5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 لزوم برقراری تنوع صادراتی با چین
🔰گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش دوم)
🔹️عامل چین با ایران هم طبیعتاً حول تعاملات اقتصادی قرار گرفته است و کنترلمان نسبت به نظام تصمیمات سیاسی چین در عرصههای مختلف بینالمللی، عموماً با تعدیل در فضای تجاری صورت گرفته است.
🔹️لذا ارتباط تعامل ما با چین اصولاً یک ارتباط غیر سیاسی و ارتباط اقتصادی بوده، این ارتباط اقتصادی را ناظر به منافع ملی خودمان میتوانیم هر زمانی که لازم باشد افزایش یا کاهش دهیم.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
#گفتگو
🔻سعدی، حاکم بلامنازع گستره زبان و ادب فارسی
🔰گفتوگوی ویژهای با «دکترمحمدرضا ترکی» ، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی
🔸سعدی، سعدی است با همان شفّافیّت و وضوحی که در سخن او جاری است. او مثل همه انسانها و شاعران خالی از اشتباه نیست، امّا زیبایی سخن او در حدّی است که قرنهاست حاکمیّت بلامنازع خود را، علیرغم همه دشمنیها و جدالهای مدّعیان، بر گستره زبان و ادب فارسی و سنّت ایرانی حفظ کرده و خواهد کرد؛ چنانکه خود سروده است:
هر کس به زمان خویشتن بود / من سعدی آخرالزّمانم!
متن کامل مصاحبه:
🌐http://fekrat.net/?p=720
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
#گفتگو
🔻سعدی، حاکم بلامنازع گستره زبان و ادب فارسی
🔰گفتوگوی ویژهای با «دکترمحمدرضا ترکی» ، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی
🔸بدون شک سعدی یکی از بزرگترین شاعران ایرانی است، که همواره، از مشروطه به این سو، در معرض بیمهری نوگرایان و پیروان مذهب مدرنیّت قرار داشته و فراوان بر او تاختهاند. هیچ شاعری در دوران اخیر اینگونه مورد حمله و تعرّض روشنفکران قرار نداشته است؛ تا جایی که در شرح جدال روشنفکران با سعدی کتابها پرداختهاند؛ مثل کتاب خوب «جدال با سعدی در عصر تجدّد» از «کامیار عابدی» و … .
🔸کار این تعارض به جایی رسیده که برخی از این حضرات رسماً دشنامهای زشت به سعدی داده و برخی نیز او را اصلاً شاعر ندانسته و در پایه یک «ناظم» فروآوردهاند. برخی از این مدّعیان، عبارت «دروغی مصلحتآمیز به که راستی فتنهانگیز» سعدی را علّت تباهی خُلق و خوی ما ایرانیان پنداشته و دروغگوییهای ما را به گردن آموزشهای سعدی گذاشتهاند! و کسانی نیز عبارت «هرکه از مال وقف چیزی بدزدد قطعش لازم نیاید» را مروّج حرامیگری و دزدی و اختلاس دانسته و شماری نیز سخنان سعدی را در وصف باده و ساده علهالعلل رواج فسق و فجور و منکرات و انحرافات اخلاقی جور واجور شمردهاند.
🔸سعدی، سعدی است با همان شفّافیّت و وضوحی که در سخن او جاری است. او مثل همه انسانها و شاعران خالی از اشتباه نیست، امّا زیبایی سخن او در حدّی است که قرنهاست حاکمیّت بلامنازع خود را، علیرغم همه دشمنیها و جدالهای مدّعیان، بر گستره زبان و ادب فارسی و سنّت ایرانی حفظ کرده و خواهد کرد؛ چنانکه خود سروده است:
هر کس به زمان خویشتن بود / من سعدی آخرالزّمانم!
متن کامل مصاحبه:
🌐http://fekrat.net/?p=720
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
1572680061-9665-59-3.pdf
492.6K
#پیشنهاد_دانلود
🔰نسبت اندیشه سیاسی سعدی با نظریه های روابط بین الملل
🔻یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سال های اخیر ذهن دانش پژوهان، سیاست گذاران فرهنگی و آموزشی و حتی مقامات عالی کشور را به خود مشغول کرده، زمینه سازی برای تولید دانش بومی و نیل به چنین دانشی است. دانش روابط بین الملل نیز از این دغدغه جدا نبوده و همیشه این بحث وجود داشته که تا چه حد تولید دانش بومی در این رشته صورت گرفته است. یکی از پایه های تدوین نظریه های بومی روابط بین الملل، توجه به سنت های فکری در طول تاریخ یک کشور است. سعدی از جمله شاعران ایرانی است که در نظم و نثر خود به حوزه ی سیاست و حکومت توجه نشان داده است. بر این اساس، سؤال اصلی پژوهش این است که نگاه سعدی به جهان و روابط با سایر دولت ها در قالب کدام سنت نظری جای می گیرد؟ هدف از انجام این پژوهش، شناخت و معرفی سرمایه های فکری و اندیشه ای ایرانیان برای بهره گیری در تولید نظریه های بومی روابط بین الملل در آینده است.
لینک دانلود:
🌐http://fekrat.net/?p=723
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️ #کرونا و افول اندیشه غرب
🔹️امروز غرب با فقدان تئوری روبروست، تئوریهای مادی غرب تماماً به گِل نشسته، غرب دیگر نسخهای برای سعادت بشریت ندارد و البته هیچگاه نداشته است.
🔹️امروز تشت رسوایی غرب بیش از پیش به زمین افتاده است. امروز از غرب تنها هیمنهای پوشالی مانده که آن هم در حال ریزش است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️ #کرونا و افول اندیشه غرب
🔹️از روزی که برای اولینبار نام کرونا را شنیدیم تا الان که اوج کروناستیزی در دنیاست، اخبار و تحلیلهای زیادی از تأثیرات اقتصادی کرونا تا جهان پساکرونا مطرح شده است. البته پیامدهای کرونا تنها در اقتصاد خلاصه نمیشود و فرهنگ، جامعه و حتی مسائل امنیتی و نظامی را در بر میگیرد.
🔹️در روزهای ابتدای شیوع کرونا در ایران، رسانههای بیگانه چنان جنگ تبلیغاتی را علیه ایران به راه انداختند، که گویی ایران مرکز تولید و پخش کرونا در دنیا شده و اصلاً مقصر اصلی این ماجرا ایران است.
🔹️اما مدتی نگذشت که با شیوع کرونا در اروپا و #آمریکا و درماندگی برخی از همین کشورهای مدعی پیشرفت و تکنولوژی در مهار کرونا، ورق کاملاً برگشت.
🔹️البته ابعاد رسانهای جنگ نرم با طعم کرونا فراتر از اینهاست و تحلیل خود را دارد. آنچه در این بین برای ما مهم است، ناکارآمدی غرب مدرن و اتوپیای روشنفکران غربزده در کنترل پدیدهای است که ظاهراً خود بانی آن بودهاند.
🔹️امروز شهرهای بزرگ آمریکا و اروپا، همانجا که مهد دموکراسی، آزادی، لیبرالیسم، صنعت و توسعه هستند در این ماجرا به گِل نشستهاند. چه کسی باور میکرد ذرهای ویروس بتواند زندگی آنها را مختل کند.
🔹️صحبت از کشورهای پیشرفته اروپاست، نه فلان کشور دور افتاده آفریقایی. صحبت از کشورهایی است که شعار توسعهشان گوش فلک را کَر کرده است. به راستی چه بر سر غرب آمده و به کدامین سو در حرکت است؟ کرونا دقیقاً چه میخواهد به ما بگوید؟!
🔹️یکی از مهمترین مطالبی که کمتر در تحلیلهای پیرامون ناکارآمدی غرب در مهار کرونا به آن اشاره شد، اساساً تحلیل ناکارآمدی تفکری است که غرب مدرن را بنا نهاده و بشریت را به چنین روزی انداخته است.
🔹️فیلسوفان علم در دنیا معتقدند که رفتار حکومتها ریشه در نوع تفکر آنها دارد. به بیان سادهتر: بگو چگونه میاندیشی تا بگویم که هستی! نوع اندیشیدن و تفلسف است که رفتار سیاسی و اجتماعی ما را رقم میزند.
