eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
🔰 تنظیم‌گری اجتماعی با زمان ✍🏻یادداشت سردبیر 📍 مدتی است که بحث و نظر پیرامون تصمیم‌گیری بر افزایش
🔹«زمان» به مثابه امر فرهنگی مسئله پراهمیت و مورد تأکیدی است که درون‌مایه‌های الاهیاتی و معرفتی نیز دارد. مسئله چنان پراهمیت است که متفکر طرازی چون آیت الله حسینی طهرانی در «رساله نوين درباره بناي اسلام بر سال و ماه قمري» صورتبندی مهمی پیرامون تقویم زمانی دارند و آنرا از منظر ادله عقلی و شرعی بررسی می‌کنند. جدا از حکمت‌های زمان و تنظیم‌گیری آن، مسئله لایه‌های پیچیده‌تری نیز پیدا می‌کند. اهمیت فرهنگی روز جمعه که اصالت و هویت نظم اسلامی را دارد موضوع دیگری است که مورد دقت اهل اندیشه اسلامی نیز بوده است. آیت الله حائری شیرازی دراین باره جمله مهمی دارند که «ما تعطیلی جمعه‌مان را آنقدر جدی نمی‌گیریم که آنها (یهودیان) تعطیلی شنبه‌شان را جدی می‌گیرند!» 🔸شهید مطهری(ره) پیرامون همین مسئله می‌نویسد:«ما باید توجه داشته باشیم به نغمه‌های که کم و بیش در مجله‌ها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه علمی شنیده می‌شود. می‌نویسند این برای ایران سبب رکود کارهاست که تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی که اکثریت مردم دنیا که ما با آنها سر و کار داریم تعطیلاتشان یکشنبه است...درباره تاریخ هم میگویند: اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کرده‌اند ولی ما سال هجری را انتخاب کرده‌ایم و این اسباب زحمت است که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل کنیم. اینها همه مقدمه جذب شدن و مقدمه هضم شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است.» 🔹در هر صورت، به نظر می‌رسد در این مسئله و سایر مباحثی که بُعد فرهنگی ویژه‌ای را در بردارد و خلاف ریتم سنتی سبک زندگی ایرانی است باید با دقت‌نظر برخورد کرد و پشتوانه نظری آنرا نیز مدنظر قرار داد. به ویژه آنکه جریان رسانه‌ای پرقدرتی تلاش دارد ابعاد فرهنگی را تحت شعاع نگاه اقتصادی قرار دهد و اصل بحث را به بهبود روابط تجاری جهانی و افزایش هماهنگی با تعطیلات جهانی برای بالارفتن مبادلات اقتصادی تقلیل دهد که خود نگاه جدی‌تر به این موضوع را می‌طلبد. 🔸به نظر می‌رسد بررسی این مسئله بهانه خوبی است تا زمینه گفتگو و تبادل فکر پیرامون اهمیت زمان در نظم اجتماعی و همچنین بحث اوقات فراغت صورت بگیرد چراکه پرداخت این موضوع به‌نوعی دچار آسیب شده و از منظری دچار ساده‌سازی هستیم. به علاوه آنکه از طرح پرسش‌های بنیادین در این مسئله غفلت شده و به‌نوعی تلاشی برای دیدن متفاوت امکانات و ارائه راه‌حل‌های دقیق‌تر صورت نمی‌گیرد. رسانه فکرت، در همین راستا به مرور مطالب و ملاحظات بخشی از جریان اندیشه‌ای می‌پردازد که تلاش دارند ابعاد مهمتر این مسئله را توضیح دهند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| در نمایشگاه کتاب صورت پذیرفت؛ ✅ گفتگوی اختصاصی فکرت با: 👤 علی ظهریبان 👤 علی مصباحی 👤 حجت عبداللهی 👤 حکیم باقری 👤 جواد موگویی 👤 علی ناظری 👤 آزاد عندلیبی ➕مشروح این گفتگوها به زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
8.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 | 🔖برگ پنجم ☑️ امیدبخش‌ترین شرایط بین‌المللی ایران 👤مهدی خانعلی‌زاده، نویسنده و استاد دانشگاه ▫️در حال حاضر امیدبخش‌ترین فضا برای کشورمان در حوزه بین‌الملل است و اکنون امید داشتن در فضای بین‌الملل واجب‌ترین مساله است. امیدبخش‌ترین شرایط بین‌المللی و حوزه سیاسی تاریخ ایران بعد از صفویه، شرایطی است که ما اکنون در آن به سر می‌بریم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🔰 تنظیم‌گری اجتماعی با زمان ✍🏻یادداشت سردبیر 📍 مدتی است که بحث و نظر پیرامون تصمیم‌گیری بر افزایش
🎧 | ☑️ تساهل در قانون‌گذاری نشست «شنبه یا پنجشنبه، تأملی بر فهم زمان در حکمرانی فرهنگی» 👤 دکتر علیرضا مومن آرانی؛ پژوهشگر مطالعات اجتماعی ➕(اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🎧#پادکست | #نشست ☑️ تساهل در قانون‌گذاری نشست «شنبه یا پنجشنبه، تأملی بر فهم زمان در حکمرانی فرهنگی
دکتر علی مومن (2).mp3
6.92M
🎧 | ☑️ تساهل در قانون‌گذاری نشست «شنبه یا پنجشنبه، تأملی بر فهم زمان در حکمرانی فرهنگی» 👤 دکتر علیرضا مومن آرانی؛ پژوهشگر مطالعات اجتماعی علل دانشی و معرفتی 11:00 نقش رسانه‌ در فهم مطالب 13:50 ماهیت زمان در زیست جامعه 17:20 نسبت بین قانون‌گذاری و اثر 22:20 راهبردی بودن قانون‌گذاری 25:05 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
خادم الرضای ایران در سحر ولادت امام رضا به شهادت رسید 🖤 ⚫️ انالله وانا اليه راجعون روح بلند رئیس جمهور مجاهد و خستگی ناپذیرمان شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، و همراهان انقلابی ایشان به ملکوت اعلی پیوست عرض تسلیت به رهبر عزیز و خانواده محترم رئیس جمهور مردمی و خانواده محترم سایر شهدای حاضر در بالگرد، این واقعه غیرمنتظره را به همه ملت شهید پرور ایران نیز تسلیت میگوییم در خلوص و جهاد برای ما بود و هم در مظلومیت و غربت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
8.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ | ☑️ طلبه خدمتگزار ✔️ شاید توصیفی مهم و عالی از زندگی باشد. تأکید بر این مفهوم اصیل در زمانه‌ای که سیاست‌ و قدرت خیلی از مدعیان را وسوسه کرده و فریفته، نشان از بینش خالصانه او بوده که در رفتار اجتماعی نیز جلوه‌گر شده است. او تا آخر عمر طلبه خدمتگزار ماند و در این راه جانش را از دست داد و با شهادتش سند افتخار روحانیت شیعی شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
◼️ | ☑️"ابراهیم" عمری در حوالی شهادت زیسته بود. ✍🏻محمدرضا کایینی، پژوهشگر تاریخ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
◼️#یادداشت | #رئیسی ☑️"ابراهیم" عمری در حوالی شهادت زیسته بود. ✍🏻محمدرضا کایینی، پژوهشگر تاریخ 📮
▪️"ابراهیم" عمری در حوالی شهادت زیسته بود. از این روی بود که سه سال پیش، صندوق‌های مهر را از نامش آکنده ساختیم. می‌دانستیم که در دوگانه خدمت و خطر،‌ نخستین را بر می‌گزیند و دومین را فرومی‌نهد. به وجاهت و آینده‌جویی وقعی نمی‌نهد و در لحظه، هر آنچه در دست و زبان دارد، در طبق اخلاص می‌نهد و به خلق‌الله پیشکش می‌دارد. ▪️ریاست جمهوری‌اش تک‌دوره‌ای شد و به دور دوم وصال نداد، چه برای جاودانگی و ماندگاری در سپهر انقلاب اسلامی مبعوث گشت. رئیسی در تصدی قوه قضائیه محبوب شد، جایی که کمتر چنین کارکردی دارد و عادتا نهادی سخت و زِبر است. ▪️در آغاز تصدی ریاست جمهوری، بسا عافیت‌طلبان، مسئولیتش در کشوری تحریم‌زده، کرونا‌زده و در پی مسئولیت دولتی عافیت‌طلب و کم‌کار را عبث می‌انگاشتند، اما او این همه را به هیچ گرفت! محرومانِ نادیده در دورترین نقاط کشور را دریافت،‌ به مروت و مدارا درددل‌هایشان را شنید، اما کلنگ نمایشی بر زمین نزد و وعده بیهوده نداد. جمعه و تعطیل نداشت و مردم را از طریق ویدئوکنفرانس و شیشه دودیِ شاسی‌بلند ننگریست. ▪️رذالت و طعنه داخلی و خارجی را ندید و نشنید، اما نیاز و ناله محرومان را به گوش گرفت. سراز‌پانشناخته و بی‌قرار، به دلداری‌شان می‌شتافت و در سیل و زلزله و درد، با سر و روی خاک‌ و گِل آلود اما چهره‌ای پرامید، از آلامشان می‌کاست. مردم او را در مناطقی می‌دیدند، که پای هیچ فرمانداری به آنجا نرسیده بود، چه رسد به رئیس‌جمهور. ▪️مردم تا ظهرگاه سی‌ام اردیبهشت ماه که "ابراهیم" بر سفینه سفر آخر قدم نهاد، او را دلداده خدمت دیدند و با همین خصلت به خاطرش سپردند. او به نمادهای انقلاب اسلامی پیوست و این پاداشی نیک، به سه سال بی‌قراری در خدمت بود. در بحبوحه دنیاطلبی و توهم‌پرازی جماعتی و ناامیدی عده‌ای دیگر، همچنان می‌توان رجایی و رئیسی شد. شرط آن ترک پیله وجاهت‌طلبی و بیم‌زدگی است، موهبتی که به گرفتارآمدگان در چنبره روزمرگی اعطا نمی شود. ▪️خوشحالم که سه سال پیش به او رای دادم. خوشحالم که در همان دوره، عده‌ای را ترغیب کردم تا به او رای بدهند. خوشحالم که در عمل، همان بود که حدس می‌زدم و خوشحالم که نهایتا در چنین روزی، خدا او را نزد خود خواند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
10.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ | ☑️ فلسطین، مسأله جهان اسلام و بشریت 🎙آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ✔️داغی امروز بر دل همه مردم مسلمان در جهان مانده است و تمام انسان‌ها و مردمان با وجدان عالم را داغ‌دار و دغدغه‌مند کرده است. مسأله جهان اسلام و بشریت است. مسأله دفاع از مردمی مظلوم و مقدر است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
◼️ | ☑️ طرح حماسه و تاریخ جدید ایران ✍🏻سیدحسین شهرستانی؛ عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
◼️#یادداشت | #رئیسی ☑️ طرح حماسه و تاریخ جدید ایران ✍🏻سیدحسین شهرستانی؛ عضو هیأت علمی پژوهشکده فره
. ▪️سال‌ها پیش در محضر یکی از اساتید بزرگوار علوم انسانی که می‌توان او را استاد استادان فلسفه در روزگار حاضر نامید بودیم. ایشان به سبک خود پرسشی سهمگین پیش روی ما گذاشتند که: به چه می‌توان امید داشت؟ طبعاً در پاسخ به پرسش آن فرزانه نمی‌توانستیم سیاهه‌ای از دست‌آوردهای علمی و فناوری را فهرست و به‌عنوان پیشرفت ایران عرضه کنیم. آنهم برای کسی که به ما درنگ در باب ماهیت تکنیک و توسعه را آموخته‌بود. ▪️در این میان حقیر عرضه داشتم: از شما آموخته‌ایم که از دید برخی اهل‌نظر، آنچه ملتی را ملت می‌کند، داستان تاریخی مشترکی است که فراتر از زبان و سرزمین و قومیت و مذهب که ممکن است در هر یک کثرتی واقع باشد مردمی را با حافظه‌ی تاریخی مشترک، به هم‌سرنوشتی می‌رساند. ▪️ما پس از انقلاب کاستی‌ها و مصائب بسیاری تجربه کرده‌ایم اما خودمان بودیم و داستان تاریخی خود را بازیافتیم و بدین ترتیب هویت ملی خود را در وضع معاصر بازآفریدیم.... همه مردم جهان، با حوادث ریزودرشت روبه‌رو هستند. اما غالباً این حوادث و مسائل به «رخدادهای معنادار» که معنا بخش حیات جمعی ایشان باشد بدل نمی‌شود. ▪️معنایی که از پس همه تحلیل‌ها، پرتو نوری بر تاریخ افکند و طرحی از گذشته و حال و آینده را بگشاید. این طرح اگر نیروی ایجابی و برسازنده داشته‌باشد، طرحی «حماسی» است. حماسه، همانا ایده بنیادینی است که هویت ملی و دینی ما را در روزگار معاصر بازیابی کرده است. «حماسه حسینی» مطهری از این حیث شاخص تحول بنیادی جامعه شیعی ایران در تفسیر عاشورا و در نتیجه هویت شیعی است. این طرح حماسی در هماهنگی با روح حماسی و پهلوانی تاریخ باستانی ایران، انقلاب اسلامی و تاریخ نیم‌قرن اخیر ایران را بر می‌سازد. ▪️طرح حماسی، جوهر خود را در شیوه‌ی مواجهه با «مرگ» آشکار می‌کند. مرگ، بالقوه امکانی است در جهت بی‌معنایی و بی‌آینده‌گی و بی‌تاریخی. در حماسه ملی ایرانیان، «نام» که گوهر پهلوانی است، مرگ را از این ورطه فرامی‌برد و آن را از بی‌معنایی نجات می‌بخشد، اما همچنان در گیرودار باقی می‌ماند. روایت حماسی از عاشورا اما ما را به نقطه‌ی کمال آزادی از مرگ رسانده و نهایتاً ایده «شهادت» بر فراز ایده «نام»، افقی می‌گشاید که مرگ در آن، همان گشودگی و انفتاح در مناسبات فروبسته‌ی تاریخی است. ▪️شهادت رئیس‌جمهور، بار دیگر جوهر این طرح حماسی را که از آبشخورهای ملی و دینی ما سرچشمه گرفته است نمایان می‌کند. «شهادت» و نظام معنایی و آیینی پیرامون آن، نیروی بنیادین برسازنده تاریخ جدید ایران است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام