eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
حسین شهرستانی.mp3
4.47M
🎧 فایل صوتی دکتر حسین شهرستانی 🔺بازخوانی شاهنامه چه جایگاهی دارد؟! چگونه می توان روح فرهنگ اصیل ایرانی را در شاهنامه جست؟! برای شنیدن صوت کامل این درسگفتار به لینک ذیل مراجعه نمایید👇 https://eitaa.com/fekrat_net/51 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار آینده ایران 🔶سخنران | دکتر موسی نجفی موسسه آفاق حکمت قسمت نخست 🆔 @fekrat_net 🆔 @afaghehekmat 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
قسمت نخست.mp3
16.1M
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار 🔶سخنران | دکتر موسسه آفاق حکمت 🔸در روزگار کنونی، پرسش از آینده ایران، گویی با نوعی یأس و ناامیدی همراه است. فارغ از واقعیت داشتن یا نداشتن وخامت اوضاع آینده ایران، سؤال این است که واقعاً آینده چگونه خواهد بود؟ آیا شواهد کنونی به این معناست که آینده ایران به طور قطع، سیاه و یأس‌آلود است؟ آیا می‌توان واقعیت‌های اجتماعی را ندید و صرفاً با اتکا به گذشته شکوهمند ایران، آینده آن را هم تضمین شده و روشن تلقی کرد؟ چه دلیلی وجود دارد که به عبور از معضلات و رسیدن به ایران نوین اسلامی نیندیشیم؟ چقدر از تلاش رسانه‌ها برای تزریق ناامیدی برای این است که ایران نتواند ظرفیت‌های پیدا و پنهان تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود را بروز و ظهور دهد؟چارچوب‌های نظری و تحلیلی گوناگون چه نگاه و نظری به آینده ایران دارند؟ درس‌گفتار «آینده ایران»، مروری بر وضعیت کنونی ایران معاصر از زوایای مختلف و از منظر موضوعات گوناگون است. 🆔 @fekrat_net 🆔 @afaghehekmat 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
فکرت
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار #آینده_ایران 🔶سخنران | دکتر #موسی_نجفی موسسه آفاق حکمت 🔸در روزگار ک
🔺به نظر من دعوای جهان اسلام از فرهنگ و تمدن ناشی می شود. در این انقلاب ظرف تمدنی را می بینند. دعوای ما با تمدن غرب با منطق حل می شود نه با جنگ!! 🔺انقلاب اسلامی اگر فقط در این محصور شود یک انقلاب ملی تلقی می شود. این شان و تعلق وزیست تمدنی اگر حوزه اعتبار تمدنی پیدا کرد ظرفیت آن بالا می رود و ملیت های مختلف را می پذیرد. 🔺تمدن نوین اسلامی سه جزء دارد: 1-میراث گذشته 2-گزینش تمدن غرب 3-ترکیب (البته در اینجا التقاطی عمل نمی کنیم بلکه ما غرب را تفسیر می نماییم.) 🔺این تمدن نوین اسلامی که امتداد تمدن رضوی است در مسیر استعلایی به تمدن برتر مهدوی می رسد و در این تمدن امام ولایت معصوم به صورت زنده و حاضر وجود دارد. امامی که تحول و تغییر انسان ها به او سپرده شده است.امام نه تنها رشد جامعه ایمانی بلکه رشد جامعه انسانی را نیز متکفل است.امام بستر تشریع است و می تواند مناسبات جدیدی وضع کند.لذا تمدن اسلامی با حضور امام معصوم نه سکولار نه بنیادگرا و نه افراطی است. 🆔 @fekrat_net 🆔 @afaghehekmat 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی 🌹
