eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
964 ویدیو
150 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️ و 🔹ماجرای شورش‌های سال ۹۲ فقط دستمایه مستندهای سال ۲۰۱۷ نبوده است. 🔹در همین سال دو فیلم داستانی، «کینگز» به کارگردانی دنیز گامزه ارگوون در فرانسه و «گوک» به کارگردانی جاستین چون در آمریکا ساخته ‌شدند. 🔹سال ۱۹۹۷ هم فیلم تلویزیونی «شورش» هم به همین موضوع پرداخته است و البته این نمونه‌ها فقط مواردی هستند که به‌طور مستقیم درباره این اتفاق ساخته شده‌اند؛ اما دامنه این واقعه در فرهنگ عامه و خصوصا چه در ادبیات، چه موسیقی، چه فیلم و… تا حدی گسترده است که امکان برشمردن همه آن‌ها نیست. 🔹با تمام این‌ها هنوز معلوم نیست چه عاملی می‌تواند تا این اندازه، نژادپرستی را در سیستم امنیتی و قضایی آمریکا به طور ساختارمند عمق دهد که پس از چندین دوره شورش خونین باز هم جهان، شاهد اتفاق دلخراشی مانند قتل جورج فلوید به دست یک پلیس سفیدپوست است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1390 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سواد حکمرانی 🔹وکلای ملت از طریق شبکه‌ای که برای دیگران فیلتر شده، اقدامات‌شان را در حل مسائل و مشکلات ملت گزارش می‌دهند! 🔹اگر چیز خوبی است پس چرا فیلترش کرده‌اید؟ 🔹بر بستر یک پلتفرم غیرقانونی اصلا برای چه کسی حرف می‌زنید؟ 🔹وقتی از ضعف سواد حکمرانی فضای مجازی حرف می‌زنیم مصداقش می‌شود این مورد… مسوولان ما بیش از مردم نیازمند آموزش حکمرانی فضای مجازی هستند. ✍️نویسنده: عزیز نجف‌پور‌آقابیگلو (رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1375 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سواد حکمرانی 🔹 نمی‌تواند از سویی خودش یک سرویس (مثل توییتر و تلگرام) را فیلتر کند و از حضور مردم در آن ممانعت کند و از سویی دیگر مسوولان همین نظام و مدافعان آن با استفاده از در سرویس ممنوعه حضور بیابند و برای مخاطب مردم تولید محتوا کنند. 🔹این روند به غیر از اینکه غیرقانونی است واجد وجوهی از بلاهت و سفاهت هم هست و مهم‌تر اینکه مشوق مردم برای حضور بیشتر در سرویس‌های فیلترشده غیرقانونی است. 🔹طبعاً در این مقوله باید مردم عادی را از مسوولان جدا کرد… شاید مردم عادی را به‌طور کامل نتوان توجیه یا ممانعت کرد که در پلتفرم فیلتر‌شده و غیرقانونی فعالیت نکنند ولی مسوولان نظام و مدعیان انقلاب و اصول، مطلقاً حق چنین قانون‌شکنی را ندارند. ✍️نویسنده: عزیز نجف‌پور‌آقابیگلو (رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1375 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️بانوان سرزمین حماسه و شور 🔹مردانمان برای احداث سیل بند و امدادرسانی بسیج شده بودند تصورم از کمک‌های خانم‌ها فقط در حد کارهای پزشکی، پرستاری، مامایی و در نهایت جمع آوری کمک‌های مالی بود اما در کمال ناباوری دیدم بانوان شهرم جلوتر از مردان به حرکت درآمده بودند. ✍️نویسنده: مریم دغاغله 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1378 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️بانوان سرزمین حماسه و شور 🔹نسل من جنگ را همانند دهه پنجاهی‌ها تجربه نکرده بود و شنیده هامان از همدلی زمان جنگ و کمک‌های پشت جبهه بانوان به افسانه‌ای دست نیافتنی می‌ماند اما این بار سیل آمده بود تا بگوید زن مسلمان ایرانی حماسه‌ساز بی‌بدیل دوران مدرنیته است. 🔹زنی را دیدم که فارغ از دردهای بعد از زایمان همسرش را راهی روستاها کرد و تاکید می‌کرد اگر بخواهی به خاطر من در خانه بمانی حلالت نمی‌کنم. 🔹بانویی را دیدم که خانه مرفه خود را رها کرده، دو فرزندش را به مادر سپرده بود و همپای همسرش از روستایی به روستایی می‌رفت تا هر آنچه از دستش بر می‌آید انجام دهد. 🔹خانم استاد دانشگاهی را دیدم که در جمع خانم‌های محله همچون یکی از آن‌ها پیاز خرد می‌کرد و در آن هیبت خاکی و اشکی خواستنی‌تر شده بود. ✍️نویسنده: مریم دغاغله 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1378 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️نقد 🔹فمنیسم با تمام امواج و تاریخچه‌ای که دارد، همچنان فاقد ایدئولوژی و مکتب است. 🔹یعنی هنوز یک مکتب ثابت به نظر نمی‌رسد و می‌توان بیشتر آن را یک جریان دانست تا یک ایدئولوژی. 🔹فمنیست‌ها اختلافات فاحشی با یکدیگر داشته و هنوز نتوانسته‌اند یک مانیفست برای جریان خود تهیه و ارائه کنند. 🔹آنها سر درگم بوده و حتی برخی از گروه‌های آنها از راه خود بازگشته‌اند. ✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1339 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️نقد 🔹گرایش‌های گوناگون فمینیستی، طبیعت و روحیه مردانه را عامل اصلی ستم‌های تاریخی مردان بر زنان می‌پندارند. 🔹البته بدبینی فمینیست‌ها نسبت به مردان، در یک درجه نمی‌باشد، بلکه گرایش‌های گوناگون در این جهت متفاوت هستند. 🔹فمینیست‌های و پست‌مدرن، صرفا در حد بدبینی اکتفا کرده و مردستیزی را روا نمی‌دارند. 🔹اما فمینیست‌های مارکسیستی و سوسیالیستی، بدبینی شدید‌تری دارند و فمینیست‌های رادیکال، بدبینی را تا سر حد مردستیزی و دشمنی کشانده‌اند. 🔹به عقیده آنها، حتی در راستای دفاع از حقوق زنان، نباید به مردان اعتماد کرد. ازدواج با مردان همبستر شدن با دشمن است! 🔹 آنان برای دوری و رهایی مطلق زنان از قید مردان، همجنس‌گرایی، سقط جنین و غیره را تجویز و ترویج می‌کنند. 🔹تمامی جنبش فمینیسم و همه فمینیست‌ها ناکارا هستند و در حال بازگشت به نحله‌های قدیمی خود هستند البته با رعایت برخی حقوق. به طور مثال، در حالی که یکی از اولین اعتراضات فمینیست‌ها به محدود کردن فعالیت زنان به خانواده و ایفای نقش مادر یا همسر بر می‌گشت، امروزه برخی از فمینیست‌ها با طرح مجدد مساله خانواده، زنانگی و مادر بودن، آنها را پایه‌های قدرتمندی برای جنبش فمینیسم می‌دانند. 🔹هر چند به همه گونه‌های فمنیسم نقد وارد است اما به طور کلی نقدهای وارده بر فمنیسم رادیکال می‌بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد. ✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1339 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️عملکرد اهل ایدئولوژی 🔹اهل ایدئولوژی در سخن گفتن، خود را نیازمند حفظ ادب و در پژوهش خود را مقید به اخلاق نمی‌کند چون آنچه می‌گوید به‌راستی سخن و آن کار که می‌کند اصالتا پژوهش نیست. 🔹نیز اهل ایدئولوژی فقر خود را درنمی‌یابد و به این سبب خود را نیازمند هیچ گفت‌وگویی با دیگری نمی‌داند؛ از این رو دچار اوهام و آرزوهاست. ✍️نویسنده: محمدجواد صادقی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1383 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️عملکرد اهل ایدئولوژی 🔹اهل ایدئولوژی تصمیم خود را درباره همه‌چیز پیش از ورود به مفاهمه گرفته و تکلیف امور را از پیش معین کرده و حال آمده تا پندار خود را با بیرون راندن هر غیری ثابت و محقق کند. 🔹او از به‌رسمیت‌شناسی فکر در دیگری گریزان است چون این پذیرش را نافی اطلاق فردیت موهوم خود می‌داند. 🔹به همین جهت «ایدئولوژی اندیشه‌ای دیالکتیکی هم نیست، چراکه از نفی و سلب می‌هراسد.» 🔹بنابراین به‌نظر می‌رسد در مواجهه با اهل ایدئولوژی بتوان از بافتن صغری و کبری که صورت مجعول و ساختگی‌ای از برهان گرفته‌اند عبور کرده و سریع‌تر به غرض مقدم آن رسید. 🔹البته پاسخ به آن جدل‌ها در مقام خود و برای آنان که کمتر اهل تاملند اثر حداقلی و مفیدی به همراه خواهد داشت و موضوع بررسی این یادداشت‌ها نیز خواهد بود تا بتواند یاری‌رسان شناسایی سرشت ایدئولوژیک آن مدعیات باشد؛ اما غافل نباید بود که باطن ایدئولوژی اهم از صورت‌های منطقی‌ای است که ایدئولوگ می‌کوشد تا برای سخن خود دست و پا کند. ✍️نویسنده: محمدجواد صادقی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1383 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ناگفته‌ها و ناشنیده‌های برای دوران تحول‌خواهی 🔸اگر کسی به دنبال تحول‌خواهی و داشتن پشتوانه معرفتی در این مسیر است، بهترین راه مطالعه آثار شهید مطهری به صورت نظام‌مند است. 🔸متأسفانه آنچه تاکنون از شهید مطهری منتشر ‌شده به سبک انتشارات صدرا، یک مجموعه کشکولی و پراکنده است، در حالی که شهید مطهری صاحب یک فکر نظام‌مند و منسجم است. ✍️نویسنده: دکتر سید محمد‌صالح هاشمی گلپایگانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1385 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ناگفته‌ها و ناشنیده‌های برای دوران تحول‌خواهی 🔸باید توجه داشت که نه‌‌تنها دوره اندیشه شهید مطهری به پایان نرسیده، بلکه شهید مطهری حرف‌هایی دارد بسیار فراتر از زمان خودش که هنوز که هنوز است مغفول مانده است. 🔸همین است که باعث شده تا اندیشه مطهری برای دوران تحول‌خواهی انقلاب هم حرف‌های بسیاری داشته باشد. 🔸قبل از اینکه نمونه‌های این موضوع را ارائه کنم باید مقدمه‌ای را مطرح کنم. 🔸اساس اندیشه و دغدغه شهید مطهری این بوده است که اسلام ۱۴۰۰ سال پیش چگونه می‌تواند پاسخگوی نیازهای بشریت در عصر حاضر باشد؟ 🔸ایشان با همین دغدغه در کتاب اسلام و مقتضیات زمان به ارائه مباحث خود می‌پردازد. 🔸ایشان این نظر را مطرح می‌کند که ما در مجموعه معارف اسلامی یک‌سری ثابتات داریم، یک سری متغیرات. ✍️نویسنده: دکتر سید محمد‌صالح هاشمی گلپایگانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1385 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net