eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
#گفتگو 💢واکاوی سینمای دینی در ایران 🔺پاسخ بدین پرسش که سینمای دینی چیست و نسبت میان سینما و دین کد
💢 واکاوی سینمای دینی در ایران 🔹در کشور ما نظریات متفاوتی در خصوص رابطه سینما و دین و در نتیجه امکان تحقق سینمای دینی مطرح شده است. عده‌ای آن را مسئله‌ای مسلم فرض کرده‌اند و برخی برای تحقق آن شروطی تعیین کرده‌اند که گاه ناممکن می‌نماید. در طی سال‌های پس از انقلاب، غالب کسانی که از دریچه دین به سینما ورود داشته‌اند سینمای دینی را امر پیچیده‌ای ندانسته و آن را محقق می‌دانسته‌اند. به‌عنوان مثال، نصرت الله تابش یکی از این افراد است. نقطه آغاز بحث او را باید آنجا یافت که تکنولوژی را نه زاییده تمدن و فرهنگ غربی که دستاورد انسان و ناشی از نیاز او می‌داند. او تکنولوژی را در مرحله اول زاییده نیاز انسان می‌داند و در مرحله دوم آن را تداوم حس انسان می‌داند(تابش ۱۳۹۳: ۲۳). 🔸او هم سینما و هم تکنولوژی را نه زاییده فرهنگ، که مؤثر بر آن می‌داند. در این دیدگاه، تکنولوژی دارای ذات و غایت نیست و هرکس قادر است به هر شیوه‌ای و با هر هدفی از آن استفاده کند. از این منظر، سینمای دینی نه‌تنها امری ممکن است، بلکه در همین روزگار نیز حاضر است. به همین علت، تابش تاریخ سینمای دینی را به ابتدای تاریخ سینما پیوند می‌زند و ساخت آثاری را در مورد پیامبران شاهد گفته خود می‌داند. او حضور شخصیت‌هایی مانند ژان والژان یا اسقف برادران کارامازوف را حکایت‌گر امکان تحقق سینمای دینی می‌داند. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢واکاوی سینمای دینی در ایران 🔺پاسخ بدین پرسش که سینمای دینی چیست و نسبت میان سینما و دین کد
💢 واکاوی سینمای دینی در ایران 🔹در نظرگاهی متفاوت، محمد مددپور از اندیشمندانی است که تحقق سینمای دینی را در وضعیت فعلی مسئله‌ای ناممکن می‌داند. مددپور اصولاً مشکل کار را در تعریف سینمای دینی نمی‌داند؛ چراکه از دید او تعریف یک شیء فقط پس از وجود آن امکان‌پذیر است وگرنه پیش از وجود چیزی نمی‌توان آن را تعریف کرد. باور وی این است که سینمای اسلامی فقط در زمان آینده و در عصر موعود(عج) به صورت کامل به وجود خواهد آمد. اما امکان تحقق سینمای «انتظار و آماده‌گر ولایی» وجود دارد(مددپور ۱۳۸۷: ۱۶۴). او دو شرط را برای پیدایی سینمای دینی در عصر غیبت بر می‌شمارد: اول این که بدون لطف و اراده الهی امکان تحقق آن وجود ندارد و دوم آن که شرط انسانی آن تحقق یافتن استعداد فطری انسان می‌باشد که شنوای ندای حق است(همان: ۱۳۰). در این دیدگاه، چون تحقق این دو شرط در عصر غیبت ممکن نیست چنین سینمایی امکان ظهور ندارد. اما متفکری چون مرتضی آوینی مسئله را پیچیده‌تر می‌بیند و برای حل آن به تعمق در مباحث نظری روی می‌آورد. او سینما را یک فرآورده تکنولوژیک می‌داند و تکنولوژی نیز در نگاه او از مهم ترین دستاوردهای تمدن غرب به شمار می رود. آوینی تکنولوژی را «فرهنگی» می‌داند که «شیئیت» پیدا کرده است و از این رو تکنولوژی، بر خلاف باور غالب، وسیله ای نیست که در خدمت هر غایتی درآید، بلکه خود دارای جهت و غایت فطری است(آوینی ۱۳۹۰، ج ۳: ۱۸۴). 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینک‌های دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scs
