فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 دشمنان فضای باز
👤محمدعلی غمامی؛
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم
📍هم مخالفین و هم موافقین فیلترینگ، دشمنان فضای باز هستند یعنی نمیتوانند ببینند که همزمان هم فضاهای اصیل و هم فضاهای جدید کاملا باز باشند و مردم خودشان در این بین انتخاب نمایند.
بخشهای کامل این نشست را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌افقگشایی در جهان روایتها
✍🏻محمدجواد استادی
🔸در جهان کنونی با همه پیچیدگیها، تعارضها و کشمکشهای فراوانش، تنها زمانی میتوان بر دیگران تأثیر گذارده و نقش هدایتگر مبتنی بر قدرت را ایفا نمود که در جایگاه راهبری و کنترل افکار عمومی قرار گیریم. ساخت انگارههای عمومی در جهان اساسیترین هدف و اصلی است که قدرتها و یا هر ایدئولوژی آن را پیگیری میکنند. امروز «روایت» مهمترین ابزار برای تحقق این امر مهم است. از این رو میتوان گفت جهان کنونی، جهان روایتهاست.
🔹امروز روایتی که بر دیگر روایتها غلبه و با تودههای گسترده مردم ارتباط برقرار کند روایت غالب خواهد بود و این روایت افکار و نگرهها را بر اساس اهداف و نگاههای صاحب روایت، شکل میدهد. مروری بر تاریخ استعمار و جریانهای بهرهکش نشان میدهد ایشان همواره از عنصر فرهنگ و ابزار روایت به عنوان بستری زمینهای برای گسترش اهداف و برنامههای خویش بهره بردهاند.
🔸«مقاومت» کلانمفهومی است که امید آزادگان و افقگشای حرکت ایشان در راستای رهایی از بندهاست. به همین خاطر است که همواره مستکبران کوشیدهاند مفهوم مقاومت را تقلیل داده و از آن تصویری معکوس و مبتنی بر خشونت ارائه دهند. در این میان چنانچه اشاره شد بهترین بستر برای تبیین مفهوم مقاومت و توسعه و گسترش معنایی آن، بهرهمندی از روایت و قالبهای متنوع آن است. در میان همه قالبهای روایت مدرن، رمان و ادبیات داستانی به دلیل ویژگیهای متعدد از جمله برخورداری از زبان حسآمیز، عمومی بودن، در دسترس بودن، جذابیت، قصهبنیاد بودن و مواردی از این دست بهترین ابزار برای انتقال معناست.
🔹اکنون که یکی از چهرههای تابناک مقاومت یحیی سنوار به شهادت رسیده، فرصتی برای واکاوی ابعاد پوشیدهتر این شخصیت است. در کنار همه وجوه شخصیتی سنوار از جمله سیاستورزی، رشادت، شجاعت و امثال آن، توجه و دریافت دقیق او از اهمیت روایت قابل توجه است. یحیی سنوار در طول دورانی که در اسارت رژیم جعلی صهیونیستی بود اقدام به نگارش رمان مهمی به نام «خار و میخک» آن هم به زبان عبری کرد. سنوار به خوبی دریافته بود برای انتقال معنای مقاومت و بازتاب ملموس و قابل درک آنچه بر ملت مظلوم فلسطین گذشته و میگذرد باید از زبان داستان بهره برد. سنوار در این رمان به بهانه روایت زندگی جوانی فلسطینی به نام احمد که در مسیر آزادی مبارزه میکند تصویری دقیق از زندگی جامعه فلسطین و نوع مبارزه آنها برای دست یافتن به استقلال ارائه میکند.
🔸یکی از مهمترین ویژگیهای این رمان که با استقبال منتقدان ادبی نیز روبهرو شده ارائه تصویر واقعگرایانه از زیست معاصر و روزمره در فلسطین است. شاید بتوان گفت «خار و میخک» حکم یک سند تاریخی البته در زبان ادبی را دارد. میتوان مدعی شد خواننده این رمان از منظر تاریخی و اجتماعی با آنچه در سالیان گذشته بر فلسطینیان گذشته آشنا میشود و از ارجاعات تاریخی دقیق بهرهمند است.
🔹سنوار زبانی ساده و روان را برای روایت داستان خویش انتخاب کرده و این زبان امکان برقراری رابطه با طیف وسیع مخاطبان از فرهنگهای گوناگون را مییابد. از دیگر نقاط قوت این رمان، طرح مسئله مهم فرهنگ فلسطین است. شاید به دلیل شرایط سختی که در همه این سالیان بر فلسطینیان گذشته کمتر به عناصر فرهنگی ایشان توجه شده باشد. خار و میخک با جزئیاتی ارزشمند و جذاب، آداب و رسوم فلسطینیان را بازتاب داده و فرهنگ غنی این سرزمین را به جهانیان معرفی میکند. برخی این رمان را عاملی الهامبخش برای آزادیخواهان و ورود ایشان به عرصه مبارزه و ظلمستیزی میدانند. با مروری بر بررسی نشریات ادبی جهان درباره این رمان ویژگیهای مهمی پدیدار میشود.
🔸روایت ملموس و صادقانه، توجه جدی به مسئله نمادپردازی، تقویت ادبیات مقاومت در تراز جهانی، مسئلهشناسی و تصویرسازی از جمله مهمترین این موارد است. اوج نمادپردازی در نام این رمان هویداست، خار نشان سختی و رنج و میخک نماد شادی و امید است. سنوار میخواهد در این رمان تضاد میان رنج و امید در زندگی فلسطینیان را نشان دهد.
🔹سنوار در خار و میخک میگوید در سختترین شرایط نیز میتوان به امید آیندهای پیروز و روشن زندگی کرد. حماس نمونه اعلای این تفکر است که عینیت یافته است. زندگی یحیی سنوار و شهادت حماسی او خود نشان از امکان زندگی آزادیخواهانه و سربلند در عین سختی و محدودیت است. امید است به زودی ترجمه این رمان منتشر و در اختیار همه علاقهمندان قرار گیرد.
🔎#بازتاباندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
56.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر| #درسگفتار
🎞 اسلام سیاسی ۴۵۰ ساله
درسگفتار تاریخی و تحلیلی اسلام سیاسی از محقق کرکی تا انقلاب اسلامی
🎙حجةالاسلام علی امیری
♻️ اسلامِ میداندار و تمدنسازی که بذر آن را محقق کرکی کاشت، در چند برش و نهضت بزرگ تاریخی رشد کرد و ریشه دوانید و اکنون به درخت تناوری تبدیل شده که دنیا نمیتواند در هیچ تحول و کنشگری کلانی آن را نادیده بگیرد. بررسی پنج نهضت بزرگ معاصر(نهضت محقق کرکی، نهضت سید جمالالدین اسدآبادی، نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، و انقلاب اسلامی ) این تمدن را به عنوان یک موجود زنده واحد در حال تکامل تصویر میکند که جریان عظیم اسلام سیاسی کنونی را به نمایش گذاشته است.
🌐 لینک دانلود جلسات دوره 👇
http://m-soda.ir/courses/eslam-siasi/
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
#متنخوانی | #علوم_اجتماعی
▫️رسانه فکرت برگزار میکند:
🔶 حلقه کتابخوانی علوم اجتماعی
🖇همراه با جمعی از اهالی اندیشه
📌 مدخل اول: «دعوت به جامعهشناسی» اثر پیتر برگر
📅یکشنبهها و سهشنبهها از ۱۳ آبان
⏰ بعد از نماز ظهر و عصر
🏛قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، جنب قنادی کاکائو، پلاک ۲۴۵، ساختمان فکرت، طبقه پنجم
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
1403.08.08 نشست خوانش انتقادی شعار فیلترینگ_1.mp3
30.32M
🔸به چه چیز درباره فیلترینگ فکر کنیم؟
👤دکتر محمدینیا
نامسئله فیلترینگ 01:00
👤دکتر کهوند
مجازی در امتداد استعمار 07:00
بودجه کشورهای استعماری 11:00
مجازی در کشورهای برتر جهان 21:27
آمار مصرف از 1401 تاکنون 29:30
ارزانترین اینترنت جهان 35:40
اکوسیستم اقتصادی و مجازی 42:00
👤دکتر فرزانه
اقتصاد سیاسی فضای مجازی 49:30
خصوصیسازی در مجازی 52:00
آموزش مقاومتی و اینترنت رها 01:00:00
👤جمعبندی دکتر محمدینیا 01:20:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 رابطه هویت و مقاومت
👤موسی نجفی؛
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📍در دوگانه غلط مقاومت-زندگی، باید به سراغ بحث از هویت برویم؛ تا زمانی که هویت مشخصی نداشته باشیم، مقاومت قطعا در مقابل زندگی تعریف خواهد شد.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#بازتاب|#فرهنگ_عمومی
🔰فرهنگ عمومی ما
🖇بررسی کارنامه فرهنگی جمهوری اسلامی در چهاردهه
📌 کارشناسان فرهنگی معمولا در خصوص «فرهنگ عمومی» تعاریف مختلفی دارند که بر اساس همان تعاریف، رویکردهای متفاوتی در پیش میگیرند. فرهنگ سدید در پروندهای تحلیلی، فرهنگ عمومی و رویکرد ۴۰ ساله جمهوری اسلامی به این موضوع را مورد واکاوی قرار داده و گفتگوهایی با محورهای مختلفی همچون نسبت فرهنگ با حکومت و افراد جامعه، بهبود و یا تزلزل آن در دهههای گذشته، متولی اصلی حوزه فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی ایران و حذف یا اصلاح ساختارهای بهوجود آمده، ترتیب داده است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
فکرت
#بازتاب|#فرهنگ_عمومی 🔰فرهنگ عمومی ما 🖇بررسی کارنامه فرهنگی جمهوری اسلامی در چهاردهه 📌 کارشناسان فر
1️⃣ لزوم خانهتکانی فرهنگی
♦️مرحوم عماد افروغ
🔹من فرهنگ را در زیرینترین و کلانترین سطح آن، به گونهای تعریف میکنم که کمک کند انسانها از بندها و موانع اسارت بخش فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آزاد و رها شوند و به یک مقام حریت و عزت برسند. تعریفی که انسان بتواند بدون هیج ترس و لکنت زبانی حرف حق را بزند و این را به معنای جوهره یک فرهنک متعالی و رهایی بخش لحاظ میکنم. به طور خلاصه ما باید بتوانیم انسان شجاع تربیت کنیم.
🔸متاسفانه در عرصه فرهنگ نمره خوبی به این ۴۰ سال، به ویژه سالهای پس از جنگ نمیدهم. نمره خوب و قابل قبول را فقط به دهه اول انقلاب میدهم. زمان جنگ و اوایل انقلاب که مردم به راحتی حرف خود را میزدند، مطالبات خود را طرح میکردند. همان دورهای که امام میفرمود: «طبقات مختلف به طبقات پایین ظلم نکنند. باید حق فقرا، حق مستمندان داده بشود. تمام اینها در جمهوری اسلامی باید عمل بشود و ملت وظیفه دارد که در جمهوری اسلامی پشتیبانی از دولتها بکند که به خدمت ملت هستند.»
🔹بعد از جنگ، سیاستهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ما به یک سمت و سوی دیگری رفت و ما از آن فضا دور شدیم و همین فاصله بازتابی روی فرهنگ عمومی ما داشت. طبیعتا فرهنگ عمومی در جمهوری اسلامی با سایر کشورها متفاوت است. مردم به جمهوری اسلامی اعتماد کردند و حسب این اعتماد خیلی از خواسته هایشان را در پرانتز گذاشتند.
🔸یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که سازمانهای متعددی در باب فعالیتهای فرهنگی شکل گرفته است که هیچ ربط منظومهای و منطقی با هم ندارند؛ بنابراین کارهای تکراری و متداخل میکنند، کارهای متعارض و خنثی کننده یکدیگر میکنند، بعضا اصلا کار فرهنگی نمیکنند، به نام فرهنگ کار دیگری میکنند و بعضی به نام فرهنگ، حتی هتک حرمت میکنند، به نام کار فرهنگی و انقلابی آبروی مردم را میبرند و متاسفانه بنده از نزدیک شاهد بسیاری از این قضایا بودهام.
🔹متاسفانه نهادهای نظارتی در این سالها کارشان را به درستی انجام نداده اند. اساسا نباید بر اساس چه باید کردهای عاری از نظارت عملکردی، بودجه تخصیص داده شود، بلکه بر اساس اهداف و برنامههای مدون، باید بر پایه عملکرد و نتیجهای که حاصل شده، بودجه ریزی شود و این عملکرد و نتیجه هم مربوط به رشد ابزاری دستگاهها نباشد، بلکه مربوط به جامعه هدف باشد؛ پس به طور خلاصه مشکل اساسی ما این است که اولا یک نظم و انسجامی بین نهادهای فرهنگی وجود ندارد، دوم اینکه هدر رفت بودجه داریم و معلوم نیست که این بودجه کجا خرج شده است؟
➕ متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
#متنخوانی | #اقتصاد_سیاسی
▫️رسانه فکرت برگزار میکند:
🔶 جمعخوانی اقتصاد سیاسی
🖇گفتگوی علمی با جمعی از اهالی اندیشه
📌 مدخل اول:
مروری بر کتاب «۲۳ چیزی که در مورد سرمایهداری که به شما نمیگویند»
📅دوشنبهها از ۱۴ آبان
⏰ بعد از نماز مغرب و عشا
🏛قم، خیابان جمهوری، بلوار شهید اخلاقی، خیابان گلستان، خانه مصلحان
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
1403.08.5 نشست فیلترینگ - 6 تا 8 پنج شنبه.mp3
15.08M
🔸پدیده فیلترینگ از زاویه دید معلم و مدرسه
👤مهندس نصیری
تجربه از هنرجوها در فیلترینگ 02:00
👤مهندس حبیبی
مسئله فیلترینگ در گذر نسلها 06:50
👤مهندس نصیری
زمان مناسب برای فیلترینگ 17:00
👤مهندس حبیبی
اراده مسئولین در خصوص فیلترینگ 20:00
👤مهندس نصیری
نقش دنیای صنعت در جامعه 32:00
👤مهندس حبیبی
فردای رفع فیلتر 42:30
👤جمعبندی دکتر محمدینیا 44:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
💠 اولین پیش همایش استاد فکر
چهارمین کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی قدسسره
با حضور و سخنرانی:
✔️آیتالله غلامرضا فیاضی
✔️دکتر علی مصباح یزدی
✔️دکتر احمد حسین شریفی
🗓 دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ دانشگاه قم
📌برنامه عمومی؛ سالن شیخ مفید ساعت ۹:۳۰ الی ۱۲
📌جلسه هماندیشی اساتید علومانسانی؛ سالن حکمت ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵
🌐 پخش مجازی:
iki.ac.ir/live
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#عکس_نوشته
💥رقص در جهنم
🖇چه رابطهای بین مقاومت و زیست روزمره وجود دارد؟!
♻️ شروین از روزمرگی تجلی دیگری میسازد، اما در همان حال، شبحی از زندگی را در برابر ما قرار میدهد؛ زندگیای که از جوهر مقاومت تهی است، بیخبر از عمق حقیقت و عدالت. آیا روزمرگی و تفریح در میانه جهنم، به ما تسلی واقعی میبخشد یا تنها راهی برای فرار از مسئولیت است؟ آیا زندگی روزمرهای که شروین ترسیم میکند، نه نوعی رهایی بلکه سقوط به بیمعنایی نیست؟
#مقاومت_برای_زندگی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 فرهنگ ایرانی و تصور فیلترینگ
👤علیاصغر اسلامیتنها؛
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم
📍نگاه پراگماتیستی به ارتباطات، رسانه را به مثابه ابزار انتقال پیام میبیند که میتوان مسیر آن را سد کرد؛ اما در نگاه فرهنگی ایرانیان به رسانه که آئینی است، اصلا تصور فیلترینگ وجود ندارد.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
مقاومت برای زندگی.mp3
30.7M
🔸 مقاومت برای زندگی
حجتالاسلام قنبریان
مقاومت، ضرورتی دینی و ایدئولوژیک 09:00
سرمایه داری و مسیحیت 11:00
تجزیه امت اسلام 15:00
صهیونیزم و تناسبسازی یهود 20:00
تشکیل اسرائیل در فلسطین 22:45
مشروعیتسازی برای اسرائیل 27:20
توسعه و تجارت بمثابه سلاح 36:00
متناسب سازی اسلام 41:20
صلح مصر و اردن در اسلو 45:00
شهربند غزه مقابل شهروند اسرائیل 45:40
چاره ای جز ۷اکتبر نماند 48:00
کریدور آی مک 49:00
توسعه جنوب خلیج فارس 51:20
خدمت ۷اکتبر به ایران 53:00
همسرنوشتی ما و محور مقاومت 56:30
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#بازتاب
🔶شریعت و عقلانیت
🖇گستره فقه تا کجاست؟
🎙مناظره استاد ابوالقاسم علیدوست و دکتر عبدالکریم سروش
🔹عبدالکریم سروش: فقه ما فقهی بریده از اخلاق است. قرنها شیعه و سنی این فقه را مبنای عمل خود قرار میدادند. بهصرف وجود نص و روایت، فتوا میدادند و گمان میکردند حتما عدالت در آن گنجانده شده است، اما در روزگار کنونی، دیگر نمیتوان به انسان مدرن گفت که اسلام خوب است، چون احکام اجاره و رهنش یا مجازاتهایش بر قوانین اروپا و آمریکا برتری دارد. با این اوصاف، چرا باید بهدنبال بسط و گسترش دادن چنین فقهی بود؟ گستره شریعت را نه از راه مراجعه به خود دین، بلکه باید براساس انتظار انسان از دین مشخص کرد.
🔸ابوالقاسم علیدوست: هیچگاه فقه و اخلاق با یکدیگر تضاد ندارند و اگر در جایی چنین ادعایی شود، یا آن گزاره اخلاقی نیست و یا دین درباره آن چنین حکمی نداده است. وقتی از بسط و گسترش فقه صحبت میکنیم، منظورمان هواپیماسازی اسلامی و... نیست. احکام رهن، اجاره و... نیز لزوما برای دعوت دیگران به اسلام نوشته نشده است. اگر بهعنوان دو مسلمان با یکدیگر گفتگو میکنیم، انتظارمان از شریعت را آیات و روایات معتبری که بیانگر مقاصد و اهداف شریعت هستند، مشخص خواهند کرد. در کنار انتظار انسان از دین، انتظار خالق از مخلوق نیز اهمیت دارد.
🔸ابوالقاسم علیدوست: اگر گمان شود که مطلبی از دین با اخلاق ناسازگار است، یا آن گزاره اخلاقی نیست و یا دین درباره آن چنین حکمی نداده است. منظور از بسط و گسترش فقه، شیمی اسلامی و... نیست. احکام رهن، اجاره و... نیز لزوما برای دعوت به اسلام نوشته نشدهاند. در کنار انتظار انسان از دین، انتظار خالق از مخلوق نیز اهمیت دارد. انتظار ما مسلمانان از دین را آیات و روایات معتبری که بیانگر اهداف شریعت هستند، مشخص میکنند.
🎥 مشاهده فایل تصویری:
🌐 https://azad.im/table/140
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر