صوت آقای مافی1.mp3
16.1M
🔶 سخنرانی | فلسفه در قاب سینما؛
نگاهی به آثار روشنفکری ایران
گفتگو با:
👤دکتر #امیررضا_مافی
بخش اول
جهان فلسفی 06:38
سینمای فلسفی ایران 07:00
بررسی سینمای فرهادی 8:12
لانتیموس فیلمسازی با نگاه فلسفی 11:52
فقدان سینمای فلسفی در ایران 18:30
جهان جدید و مردم 22:00
جهان خیام و مولوی 26:09
فرم در آثار مولوی 30:38
حجاب واقعیت 32:35
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
16.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #کلیپ | آینده ای درکار نیست!
اگر مرگ دادست بیداد چیست
زِداد این همه بانگ فریاد چیست
👤استاد سیدحسین شهرستانی
فردوسی شمارو تا اوجِ ناامیدی میبره اما شمارو عبور میده! او این مفهوم رو به وضوح بیان میکند این جهان ناپایداره و هیچی جز سخن از شما در دنیا باقی نمیمونه!
به مناسبت روز شعر و ادب فارسی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام |تویتر
لازمه روشنفکری در درجه اول #آزاداندیشی است یعنی فکرش از قید و تعصب و ایسموخودبینی و حسابگری رها باشد. برای آنکه روشنفکری بتواند مفهوم درست پیدا کند باید مزاج کشور به اعتدال بازگردد؛اگر بپذیریم که گروه روشنفکران در ترسیم خط فکری کشور موثر است، ما هنوز در انتظاریم که این خط ترسیم شود. البته با توجه به سه وجه: #فرهنگ ملی ایران؛ روی داشتن به معارف جهانی؛ و بالاخره وابستگی مردم.»
👤محمدعلی اسلامی ندوشن؛
📚کتاب روشنفکران و سیاست در ایران، بخش روشنفکران چراغداران قوم؛
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
#نشست_علمی
▫️ رسانه فکرت با همکاری گروه سایبرپژوهشی بنیادین موسسه شناخت برگزار میکند:
🔶 موضوع| تحلیل انتقادی مقاله «در باب علم اجتماعی محاسباتی هترودوکسی»
👤 با حضور:
ارائهدهنده: محمدوحیدسهیلی؛
ناقد: احسان فرزانه؛
📅 پنجشنبه؛ ۲۹ شهریورماه
⏰ ۱۴ الی ۱۶
🏛 پردیسان،خیابانشهیدان تقوی،خیابان آقامحمدی، نبش خیابان ایمان، ساختمانزعفرانیه؛ طبقه اول
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
#گزارش | #روشنفکر_سلبریتی
📌پیروان جریان ایرانشهری با جلال آل احمد مشکل سیاسی دارند
👤علیرضا سمیعی؛
نویسنده و پژوهشگر فلسفه
🔺 این خط که جلال آلاحمد، الهام بخش تفکر ایدئولوژیک و عملکرد ایدئولوژیک است، خط اصلی مخالفان سیاسی با جلال است....اتفاقاً دولت و حکمرانی در ایران ایدئولوژیک نیست. دائماً حکومت ایران درگیر واقعیت است، یعنی گاه به مشکل بر میخورد و گاه انعطاف نشانمیدهد؛ اما با این وجود مبارزه سیاسی در این کشور زنده است.
🔻 نسبت #جلال_آل_احمد با سنت ما یک نسبت زاینده است. یعنی واقعیت امروزی ما را میسازد. از راه سر و کله زدن با واقعیت امروزی ما به سراغ سنتش میرویم و به همین دلیل است که الهام بخش است. نه اینکه سنتش را پشتسر بگذارد یا سنتش را تجلیل کند. نه به نحوه زایندهای سنتش را بارور مینماید. نه میخواهد متحجر باشد و نه میخواهد مسخ بشود در توسعه.
برای مطالعه کامل این گفتگو اینجا کلیک کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
49.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #روشنفکر_سلبریتی
🎞 ما دستگاه بومی خود را متلاشی کردهایم
استاد محمد سالاری
📍چرا ما دیگر روشن فکر تولید نمیکنیم؟
روشنفکر سلبریتیها چه چیزی را به ما انتقال میدهند؟!
متد مدرن آموزش و مقالات isi و... از چه خواستگاهی وارد حوزه علم ما شده است؟
🔥نظر شما چیست؟
➕بخش کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام|تویتر
📌 آیا مهسا امینی فراموش شده است یا اساسا مردم به چیزی به نام "جنبش مهسا" اعتماد نداشتند و ندارند؟
✍🏻 علیرضا زادبر؛
🔸 در درجه اول باید گفت آنچه در سال ۱۴۰۱ رخ بیش از آنکه واقعیت برآمده از بطن نیازهای اساسی جامعه ایران باشد، یک "برساخته رسانه ای" بود. القا بود. بیش از این که حقیقت داشته باشد، سر و صدا داشت! سیطره رسانه بود. اذهان همه تحت سیطره شبکه های اجتماعی به وقایع پس از فوت مهسا آنقدر ضریب و وزن داد که گویی واقعا انقلابی در راه است! نه انقلاب و نه جنبشی در کار نبود. یک توهم سازی بود. برای نسلی که برداشت تاریخی از جامعه ایرانی نداشت و ندارد.
🔹 اما آیا وقایع پاییز ۱۴۰۱ بی اثر هم بود؟ خیر. اثر داشت. چون با سطحی از مطالبات فرهنگی جامعه به ویژه جامعه هدف یعنی زنان گره زده شده بود. نفی مطلق اثرگذاری غلط است، اما بزرگنمایی نیز خطاست. یعنی با آن وقایع خشن، با آن شدت عمل یک عده در کف خیابان و دانشگاه "انقلاب" شکل نمیگرفت.
🔸 اما من نکته مهمتری را مدنظر دارم. بخشی از جامعه به این نتیجه رسیده است که از دست مخالفان "جمهوری اسلامی" کاری بر نمیآید! اُپوزیسیون جمهوری اسلامی در ذهن جامعه ایرانی فروریخت. بی هویت، بی مبنا، بی برنامه، بی رهبر و بی آینده تر از حد تصور رفتار کردند. بزرگترین خطای آنان بالا بردن حد خشم و خشونت ورزی در اعتراضات بود. بخشی از جامعه نه از حُب نظام سیاسی بلکه در اثر نوع رفتار آنان به این نتیجه رسید که بهتر است به آنان اعتماد نکنند.
💢 در واقع جمهوری اسلامی الان اُپوزیسیونی خارجی و داخلی ندارد. در حکم هیچ هستند، بزرگترین اپوزیسیون جمهوری اسلامی عملکرد مسولان است.
۱. فرهنگ و تربیت نسل بی هویت
۲. بحران معیشت و عدالت
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 #پادکست | #روشنفکر_سلبریتی
🔶 فلسفه در قاب سینما
گفتگو با:
👤 استاد امیررضا مافی
نشست اختصاصی رسانه فکرت
بخش دوم
📅 ۱۵شهریورماه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
صوت آقای مافی2.mp3
20.2M
🔶 سخنرانی | فلسفه در قاب سینما؛
نگاهی به آثار روشنفکری ایران
گفتگو با:
👤دکتر #امیررضا_مافی
بخش دوم
همه ایدههای فلسفه غرب فروپاشیده 01:28
نقد به روشنفکران ایرانی 03:44
ما به چه سطح اندیشهای نیازمندیم؟ 04:30
بررسی سینمای مهرجویی 7:18
با ملاصدرا فلسفه در ایران تمام اما در غرب شروع میشود 12:00
در ایران مدرنیته تزریقی بود 15:05
مهرجویی بعد از انقلاب 26:43
امروز عصر تصویرگری است 32:55
قطبیدگی شدید جامعه محصول فقدان متفکر است 33:50
من ته روشنفکری را دیدهام! 37:41
سینمای ما تهی از معناست 41:09
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🔹نكته مهمی كه #آلاحمد با وجود اینکه #غرب_زدگی را بیماری خواند، درك كرد، اين بود كه سياست و صرف اقدامهای سیاسی، برای بیرونشدن از غربزدگی كافی نيست. روشنفكران گرفتاری جامعه را در وابستگي سياسي ميديدند. شما يك بار ديگر غربزدگی را مطالعه كنيد، میبينيد كه #سياست در آن هست، ولی#آلاحمد علاوه بر فساد سياست، فقدان و خلائی را حس میكرد كه موجب پریشانی سیاست میشد. او پريشاني سياست را در سياست نمیدید.
🔸به اعتقاد آل احمد پريشانی سياست در جای ديگری است. كار از اساس سست است. اينكه آیا اين اساس، اخلاقي و ديني است؟فلسفی است؟فرهنگی است؟تاريخی است؟همه قابل بحث است، اما آلاحمد حقيقتاً به اين معنا پیبرده بود. روشنفكران ما معمولاً بیش از حد به سياست مشغول بودند و به اساس سیاست توجه نداشتند. به نظر من مهمترين وجه امتياز آلاحمد با ديگر روشنفكران همين توجّه و آگاهی بود.
👤رضا داوری اردکانی
📚آلاحمد، فرديد و روشنفكران؛ نشریه یادآور، مهر و آبان 1387
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
28.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی
🔰 برندسازی روشنفکری؛
بررسی ایده متفاوت «روشنفکر، سلبریتی انتحاری» کاوه بهبهانی
✍🏻 رسول لطفی؛
سردبیر رسانهای فکرت
📍«همانطور که مخاطبین عزیز مستحضرید در رسانه فکرت در ماه جاری پرونده «روشنفکر سلبریتی» را کلید زدیم و تلاش داشتیم با کمک از اندیشههای امثال جلال آل احمد بازخوانی از وضعیت روشنفکری معاصر خود داشته باشیم و بتوانیم از فرومایگیها و ابتذالهایی که به نام اندیشهورزی این روزها از چهرههای روشنفکر و گاه آکادمیک میشنویم تبیینی داشته باشیم. این پرونده نیز مورد نظر و نگاه دوستان همراه قرار گرفت. تا اینجا تلاش داشتیم علاوه بر بازخوانی صحیح از وضعیت روشنفکری بر پایه میراثی که جلال بنیان نهاد، نقادی از وضعیت تفکر در ایران معاصر صورت دهیم. مصاحبهها و گفتگوهای اخیر نیز در تلاش برای سامانبخشی به این مطلب بوده است.»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر