🌕گزیدهای از سخنان دکتر #مهدی_گلشنی در مراسم هفتمین روز درگذشت استاد #کریم_مجتهدی:
▪️از نظر من مرحوم مجتهدی جزو اساتید کم نظیر بود. ایشان دغدغه فلسفه داشت و میگفت جایی که فلسفه نباشد علم هم نیست. این در حالی است که در کشور ما اصلاً چنین نگاهی وجود ندارد. دانشگاههای علوم ما به فلسفه کاری ندارند و دانشگاههای فلسفه هم به دانشگاههای علوم. متأسفانه امروز نگاه هم ما به غرب است و ما سنت فلسفی خود را نه تنها نمیشناسیم بلکه فراموش کرده ایم.
▪️فیلسوف باید دانشجو و جوینده دانش باشد. اما ما در این موضوع اصیل نیستیم. ضعف خودباوری از دیگر دغدغههای مرحوم مجتهدی بود. متأسفانه بعد از انقلاب اسلامی، موضوع فرهنگ فراموش شده و جامعه ما دچارعدم خودباوری است به این معنا که باور نکرده تفکر میتواند کاری را از پیش ببرد.
▪️نقد مرحوم کریم مجتهدی نسبت به سیدجمال الدین اسدآبادی خیلی پخته بود. به عقیده مرحوم مجتهدی، سیدجمال یک سیاستمدار است نه فیلسوف. نکته دیگر اینکه تذکرات مرحوم مجتهدی در حوزه فرهنگ مثل تأکیدی که بر فارسی نویسی داشتند یک یادگار تاریخی که باید از آنها استفاده شود. متأسفانه دانشگاههای فعلی کشور ما خیلی عقب افتاده هستند و باید فکری به حالشان کرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕گزیدهای از سخنان حجت الاسلام دکتر محمد ملکزاده در کرسی علمی- ترویجی«درآمدی بر نظریه مقاومت اسلامی» :
▪️مهمترین دلیل فراملی بودن اهداف مقاومت اسلامی مربوط به ماهیت دین اسلام است که در مرزهای جغرافیایی کشوری خاص محدود نمیشود؛ بنابراین مقاومت اسلامی به صورت طبیعی در صحنه بینالمللی نیز دارای برنامه و اهدافی است که از آن جمله تلاش برای وحدت جهان اسلام اصلاح ساختار قدرت در نظام بینالملل است.
➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕گزیدهای از سخنان دکتر عبدالوهاب فراتی در گفتوگو با رسانه مباحثات؛
☑️ لزوم توجه جدی به تحولات تاریخی و معرفتی در بررسی فقه سیاسی
▫️ وقتی لیست کسانی که در حوزهی فقه سیاسی تدریس میکنند را مرور میکنم و گاهی اوقات فایل نوارهایشان را گوش می دهم احساس میکنم که شاید نیمی از کسانی که به این موضوعات میپردازند، دانش کافی برای تحلیل موضوعات فقه سیاسی را ندارند.
▫️ این افراد فهمشان از موضوعاتی که قرار است در دانش فقه بحث شود، بسیط و ساده است و تحولات دانشی را در خصوص آن موضوع دنبال نکردهاند. من فکر میکنم که بخشی از گفتگوهای فقه سیاسی ما تحت هدایت یا مداخلات ملاحظات سیاسی در قم دارد شکل میگیرد.
▫️ اولین خلاء این است که بهرغم تلاش اساتید سطوح عالی حوزه که به طرح بحثهای خوبی در فقه سیاسی میپردازند اما من فکر میکنم نیازمند طرح چنین مباحثی در سطوح عالیتر حوزه، یعنی در سطح مراجع هستیم.
▫️خلاء دوم این است که به نظر من یک دستگاه پژوهشی یا آموزشی باید متولی بررسی موضوعات سیاسی در حوزه باشد. الان شناسایی موضوعات حواله به دریافت یا تحلیل فرد یا استاد دارد و کسی هم که داناتر از آنها در آن موضوعات باشد در درسشان حضور ندارد که او را روی موضوع نگه دارد و تحلیل و دریافتش را از موضوع بههم بریزد.
➕مطالعه گفتگو در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
#انتخابات
🔸رسانه فکرت برگزار میکند؛
☑️ مردم سالاری دینی در بستر تمدن اسلامی
با حضور:
👤دکتر سیدضیاءالدین میرمحمدی، عضو هیات علمی دانشگاه معارف اسلامی
👤دکتر امیرمحسن عرفان، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی
⏰ چهارشنبه ۴ بهمن، ساعت ۱۰.
🏢 قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت.
📍لوکیشن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸#انتخابات | #کلیپ
☑️ نظام اسلامی و کمال حداکثری
✔️نظام اسلامی برای به کمال رسیدن حداکثر مردم باید تلاش کند. در نظام اسلامی تنها بنا نیست که حاکمان از طریق اعمال حاکمیت بر مردم به سعادت و کمال برسند. این نظام برای همهی مردم ایران است.
➕این گفتوگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از سلمان رئوفی
بسم الله الرحمن الرحیم
طلاب عزیز و فاضل
سلام علیکم و رحمة الله
همانطور که مستحضرید، در پی اصرار شما به حجت الاسلام اکبرنژاد برای مناظره با بنده و دعوت حجت الاسلام اکبرنژاد برای حضور در مناظره به احترام خواست طلاب دعوت ایشان را پذیرفتم در حالیکه پاسخ ندادن به نامه اولیه درخواست مناظره ام با ایشان در ۱۷ آذر می طلبید این درخواست را رد کنم
در مناظره ای که با میزبانی و زحمت موسسه فکرت برگزار شد به مقدار ظرفیت زمان مناظره به بعضی اشکالات تحلیلهای حجت الاسلام اکبرنژاد پرداختم و نشان دادم که دیدگاه های ایشان با سیره انبیا و اهل بیت صلوات الله علیهم تناقضات متعددی دارد.
پس از این مناظره، طلاب بزرگوار بارها از آقای اکبرنژاد خواستند که برای ادامه مناظره و پاسخگویی به نقدهایم حاضر شود، اما ایشان اخیرا به واسطه پیغام دادند که چون در فقه سیاسی کار نکرده ام مناظره را ادامه نمی دهند
اولا ایشان چه سابقه ای در فقه سیاسی دارند که پیغام دادند چون سابقه ای ندارم مناظره را ادامه نمیدهند
ثانیا ظاهرا ایشان به دنبال بهانه برای فرار از مناظره هستند وگرنه با سوال از بنده مشخص میشد که چه سابقه ای در این زمینه دارم لذا برای اثبات واهی بودن این ادعا، به چند مورد از سابقهی فقه سیاسی ام اشاره می کنم:
*در سال ۱۳۹۲، با سفارش یک دانشگاه معتبر دولتی کتابی با عنوان "موسوعه روایات فقه حکومتی" با موضوعاتی که مد نظرشان بود تالیف کردم
* در سال ۱۳۹۳، مقاله ای با عنوان "کارکرد عقل در فقه اطلاعات" نوشتم که برگزیده شد و در کتابی با عنوان "همایش ملی فقه اطلاعات" منتشر شد
* در سال ۱۳۹۳ با توجه به جایگاه بلند امام خمینی در سیاست و فقه سیاسی یک ترم تحلیل سیره سیاسی امام خمینی (ره) در دانشگاه صنعتی شریف ارائه دادم که به جایگاه فقه و فقه سیاسی در سیره سیاسی امام خمینی (ره) هم پرداختم
* در سال ۱۳۹۴، ۱۵ ساعت بحثی با عنوان "تحلیلی نو از سیره سیاسی امیرالمومنین علیه السلام" ارائه و به جایگاه فقه در سیره سیاسی امیرالمومنین (علیه السلام) اشاره کردم
* در برنامه "نِبراس" در قسمت "موسیقی و فقه حکومتی" به ارائه ضوابط و راهکارها برای موسیقی از منظر فقه حکومتی پرداختم که گوشهای از ۵ ساعت عرایضم منعکس شد. ضبط برنامه مربوط به حدود دو سال پیش است
*تدریس کتاب ولایه الامر آیت الله سید کاظم حائری که به تازگی درسی شده را در کارنامه سطح عالی دارم.
این موارد، تنها بخشی از سابقهی فقه سیاسی بنده است که نشان می دهد در این زمینه تالیف، سخنرانی، پژوهش و تدریس را در کارنامه دارم.