31.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب»- بخش ۲ 🎙دکتر احمد شاکرنژاد،‌ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠 گونه‌شناسی واکنش‌های معنوی به گشت ارشاد 📌جریان معنویت عصر انقلاب اسلامی مدافع این اتفاق نبودند؛ یعنی مدافع این‌که گشت ارشاد به این شیوه این کار را انجام دهد، نبودند؛ به‌طوری جدی مخالف حواشی این جریان بودند و چند چیز را برجسته می‌کردند که برایم جالب بود. این نکات عبارت بودند از: ۱- همین اتفاقات در سایر کشورها هم می‌افتد چرا به آنها توجه نمی‌کنید؟ ۲- این‌که چرا گشت ارشاد به معنای درست آن انجام نمی‌دهید؛ یعنی سیاست‌های گشت ارشاد باید اصلاح شود. 👈 متن بخش دوم در سایت فکرت •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢جنگ شناختی مافیا علیه شهروندان ✍️محسن ابراهیمی 🔸بازی شهروند و مافیا، الگوی مناسبی برای تبیین جنگ شناختی است که جامعۀ ایران اکنون درگیر آن است. اصلی‎ترین ویژگی این بازی، قطع ارتباط شهروندان با واقعیت خارجی است. بازی مافیا در فضای بسته و تاریکی شکل می‎گیرد که شهروند با ورود به آن، ارتباطش با واقعیت خارجی قطع می‎شود. در این فضا، شهروند توان شناخت دوست از دشمن را از دست می‎دهد و تنها برای او دلیل‎های غیر قطعی و ظن‎آوری باقی می‎ماند که او را نمی‎تواند از حالت شک و تردید خارج کند. 🔸آشکارترین اثر قطع ارتباط با واقعیت خارجی، عجز شهروند از دست یافتن به یقین و معرفت صحیح است. این امر در دنیای معاصر، توسط ابزار رسانه رخ می‎دهد. هر چند که رسانه ابزاری است که برای کسب معرفت آسان و سریع به واقعیت خارجی ساخته شده است؛ اما ویژگی اصلی رسانه، وساطت میان قوای شناختی و واقعیت خارجی افراد است. با پیشرفت فناوری و شکل‎گیری فضای مجازی، به شکل غالب ارتباط مستقیم فرد با واقعیت خارجی قطع و دست یافتن به واقعیت‎های خارجی وابسته به رسانه و فضای مجازی شده است که به یک معنا پلی برای رسیدن او به واقعیت خارجی است. 🔸بنابراین عموم شهروندان، توسط رسانه در یک فضای مجازی قرار گرفته‎اند که آنها را از واقعیت خارجی جدا می‎کند و همین امر، زمینه را برای شکل دادن جنگ شناختی علیه آنان فراهم می‎کند. دقت در انتخاب کشته شب و به دنبال آن ایجاد فضای احساسی و هیجانی، اولین گام برای راه انداختن جنگ شناختی است. گام دوم، طرح روایتهای متعدد و ضد و نقیضی از حادثه است که شهروند را دچار سردرگمی و اشتباه می‎کند. واضح است؛ تکمیل‎کننده این پازل، گاه ضعف عملکرد رسانه‎های داخلی در پوشش اخبار است. در چنین فضایی یعنی عدم امکان دسترسی به واقعیت خارجی و حاکم شدن فضای هیجانی، شهروند نمی‎تواند تشخیص و انتخاب صحیحی داشته باشد و با طرح این روایتهای متعدد و ضد و نقیض، اعتمادی را - که به دیگر شهروندان دارد- از دست می‎دهد و جامعه را گرفتار نوعی دو دستگی و تفرقه می‎کند که توان اتحاد و همبستگی با هم را ندارد و در نتیجه دوست به راحتی تبدیل به دشمن و دشمن تبدیل به دوست می‎شود و مافیا به راحتی می‎تواند شهروندان آگاه را از صحنه بازی حذف و یا آنها را به عنوان دشمن معرفی کند. 🔸در صحنه چنین بازی، که اکنون رنگ واقعیت به خود گرفته و کشته‎های فرضی شب، تبدیل به کشته‎های واقعی شده است، همچنان وظیفۀ اصلی بر عهده رسانه است. رسانه‎ای همانند رسانه ملی با بازسازی و تقویت اعتمادی که دچار آسیب شده؛ کمک وافری به پیروزی در این جنگ شناختی می کند. واضح است که شرط این بازسازی کنار گذاشتن محافظه کاری و یا خود سانسوری است که گاه رسانه ملی دچار آن می‎شود و بارها از نگاه منتقدان دلسوزی مانند مرحوم طالب زاده، مطرح شده است. 🔸رکن دیگر پیروزی، حفظ همبستگی و اتحاد شهروندان بر پایۀ حفظ اصول خدشه‎ناپذیری است که می‎تواند مرز مشخصی میان دوست و دشمن ترسیم کند. اصولی مانند پایبندی به استقلال کشور و حفظ امنیت، جان، اموال و ناموس افراد و همچنین احترام به مقدسات دینی، از جمله اصولی است که در هر شرایطی می‎تواند به عنوان اصلی برای مشخص کردن دوست از دشمن به کار رود و از همین رو، از نادیده گرفتن و یا کم رنگ شدن آنها در چنین فضایی باید خودداری کرد. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
بحران های اجتماعی ایران - ابراهیم فیاض و تقی آزاد ارمکی.mp3
32.43M
🔰برنامه تلویزیونی شیوه ▪️موضوع: بحران‌های اجتماعی ایران 📌با حضور: 👤دکتر ابراهیم فیاض 👤دکتر تقی آزاد ارمکی •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
11.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| آونگ | سلسله گفتگوهای تخصصی عصر زنان با موضوع جمهوری اسلامی و مساله حجاب، به‌زودی... این گفتگو که با کنشگران فرهنگی اجتماعی و رسانه‌ای انجام شد، پیرامون چند مساله به گفتگو نشستیم: ✓ آیا حجاب می‌تواند اختیاری شود؟ ✓ آیا گشت ارشاد باید حذف شود؟ ✓ جمهوری اسلامی چه عکلمردی در حوزه ترویج حجاب داشته است؟ ✓ نحوه فرهنگسازی مساله حجاب در جامعه چگونه باید باشد؟ ✓ ریشه های مخالفت با مساله حجاب در کشور چیست؟ و... بزودی در پیج اینستاگرام و پیام‌رسان‌های عصر زنان، بخش‌هایی از گفتگو و کامل آن در آپارات منتشر می‌شود. |@asrezanan_ir| •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» -بخش ۳ 🎙حجت‌الاسلام حمید پارسانیا،‌ عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضو شورای انقلاب فرهنگی 💠ابعاد فقهی و اجتماعی حجاب 📌این‌که حجاب به لحاظ فقهی در سطح اجتماعی چه حکمی دارد بحثی مجزا است و جنبه‌ی آرمانی قضیه است؛ اما این‌که بتوانیم اجرا کنیم یا اجرا نکنیم، این تفکیکی است که بین مقبولیت و مشروعیت گذاشتن است. قلمرو اجرایی آن یک حکم اجرایی است که مدیریت اجتماعی مربوط به خود را می‌طلبد. 👈 متن بخش سوم در سایت فکرت •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📢 دبیرخانه کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی برگزار می‌کند: بزرگداشت مقام علمی پروفسور محسن مهدی ⏰ ۳۰ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵ الی ۱۷ •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
رسانه و مدیریت بحران - فواد ایزدی و کوروش علیانی.mp3
32.25M
🔰برنامه تلویزیونی شیوه ▪️موضوع: رسانه و مدیریت بحران 📌با حضور: 👤دکتر فواد ایزدی 👤دکتر کوروش علیانی •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌کند: 💡سلسله نشست‌های واکاوی وقایع اخیر کشور 🔶‌نشست اول: سلبریتی و حکمرانی فرهنگی 📌با حضور: - دکتر عبدالکریم خیامی - دکتر محمدحسین ساعی - دکتر عبدالله بیچرانلو - دکتر آرین طاهری ⏰ دوشنبه، ۱۸ مهر ۱۴۰۱، از ساعت ۱۷ الی ۱۹ ***حضور برای عموم آزاد است 📍خیابان سمیه، حوزۀ هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سرای شهید آوینی 📱پخش زندۀ نشست از: http://www.aparat.com/rcica.ir
فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 💠 ما را در پیام‌رسان بله دنبال کنید: 🌐 ble.ir/fekratnet 🛑