✍🏻نویسنده؛محسن مومنی
🔻متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=705
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ضروریات گفتگوی موفق
🔸ما باید در کسب معرفت دست در دست هم نهاده و همه با هم در تکمیل معرفت بشر بکوشیم.
🔸این نکته را ارسطو بیست و چند قرن پیش گفته که معرفت با یک نفر حاصل نمیشود.
🔸از این طرف هم نخستین فیلسوف ما «کندی» (مرگ ۲۵۶ ق.) همین نکته را مورد تاکید قرار داده که هیچ قومی را به خاطر باورهایش تحقیر نکنیم، چون معرفت جز با همکاری و تعاون کل بشر رو به پیشرفت نمیرود.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ضروریات گفتگوی موفق
🔸سعادت دنیوی و اخروی انسان بیش از هرچیز محصول تفکر اوست.
🔸چنانکه در حدیث آمده: تفکر یک ساعت، برابر با ارزش هفتاد سال عبادت است.
🔸گفتگوی علمی موفق آن است که در باور ما تحول ایجاد کند. این تحول صورتهای مختلف دارد که عبارتند از:
1⃣ رفع ابهام؛ اگر در تصور یک مسئله و یا در توجیه آن، ابهامی وجود داشت، آن ابهام رفع شود.
2⃣ تکمیل توجیه؛ اگر توجیه یک مسئله ناقص بود، در ضمن بحث، این توجیه به گونهای تکمیل گردد.
3⃣ تغییر عقیده؛ اگر معلوم شد که باور یکی از دو طرف نادرست است، آن باور را کنار بگذارند.
4⃣ ادامه تحقیق؛ در صورتی که از بحث و گفتگو به نتیجه نرسند، هر دو طرف بپذیرند که به تحقیق خود ادامه دهند و در آینده بازهم گفتگو داشته باشند تا بتوانند به یکی از سه نتیجه یاد شده دست یابند.
🔸بدیهی است که دستیابی به این تحولها در گرو شرایط ذهنی متعددی در طرفین بحث است.
🔸در بحث موفق شرایط بسیاری نقش دارند تا ما از بحث خود به نتیجهای برسیم، نتیجهای که با آن افرادی هدایت شوند و از دیدگاه نادرست دست بردارند و به دیدگاه درست روی آورند. اگر برخی از این شرایط در بحث رعایت نشوند، بحث و گفتگو بی نتیجه میماند و گفتگوکنندگان دچار جمود و تعصب شده، هرگز تن به تحول نمیدهند، چنانکه عملاً ما این جمود و تعصب را در اختلافات دینی و مذهبی و حتی گاهی در بحثهای سیاسی، همه جا مشاهده میکنیم.
✍🏻نویسنده؛سید یحیی یثربی
🔻متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=686
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری
🎤گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش سوم)
🔹️ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکانپذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری
🎤گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش سوم)
🔹️تعامل چین با ایران هم طبیعتاً حول تعاملات اقتصادی قرار گرفته است و کنترلمان نسبت به نظام تصمیمات سیاسی چین در عرصههای مختلف بینالمللی، عموماً با تعدیل در فضای تجاری صورت گرفته است.
🔹لذا ارتباط تعامل ما با چین اصولاً یک ارتباط غیر سیاسی و ارتباط اقتصادی بوده، این ارتباط اقتصادی را ناظر به منافع ملی خودمان میتوانیم هر زمانی که لازم باشد افزایش یا کاهش دهیم؛ البته در بعضی از موارد هم پیش آمده که تعدادی از مدیران ما با گرایش شدیدی که به سمت غرب پیدا کردند، سعی کردند موانعی در مسیر تعامل اقتصادی ما با چین ایجاد کنند، که در خود غرب و در مناسباتی که در فضای بینالمللی داشتهاند ضربهاش راخوردند.
🔹از طرف دیگر ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکانپذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم.
🔹این وابستگی تقریباً در حوزه تجارت چیزی در حدود۴۰ درصد کل تجارت خارجی ما را شامل میشود و این باعث شده که ما نسبت به فشارهایی که ممکن است هر از گاهی چین به ما بیاورد یا دنیا به چین بیاورد، ضربهپذیر باشیم.
🔹این سیاست میانی ما و سیاست تنوع تجاری با حفظ احترام متقابل و البته برقراری و تداوم روابط اقتصادی است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی
🎬 درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری
🎤گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش سوم)
🔹️ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکانپذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️انسان جعلی
🔶جهان پر است از انسان جعلی.
🔹انسانهای جعلی از نظر ظاهری کاملا شبیه انسانهای حقیقیاند و همین نیز تشخیص آنان را از یکدیگر دشوار میسازد.
🔹آنها میتوانند صاحب ثروت، مکنت، منزلت و مدرک باشند، بی آنکه شریف باشند و دانشی اندوخته باشند و آزاده باشند و راستی در وجودشان نقشی بسته و یا رنگی بر وجودشان زده باشد.
🔹برجستهترین تفاوت آنها با انسانهای حقیقی در قدرت برنشاندن ناحق به جای حق و برساخته سخن دروغ به جای کلام راست است: دروغ را هرچه گندهتر میگویند تا امکان نپذیرفتن آن به حداقل ممکن برسد.
🔹به چشمهایت خیره میشوند و ناراست ترین سخن را با جسارت تمام نثار وجود تشنهی حقیقتات میکنند.
🔹دستانت در مقابله با آنان تهی است، چراکه آنان وجودی تهی از حقیقتاند و تو مغلوب وجود ناپاکشان میشوی.
🔹در آستان فساد خانه دارند و جز تباه ساختنها هدیتی برای زندگی ندارند. مأموریتشان ویران ساختن نیکویی هاست.
🔹در انتظارند تا دریابند که کدامین حقی از صاحب حقی میتوان ربود؟ آتشی از ویرانی به جان زندگی میریزند و وعدههایی که میدهند، تو را به نیستی و خسران میکشاند.
🔹سوزانندهی نیکیاند و در پاسداشت سیاهیها، همداستان اهریمناند. دیوانی لولیده در سایهی نورند. آفتاب ستیزندگانی سوگند خورده به تخریب انساناند.از نیکوییها لباسی غبارآلوده در خدمت نیرنگ بربافتهاند.
🔹از خوبیها قالبی از استثمار انسان برساختهاند. انسانیت را وام میگیرند تا انسان را به استخدام پلیدکاریهای خود درآورند.
🔹دین را چنان به تاراج میبرند که مغولان نیز با آزادگان نکردند. مدرک دانشگاهی اشان همچون خود آنها جعلی است یا خریدنی یا ربودنی یا به میراث بردنی.
🔹️خدا را گواه میگیرند که جز قصدی نیکو در دل ندارند، حال آنکه انبان فریب و خدعهاند و زبان را دامی بر سر راه حق گستردهاند.
🔹دیگران برای آنان طعمهاند و فرصتی برای بدکاری تحقق یافته. کلامی ناراست بر زبان دارند و کلامی ناراست در دل. ریا میکنند تا مگر برنده باشند. تظاهر میکند تا فریبی در کار خلق کنند. مکر میکنند تا حقها بربایند.
🔹️تا آخرین قطرهی خون، کسی دیگر از خود را نمایندگی میکنند. وعده میدهند، اما عمل نمیکنند. همواره کسی دیگر از آنچه باید باشند،هستند. نسخهای رمنده از آن خودِ حقیقیِ خویشاند که قرار بود باشند.
🔹️گویی با جنبندهای مادون خویش معاوضه شدهاند. غباری از خود حقیقیشاناند. تعلیم نیافته، تزکیه نشده، پرورش نیافته، در کالبدی انسانی، دست اندرکار انتشار شیطان در زمیناند. شب را روز مینمایانند و روز از وجودشان غرق در تیرگی است.
🔹️زمین از حضورشان در تلاطم و وحشت است. پایان اعتمادند و آتشی دودآلود و نامیمون در فریب گرمی و خود شادمان در بزم تاراج و شاد از سفرهی پرحاصل از هبوط از خداگونگی و سرخوش از فروغلتیدن در افسون زشتکاری.
✍🏻نویسنده؛ بهروز مرادی، جامعه شناس و دین پژوه
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net