📌#یادداشت 🔸از آن جایی که دو مفهوم عدالت و پیشرفت در هندسه معنایی انقلاب دو تبیین کاملاً متفاوت با دیگر منظومه‌های فکری جهانی دارد؛ لازم است که نیروهای فعال انقلاب آشنایی اجمالی برای فعالیت‌های خود از این دو مفهوم داشته باشند از همین رو این نوشتار در تلاش است تا ابتدا آشنایی مختصر از دو مفهوم عدالت و پیشرفت ایجاد کرده و به دنبال آن نسبت‌هایی که می‌توان بین این دو مفهوم در نظر گرفت را تبیین کند. لازم به ذکر است که روایات وارده در کتب معتبر شیعه مهم‌ترین مرجع برای تبیین نوع نسبت میان این دو کلید واژه قرار گرفته است. 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔸از آن جایی که دو مفهوم عدالت و پیشرفت در هندسه معنایی انقلاب دو تبیین کاملاً متفاوت با د
✍️روح الله عسگری 📌 تلازم اجرای عدالت و پیشرفت 🔘تاملی در معنای پیشرفت و تناسب آن با عدالت 🔸در رابطه با تعریف عدالت عده‌ای چنین قائل شده اند که این واژه به قدری روشن است که امکان تعریف آن وجود ندارد چراکه معتقد اند واژه‌ای روشن‌تر از آن برای تعریف عدالت وجود ندارد. اگر از این نگاه بگذریم برای عدالت سه تعریف رایج وجود دارد که عبارت اند از اعطا کل ذی حق حقه؛ وضع کل شیئی فی موضعه و نقطه تعادل میان افراط و تفریط. 🔹نقطه مقابل عدالت در دو نظریه اول ظلم است اما نقطه مقابل عدل در نظریه‌های سوم که منتسب به ارسطو است؛ افراط و تفریط خواهد بود. به عبارت دیگر در نظریه ارسطو عدالت نقطه اعتدال یک شیئ است و اگر شیئی از نقطه اعتدال به جانب افراط و یا تفریط سوق پیدا کنید دیگر از عدالت خارج شده است. البته می‌توان بازگشت همه این سه معنا را به نگاه واحدی دانست بدین گونه که افراط و تفریط در حق کسی ظلم محسوب شود. به عبارت دیگر اگر در اعطای حق کسی افراط و تفریط صورت گیرد؛ ظلم محقق شده است. ❓سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که مرز این افراط و تفریط کجاست و تعیین کننده حق و ذی حق چیست؟ در اینجا عدالت با عقلانیت و معنویت (دین) گره خورده و مرزهای عدالت را تعیین می‌کنند. 🔸در رابطه با معنای پیشرفت ابتدا باید گفت که مراد از پیشرفت در این نوشتار؛ واژه‌ای است که توسط مقام معظم رهبری قرین الگوی اسلامی ایرانی به کار رفته و معنا می‌یابد. به عبارت دیگر ایشان در به کار گیری این لفظ معنای جدیدی را لحاظ کرده اند از همین رو غور کردن در معنای لغوی این واژه راهگشا نخواهد بود. در توضیح معنای این واژه در اندیشه مقام معظم رهبری در مرحله نخست باید گفت که این واژه در تضاد با مفهوم توسعه که در اندیشه راهبردی غرب تولید شده وضع گردیده و شاید بتوان برای آن معنای رشد توأمان مادی و معنوی را لحاظ کرد. بنابراین واژه پیشرفت در اندیشه رهبری به هر نوع رشدی اطلاق نمی‌شود این در حالی است که اگر به دنبال معنای تحت اللفظی این واژه باشیم؛ می‌توان هر نوع رشدی را پیشرفت خواند. ایشان برای پیشرفت صفاتی از جمله عدالت؛ همه جانبه بودن (مادی و معنوی) و …را مطرح می‌کند و رشدی که فاقد این صفات باشد پیشرفت نیست. ادامه یادداشت را در لینک ذیل بخوانید:👇 🌐 mehrnews.com/news/4647499 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی درسگفتار دکتر امیر خواص 🔶با موضوع: "فلسفه اخلاق" ▫️جلسه اول مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فلسفه اخلاق 7.mp3
14.12M
🔊 فایل صوتی #درسگفتار دکتر #امیر_خواص 🔶با موضوع: "#فلسفه_اخلاق" امروز علم اخلاق از مهم ترین مباحثی است که زیست انسانی را به خود درگیر کرده است. درسگفتار های فلسفه اخلاق توسط استاد خواص که در عین سادگی، سیری به مکاتب و نظریات روز فلسفه اخلاق دارد و جایگاه نظریه اسلام را در حوزه فلسفه اخلاق به خوبی تشریح می نماید.آشنایی اجمالی با سایر مکاتب حوزه اخلاق و نقد و بررسی آنها از مسائلی است که در این درسگفتار با آن آشنا خواهید شد. ▫️ جلسه نخست 🔸گزاره های ارزشی چه فائده ای در زندگی انسان دارند؟! (تحلیل بعد بینشی و انگیزشی انسانی) تفاوت علم اخلاق با علم تربیت چیست؟! رابطه علم اخلاق با فلسفه اخلاق چگونه است؟! 🔹تبیین پژوهش های حوزه اخلاق در سه محور: پژوهش های توصیفی پژوهش های هنجاری پژوهش های فرااخلاقی(تحلیلی) 🔸معرفی کتب فلسفه اخلاق 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام خسروپناه 🔶 موضوع | منازل عرفان قرآنی و عدالت گرایی صوت کامل سخنرانی استاد در جمع اندیشمندان و رهبران ارتودکس یونان شهر وولوس (volos)یونان ⏰ ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ 🆔 @khosropanah_ir 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی 👇👇👇
منازل عرفان قرآنی و عدالت گرایی.mp3
14.35M
🔊 فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام #خسروپناه 🔶 موضوع | منازل #عرفان_قرآنی و #عدالت_گرایی 🔸عارفان مسلمان در باب تعداد منازل عرفانی دیدگاه های مختلفی دارند برخی مانند عطار نیشابوری هفت منزل و عده ای مانند خواجه عبدالله انصاری صد منزل بیان کرده اند و بنده همانند استاد شجاعی به چهار منزل بیداری و توبه و طلب و مراقبت اعتقاد دارم. انسان سالک بعد از بیدار شدن تلاش می کند تا رذایل را از خود بزداید و سپس به کسب فضایل و بعد مراقبت از آنها می پردازد. وقتی انسان منازل را طی کرد در ارتباط با جامعه رویکرد عادلانه پیدا می کند. 🔸 عارفان در عرفان به چهار سفر پرداخته اند: سیر من الخلق الی الحق و سیر من الحق الی الحق و سیر من الحق الی الخلق و سیر من الخلق الی الخلق یعنی انسان در ابتدا از خلق می برد و به فضایل الهی رو می آورد و بعد از کسب آن فضایل به سوی خلق سفر می کند و عدالت اجتماعی را تحقق می بخشد. 🔸 دنیای مدرن گرفتار بحران عدالت است چون گرفتار بحران معنویت و سلوک الهی است. انسان مدرن با اصل اومانیسم از حق تعالی فاصله گرفت و اقتصاد و سیاست رقابتی را در فعالیت های حزبی و کمپانیهای اقتصادی تحقق بخشید اما معنویت، جامعه را به تعاون و رفاقت به جای رقابت و رقیب شکنی و عدالت سوق می دهد. پس پیوند وثیقی بین معنویت و عدالت وجود دارد. 🆔 @khosropanah_ir 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
خسرو پناه عدالت و معنویت.mp3
2.7M
🎧 فایل صوتی #دمو_صوتی حجت الاسلام خسروپناه 🔺عدالت اجتماعی در منزلت عرفانی کجا قرار دارد؟! راه اصلی تحقق عدالت اجتماعی چیست؟! رابطه معنویت و عدالت چیست؟! چرا غرب گرفتار بحران عدالت شده است؟! برای شنیدن صوت کامل این درسگفتار به لینک ذیل مراجعه نمایید👇 https://eitaa.com/fekrat_net/75 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سلسله نشست علمی با عنوان عدالت و توسعه: 🔶نشست نخست | ریشه‌های تاریخی و فرهنگی فساد اقتصادی در ایران با حضور اساتید: دکتر حیدر مستخدمین حسینی دکتر محسن جلواتی کانون اندیشه جوان به مناسبت هفته عدالت بخش دوم ⏰15 دی 1397 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
نشست عدالت و توسعه 1.mp3
22.88M
🔊 فایل صوتی سلسله #نشست_علمی با عنوان #عدالت_و_توسعه 🔶نشست نخست | ریشه‌های تاریخی و فرهنگی #فساد_اقتصادی در ایران با حضور اساتید: دکتر حیدر #مستخدمین_حسینی دکتر #محسن_جلواتی بخش دوم بررسی ریشه های فرهنگی مساله فساد در کشور در زبان دو استاد برجسته حوزه اقتصاد می تواند در فهم مشکلات امروز کشور راه گشا باشد.اما به راستی آیا عزم جدیدی برای مبارزه با فساد در کشور وجود ندارد؟! مشکل بودجه کشوری چیست؟! آیا گسترش تشکیلات دولتی و افزایش اختیارات وی می تواند در از بین بردن فساد نقش داشته باشد؟! مصادیق اصلی فساد کجاست؟! و بسیاری دیگر از پرسش های خود را در این نشست علمی بشنوید! لینک بخش قبل👇 https://eitaa.com/fekrat_net/54 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت 🔸انگليس بعد از تسلط بر منابع مالی کشور هند و بعد از اینكه نبض اقتصادي هند را به دست گرفت ثروت هندوستان را روانه انگليس نمود و به نظر می‌رسد که این ثروت در پيشبرد اهداف اقتصادي انگليس موثر واقع شد. 🔸استعمار کلمه‌اي با معناي مثبت است که به مرور زمان بار معنایی منفی را به خود گرفته است. کشورهاي قدرتمند از گذشته تا به حال به بهانه آبادانی وارد سرزمينی می‌شوند، اما با تسلط برآن سرزمين شروع به غارت ثروت آن کشور می‌کنند. بدین‌خاطر است که استعمار بارمنفی پيدا کرده است. ✏️ به مناسبت سالروز وقوع اولین جنگ میان نیروهای انگلیسی و هندی 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔸انگليس بعد از تسلط بر منابع مالی کشور هند و بعد از اینكه نبض اقتصادي هند را به دست گرفت
✍️ عادل صادقی 📌 تاثیرگذاری مستعمره هند در انقلاب صنعتی انگلیس 🔸استعمار معرف نوعی از روابط سلطه جویانه و طولی است که ميان برخی از کشورهاي قدرتمند و توسعه طلب اروپایی، با بخش عظيمی از کشورهاي ضعيف برقرار شد. پدیده‌اي که هم اینک نيز به نحوي از انحاء وجود دارد. استعمار به ویژه در عرف سياسی- اجتماعی کشورهاي مستعمره با مجموعه‌اي از اوصاف منفی مقارنت یافته است. 🔸استعمار مانند بعضی از وقایع تاریخی – اجتماعی مهم و پرگستره، تحت تأثير علل، شرایط و زمينه‌هاي مختلف داخلی و خارجی به وقوع پيوسته و استمرار دارد و پيامدهاي متنوعی را در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، سياسی،اقتصادي، مذهبی و ارتباطاتی براي کشورهاي مستعمره به صورت منفی و کشورهاي استعمارگر به صورت مثبت موجب شده است. ✅عواملی در ایجاد پدیده استعمار 🔺درباره اینكه چه عواملی در ایجاد پدیده استعمار، ترغيب اروپایيان به استعمارگري و پذیرش استعمار نقش داشته، آراء متفاوتی وجود دارد. عدهاي از تحليلگران استعمار را بيشتر ناشی از تصادف تاریخی و قرار گرفتن در یک وضعيت غير قابل پيش بينی می‌دانند. یعنی: ارائه یک ارزیابی عينی از پدیده استعمار غير ممكن است، زیرا این ارزیابی به آن ملاکی وابسته است که پذیرفته می‌شود. 🔺بر اساس معيارهاي امروزي که بر تقدس حق تعيين سرنوشت ملت‌ها مبتنی است، استعمار از نظر اخلاقی پدیده‌اي غير قابل دفاع است؛ زیرا جامعه‌اي، جامعه دیگر را زیر سلطه خود درآورده است. ولی این ملاک از نظر تاریخی نا معتبر است. همه نظام‌هاي استعماري در اثر جبر فرآیند تاریخ و بدون طراحی پيشين به وجود آمده‌اند. استعمار به عنوان یک واقعيت تاریخی را باید از دیدگاه اخلاقی به عنوان بخشی از یک نظم جهانی ارزیابی نمود؛ نظمی که هر چند قرن یک بار دگرگون می‌شود. ✅ انقلاب صنعتی معلول استعمار بود! 🔹 (۰۳۸۱-۰۶۷۱م.) که رخدادي بزرگ در تاریخ تحولات غرب به شمار می‌آید، تاحدي معلول استعمار بود. زیرا در تحولات ناشی از استعمار و از جمله برتري کشورهاي غربی بر دیگر نقاط و همچنين تغيير در نوع استعمار و گذار از استعمار کلاسيک به استعمار نو موثر بود. 🔹شواهدي وجود دارد که اثبات می‌کند، بریتانيا با چپاول ثروت‌هاي سرزمين‌هاي مختلف و به خصوص هند، در کنار عوامل دیگر به انقلاب صنعتی دست یافت. پس این دوران تاریخی مهمی می‌باشد و می‌توان گفت که ثروت هند در این زمان در کنار دیگر عوامل، در پيدایش انقلاب صنعتی موثر بوده است. 🔹انگليس بعد از تسلط بر منابع مالی و در کل بر کشور هندوستان و بعد از اینكه نبض اقتصادي هند را به دست گرفت ثروت هندوستان را روانه انگليس نمود و به نظر می‌رسد که این ثروت در پيشبرد اهداف اقتصادي انگليس موثر واقع شد. 🔹از آنجایی که کشور غنی از نظر منابع، مواد اوليه و در کل کشوري ثروتمند بوده و هست، پس ثروت هند می‌توانست در تحكيم اوضاعداخلی انگليس و تحكيم زیرساخت‌هاي آن کشور موثر واقع شود. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سخنان استاد حسین عرب اسدی 🔶سخنران | ابعاد نگاه تشکیلاتی شهید بهشتی 📺 برنامه مصیر به مناسبت سالروز شهادت دکتر آیت الله بهشتی 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
عرب اسدی تشکیلات.mp3
15.44M
🔊 فایل صوتی سخنان استاد حسین #عرب_اسدی 🔶سخنران | ابعاد نگاه #تشکیلاتی #شهید_بهشتی 📺 برنامه #مصیر به مناسبت سالروز شهادت دکتر آیت الله بهشتی کار تشکیلاتی چیست؟! جایگاه کار تشکیلاتی در پیشبرد انقلاب اسلامی؟! در این سخنرانی از نگاه شهید بهشتی درباره حوزه مدیریت #تشکیلات بشنوید. 📍عرب اسدی: در تاریخ کشور ما از ابتدا مسئله آدم‌های انقلابی و اثرگذار دو مقوله است یکی سازماندهی توده مردم به صورت منظم و دیگری، چگونگی و نحوه حکومتداری! شهید بهشتی در غرب حضور داشته است و تحزب را آنجا درک کرده و با گفتمان انقلابی اسلامی ترکیب کرده و حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داده است. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
شهید بهشتی و کار تشکیلات.mp3
5.22M
🎧 فایل صوتی #دمو_صوتی حسین عرب اسدی 🔺ادبیات تشکیلات ما به شدت ضعیف است و در ناحیه ارزش ها متوقف می شویم.تکنیک و چگونگی و روش ها محتوا ها ضعیف است. 🔺شهید بهشتی ظاهرا اصل خود را بر این گذاشته تا سازه بسازد.این سازه در قالب حزب خود را نشان داده است.از تجربه غربی که حضور داشته و درک کرده استفاده کرده است و از مبانی که خودش اجتهاد داشته بهره گرفته و ترکیبی از اینها را به وجود آورده است. 🔺شهید بهشتی فقط تئورسین نبود که چیزی را صرفا بیان کند بلکه قدرت به عینیت رساندن داشت. 🔺در سه حوزه باید تمرکز کنیم تا فعالیت های تشکیلاتی ما خوب شکل بگیرد. یکی عنصر رهبری است که هر تشکلی عنصر اساسی به نام رهبر دارد که اقتضائات خاصی دارد که یکی از آنها استحکام است. نکته بعدی آرمان گرایی تشکل هاست.یکی از اشکالات کارهای تشکلاتی ما این است که زیاد عمل گرا شده ایم. نکته سوم نظامی که داخل تشکیلات عمل می کند و انسان در آن صیرورت پیدا می کند و شهید بهشتی اینجا را به شدت تربیت می بیند! برای شنیدن صوت کامل این درسگفتار به لینک ذیل مراجعه نمایید👇 https://eitaa.com/fekrat_net/82 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت 🔸مسئله ای که در بحث عدالت جا دارد به آن پرداخته شود این است که ما چه نوع نگاهی را به عدالت داریم؟ گاهی افرادی هستند که عدالت را روح حاکم بر همه امور و مسائل می بینند و نیز گروهی دیگر عدالت را در عرض مسائل دیگر پیگیری می‌کنند. این دسته اخیر معتقدند که مسئله عدالت نیز همانند یکی دیگر از مسائل انقلاب است که روی زمین مانده و دچار خلأهای زیادی است و باید در این زمینه کار بشود تا این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود ولی اصلاً به این فکر‌ نکردند که همه نظام مسائل موجود در کشور در حوزه‌های مختلف بدون پرداختن از بعد عدالت به آن‌ها و بررسی از این نگاه معنائی ندارد. 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔸مسئله ای که در بحث عدالت جا دارد به آن پرداخته شود این است که ما چه نوع نگاهی را به عدال
✍️ مصطفی حسینخانی 📌 عدالت روح حاکم یا عرض محکم 🔸به‌عبارت‌دیگر اگر کسی می‌خواهد در هر زمینه شروع به حل مسئله کند، نیاز به این دارد که با ادبیات و گفتمان عدالت آشنا باشد و در اصل عدالت پژوه بودن مقدمه و لازمه هر پژوهش مضافی است.نکته مهم‌ در این است که ما از چه زاویه‌ای به مسئله‌ی عدالت ورود می‌کنیم و ازآنچه تعریفی را ارائه می‌دهیم چراکه تمام اقدامات بعدی منوط به همین موضع‌گیری است و اگر شما نتوانید تعریف کامل و جامعی را در این‌ زمینه ارائه دهید دچار این مشکل خواهید شد که تنها بخشی از حقیقت را ارائه کرده‌اید و نه همه آن را و درست مانند قضیه آن فیلی می‌شود که هرکس منوط به زاویه‌ی دید خود از فیل آن را به یک‌چیز تشبیه می‌کرد و تنها کسی می‌توانست آن را درست ارزیابی کند که دید جامعی به آن داشته باشد. 🔹خیلی از اوقات این مشکل در نظریات مربوط به علوم انسانی هم پیش می آید که به دلیل عمق و پیچیدگی و مبانی فلسفی نظریات در باب عدالت، برخی پس از بررسی چند نظریه و روش سریعاً به حد کفایت می‌رسند و امر را از دوش خود ساقط کرده و شروع به تولید راهکار بر اساس آن نظریه ناقص خود می‌کنند که این امر باعث ایجاد مشکلات عدیده ای همچون ماندن در مقام کلی‌گویی و عدم راهکار عملیاتی برای حل مشکلات می‌شود. از همه جالب‌تر این است که گاها نظرات اندیشمندان غربی را که موردبررسی قرار می‌دهند به این نتیجه می‌رسند که خوب حرف اسلام هم در باب عدالت همین است و این را در باب نظریه اسلامی عدالت شروع به تبلیغ می‌کنند. درصورتی‌که تفاوت‌های جدی در معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی‌ای نظریات وجود دارد که نمی‌توان به آن‌ها بی‌توجه بود. 🔸اساساً بحث در این است که آن نظریات غربی در اتمسفر و نظام فکری لیبرال غربی همچون قطعه‌های یک پازل کنار هم قرار می‌گیرند و باعث تکمیل سناریو می‌شوند. مسلماً این کار اشتباهی است که ما فقط یک قسمت از این پازل را برداریم و توقع داشته باشیم که جوابگو باشد. این کار برای این‌که به ثمر برسد مستلزم این است که شما قطعات دیگر پازل را هم کنار هم قرار دهید و گرنه با اسلامی سازی در خیلی از موارد نمیتوان به نتیجه رسید آن هم در مورد مسئله مبنایی چون عدالت. ولی این حرف نقض این کار نیست که ما باید پژوهش‌های صورت گرفته در غرب را مورد مطالعه قرار دهیم. 🔹عدم وجود زبان مفاهمه در بین مقام سیاست‌گذار و مجری در عرصه‌های کلان دولتی منجر به این خواهد شد که ما در مقام سیاست‌گذاری حرف‌هایی زده شود ولی در مقام عمل با یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای چیز دیگری اجرا شود. یکی از مهم‌ترین دلایل آن هم عدم ارتباط بدنه سیاست‌گذار با بدنه اجراکننده است تا این زبان مفاهمه بین این دو گروه ایجاد شود. حال جدا از اینکه خود این سیاست‌ها و معیارهای وضع‌شده دچار تردید و بحث مبنایی و فلسفی است، ولی مشکل جدی در همین عدم ارتباط بدنه سیاست‌گذار کشور با مجریان این سیاست‌ها برای هم‌افزائی در رسیدن به نتایج و ثمرات آن است. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سلسله سخنرانی دکتر ابراهیم فیاض 🔶 موضوع| عدالت و نقد اجتماعی نشست «جامعه شناسی و عدالت اجتماعی» انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران ⏰ 23 اردیبهشت 97 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
آسیب_شناسی_فکری،_اجتماعی_و_سیاسی.mp3
28.53M
🔊 فایل صوتی سلسله سخنرانی دکتر#ابراهیم_فیاض 🔶 موضوع| #عدالت و #نقد_اجتماعی نشست «جامعه شناسی و #عدالت_اجتماعی» انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران 🔸 آسیب شناسی فکری، اجتماعی و سیاسی مسئله عدالت در ایرانِ پس از انقلاب 🔸نقد تفکر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان در مبحث عدالت اجتماعی 📍دکتر فیاض: حکومت و جمهوری اسلامی که بر اساس امر به معروف بنا می شود کار او دعوت است. امر به معروف حکومتی نیست! امت باید امر به معروف انجام دهد(ولتکن امت یدعون الی الخیر) مرحوم علامه طباطبایی نظریه استخدام را مطر ح می کند. ایشان عدالت را تبعی می داند.تبعی توحید است. حال اینکه برعکس است و توحید بدون عدالت معنا ندارد. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
موسی نجفی.mp3
6.51M
🎧 فایل صوتی #دمو_صوتی دکتر موسی نجفی 🔺تمدن اسلامی اگر نگاه تمدنی داشته باشد می تواند سایر فرهنگ ها را در خود بپذیرد. نگاه تمدنی زیست با فرهنگ های مختلف را می پذیرد. راهپیمایی اربعین یک نمونه بارز آن است...! 🔺ما باید نسبت خود را با نظریات امثال هانتینگتون و فوکویاما مشخص کنیم! 🔺دعوای ما با تمدن غرب با منطق حل می شود نه با جنگ! برای شنیدن صوت کامل این درسگفتار به لینک ذیل مراجعه نمایید👇 https://eitaa.com/fekrat_net/65 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار سید حسین شهرستانی 🔶با موضوع|جستجوی خرد اجتماعی در شاهنامه فردوسی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بخش دوم 🆔 @fekrat_net 🆔 @oloumejtemaie 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
خردنامه فردوسی 2.mp3
22.37M
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار سید #حسین_شهرستانی 🔶با موضوع|جستجوی #خرد_اجتماعی در #شاهنامه_فردوسی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بخش دوم 🔸سلسله درسگفتارهای دکتر شهرستانی در جستجوی حیات فرهنگ اصیل ایرانی در بنایی می باشد که فردوسی حکیم بنا کرده است.از آنجا که زبان معادل تفکر است، پس عمقی هم دارد و در این مباحث به دنبال تفکر و خردمندی ایرانی است که از شاهنامه مستفاد می گردد.آن نوع نگاه به عالم و آدم که در زندگی انسان ایده آل فردوسی در شاهنامه به چشم می خورد. 🔺در هر عصری خوانشی از شاهنامه بوده ود در کنار آن وجهی نو و دگرگون ساخته شده وعالمی در کنار آن شکل گرفته است. نسبت فردوسی با متفکرینی چون سهروردی و ملاصدرا چیست؟ نیایش در فرهنگ ایرانی چه جایگاهی دارد؟ فردوسی حکیم در خطبه آغازین خود از چه می گوید؟ لینک جلسه قبل👇 https://eitaa.com/fekrat_net/51 🆔 @fekrat_net 🆔 @oloumejtemaie 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی