💠 موانع و امکانهای عمومی کردن فلسفه در جامعه چیست؟
🔸نشست تخصصی «فلسفه برای همه» با حضور مالک شجاعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و فاطمه مینایی، عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام، عصر امروز ۲۸ آبان در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
🔸در این نشست مینایی گفت: طرح «فلسفه برای همه» در فرهنگ دنیای جدید به صورتهای متنوعی اجرا شده و این فکر جا افتاده که فلسفه را میشود تا حدی عمومی کرد و عموم مردم میتوانند از دستاوردهای فکری فیلسوفان استفاده کنند. با این حال فلسفه پیشینه زیادی در کشورهای در حال توسعه ندارد و ما با پدیده جدیدی روبرو هستیم. در طرح فلسفه برای همه، فرد عامی در مقام مخاطب فیلسوف قرار میگیرد، به جای اینکه فیلسوفان در حلقه خودشان گفتوگو کنند. منظور از عامی نیز فرد غیر متخصص است. جنبه دیگر فلسفه برای همه این است که اهل فسفه از انزوای حرفهای خودشان بیرون بیایند و درباره مسائل اجتماعی و سیاسی اظهار نظر کنند. این دو جنبه در فلسفه باستان هم دیده میشود. درست است فلسفه برای همه جدید است ولی توجه فیلسوفان به حوزه عمومی در فلسفه باستان هم هست. سقراط فلسفه را برای عموم شهروندان آتن میگفت. افلاطون و ارسطو سعی میکردند حاکمان را با آموزههای فسفی آشنا کنند.
💢 متن کامل را در سایت ایکنا بخوانید
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
⁉️ کنشگری سیاسی نخبگان ایرانی در کدام جهان معرفتی شکل میگیرد؟
🔍 پرونده «نخبه و اعتراض»
✍️ دانیال بصیر، سردبیر پایگاه تحلیلی فکرت
اهالی لغت، معنا و معادل «نخبه» را «برگزیده» دانستند. در ساحت اندیشه نیز به فردی برگزیده و نخبه گفته میشود که عقلانیت نظری و عملیاش مورد اقبال عمومی قرار گیرد. در واقع عناصر تبدیلشدن یک شخص به نخبه و تمایزش از سایر افراد، استعداد طبیعی و هوش سرشار، همت و تلاش و پشتکار، و هدایت و توفیق الهی است.
آنچه جامعه از یک فرد نخبه انتظار دارد این است که در کنار اهمیت به «ارزشهای معنوی»، ظرفیت شخصی خود را تبدیل به ظرفیت ملی کند و تواناییهای خود را در جهت حل مسائل کشور قرار دهد.
بنابراین فرد نخبه، علاوه بر خودسازی فردی و رعایت ادب و پرهیز از فحاشی و بدزبانی، بایستی دارای قدرت تفکر و بهرهگیری از منطق استدلالی باشد. نخبه نباید ذهن و فکر خود را به آسانی در اختیار افراد، گروهها و حتی رسانهها قرار دهد که او را کانالیزه کنند. به همین دلیل، اگر محتوایی به دستش رسید را باید با نگاهی تحقیقانه و پرسشگرانه در چارچوب علمی قرار دهد.
فضای نخبگانی، فضای نقزدنهای عوامانه و هیجانی نیست؛ لودگی، خشونت و آدمکشی در قاموس فکری نخبه، جایی ندارد. اگر نخبه با پدیده و یا آسیب اجتماعی روبهرو شد، مسیر اعتراض و کنشگری اجتماعی وی، سمت و سوی علمی و مستدل دارد و نخبگان برای اعلام اعتراض به دیدگاه رقیب یا مخالف، میدان «گفتوگو» را برمیگزینند. نخبه جریانساز است و سعی میکند با درنظرداشت اهداف و ارزشهای جمعی، گفتمانسازی کند.
🔗 متن کامل
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔻مجموعه نشست های آشنایی با اندیشه های علامه طباطبائی
نشست اول:
«معرفتشناسی و روششناسی»
سخنرانان:
دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد برجسته فلسفه کشور
دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، استاد فلسفه و عرفان اسلامی
دکتر محسن حبیبی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی
دکتر علیرضا فخاری، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی
🔴چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۳ تا ۱۶:، کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#بخوانید
💠 «موسیقی و اعتراض»
🔸 نشست «موسیقی و اعتراض» با حضور حجتالاسلام مجتبی فلاحتی، نویسنده کتاب «فقه، موسیقی و انقلاب اسلامی» با هدف بررسی آسیبشناسانه موسیقی در اغتشاشات اخیر به همت فکرت برگزار شد.
استاد فلاحتی در این نشست به بررسی مبانی سکولاری علوم انسانی غربی و تأثیر آن در کنشگری نخبگانی پرداخت.
این استاد حوزه همچنین با اشاره به اهمیت کنشگری خوانندگان و نوازندگان در عرصه هنری کشور تصریح کرد: مدیریت موسیقی در کشور با خلأ جدی در سندنویسی روبهرو است، متأسفانه برخی مدیران هنری و فرهنگی جملهی «ما وضعیت خوبی در موسیقی نداریم» را قبول ندارند.
این نشست با حضور برخی پژوهشگران سایت رسانهای فکرت با بررسی محورهایی همچون «ارتباط نخبگان با موسیقی، سند و موسیقی، مدیریت موسیقیایی و ظرفیتهای موسیقی معیار» برگزار شد.
متن کامل این گفتوگو به زودی در سایت فکرت منتشر میشود، همچنین نسخه تصویری آن در آپارات در دسترس علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
گفتنی است، این نشست در ادامه پرونده «نخبه و اعتراض» در پایگاه تحلیلی اندیشهای «فکرت» برگزار شد.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#معرفی_کتاب
💠 تأمّل دربارۀ کتاب «چیستی و نحوۀ وجود فرهنگ»
🔸کتاب «چیستی و نحوۀ وجود فرهنگ: نگرشی نوین به فلسفۀ فرهنگ»، اثر استاد سیدیدالله یزدانپناه است که در حجم ششصد صفحه به تازگی منتشر شده است. کتاب در آنجا که وارد قلمرو فلسفۀ فرهنگ میشود و میخواهد با تکیه بر مبادیِ فلسفی، فلسفۀ فرهنگ را صورتبندی کند، بهشدّت متأثّر از علامه مرتضی مطهری -رضواناللهتعالیعلیه- است، تا آنجا که باید گفت او در «زیر سایۀ» تأمّلات استاد مطهری به سر میبرد و «انگارۀ جدید»ی را پدید نیاورده است.
🔸 فضل او، «عبور از مطهری» و «شکلدهی به یک رهیافت معرفتیِ جدید» نیست، بلکه او توانسته است که اوّلاً، زیرساختهای فلسفی را به تفصیل بیابد و در هندسهای موجّه، آنها را بازآفرینی کند؛ و ثانیاً، آنچه را که مطهری به «اجمال» و «اختصار» بیان کرده است را «شرح» و «بسط» بدهد و «نتایج» و «دلالتها»ی آن را بیان نماید. بههرحال، رهیافت کتاب، چیزی متفاوت با «صورتبندیِ مطهری» از مسأله نیست و نوآوریهایش را باید در حوزههای دیگر طلب کرد.
💢ادامه مطلب در سایت فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
📌این گفتگو به صورت زنده از صفحه آپارات کانون اندیشه جوان به نشانی
https://www.aparat.com/canoon.org
پخش خواهد شد.
📌فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Ne
هدایت شده از فکرت
⁉️ کنشگری سیاسی نخبگان ایرانی در کدام جهان معرفتی شکل میگیرد؟
🔍 پرونده «نخبه و اعتراض»
✍️ دانیال بصیر، سردبیر پایگاه تحلیلی فکرت
اهالی لغت، معنا و معادل «نخبه» را «برگزیده» دانستند. در ساحت اندیشه نیز به فردی برگزیده و نخبه گفته میشود که عقلانیت نظری و عملیاش مورد اقبال عمومی قرار گیرد. در واقع عناصر تبدیلشدن یک شخص به نخبه و تمایزش از سایر افراد، استعداد طبیعی و هوش سرشار، همت و تلاش و پشتکار، و هدایت و توفیق الهی است.
آنچه جامعه از یک فرد نخبه انتظار دارد این است که در کنار اهمیت به «ارزشهای معنوی»، ظرفیت شخصی خود را تبدیل به ظرفیت ملی کند و تواناییهای خود را در جهت حل مسائل کشور قرار دهد.
بنابراین فرد نخبه، علاوه بر خودسازی فردی و رعایت ادب و پرهیز از فحاشی و بدزبانی، بایستی دارای قدرت تفکر و بهرهگیری از منطق استدلالی باشد. نخبه نباید ذهن و فکر خود را به آسانی در اختیار افراد، گروهها و حتی رسانهها قرار دهد که او را کانالیزه کنند. به همین دلیل، اگر محتوایی به دستش رسید را باید با نگاهی تحقیقانه و پرسشگرانه در چارچوب علمی قرار دهد.
فضای نخبگانی، فضای نقزدنهای عوامانه و هیجانی نیست؛ لودگی، خشونت و آدمکشی در قاموس فکری نخبه، جایی ندارد. اگر نخبه با پدیده و یا آسیب اجتماعی روبهرو شد، مسیر اعتراض و کنشگری اجتماعی وی، سمت و سوی علمی و مستدل دارد و نخبگان برای اعلام اعتراض به دیدگاه رقیب یا مخالف، میدان «گفتوگو» را برمیگزینند. نخبه جریانساز است و سعی میکند با درنظرداشت اهداف و ارزشهای جمعی، گفتمانسازی کند.
🔗 متن کامل
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
14.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #رسانه
✅ دستگاههای رسانهای،متهم ردیف اول
🎙حجتالاسلام دکتر علی نهاوندی، استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه
▪️دستگاههای رسانهای ما متهم ردیف اول هستند که در طول سالیان گذشته با نگرش «آیندهپایه» به سمتوسوی تربیت نسلی انقلابی و حماسی و معنوی نرفتهاند.
▪️امام خمینی(ره) فرمود: «رادیو-تلویزیون دانشگاه است»، یعنی رسانه یک دستگاه «ایدئولوژیک» است که در مواجهه با «تمدن اسلامی» در حال ایفای نقش است.
▪️خواستگاه دستگاه تکنولوژی «ارتباط جمعی» غرب است و به همین دلیل شاید نتواند آنگونه که باید در خدمت آنچه ما میخواهیم یعنی «ولایهالله» قرارگیرد اما ماهم در این سو برای آن یک برنامه مدوّن و جامع نداریم.
💢 تماشای کامل در آپارات فکرت
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
💢#پیش_فروش💢
.
پیش فروش کتاب او فاطمه(س) است آغاز شد.
.
❇️ ۱۵ درصد تخفیف+ ارسال رایگان+ امضا نویسنده و...
.
📚کتاب حاضر تلاش خانم یزدانپناه برای بازنویسی اثر گرانسنگ دانشنامه فاطمی است، که طبق مقدمه نویسنده با هدف ارتباط سهل مخاطبین عام بهویژه زنان و دختران و نیز قشر جوان و دانشگاهی جامعه نگاشته شده است. نویسنده بازنویسی چنین کاری را سهل و ممتنع میداند, چرا که نیاز مخاطب این ضرورت را ایجاب میکند و نتیجه آن بهکارگیری نثری روان و ساده و به رغم مطالب جدی و استدلالی در فرازهای معارف اعتقادی توأم نمودن با نثری ادبی به قلم نگارنده است.
.
🔶ویژگی کتاب:
-جامعیت
-نثر روان
- مرور سریع تاریخ
-طراحی جذاب
-بیان دیدگاههای مهم حضرت زهرا(س)
.
⏳مهلت ثبت سفارش: ۲۸ آبان الی ۲ آذر
📬زمان ارسال کتاب: ۳ آذر
💳ثبت سفارش:
۱.🌐http://yun.ir/odnlu6
۲.📞۰۲۱-۸۸۵۰۳۳۴۱(داخلی ۲)
💢 آخرین مهلت سفارش ۳ آذر
.
#انتشارات_فام
#انتشارات_پژوهشگاه_فرهنک_و_اندیشه_اسلامی
#کتاب_با_طعم_اندیشه
#او_فاطمه_است