روشنفکری در زمانه ما 1.mp3
36.59M
🔶 از #جلال_آلاحمد چه میتوان آموخت؟
گفتگو با:
👤 استاد #روحالله_اسلامی؛
مقصود از جریان روشنفکری 03:47
ایده ترقی و پیشرفت در نزد جریان روشنفکری 04:57
سرفصلهای بحث. 14:55
نسبت روشنفکری با دین. 16:30
نقد روشنفکری در نسبت با دین 18:40
نگرش جریان اسلام خواهان روشنفکر 21:48
چرایی عدم توجه به جامعیت فقه در نگاه روشنفکران. 25:30
نقد روشنفکری دینی در دهه هفتاد 36:30
نسبت جریان روشنفکری با نهاد علم. 45:50
ما فراموش کردیم که نهاد علم قوام بخش زندگی است. 51:30
روشنفکری به ترجمه رو آورده 59:25
روشنفکری ما باید به مسایل خودمان آگاه شود 1:08:45
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|توییتر
🖇«#رزمنده داوطلبِ آرمانگرای شهید، انسان ویژه #انقلاب ایران است. او فقط واقعیت نیست، الگویی تحلیلی نیز هست. از زمان حال بسی فراتر میرود. یعنی هم سراسر گذشته #ایران را برای ایرانیان معنادار میکند و هم آینده کشور را زیر چتر تعیینکنندگی خود میگیرد. فردی دارای حضور در زمانه کنونی که گویی همه چیز از قبل پیرامون او و برای او شکل گرفته و در ارتباط با او موجودیت یافته و در خدمت ظهور کنونی او بوده است و اینک اوست و فقط او که تمامیت ایران را برای ما قابل درک میسازد. او انسانی است که با حیات کوتاه و مرگ بلند خود کارکردی ویژه در زمان حال یافته است. یادآوری انسان آرمانی ایرانی به فرد متعارف ایرانی! »
✍🏻سید جواد طاهایی
📚نشریه برداشت اول / ص۲۸۱
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
10.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فکرت
🔈 #پادکست | #روشنفکر_سلبریتی 🔶«بازخوانی رمان در دو جهان» سخنران: 👤محمد قائمخانی نشست اختصاصی رس
#گزارش | #نقد_نوشت
📌اندیشه تولستوی و تأثیرگذاری آن بر ادبیات جهان
👤محمد قائمخانی؛
نویسنده و پژوهشگر فلسفه
نگاهی اجمالی به سه دیدگاه اصلی درباره انسانشناسی:
🔸"مارکس شلر" میگوید سه دیدگاه کلی در مورد انسان شناسی وجود دارد که تفاوت و افتراقشان اینقدر واضح است که هیچگونه آشتی بین اینها ممکن نیست و ذیل هرکدام از انسانشناسیها، رشتههای مختلف و در درون رشتهها نظریات گوناگون درباره انسان وجود دارد.
🔹دومین حلقه فکری یونان باستان است که برای نخستینبار در جهان با طرح این دیدگاه که انسانبودنِ انسان، بهدلیل برخورداری وی از عقل، لوگوس، تدبیر و خرد و ... است، آگاهی آدمی از خویش را به مثابه آن دانست که انسان در این عالم جایگاهی ویژه دارد.
🔸 سومین حلقه فکری که اینک مدتهاست خود به سنتی در تفکر آدمی مبدل شده، حوزه اندیشه علوم طبیعی جدید و روانشناسی تکوینی است که انسان را محصول نهایی و بسیار متأخر تکامل در سیاره زمین میداند. در این دیدگاه انسان موجودی است که با پیشینیانش در عالم حیوانات، تنها از نظر درجه پیچیدگی، ترکیب توانها و استعدادها تفاوت دارد که پیش از وی در طبیعت مادون انسانی وجود داشته است.
برای مطالعه کامل این گفتگو اینجا کلیک کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#نشست_علمی ▫️ رسانه فکرت با همکاری گروه سایبرپژوهشی بنیادین موسسه شناخت برگزار میکند: 🔶 موضوع| تح
📸#گزارش_تصویری
✴️ مجموعه رسانهای فکرت در ادامه همکاری با گروه سایبرپژوهشی بنیادین موسسه شناخت، جلسه نقد و تحلیلی پیرامون «علم اجتماعی محاسباتی هترودوکسی» با ارائه آقای محمدوحید سهیلی و همچنین نقادی آقای دکتر احسان فرزانه صورت داد. بناست که این جلسات به صورت مستمر ادامه داشته باشند تا بتوان به ترویج اندیشههای بنیادین حوزه سایبری نیز کمک کرد.
➕فایل صوتی و تصویری این برنامه بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
هدایت شده از فکرت
🎉🎊 سوالات مسابقه مستند مدرسه در جهان بی رویا
1️⃣ علم و دانش چگونه میتواند امید به زندگی را در تمام انسانها زنده سازند؟
2️⃣ دموکراسی در مقابل سرمایهداری در نهاد آموزش، به چه صورت محقق خواهد شد؟
3️⃣ چرا طرحهایی مثل غربالگریِ دانشآموزان را باید قاتل امید تحصیلی در آنان دانست؟
4️⃣ چه ارتباطی بین دانش ضمنی و روایتگری فرهنگی در نهاد آموزش وجود دارد؟
❇️ شما میتوانید پاسخ سوالات را به آیدی ادمین ارسال کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
🔈 #پادکست | #روشنفکر_سلبریتی
🔶«روشنفکری در زمانه ما»
سخنران:
👤روحالله اسلامی
نشست اختصاصی رسانه فکرت
بخش دوم
📅 ۱۹شهریورماه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
روشنفکری در زمانه ما 2.mp3
30.55M
🔶 روشنفکری در زمانه ما
سخنران:
👤روحالله اسلامی
روشنفکری به تغییر نظامات اجتماعی مدرن 1:58
مفهوم طبیعت در نظام دانایی جدید 3:55
اشتباه اصلی روشنفکران ایرانی 7:48
عمده کوشش روشنفکری ما پیکار سیاسی بوده نه تفکر و اندیشه 12:44
چرخش روشنفکری در دهه ۷۰.
17:55
پیدایش روشنفکر سلبریتی 22:15
روشنفکری و وجدان جمعی 29:30
روشنفکری ما به ایران توجه نداشتهاند 38:00
جمعبندی بحث 44:40
روشنفکری و عملگرایی 50:45
توجه به میراث خود 53:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|توییتر
🖇ترسوها هم حق حیات دارند؛ حق نفسکشیدن، وراجیکردن و خوردن و خوابیدن؛ فقط به شرط آنکه شهامت آن را داشته باشند که به ترس بیحصر خویش زیر لب اقرار کنند و نخواهند که سر خودشان، خویشاوندشان، پدران و مادران راحتطلب ثروت اندوختهشان، دوستان و رفقایشان، تاریخ و سرزمینشان شیره بمالند و بگویند:
ما فقط به این دلیل اسلحه برنمیداریم و دلاورانه به میدان نمیرویم که این جنگ جنگ ما نیست و این وطن وطن ما نیست و این حکومت ما نیست؛ آرمان ما نیست فرهنگ ما نیست، تاریخ ما نیست و انقلاب ما نیست؛ اینها که میجنگند خیل خیل، خوبترین برادران ما نیستند.
✍🏻نادر ابراهیمی
📚با سرودخوان جنگ در خطه نام و ننگ
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📖 #ایستگاه_کتاب
معرفی و تحلیل کتابهای حوزه اندیشه
📍کتاب این هفته |«احیای علوم اجتماعی با عقل عملی»
▪️ مولف: بنت فلوبیر
مترجم: محمدحسین بادامچی و امیرحسین بازوبندی
▪️ناشر کتاب : پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
▪️سال نشر: ۱۴۰۲
▪️تعداد صفحات : ۳۶۶ صفحه
🔸پرسش اصلی این کتاب، «چرا تحقیقات اجتماعی شکست میخورند و چگونه میتواند دوباره موفقیت خود را بازیابند؟» است و از این مسیر به دنبال احیای عقل عملی ارسطویی است تا بدین واسطه راه فراری از پارادایم عقلانیت بروکراسی و نظام بروکراتیک را جستجو کند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📖 #ایستگاه_کتاب معرفی و تحلیل کتابهای حوزه اندیشه 📍کتاب این هفته |«احیای علوم اجتماعی با عقل عملی»
💠 ایده مولف در این کتاب:
🔸بنت فوبیر استاد سابق دانشکدۀ برنامهریزی دانشگاه آلبرورگ دانمارک و صاحب کرسی مدیریت ابرپروژهها در مدرسۀ کسب و کار سعید در دانشگاه آکسفورد، نه از دپارتمان فلسفه بلکه در فنیترین و کاربردیترین حوزۀ مطالعات علوم اجتماعی و مدیریت، یعنی برنامهریزی شهری، ایدهای را در اهمیت عقل کلاسیک مطرح میکند.
🔹او تلاش میکند تا با هدف پشتیبانی از یک نظریۀ برنامهریزی شهری و توسعهای آلترناتیو، طرحی بسیار اساسی یعنی احیای علوم اجتماعی بر پایۀ عقل عملی ارسطویی (علوم اجتماعی فرونتیک) را شجاعانه پیش نهد.
🔸فلوبیر در این کتاب نشان میدهد که از میان سه میراث سنت ارسطویی، «معرفت نظری» (اپیستمه) و «فن» (تخنه) و «عقل عملی» (فرونسیس)، دو مورد اول به واسطۀ علم و فناوری و اشکال کلی برنامهریزی و حکمرانی برآمده از آن به دورۀ مدرن منتقل شده است.
🔹 عقل عملی در دورۀ مدرن هیچ مابازایی ندارد؛ در حالی که احیای آن میتواند راز احیای علوم اجتماعی و عقلانیت ابزاری و نجات عقلانیت علمی تکنیکی مدرن از ناتوانی کنونی آن باشد.
💢 در توضیح کتاب از قول نویسنده آمده: «#ارسطو برترین فیلسوف عقل عملی هرگز تلقی خود از آن را طوری توضیح نداد که ملاحظات صریح #قدرت را دربرگیرد.
خوانش مرجع و معاصر هانس گئورگ #گادامر از عقل عملی نیز مساله قدرت را مغفول باقی گذاشته است. من استدلال خواهم کرد که در جامعه مدرن تضاد و قدرت پدیده های تشکیل دهنده مطالعات اجتماعی و سیاسی هستند و بنا دارم مفهوم کلاسیک #عقل_عملی را به گونهای توسعه دهم که مساله قدرت را نیز در برگیرد.»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📖 #ایستگاه_کتاب معرفی و تحلیل کتابهای حوزه اندیشه 📍کتاب این هفته |«احیای علوم اجتماعی با عقل عملی»
معرفی ایده بنت فلوبیر.mp3
14.69M
🔈 #پادکست
🔶 معرفی کتاب «احیای علوم اجتماعی با عقل عملی»
و بررسی ایده بنت فلوبیر
سخنران:
👤#محمدحسین_بادامچی؛
پژوهشگر فلسفه و مترجم
📍عبور از علوم نظری و پارادایمیک، چرخش عملی در فهم و سیاستگذاری، و بازسازی روششناسی علوم اجتماعی بر پایه طرح نویی از عقل عملی ارسطویی و تقویت آن با آراء دریفوس و فوکو ...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر