونا می ترسیم، همه مردم از آن می ترسند و هیچ کس را از این بابت نمی‌توان و نباید ملامت کرد. وقتی همه از چیزی می ترسند، آن چیز قاعدتا باید ترسناک باشد. ولی بیایید چند لحظه در باب این ترس همه جایی بیندیشیم. 1⃣ هر ترسی با وهمی پیوسته است، منتها اوهام ترساننده متفاوتند و شدت و ضعف دارند. بعضی از آنها هم مثل ترس از ویروس دست از سر مردمی که در معرض هجوم آنند بر نمی دارند.تا آنجا که یک لحظه مجال فراغت از سودای ویروس نمی یابند که بتوانند بیندیشند چرا مثلا از مرگ بر اثر ویروس کرونا بیش از مرگ بر اثر تصادف در جاده ها می ترسند. مگر نه این است که تلفات جاده ای در بعضی کشورها کمتر از ویروس کرونا نیست؟ پس چرا از آن نمی ترسند و از کرونا این همه واهمه دارند؟ 2⃣ اختلاف میان دو ترس، ترسی که به آسانی از آن غافل می شویم و ترسی که از آن غفلت نمی توانیم کرد. هر چه باشد در آثار و نتایج آنها به نحوی طاهر می شود. ترسی که از آن غافل می شویم اگر بماند شاید صاحبش را به احتیاط وا دارد یا او را از خطر حفظ کند. اما ترسی مثل ترس از کرونا که می ماند خطر را بیشتر و شدیدتر می کند. برای اینکه بهتر بتوان با خطر ویروس مقابله کرد، باید فرصتی باشد که در آن بتوان به دفع خطر اندیشید. اندیشیدن مستلزم رهایی و انقطاع جزئی یا کلی از ترس است و با این رهایی شاید بعضی چاره های مقابله با خطر پیدا شود. ولی شاید اثر بزرگتری هم داشته باشد. 💠ادامه را در پایگاه فکرت دنبال کنید: http://fekrat.net/?p=421 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️عرفان‌ها و معنویت‌های نو ظهور 🔸️فرق و ادیان انحرافی- معنویت‌گرایی در - آئین سینمای هندوئیسم 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
عرفان ها و معنویت های نو ظهور، فرق و ادیان انحرافی- معنویت گرایی در سینمای هند- آئین سینمای هندوئیسم.mp3
10.96M
🔊 عرفان‌ها و معنویت‌های نو ظهور 🔸️فرق و ادیان انحرافی- معنویت‌گرایی در - آئین سینمای هندوئیسم 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️وقتی محمل صدور معنویات می‌شود 🔷 🔸️در تحلیل پدیده استعمار لایه سخت و نرم آن قابل مشاهده است اما رویت هیمنه و روح آن چندان مورد عنایت و مشاهده قرار نمیگیرد. 🔸️یکی از بزرگترین دستاورد های انقلاب اسلامی در هم شکستن ترس و رعب استکبار ، علی الخصوص آمریکا بود آن هم به ساده ترین شکل ممکن. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️وقتی محمل صدور معنویات می‌شود 🔷 🔸️بیست و دومین روز از بهمن ماه سال جاری شمع های پیروزی خود را خاموش کرد. 🔸️این پیروزی حاصل چالش گفتمان انقلاب در سه سطح با ، علی الخصوص به عنوان لیدر و رهبر بود. 🔸️سطح اول چالش و درگیری در بخش روح یا هیمنه رخ داد.ایالات متحده آمریکا به عنوان کدخدای خود خوانده جهانی خود را ابر قدرت بی بدیل و بی رقیب در جهان میداند و مستقلا روح و هیمنه خود را در اکثر کشور های جهان گسترش داده. 🔸️انقلاب اسلامی ایران در زمانی رخ داد که پادشاه ایران به تعبیر آمریکا ژاندارم و نماینده این کشور در منطقه بود و تصور نمیکرد که در جایی که نقطه ثقل و قوت اوست ضربه ای مهلک از جنس ساختار و اندیشه بخورد. 🔸️در تحلیل پدیده استعمار لایه سخت و نرم آن قابل مشاهده است اما رویت هیمنه و روح آن چندان مورد عنایت و مشاهده قرار نمیگیرد. 🔸️گاهی اوقات استعمار به صورت علنی در کشوری یا فضایی وارد نمیشود اما روح و رعب خود را بر فضای آن کشور چیره و مستولی میسازد. 🔸️انقلاب اسلامی بیشترین چالش و درگیری با استکبار جهانی را در همین سطح یعنی سطح روح و هیمنه داشته. این روح و هیمنه شخص یا حزب یا ساختار نیست چیزی به نام سمفونی استکبار است.این سمفونی حضور شخصی یا فیزیکی ندارد اما از قضا هست و تاثیرگذار است. 🔸️یکی از بزرگترین دستاورد های انقلاب اسلامی در هم شکستن ترس و رعب استکبار ، علی الخصوص آمریکا بود آن هم به ساده ترین شکل ممکن. ✍🏻نویسنده؛ یاسین سرمیلی،(پژوهشگر و نویسنده) 💠ادامه مطلب و متن کامل: http://fekrat.net/?p=436 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️آغاز یک پایان 🔰بررسی علمی افول قدرت در جهان، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و رقابت با آمریكا 🔷دكتر محمدعلی ربانی(دكترای تاریخ تشیع و رئیس مركز مطالعات فرهنگی و بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات و رایزن فرهنگی سابق در اندونزی و تایلند) 📻رادیو گفتگو ☀️(۱8 مرداد ۱۳۹۸) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
آغاز یک پایان.mp3
14.37M
🔊 آغاز یک پایان 🔰بررسی علمی افول قدرت در جهان، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و رقابت با آمریكا 🔻(جلسه دوم) 🔷دكتر محمدعلی ربانی(دكترای تاریخ تشیع و رئیس مركز مطالعات فرهنگی و بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات و رایزن فرهنگی سابق در اندونزی و تایلند) 📻رادیو گفتگو ☀️(۱8 مرداد ۱۳۹۸) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️دشمن و نیاز به بازتعریف آن 🔷شمارۀ بیست‌وهشتم نشریۀ فرهنگ امروز منتشر شد؛ 🔸️فرهنگ امروز در پرونده اندیشه شماره بیست‌وهشتم خود با عنوان دشمن تاملی داشته بر مفهوم دشمن در سیاسی و این پرسش را مطرح کرده است که ایا ذات امر سیاسی با دوگانه دوست/دشمن پیوند خورده است؟ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️دشمن و نیاز به بازتعریف آن 🔷شمارۀ بیست‌وهشتم نشریۀ فرهنگ امروز منتشر شد؛ 🔸️مناسبات سال‌های اخیر ایران در عرصه بین‌المللی بار دیگر مفاهیمی چون دوست و دشمن را در عرصه سیاست خارجی پررنگ کرده است. 🔸️به تناسب سیاست‌های کنونی جهان و ایران، فرهنگ امروز در پرونده اندیشه شماره بیست‌وهشتم خود با عنوان دشمن سیاست تاملی داشته بر مفهوم دشمن در سیاسی و این پرسش را مطرح کرده است که ایا ذات امر سیاسی با دوگانه دوست/دشمن پیوند خورده است؟ 🔸️از آنجایی که دوگانه دوست و دشمن در اندیشه سیاسی کارل اشمیت بسیار پرداخته شده بی شک آراء او مبنایی بوده برای پرداخت موضوع. 🔸️در کنار این با طرح مساله دوست و دشمن در فضای سیاسی امروز ایران ادبیات سیاسی کشورمان هم در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است. 🔸️نقد برای طرح جایگزینی آنچه که اشمیت مطرح کرد، نقد رالز به اندیشه اشمیت، آنتاگونیسم سیاسی-اجتماعی در فلسفه ماکیاولی، نگاه هابز و زیمل به امر سیاسی از دیگر موضوعات این پرونده است. ادامه مطلب و متن کامل: http://fekrat.net/?p=450 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️شبهات 🔰کلاس ولایت فقیه 🔷در این صوت پاسخ شبهات زیر را می‌شنویم: 1⃣ولایت فقیه مطلقه است و این یعنی ولی‌فقیه هرکاری بخواهد، می‌تواند انجام دهد؟ 2⃣عده‌ای جمله‌ی امام خمینی (ره) که می‌فرمایند: «ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله (ص) است» را محل بحث قرار داده‌اند! 3⃣عده‌ای می‌گویند: ولی‌فقیه، اعضای شورای نگهبان را انتخاب می‌کند، نیز مجلس خبرگان را تأیید صلاحیت می‌کند؛ خبرگان بر رهبر نظارت می‌کنند و نیز رهبر را تعیین می‌کنند و این روند، دور است و امکان تبانی وجود دارد؟! 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
کلاس ولایت فقیه؛ جلسه دوم.mp3
19.49M
🔊 شبهات 🔰کلاس ولایت فقیه 🔻(جلسه دوم) 👤مدرس: استاد غلامی 🔷در این صوت پاسخ شبهات زیر را می‌شنویم: 1⃣ولایت فقیه مطلقه است و این یعنی ولی‌فقیه هرکاری بخواهد، می‌تواند انجام دهد؟ 2⃣عده‌ای جمله‌ی امام خمینی (ره) که می‌فرمایند: «ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله (ص) است» را محل بحث قرار داده‌اند! 3⃣عده‌ای می‌گویند: ولی‌فقیه، اعضای شورای نگهبان را انتخاب می‌کند، نیز مجلس خبرگان را تأیید صلاحیت می‌کند؛ خبرگان بر رهبر نظارت می‌کنند و نیز رهبر را تعیین می‌کنند و این روند، دور است و امکان تبانی وجود دارد؟! 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️بدنم را گم کرده‌ام 🔰تاملی گسسته درباره یک فیلم 🔹️اخیرا انیمیشن فرانسویِ "من بدنم را گم کرده‌ام"(J'ai perdu mon corps) را دیده‌ام؛ فیلمی ستایش شده و تقدیر شده که به چندبار دیدن هم می‌ارزد. 🔹️ماجرای دست قطع شده‌ای که به دنبال بدن‌اش می‌گردد. کاری به داستان فیلم ندارم که اگر آن را ندیده‌اید، از لذت دیدنش نکاهم. 🔹️از توصیف‌هایی - اگر نگوییم تعریف- که از انسان شده، یکی این است که انسان، دست دارد. به عبارتی، آدمی تنها موجودی ست که دست دارد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️بدنم را گم کرده‌ام 🔰تاملی گسسته درباره یک فیلم 🔹️اخیرا انیمیشن فرانسویِ "من بدنم را گم کرده‌ام"(J'ai perdu mon corps) را دیده‌ام؛ فیلمی ستایش شده و تقدیر شده که به چندبار دیدن هم می‌ارزد. 🔹️ماجرای دست قطع شده‌ای که به دنبال بدن‌اش می‌گردد. کاری به داستان فیلم ندارم که اگر آن را ندیده‌اید، از لذت دیدنش نکاهم. راستش را بخواهید اینجا لزوما به دنبال بیان تفسیر فلسفی یا حتی غیر فلسفی این اثر هنری نیستم، تنها در پی بهانه‌ای بودم که لذت حاصل از دیدن این فیلم را با شما قسمت کنم و تشویقتان کنم که اگر این انیمیشن سینمایی را ندیده‌اید، حتما ببینید. با این‌حال، چیزهایی را به این بهانه می‌نویسم. 🔹️از توصیف‌هایی - اگر نگوییم تعریف- که از انسان شده، یکی این است که انسان، دست دارد. به عبارتی، آدمی تنها موجودی ست که دست دارد. دست داشتن به یک معنا، جهان داشتن و امکان ربط با دیگری و با چیزهای دیگر داشتن است. 🔹️دست است که آدمی را آدمی می‌کند، چون ما اساسا ربط به دیگری هستیم. آیا مراد از دست در اینجا، همان جسمانیت محدود آن است؟ هم آری و هم نه. آری، چون دست، ابزار آدمی ست برای برقراری نسبت با دیگری و تسلط بر چیزها. نه، چون آدمی از ابتدا در شبکه‌ای از روابط که پیش از او کسانِ دیگر برساخته‌اند، موجودی در دسترس یا در دست است و درست به همین دلیل چیزهای دیگر می‌توانند در دسترس او باشند یا نباشند. بنابراین، حتی انسانی که (از لحاظ جسمانی) دست هم ندارد، دست دارد! 🔹️برگردیم به فیلم‌مان! دستِ جامانده و جدا شده، در پی بدنی است که بدان تعلق داشته و در حادثه‌ای او را از دست! داده است. در اینجا (عنوان فیلم) دست است که می‌گوید بدنم را گم کرده‌ام. 🔹️به نظرم چنین می‌آمد که در این فیلم، شخصیت اصلی داستان، گرچه دستش را از دست می‌دهد، چیزی از او کاسته نمی‌شود و کماکان می‌کوشد تا خود را حتی از پس این فقدان، متحقق کند. به عبارتی، سوژه، تلاشیِ بدن را نمی‌فهمد یا جدی نمی‌گیردش. 🔹️می‌توان چنین گفت که سوژه در دوره ما، پیش از تلاشیِ بدن، متلاشی شده، یعنی دست‌کم، از اصول متعارفی که سوژه را سوژه می‌کند - مثلا این اصل که سوژه پروای بدنش را دارد یا ملتفت است بدان - گسسته است. 🔹️گاهی این‌گونه است که آدمی می‌گذارد، بدنش متلاشی شود. گاهی هم سوژه، پیش از بدن متلاشی شده است؛ گاهی هم سوژه همان بدن است، یا می‌پندارد که چنین است و تلاشی شان هم‌رخداد است. 🔹️بدنِ از هم‌گسسته، اما، در متنی از روابطِ موجود انسانی و در شبکه‌های اجتماعی موجود، ناگهان، متوجه خودش می‌شود و این تلاشیِ فردانی در بستری کلی‌تر یعنی در متن اجتماع، کاملا بی‌معنا می‌شود. یعنی، اجتماع نگران تلاشیِ هیچ سوژه یا بدنی نیست! در دوره ما، دست می‌داند که اگر بدنش را بیابد (که در فیلم چنین می‌شود)، چیزی به او نمی‌افزاید. و این یعنی، در زمانه ما، آدمی دیگر دست ندارد یا اینکه می‌تواند دست نداشته باشد. ✍🏻نویسنده؛ مجید کمالی 💠ادامه مطلب و متن کامل؛ http://fekrat.net/?p=441 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net