البته امتناع آقای اکبرنژاد به دلیل احتمال بیش از پیش آشکار شدن تناقضهای تحلیلشان در سیره اهل بیت (علیهم السلام) و ضعفشان در تحلیل سیره امام خمینی (ره) است. چنانکه از تاریخ مناظره تا به امروز در رسانه به جواب اشکالاتم پرداختهاند که البته تعدادی از اشکالات بی پاسخ مانده و با بی اخلاقی پاسخهای بنده را به جوابهایشان نیز منتشر نمیکنند.
با این حال گرچه از جانب بنده رغبتی نیست ولی باز یک هفته به ایشان فرصت میدهم که در یک مناظره دیگر شرکت کنند تا عیار تفکراتشان در این وادی روشن شود.
والسلام
سلمان رئوفی
۱۴۰۲/۱۱/۳
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
فکرت
🔸با توجه به استقبال بینظیر از مناظره آقایان سلمان رئوفی و محمدتقی اکبرنژاد، بر آن شدیم تا نظر شما م
🔸با توجه به استقبال بینظیر از مناظره آقایان سلمان رئوفی و محمدتقی اکبرنژاد، بر آن شدیم تا نظرسنجی برای برگزاری جلسه دوم این مناظره داشته باشیم که نتیجه آن عبارت از:
79 درصد از شرکتکنندگان، تمایل به برگزاری جلسه دوم مناظره دارند؛
21 درصد عدم تمایل به برگزاری مناظره داشتهاند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸پانزدهمین #محفل گفتوگو محور فکرت با موضوع؛
☑️ مردم سالاری دینی؛ متناقض نمایی بیپاسخ
🔻بازخوانی اندیشه آیتالله مصباح یزدی(ره) به مقوله مردم سالاری دینی
با حضور:
👤 حجتالاسلام دکتر الهیراد، عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
📍همراه با پرسش و پاسخ جمعی از طلاب و دانشجویان نخبه.
⏰ دوشنبه نهم بهمن، ساعت ۱۸.
🏢 قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت.
📍لوکیشن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
🌕#مناظره ا #فکرت 📣 رسانه فکرت برگزار میکند؛ 📍مناظره علمی با موضوع: ☑️ نسبت استراتژی سیاسی انبیاء
🌕از استراتژی سیاسی انبیاء تا سیاست راهبردی نظام اسلامی؛
☑️ مشروح کامل مناظره اکبرنژاد و رئوفی
✔️عدم توجه اکبرنژاد به روایات متعارض درباره استراتژی مورد ادعای خودش
▪️رئوفی: بنده از حرفهایشان حداقل این دو را برداشت کردهام. در دنیای امروز استراتژی سیاست داخلی و خارجی را یکجور دیگر میسنجند. شما چجور عقلانیت و اجتهاد به خرج دادهاید که چند صد آیه و چند ده هزار روایت، همه بر کنار هستند. روایات متعارض این روایت چیست؟ بنده نمیدانم که برادر بزرگوار حوصله کردهاند بعضی از نقدهای ما را ببینند یا خیر. شما روایتهای متعارض با این را میخواهید چکار کنید. این روایت یک روایت حداکثر مستفیض است و روایت متواتر نیست.
✔️اتهام ناروا به امام خمینی در خصوص بهانه دادن به صدام برای شروع جنگ
▪️اکبرنژاد: آیا در شرایطی که جمهوری اسلامی تازه پیروز شده، ارتش و ساواک از هم پاشیده و سنگ روی سنگبند نیست و دولت منحل شدهاست؛ آیا در آن وضعیت بهجا بود که ما ادبیاتی را به کار ببریم که همسایههای مسلمان را بترسانیم و رسماً ملتهایشان را علیه آنها بشورانیم و آنها از ما دلچرکین و نگران بشوند؟ از آنطرف یکدفعه و بدون مشورت مدیران عالی کشور، بیاییم و در مقابل آمریکا با آن ادبیات تند بایستیم و در یک لحظه دو ابر قدرت را مستقیم در برابر خودمان قرار بدهیم. حتی نسبت به عراق آن ادبیات تنشزا را قبل از جنگ داشتهباشیم.
