eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
964 ویدیو
150 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 | ☑️ عصــر نــور یـا ظلـمـت؟! 🎙شهید مرتضی مطهری ✔️وای به حال آن روزی که این معنویت‌ها از دست بشر برود. وای به حال آن روزی که روحی که در آن خدا و وجدانی که در آن عدالت باشد، پیدا نشود. آن وقت است فقر بشیریت نمایان می‌شود. آن وقت است که بشریت در ظلمت فرورفته است با اینکه ‌می‌گوییم عصر علم و نور است اما این نور خیلی سطحی است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ " معنویت و اخلاق پژوهی" 🔹 واکاوی بسط تجربه مدرن از دین 🔻از سلوک دینی تا NDE (تجربیات نزدیک به مرگ) و نقد رسانه ملی در بسط تجربه مدرن از دین 👤دکتر مجتبی رستمی‌کیا، پژوهشگر فلسفه زبان 🎧 (بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ " معنویت و اخلاق پژوهی" 🔹 واکاوی بسط تجربه مدرن از دین 🔻از سلوک دینی تا NDE (تجربیات نزدیک به مرگ) و نقد رسانه ملی در بسط تجربه مدرن از دین 👤دکتر مجتبی رستمی‌کیا، پژوهشگر فلسفه زبان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔳 | ☑️ «خَديجَةُ وَ أيْنَ مِثْلُ خَديجَةَ» 🖊دکتر محمدجواد رودگر ▪️اولین زنی که نماز خواند، خدیجه بود.او انسانی روشن بین و دوراندیش بود.باگذشت علاقمند به معنویات، وزین و با وقار، معتقد به حق و حقیقت و متمایل به اخبار آسمانی بود. همین شرافت برای او بس که همسر رسول خدا(ص)بود وگسترش اسلام به کمک مال و ثروت او تحقق یافت. ▪️خدیجه از کتب آسمانی آگاهی داشت و علاوه بر کثرت اموال و املاک، او را “ملکه بطحاء” می‌گفتند. ▪️از نظر عقل و زیرکی نیز برتری فوق العاده‌ای داشت و مهم‌تر اینکه حتی قبل از اسلام وی را “طاهره”،”مبارکه” و”سیده زنان” می‌خواندند. ▪️او از کسانی بود که انتظار ظهور پیامبر جدید را می‌کشید و همیشه از ورقه بن نوفل و دیگر علماء جویای نشانه‌های نبوت می‌شد. ➕«مطالعه کامل یادداشت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📱وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از فکرت
🔸 | | 🔸 ☑️ «بهار و یاد معاد» 🖋آیت‌الله جوادی آملی ✔️در روایات ما آمده است که وقتی بهار را دیدید به یاد معاد باشید. چون در قرآن کریم یکی از نمونه‌های معاد را جریان بهار ذکر می‌کند. ✔️در بهار خدای سبحان دو کار انجام می‌دهد یکی اینکه خوابیده‌ها را بیدار می‌کند و یکی اینکه مرده‌ها را زنده می‌کند. ✔️این درخت‌ها در زمستان خواب‌اند ولی بهار که شد بیدار می‌شوند،وقتی بیدار شدند این درخت مواد مرده را به عنوان غذا جذب می‌کند و به صورت خوشه و شاخه و برگ و میوه در می‌آورد، این مرده‌ها را زنده می‌کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 | ☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔸 جلسه پنجم با ارائه: 👤حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت |
🔸 | ☑️ نوروز، توحید و تغییر 🖋مجتبی نامخواه 1⃣ تدبیر در میانه‌ی انقلاب و تحول امکان‌پذیر است. این را الهیات نوروز به ما می‌گوید. 2⃣ توحیدِ نوروز، توحیدی مبتنی بر تغییر است. خدای نوروز مقلّبِ جان‌ها و نگرش‌ها و  محوّل  حال انسان‌ها و احوال جوامع انسانی است و به همین دلیل و در میان این دو اسم است که مدّبرِ تاریخ است. 3⃣ الهیات نوروز می‌کوشد تغییر در جهان طبیعت را به جهان انسانی و اجتماعی بکشاند. 4⃣ پیوند ناگسستنی و روزافزون انسان ایرانی و نوروز به این خاطر است که کمالِ مطلوب و خدای مطلوب خود را در آینه‌ی این آیین می‌یابد. 5⃣ همین تاریخ معاصر را نگاه کنیم؛ از مشروطه تا نهضت نفت تا انقلاب۵۷ و تا انتخابات‌های پس از آن: انسان ایرانی سرشار از میل به تغییر است. انسان ایرانی، صورت بشریِ اراده‌ی معطوف به تغییرِ خداوند بر روی زمین است و نوروز آن زمانی است که این انسان، خدایِ دوست‌داشتنیِ خود را پیدا می‌یابد. 6⃣ نظم جوامع البته مهم است و ممهد امنیت؛ اما تغییر است که به جوامع امکانِ قسط می‌دهد. جوهره تغییرخواهی انسان ایرانی فهم همین اولویت است، همچنان‌که جوهره انقلاب بر هم زدن «جزیره ثبات» به امید رسیدن به عدالت است. 7⃣ انقلاب ما درست در لحظه‌ای متولد/بازتولید می‌شود که امر انقلابی، امر اسلامی و امر  ایرانی به نقطه‌ای مشترک برسند و پرسشِ «انقلاب/اسلام/ایران چیست؟» پاسخی یک‌سان ‌یابد: جستجوی تغییر از درون توحید. نوروز در معنای اخیر خود گرامی‌داشتن این لحظه و روز مشترک است. 8⃣ ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نگاه الهیاتی، تاریخی و اجتماعی به نوروز هستیم. نگاهی که بتواند معنای فردی نوروز را از یک شادی و عید فردی به سمت یک امر اجتماعی بسط بدهد. 9⃣ کلیه منتفعان از نابرابری‌هایِ وضعیت های موجود، مثلا رسانه مسلطِ موسوم به ملی و پدیده/طبقه مرفه جدیدِ موسوم به نئولیبرالیسم، تلاش می‌کنند برای جامعه‌زدایی و معنازدایی از نوروز. تلاش می‌کنند شادی‌های عید و آرزوهای آن از مرزهای فردی فراتر نرود. جهت کوشش ما باید دقیقاً بر عکس باشد. 0⃣1⃣ نوروز نماد امر اجتماعی ماست. ما به ناگزیر باید به جامعه‌زدایی، سیاست‌زدایی و معنازدایی از نوروز فکر کنیم؛ و به مقابله با آن. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی: 📱وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸 | ☑️ مدرنیته و دین پلاستیکی ✔️انسان پلاستیکی همان چیزی است که شاید در ابتدای ایجاد جامعه مدرن، کسی طالب آن نبود؛ اما اندیشه مدرن برای ادامه حیات خودش به ایجاد کارخانه انسان پلاستیکی‌سازی روی ‎آورد. کارخانه‌ای که در آن برای پلاستیکی شدن، هر جور برنامه‌ای وجود دارد. مثلا دین پلاستیکی، آزادی پلاستیکی و اندیشه و ایمان پلاستیکی. ➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی 📱وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 | ☑️ انقلاب اسلامی و معنویت‌های اجتماعی 🎙حجت‌الاسلام دکتر هادی صادقی، مسئول مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه؛ ✔️در کشور ما به دلیل احیای دین پس از انقلاب اسلامی و احیای معنویتی پرفروغ در دوران دفاع مقدس که فراگیر بود، جریان‌های سکولار معنوی نتوانستند خیلی در ایران ظهور و بروزی داشته داشته باشند. ما تقریبا هیچ چیزی تحت عنوان جریان اجتماعی معنویت‌گرای سکولار در ایران نداریم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت