📝 #بخوانید| هویت زن در اسلام و غرب (قسمت هفتم) - اصول روشی مواجهه با شبهات دینی
✍️دکتر محمدرضا کدخدایی
◽️اگر گزارههای دینی ناظر بر اشتراک در منشأ خلقت زن را بپذیریم، روایاتی که خلقت حوا را از دنده چپ آدم میداند، چگونه تفسیر میکنیم؟
◽️اگر استوای خلقت زن گزاره صحیحی است چرا زنان به «الضلع المعوج» تشبیه شده است؟ اگر «اکثر الخیر فی النساء» را از امام صادق ع بپذیریم چگونه «المرئه شر کلها» در روایت علوی قابل تبیین خواهد بود؟
🔸جهت مشاهده پاسخ این سؤالات اینجا کلیک کنید.
🆔 @fekrat_net
8.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌گفتاری از ارسطو
🔸ایدهها چطور میتوانند راه خود را به جهان شلوغ باز کنند؟
▪️کتاب متفکران بزرگ- فلسفه
▪️نویسنده: آلن دوباتن
▪️گوینده: فریبا فصیحی
#ارسطو
#فلسفه
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| تاریخچه فلسفه اسلامی
✍️پروین سرمیلی
🔸فلسفه اسلامى یکی ازعلومى است که در بستر فرهنگ ناب اسلامى رشد کرده و در پرتو آموزههای قرآن و سنت به تعالى و پیشرفت رسیده است.
🔸این حقیقت از اولین فیلسوف که کندى است تا فارابى، ابن سینا، محقق طوسى، میر داماد، ملا صدرا، ملا هادى سبزوارى، علامه طباطبایى و شهید مطهرى ادامه داشته است.
🔸نگاه تاریخى به #فلسفه_اسلامى آثار فراوانى دارد؛ مانند میزان تأثیرپذیرى آن از فرهنگ اسلامى، تحولات فلسفه اسلامى، نوآوریهاى هر فیلسوف، شناخت نقاط قوت و ضعف، ربط و ارتباط مسائل فلسفى با یکدیگر، شناخت زمینههاى ظهور یک مکتب فلسفى.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| بررسی ابعاد علمی و معنوی آیتالله حسنزاده آملی (بخش اول)
آیت الله حسن رمضانی:
◽️ایشان معتقد بودند اگر چنانچه عمل اساس قضیه هست، علم اساس عمل است. عمل بدون علم اصلاً عمل نیست. این جمله معروف ایشان در همین راستا رقم خورده است که علم و عمل جوهرند و انسانساز.
◽️برخلاف آن چه که در فضای فلسفی مشاء، که قائل بودند که علم از مقوله کیف است و کیف عرض است و عرض هم عارض است بر جوهر انسان. ایشان معتقد بود که علم از مقوله عرض نیست، علم نور است و نور وجود و وجود، مجرد از هرگونه تعیّن و تشخصهای مادی است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی
✨جایگاه علمی - فلسفی علامه حسنزاده آملی رحمةالله علیه
👤با حضور آیت الله احمد عابدی
📆 جمعه، 23 مهر 1400؛ ساعت 13
https://instagram.com/fekratmedia
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علامه_حسنزاده_آملی
#فلسفه
🆔 @fekrat_net
📸 #گزارش| آیین بزرگداشت فقیه الاقتصاد سید عباس موسویان
◾️مراسم بزرگداشت فقیه الافتصاد سید عباس موسویان از اندیشمندان بانکداری اسلامی با حضور آیت الله علی اکبر رشاد،آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری و حجت الاسلام دکتر حسن آقانظری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.
🆔 @fekrat_net
14.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انتظار سازنده فرج و منتظر واقعی
⭕️به مناسبت آغاز امامت امام عصر ارواحنا له الفدا
🆔 @fekrat_net
مسأله اعتراضات درون ساختاری.mp3
15.87M
💠مسأله اعتراضات درون ساختاری
🎙گفتگوی دکتر محسن برهانی هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه تهران و دکتر اکبر طلابکی هیئت علمی گروه معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران در برنامه زاویه
🆔 @fekrat_net
🔴منتشر شد
🔶کتاب #سبک_زندگی و هنرهای بیکلام نوشته استاد احمدحسین شریفی و دکتر احمد محمدیپیرو توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
🔷علل و عوامل فراواني در شكلدهي و تغيير سبك زندگي فردي و اجتماعي نقشآفرينند. هنرهايي چون موسيقي مد و مدسازي، اسباببازيها و سرگرميهاي كودكان و نوجوانان معماري و شهرسازي كه در كتاب حاضر با عنوان «هنرهاي بيکلام» معرفي شدهاند از جمله مهمترين عوامل سبكسازند. اين نوع هنرها نقشي كمنظير، هميشگي و ماندگار در شكلدهي به سبك زندگي دارند. غفلت از اين نوع هنرهاي سبكساز ميتواند ساير فعاليتهاي آموزشي و تربيتي و تبليغي در حوزه فرهنگسازي را بياثر يا بسيار كماثر كند.
🔶فهرست فصلهای دهگانه کتاب:
فصل اول: چيستي سبک زندگي؛
فصل دوم: اهمیت سبک زندگي در اندیشه مقام معظم رهبری
فصل سوم: ابزارها و عوامل سبکساز
فصل چهارم: انواع هنر و هنرهاي بيکلام
فصل پنجم: هنر متعهد
فصل ششم: موسيقي و سبک زندگي
فصل هفتم: مد و مدگرايي و مسأله سبک زندگی فصل هشتم: بازي و اسباببازي
فصل نهم: معماری و سبک زندگی
فصل نهم: معماری و سبک زندگی
فصل دهم: شهرسازی و سبک زندگی
لینک خرید اینترنتی کتاب👇👇
http://ibook.ricac.ac.ir/BookView/708/-4-
🆔 @fekrat_net
💠 جامعه عادل
🔸 وجود مبارك حضرت كه #ظهور می كند دو كار می كند: یكی مهم و یكی اهم, آنكه مهم است وظیفه همه است آنكه اهم است، وظیفه حوزه و دانشگاه مخصوصاً علماست. آنچه مهم است رواج هم دارد كه وجود مبارك حضرت، وقتی #ظهور كرد خداوند به وسیله او: «وَ بِهِ یمْلَأُ اللَّهُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعدَ مَا مُلِئَت ظُلمَاً وَ جَورَاً»؛[1] یعنی به وسیله حضرت جهان پر از عدل و داد می شود. اما بالاتر از این و مهمتر از این كه مقدور همه نیست و آن این است كه جهان را پر از #عقل_و_علم بكند، مگر هر كسی چیزی می فهمد؟! مگر هر كسی عاقل می شود؟! مگر مردم حرف هر كسی را گوش می دهند؟! مگر جامعه را به این آسانی می شود #جامعه_عقلانی كرد؟ آن دستِ ولایت حضرت است به بركت ذات اقدس الهی كه «یضَعُ عَلَی رُئُوسِ العِبَادِ فَتَكمَلَ بِهِ أَحلامَهُم وَ عُقُولَهم»؛[2] مگر #فهم یك چیز عادی است كه همه جا پیدا شود؛ این كار را حضرت میكند. من هر وقت درباره این حدیث نورانی كه او چطور مردم را عاقل كند هر وقت به این حدیث نورانی می رسم متوقف می شوم، این چه دستی است؟ چه كار می كند؟
🔸 اوّلین بخشی كه از قرآن نازل شد #فهم است و #علم است و #دانش است و #عقل, ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾[3] اول سواد است و سواد, آن هم سوادی كه نور است و بعد عدل. عمل را عقل رهبری می كند، كار را فهم رهبری می كند, قیام را آن اندیشه هدایت می كند؛ این كار حوزه است. تا جامعه نفهمد كه گناه سمّ است هر چه شما نصیحت كنید، دست از اختلاس بر نمی دارد، این باید بفهمد كه گناه سمّ است.
🔸 جهان اگر بخواهد پر از #عدل_و_داد شود باید پر از #عقل_و_فهم بشود این اهم است, وجود مبارك حضرت این كار را می كند و شما عالمان دین كه شاگردان آن حضرت هستید باید جامعه را عاقل كنید با سیره تان, سریره تان, سنّتتان, سخنرانیتان, تدریستان, تألیفتان, مَشی متواضعانه تان باید جامعه را عاقل كنید؛ آن وقت جامعه عاقل را می شود عادل كرد آسان است.
[1] . زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص423.
[2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص25؛ «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ».
[3] . سوره علق، آیه3 ـ 5.
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/euI5J
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#نهم_ربیع
📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان
تاریخ: 1394/03/13
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| هویت زن در اسلام و غرب (قسمت هشتم)
✍️دکتر محمدرضا کدخدایی
◽️ویل دورانت در مورد بروز عملی غرب مدرن در مواجهه با زنان میگوید: «در اروپا زنان تا حدود سال ۱۹۰۰، کمتر دارای حقی بودند که مرد ناگزیر باشد بر اساس قانون آن را مراعات کند!».
◽️همو در جای دیگر میگوید: «نخستین قدم برای آزادی مادر بزرگها قانون ۱۸۸۲ است. به موجب این قانون زنان بریتانیا کبیر پس از آن امتیاز بیسابقهای پیدا کردند، یعنی حق نگه داشتن درآمد خود!».
◽️در مورد حق حضور اجتماعی و سیاسی زنان نیز وضع به همین منوال است. نمایندگان مجلس فرانسه حتی بعد از اعلامیه حقوق بشر فرانسه (۱۷۸۹)، فعالیت زنان را در خارج از خانواده برای نظم عمومی خطرناک میشمردند.
◽️حق رأی زنان از حدود سال ۱۹۰۰ به بعد به واقعیت تبدیل شد. نیوزلند ۱۸۹۳، نروژ ۱۹۱۳، انگلستان ۱۹۱۸ و امریکا در سال ۱۹۲۰ حق رأی زنان را به رسمیت شناخت. در لایحه حقوق بشر ۱۷۸۹ فرانسه مسئله برابری و حقوق انسانی فقط برای مردان مطرح شده بود.
◽️در اوج دوران مدرن بسیاری از نظریهپردازان تاثیرگذار مباحث حقوق بشری بر اساس مبانی سکولاریستی، در مورد به رسمیت شناختن زن بهعنوان بشر تردید داشته یا از اساس انکار میکردند. توصیف زن به عنوان موجودی فرودست، در بیان مشهورترین شاعران، رمان نویسان، ادیبان، دانشمندان علوم تجربی و علوم اجتماعی و فلسفی در دوران مدرن بسیار گسترده است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net