➕متن کامل مناظره در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕#یادداشت ا #میلاد_امام_علی
☑️ تحلیل جامع یک میلاد استثنایی
🖋سید محمدتقی قادری
🔸ولادت علی عليه السلام در درون خانه خدا رمز و رازش اين است كه بدانيم قلب خانه خدا و توحيد را ولايت و امامت علی تشكيل می دهد.
🔹راز و سرّ تولد حضرت أمیرالمومنین علیه السلام در کعبه شاید از این جهت باشد تا مسلمین که پنج بار به هنگام نماز توجه به کعبه می نمایند، توجه به امام علی علیه السلام نمایند که مظهر و تجلی اسماء الحسنای الهی است و توجه به ان اسوه قراردادن مسلک و رفتار در زندگی فردی و اجتماعی است.
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#رونمایی
#دیدهبان_51
💥 رونمایی از جلد سومین شماره دیدهبان در سال جاری
💠 گذر از موزهنشینی؛ تبلور فقاهت در میدان معاصرت
🖇 همراه با گفتاری از:
🔺عباس کعبی
🔻ابوالقاسم علیدوست
🔺محمدحسین ملکزاده
🔻سید سجاد ایزدهی
🔺محمدعلی میرزایی
🔻امین اسدپور
➕مناظره هفت تن از اساتید سطوح عالی حوزه
➕یادبود درگذشت شیخ فضلالله نوری
#فروش_به_زودی
🆔 @Didebane_andisheh
🔴 روانشناسي فرومايگان در کلام اميرمؤمنان علیه السلام
✍️ حسین انجدانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
🔹فرومايگي و پستي يکي از رذايل اخلاقي است که در برخي از انسانها وجود دارد. اين رذيله ممکن است ريشههاي تربيتي و ژنتيکي هم داشته باشد، اما بيشتر محصول رفتارهاي اختياري خود فرد است.
🔹اين صفت حتي ممکن است در ميان افرادي که به دليل ثروت، قدرت، شهرت يا علم، از موقعيتهاي بالاي اجتماعي هم برخوردارند، نمود داشته باشد.
🔹جا دارد که اين صفت از ابعاد مختلف مورد تحليل روانشناسان و عالمان اخلاق قرار گيرد.
🔹در متون ديني ما، دهها روايت دربارة شاخصههاي فرومايگي و خصلتهاي فرومايگان وارد شده است.
🔹از مهمترين شاخصههاي فرومايگي و خصلتهاي فرومايگان ميتوان به موارد زير، که همگي در سخنان اميرمؤمنان وارد شده است، اشاره کرد:
۱. فريبکاري و مکاري (در عالم سياست، اقتصاد، اجتماع يا روابط فردي)؛ (فَإِنَّهَا (=الْخَدِيعَةَ) مِنْ خُلُقِ اللَّئِيم)؛
۲. توجه بيشتر مردم به او موجب قساوت بيشترش ميشود؛ (اللَّئِيمُ يَقْسُو إِذَا أُلْطِفَ)
۳. افتخار او به ملک و موقعيتهاي مادياش است؛ (اللَّئِيمُ يَفْتَخِرُ بِمِلْكِهِ)
۴. اهل جوانمردي نيست؛ (اللَّئِيمُ لَا مُرُوَّةَ لَهُ)
۵. روحيه طلبکارانه از ديگران دارد؛ (اللَّئِيمُ يَرَى سَوَالِفَ إِحْسَانِهِ دَيْناً لَهُ يَقْتَضِيهِ)
۶. بر ديگران منت ميگذارد (اللَّئِيمُ مَنْ كَثُرَ امْتِنَانُهُ)
۷. حيا و عفت ندارد؛ (اللَّئِيمُ لَا يَسْتَحْيِي)
۸. بدزبان است و بيوفا (اللَّئِيمُ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ)
۹. خدمتهاي ديگران به خود را انکار ميکند (اللَّئِيمُ إِذَا أُعْطِيَ جَحَدَ)
۱۰. به جايگاه بالاتري که ميرسد، حالاتش دگرگون ميشود (اللَّئِيمُ إِذَا بَلَغَ فَوْقَ مِقْدَارِهِ تَنَكَّرَتْ أَحْوَالُهُ).
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت