eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ارائه و نقد: گروه روانشناسی موسسه شناخت برگزار می‌کند: 💠« مبانی نظری و راهکارهای شناختی ایجاد و گسترش قدردانی در خانواده » 👤ارائه دهنده: ابراهیم سالاروند؛ پژوهشگر گروه روانشناسی موسسه شناخت 👤ناقد اول: محمدرضا سالاری‌فر؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 👤ناقد دوم: رامین تبرائی؛ مدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد قم 👤دبیر جلسه: محمد شمس: عضو گروه روانشناسی موسسه شناخت زمان: ۶ تیرماه، ساعت ۹ الی ۱۱:۳۰. مکان: شهرک پردیسان، سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامی قم 💢لینک شرکت در کرسی: www.skyroom.online/ch/shenakht/shenakht •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 در اینستاگرام فکرت عضو شوید 📌 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
15.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💢 سه وجهی که هرگز دیده نشد! 💠 پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، مسئله عدالت و ابعاد سه‌گانه اقتصادی، سیاسی و فرهنگیِ آن در قانون اساسیِ جمهوری اسلامی ایران گنجانده شد. 💠 فکرت در تیرماه ۱۴۰۰ به مناسبت هفته قوه قضاییه با حجت‌الاسلام قنبریان، عدالت‌پژوه و مدرس حوزه گفتگویی اختصاصی داشت. در بخشی از این گفت‌وگو به بررسی سه وجه از عدالت و کمّیت و کیفیتِ تحقق این وجوه در چهل سال گذشته پرداخته شد. 📍 سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#سرمقاله #پرونده_ویژه 💠 ارتباط علم و الهیات را تاریخی است که شاید قدمت آن به استفاده از این دو واژه
💢کارکردهای علوم شناختی در مطالعات قرآنی 🎙 دکتر قاسم درزی،استادیار پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی 🔸 شاید یکی از بنیادی‌‌ترین مواضعی که علوم شناختی به کار پژوهشگر قرآنی می‌‌آید، این است که فهم یک متن چگونه برای انسان محقق می‌‌شود؟ به این فهم معمولاً در دانش هرمونتیک پرداخته می‌‌شود و بحثی فلسفی در می‌‌گیرد؛ لکن این‌‌جا می‌‌تواند یک بحث شناختی واقع شود، یعنی ما از روان‌‌شناسی، عصب‌‌شناسی، زبان‌شناسی و… برای ترسیم فرایند فهم متن استفاده نماییم و به شکل خاص‌‌تر فرآیند فهم متون مقدس. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢کارکردهای علوم شناختی در مطالعات قرآنی 🎙 دکتر قاسم درزی،استادیار پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگ
💢 انگاره‌‌هایی که در علوم شناختی داریم بسیار مورد توجه هستند؛ همانند مسئله آزادی انسان، این مسئله یکی از مقولاتی است که در علوم شناختی مورد توجه بوده است و دانشمندان این دانش بحث اختیار انسانی را در قلمرو مسائل اساسی علوم شناختی مطرح کرده‌‌اند: اراده آزاد چیست؟ آیا ما واجد اراده آزاد هستیم یا این‌‌که فقط تظاهر به داشتن و استفاده از اراده آزاد هستیم؟ آیا در شرایطی همانند هیپنوتیزم، اختیار از ما سلب می‌‌شود؟ آیا دیگر گونه‌‌های جانوری دارای اراده آزاد هستند یا خیر؟ ارتباط بین ذهن، مغز و افعال ما چیست؟ لذا به شکل خاص دانش علوم شناختی بر روی این مسئله (ارتباط بین ذهن، مغز و افعال) متمرکز است. 📌هرجایی که ما با فهم و شناخت روبرو باشیم؛ پای علوم شناختی نیز به وسط کشیده می‌‌شود و می‌‌توان از آن استفاده نماییم. ما در مطالعات قرآنی در حقیقت به دنبال فهم متن قرآن (به‌‌عنوان متن مقدس) هستیم و زمانی‌‌که پای فهم به میان کشیده می‌‌شود، خود به خود بحث علوم شناختی نمایان و مشهود می‌‌شود و می‌‌توانیم از آن در مواضع متعدد استفاده کنیم و به کمک ما بیاید. 📌یکی دیگر از رویکردها و دانش‌‌های بسیار مهم در علوم شناختی که مرتبط با قرآن می‌‌تواند پیش‌‌روی ما قرار بگیرد، «زیبایی‌شناسی» است. که از طریق عصب زیبایی‌شناسی، می‌‌توان آن ادراکات زیبایی‌شناسی که معمولاً انتزاعی می‌‌باشند را کشف کرد. به همین دلیل عصب زیبایی‌شناسی به دنبال این است که ادراکات زیبایی‌شناسی ما را کمی نماید و بتواند برای آن مثل و معیار در نظر بگیرد 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#سرمقاله #پرونده_ویژه 💠 ارتباط علم و الهیات را تاریخی است که شاید قدمت آن به استفاده از این دو واژه
💢انسان‌شناسیِ شناختیِ دین 🖋 مینو زمانفر ▪️از نظر انسان‌شناسان شناختی، باورهای دینی به دو دسته‌ی باورهای پایه و باورهای الهیاتی تقسیم می‌شوند. باورهای پایه‌ایْ باورهایی کلی از قبیل باور به وجود ماوراء، غایتمندی عالم و حیات پس از مرگ است که گرایش به این باورها نوعاً در ساختار ذهنی ما وجود دارد و میراث تکاملی نیاکان ماست. اما باورهای الاهیاتی که شبکه‌ای از باورهای جزئی به هم پیوسته است، به مرور و از طریق آموزش صریح و ضمنی کسب می‌شود. بنابراین بخشی از گرایش‌های دینی در ساختار ذهنی انسان و یا در سطح گروه در‌کارند که مزیت‌های انتخابی آن باعث افزایش شانس بقای افراد یا جمعیت‌های دین‌دار می‌شوند. درباره‌ی اینکه دین با چه مکانیسمی انتخاب شده است، نظرات متفاوتی وجود دارد: ۱) گرایش به دین به طور مستقیم انتخاب شده است: برخی از محققان بر این باورند که دین به نحو سخت‌افزاری و ژنتیکی در نوع انسان تعبیه شده است. ژنVMAT2، موسوم به “ژن خدا” اشاره به همین نظریات دارد که ژن استعداد برای معنویت در نظر می‌شود. این دانشمندان بر این باورند که خودِ دینْ مزیت انتخابی دارد؛ دین داشتن باعث می‌شود افراد احساس بهتری داشته باشند و این امرْ تناسب آن‌ها را بهبود می‌بخشد. ۲) محصول جانبی: منظور از گرایش به معنویتْ باور به موجود(ات) ماورایی است (روح یا خدا). از نظر بسیاری از محققان نظیر پاسکال بویر و استفان جی گولد، این ایده‌ها یک محصول جانبی از سیستم‌های ذهنی هستند که به دلایل دیگری تکامل‌ یافته‌اند، نه مستقیما برای دین و مذهب. به عنوان مثال، ما مفهوم “خدا” یا “روح” را به‌خاطر روانشناسی شهودی خود – چیزی که روانشناسان گاهی “نظریه ذهن” می‌نامند – پذیرا می‌شویم. از نظر این گروه از دانشمندان، مفهوم خدا محصول جانبی چند ویژگی انتخاب شده‌ی دیگر است: نظریه ی ذهن (TOM)، تعمیم‌دهی و درک علّیت، و توانایی درک عاملیت. ۳) انتخاب طبیعی در سطح گروه: با اختراع کشاورزی، انسان شکارچی-گردآورْ یکجانشین گشت و انقلاب عصر نوسنگی باعث انفجار جمعیت شد. هرچه گروه‌ها بزرگتر می‌شدند، افرادی که هیچ نوع خویشاوندی با یکدیگر نداشتند در گروه‌های بزرگتری گرد هم آمدند. دینْ ابزار مناسبی بود که افراد غیر‌خویشاوند را با یکدیگر پیوند داد و سپس خدایانِ دارای توصیه‌های اخلاقی نیز توانستند تشریک مساعی و همکاری میان افراد را تسهیل کنند. بنابراین به نظر می‌رسد جوامعی که دین‌دار بوده‌اند، کمتر دچار کشتار درون‌گروهی می‌شدند و بیشتر با یکدیگر تعاون داشته‌اند؛ در نتیجه سازگاری آن‌ها افزایش یافته است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📱گفتگوی زنده اینستاگرام 💢 «انقلاب اسلامی» و عقب ماندگی در عدالت 🎙 باحضور: 👤 دکتر محسن ردادی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👤 دانیال بصیر؛ مجری و کارشناس 🕰 دوشنبه ۶ تیر، ساعت۲۱:۳۰ 🔰پخش از اینستاگرام فکرت •┈┈┈••✾••┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#سرمقاله #پرونده_ویژه 💠 ارتباط علم و الهیات را تاریخی است که شاید قدمت آن به استفاده از این دو واژه
فلسفه علم،فناوری و جامعه ۱.mp3
5.07M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: فلسفه علم، فناوری و جامعه علاقه‌مندان می‌توانند ادامه جلسات این مبحث را در کانال استاد خسروپناه گوش دهند. 💢@khosropanah_ir •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 معنای انقلابی‌گری شهید بهشتی 🖋 دکتر سیدسجاد ایزدهی ▪️ اگر انقلاب اسلامی را براساس مؤلفه‌هایی مانند مردم‌سالاری دینی، ولایت، قیام مستضعفان علیه مستکبران، عدالت‌محوری و مسائلی از این قبیل معنا و خداوند را در معادلات سیاسی و اجتماعی داخل کنیم و از ماده‌گرایی و سکولاریسم بگذریم، با پدیده‌ای مانند شهیدبهشتی مواجه می‌شویم که این خصوصیات را دارد؛ یعنی وقتی وارد بحث اندیشه می‌شود، مباحث ایشان برآمده از ترکیبی از مبانی دینی به‌علاوه تطبیقش بر علوم رایج موجود است؛ یعنی علم اسلامی روزآمد متناسب با اداره جامعه است و این‌طور نیست که صرفا متناسب با تدریس در حوزه یا دانشگاه باشد. اگر ولایت فقیه را نماد عمده انقلاب می‌دانیم، می‌بینیم شهیدبهشتی کاملا پایبند این مسأله است. وقتی در مشکلات و گیرهای اوایل انقلاب به او تهمت‌هایی می‌زدند، طبیعی است که در این مواقع، حق هر انسانی است که از خود باید دفاع و حداقل شفاف‌سازی کند؛ اما شهیدبهشتی در این فضا سکوت می‌کند و می‌گوید امام(ره) گفته به این مسائل پاسخ ندهم و سکوت کنم. یکی از ویژگی‌های عمده انقلاب اسلامی، مردم‌سالاری دینی است؛ یعنی دموکراسی به‌معنای خودبنیادبودنِ مبانی انسانی و دین‌محوریِ غیرمبتنیِ بر مردم نداریم. شهیدبهشتی به‌شدت این‌طور بود و در ورطه دموکراسی غرب نیفتاد؛ همچنان‌که در ورطه دین‌محوری فارغ از مردم هم نیفتاد. ▪️انقلاب اسلامی از جانب مستضعفان علیه مستکبران است و نمی‌شود کارگزار ارشد نظام انقلابی باشد؛ اما ساده‌زیست نباشد. البته، این نکته را نیز باید بگویم کارگزاران انقلاب‌ها معمولا فرازوفرود دارند و خوبی انقلاب اسلامی نیز این است که در مقام پالایش است و مردم نیز از مسوولان ساده‌زیستی را توقع دارند و اگر مسوولی بخواهد باقی بماند، باید براساس هنجارهای انقلاب و ارزش‌های مبتنی بر باورهای مردم کار کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔛 |دوگانگی نظام در اندیشه شهید بهشتی 🖋یادداشت عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه: 🖇 نخستین اختلاف از نظر شهید بهشتی این بود که یک بینش معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهادی است که در عین زنده‌بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به «تعهد در برابر کتاب و سنّت» باشد، بینش دیگر در پی «اندیشه‏ها و برداشت‏های بینابین»، که نه به‌کلّی از وحی بریده و نه آن‏چنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پای‏بند است. ◾️به‌این‌ترتیب، بینش دوّم دچار التقاط و اقتباس از غرب شده و روایتش از اسلام، اعتبار و اصالت ندارد؛ چراکه اسلام را چونان «امر تاریخی» می‌انگارد و می‌کوشد با «عقب‌نشینی از ارزش‌های اسلامی»، صورتی از اسلام بیافریند که با اقتضاهای تحمیلی عالَم تجدّد، سازگار و متناسب افتد. ازاین‌رو، نه کامل به اسلام تعهد دارد و نه کامل در مرداب تجدّد غربی فرورفته است، بلکه در وضع برزخی قرار گرفته و هویّتش سیّال است. 🆔 @iictchannel 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💯 📚 معرفی کتاب «اندیشه حقوقی شهید بهشتی» ‌✍🏼 اثر 💠 این نوشتار در چهار فصل کلی تنظیم شده‌است. 1️⃣ فصل نخست دیدگاه‌های شهید بهشتی راجع به قانون اساسی و ویژگی‌های آن و نیز نقش او در تنظیم و تصویب قانون اساسی را مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین دیدگاه‌‌های او راجع به برخی از اصول قانون اساسی ذکر می‌شود. 2️⃣ فصل دوم به دیدگاه ایشان راجع به نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت و رابطه آن با نظام جمهوری اسلامی می‌پردازد. 3️⃣ سومین فصل به «ولایت فقیه» اختصاص دارد. 4️⃣ آخرین فصل نیز مربوط به آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی تحزب و تشکل و آزادی تجمعات و راهپیمایی‌ها است. ❇️ از آنجا که هر در هر بخش به جز بیان دیدگاه‌‌های دکتر بهشتی توضیح خلاصه‌ای نیز در مورد موضوعات مذکور داده‌‌شده‌است، لذا این مجموعه نه تنها مقدمه‌ای روان و جذاب برای آشنایی با شخصیت و عقاید شهید بهشتی است بلکه شروعی مناسب و ترغیب‌‌کننده جهت مطالعه بیشتر موضوعات هر فصل، از جمله اصول قانون اساسی و ولایت فقیه می‌باشد. 📦 سفارش کتاب با 15 درصد تخفیف: 🌐 poiict.ir/4192 🆔 @iictchannel 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#سرمقاله #پرونده_ویژه 💠 ارتباط علم و الهیات را تاریخی است که شاید قدمت آن به استفاده از این دو واژه
💢مسئله‌‌‌ آگاهی؛ به مثابه چالش نهایی فلسفه ذهن 🎙 دکتر سیامک عبدالهی؛ دانش آموخته دکتری فلسفه دین 🔸 سختی مسئله‌‌ی آگاهی آنجاست که همان‌‌طور که گفتم از یک طرف چیزی وجود ندارد که شناخت ما از آن درونی‌‌تر از آگاهی باشد؛ و از طرفی هم چیزی نیست که تبیین آن دشوارتر از آگاهی باشد. به عقیده چالمرز برای حل مسئله‌‌ی آگاهی در همان ابتدای کار باید دو گونه مسائل را از هم تفکیک کنیم: الف. مسائل آسان آگاهی ب. مسئله‌‌ی سخت آگاهی. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net