📋#یادداشت
🔻ابزارهای نظارتی و مراقبتی خداوند بر انسان
🔸خدا به انسانها هشدار میدهد که اگر به سبب کوردلی، خدا را نمیببینند، بدانند که خدا آنان را میبیند و تحت نظر و مراقبت دارد: أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَه یَرَى؛ مگر ندانسته که خدا مىبیند. (علق، آیه ۱۴)
🔸باید توجه داشت که ایمان به نظارت خداوند باعث میشود تا هنگام رفتار نابهنجار احساس شرم از خداوند انسان را فرا بگیرد. همچنین ایمان به نظارت الهی نوعی احساس آرامش روحی را در انسان به وجود میآورد که از پیامدهای آن ایجاد شخصیت سالم است.
🔸این همه نظارت و رویت و مراقبت از آن روست که انسان بداند همواره کس یا کسانی او را تحت نظر دارند. لذا باید در عملکرد خویش دقت تمام داشته باشد؛ زیرا حضور چیزی فراتر از دوربینهای امنیتی که همه احوالات ظاهر بلکه باطن انسان از نیتها را خبر دارد، جای هیچگونه بهانه و عذری را نمیگذارد.
🔸در حقیقت کسی که در محضر خدا و دهها شاهد دیگر از جمله شواهدی از درون یعنی اعضا و جوارح خودش است، به طور طبیعی با عقل و علم عمل کرده و بر خلاف ماموریت و مسئولیت خود، حرکتی و کاری را انجام نمیدهد.
✍️نویسنده: علی محمدخانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خدا #علم_حضوری #نظارت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2954
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند
🔹مستند «معضل اجتماعی» یکی از مهمترین آثاری است که طی سالهای اخیر درباره تاثیر منفی فضای مجازی ساخته شده است. بعید است کسی این فیلم را ببیند و در نگاهش به فضای مجازی، تردیدهای جدی رخ ندهد.
🔹تعدادی از برنامهنویسان و کارمندان ارشد کمپانیهایی که صاحب اپهای مشهور مجازی هستند، در این مستند صحبت میکنند و درنهایت کار به جایی میرسد که حتی با یک دانش سیاسی اندک هم میشود فهمید که یکی از اهداف نهایی مستند، کوبیدن کسی است که در طول کار از او اسمی آورده نمیشود؛ یعنی دونالد ترامپ.
🔹اما با هوشیاری نسبت به نیت نهایی فیلم، میشود بابت نقدهایی که (حالا با هر انگیزهای) از طیف قرینه سیاسیاش میکند، ممنون بود و از آن بسیار آموخت.
✍️نویسنده: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #مستند #معضل_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2570
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند
🔹فاشیسمی که فیلم هشدار میدهد با ادامه این روند، یعنی مهار نشدن فضای مجازی، میتواند در تمام دنیا گسترده شود، چیزی است که به هرحال حقیقت دارد. شاید ما جایگزینی که این منتقدان بهدنبال آن هستند را هم نپذیریم؛ ملال سیاسی و نسبیتانگاری محض و تنهایی انسان. درعینحال این فاشیسم هم هولناک است.
🔹بیرحمانه نیست بلکه حتی کاملا منطقی هم هست اگر بگوییم کسانی که فکر میکنند زمین گرد نیست، بهتر است حرفهایشان را پهلوی خودشان نگه دارند و امکان تاثیرگذاری جدی روی رویدادهای اجتماعی را نداشته باشند.
🔹بخشی از کسانی که فقط فضای مجازی میتواند به آنها امکان سخنرانی یا مقالهنویسی را بدهد، همانهایی هستند که میگویند زمین صاف است یا ناگهان بهطور کل منکر وجود ویروسی به نام کرونا میشوند.
🔹این خطرناک است. فرض کنید الگوریتمهای هوشمندی که حتی میدانند یک عکس خشن را باید سانسور کرد، اخبار احمقانه و افکار لمپنیستی و سطح پایین را هم فیلتر میکردند. این کار به راحتی از آنها بر میآید. آنگاه چقدر این فضا محترمانهتر میشد. اما آنها چنین نمیکنند چون منافعشان اجازه نمیدهد.
🔹مستند «معضل اجتماعی» که توسط کمپانی دموکرات نتفلیکس در سراسر جهان منتشر شده، اتفاقا به این مساله هم میپردازد. این مستند را باید با دقت دید و جملههای کلیدی و تعیینکنندهای که در آن است را با وسواس به خاطر سپرد.
🔹توجه کنیم این مستند توسط همان کمپانی غولآسایی توزیع میشود که بزرگترین مبلغ همجنسبازی و اولین مبلغ پدوفیلیا یا رابطه جنسی با کودکان در سینماست. یعنی اینبار یک عده افراد مذهبی و سنتی نیستند که با لحنی بیپروا استدلال میکنند، باید فضای مجازی را به کل تعطیل کرد.
🔹 البته اینکه نتفلیکس و بهطور کل دموکراتها و بهطور کلیتر لیبرالها، چه جایگزینی برای این لمپنیسم دارند، بحث جدایی است؛ اما ما فعلا میتوانیم از داخل این گسلی که بین دو طیف لیبرال و لیبرتارین به وجود آمده، محتویات جهان سرمایهداری را ببینیم.
✍️نویسنده: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #مستند #معضل_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2570
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻شغل جدید سربازان خردسال
▪️قسمت ششم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻هنر جهتدهی به تولید با اقتصاد هنر
🔸یوتیوب در آستانه شانزدهسالگی است و این حجم از تاثیرگذاری برای یک پدیده در این سن و سال شگفتانگیز است.
🔸یوتیوب در حال حاضر بیش از دومیلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و بیش از ۷۰درصد زمانهای مشاهده ویدئو در یوتیوب، با استفاده از تلفن همراه صورت میگیرد.
🔸بیش از ۱۰۰ کشور، ورژن یوتیوب مربوط به خود را دارند و یوتیوب دومین موتور جستوجوی بزرگ در دنیاست. روزانه ۵۱ درصد از کاربران یوتیوب از وبسایت بازدید میکنند و هر دقیقه ۵۰۰ ساعت محتوا در یوتیوب آپلود میشود که عدد بزرگ و عجیبی است و عجیبتر اینکه روزانه یکمیلیارد ساعت ویدئو در یوتیوب تماشا میشود.
✍️نویسنده: سیدمهدی موسویتبار
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #هنر #یوتیوب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2978
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻هنر جهتدهی به تولید با اقتصاد هنر
🔸«خرس» ساخته خسرو معصومی فیلمی بود که چندی پیش بهصورت غیرقانونی در یوتیوب منتشر شد.
🔸انتشار این فیلم صدای کارگردان و تهیهکننده آن را درآورد و تهیهکنندههای دیگر هم به این موضوع اعتراض کردند و خواستار پیگیری و شناسایی عامل آن شدند. ظاهرا قراردادی بین یوتیوب و کسی که این فیلم را در اختیار آنها قرار داده، بسته شده است.
🔸 البته رستاخیز هم چنین مشکلی را داشت که قرار بود حل شود و اختلافات مالکان باعث بروز چنین اتفاقی شده بود.
🔸مرتضی شایسته از تهیهکنندگان سینما در گفتوگو با «فرهیختگان» با اشاره به مساله حق کپیرایت در ایران گفت: «ابتدا باید این مساله حل شود تا از انتشار دزدی و غیرقانونی بخش بزرگی از فیلمها جلوگیری کنیم. کار کردن با یوتیوب بد نیست، بهشرطی که قانونی و از مسیر صحیح باشد.»
🔸شایسته با اشاره به ماجرای فیلم خرس اضافه کرد: «تهیهکنندگان سینما راهکاری اندیشیدهاند که ماجرای فیلم خرس تکرار نشود و جلوی یوتیوب هم گرفته شود.
🔸اولین قدم این است که جلوی انتشار غیرقانونی فیلمها در یوتیوب گرفته شود و سپس راهکار قانونیاش طی شود. بعضی آدمها سر خود فیلمها را در یوتیوب به اسم خودشان ثبت کردهاند و الان در تلاشیم این مالکیتها از دست آنها خارج شود.»
🔸مرتضی شایسته عدد فیلمهایی را که غیرقانونی به یوتیوب داده شدهاند، درحدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ عنوان خواند و گفت: «بعضی فیلمها که بهصورت قانونی به یوتیوب داده شدهاند ماهیانه بین ۱۶ تا ۱۷ هزار دلار درآمد داشتهاند و خودم هم قرار است فیلمهایم را بهشکل قانونی دراختیار یوتیوب قرار بدهم.»
✍️نویسنده: سیدمهدی موسویتبار
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #هنر #یوتیوب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2978
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻وقتی دغدغه حقیقت نیست
🔸باید اذعان کرد با آنکه در باب خیلی چیزها، چیزهای مهمی میدانیم ولی تقریبا هیچ چیزی -به بیانِ دقیقتر، هیچ چیزِ مهمی- درباره حرفِ مفت نمیدانیم! ا
🔸ز دیدِ فرانکفورت، «ابتداییترین و مقدماتیترین سوالها درباره حرف مفت همچنان نهتنها بیپاسخ، که نپرسیده باقی ماندهاند.»
🔸 ظاهرا مساله ما با حرفِ مفت این نیست که راه را اشتباه (یا حتی اشتباهی) رفتهایم؛ مساله این است که هنوز حتی راه نیفتادهایم.
🔸اما اگر اینگونه باشد آنگاه بهراهافتادن، در ابتدا، با نوعی این در -و- آن در زدن همراه خواهد بود.
✍️نویسنده: مهدی سلیمانیخورموجی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #دقدقه #حقیقت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2976
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻وقتی دغدغه حقیقت نیست
🔸 با آنکه حرفِ مفت – در معنای روزمرهاش- غالبا به کلامی اطلاق میشود که زیاده و سهلیاب است ولی «هری گوردِن فرانکفورت» نویسنده کتاب «در باب حرفِ مفت» با واکاوی زیرکانه لایههای زبانی نهفته در پس آن، نه به زیادهگویی افتاده و نه محتوای کلامش بهگونهای است که سهلیاب باشد.
🔸از دید یک فلسفهخوانِ حرفهای، باید متن او را اثری جاافتاده در سنت فلسفه زبان روزمره بهشمار آورد؛ اما روایت جسورانه و مثالآوریهای خلاقانه – و حتی گاه خندهآور- نویسنده سبب شده است کتاب از یک اثر کسلکننده آکادمیک فاصله بگیرد و برای مخاطب عام نیز جذابیتهای خودش را داشته باشد.
🔸ناگفته پیداست که احتمالا بسیاری ریشخندکنان با خود بگویند:
«وقتی فیلسوف باشی و هیچ هنری جز حرفزدن بلد نباشی و از بدِ حادثه، حرفی نیز برای گفتن نداشته باشی، آنگاه حرفِ مفت زدن -یا درباره حرفِ مفت، حرف زدن- بهترین (و شاید تنها) راه گریزی باشد که برایت باقی میماند.»
🔸خب، چه کسی میداند؛ شاید بهراستی اینگونه بوده است. چهبسا فرانکفورت نیز همچون راسل، پس از عمری آکادمیک نوشتن (و در بابِ امور آکادمیک نوشتن)، بالاخره کفگیرِ مخارجش به ته دیگ خورده و ناگزیر شده با نوشتن درباره مسائل عامهپسند راهی برای گذران زندگیاش بیابد.
🔸شاید او نیز همچون برخی فلسفهخوانهای امروزی، صرفا در پی ِیافتنِ مخاطبانِ بیشتری بوده تا حس جاهطلبیاش را ارضاء کند.
✍️نویسنده: مهدی سلیمانیخورموجی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #دقدقه #حقیقت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2976
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻معمای تراژدی جنون حل و کمدی میشود
🔹فیلم سینمایی پرده آخر(۱۳۶۹) یک فیلم اکسپرسیونیستی است که توانست در نهمین جشنواره فیلم فجر جوایز سیمرغ بلورین بخشهای بازیگر نقش اول زن، بازیگر نقش دوم زن، بازیگر نقش دوم مرد، کارگردانی، فیلمبرداری، گریم، صدابرداری و طراحی صحنه و لباس را از آن خود کند.
🔹حضور گروه تئاتر در خانه و اجرای نمایشنامه تنظیمشده توسط کامرانمیرزا، شاید مهمترین وجه جنونآمیز این فیلم باشد.
🔹در ابتدای فیلم، بازیگران تئاتر هر کدام بهصورت اختصاصی خود و نقشی را که قرار است ایفا کنند، به تاجالملوک و کامرانمیرزا(به تعبیری تهیهکننده و کارگردان این نمایش تراژیک) معرفی میکنند. صحنه این نمایش نه در سالن آمفیتئاتر، بلکه در خانهای قدیمی است.
✍️نویسنده:داوود طالقانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #دقدقه #حقیقت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2974
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻معمای تراژدی جنون حل و کمدی میشود
🔹فروغ نقش اصلی داستان که از نقشه تئاتر خبر ندارد، نمیتواند خیال و واقعیت را از هم تمیز دهد. آغاز جنون، همین عدم توانایی تمایز بین واقعیت و رویاست و فرد، متوهم میشود. کامران از هنر نمایشنامهنویسی خود به «اسب خیال» یاد میکند.
🔹 هنر از قوه خیال برمیآید، چنانکه جنون نیز از قوه خیال است، یعنی هنر و جنون مظروف یک ظرف هستند و آن ظرف خیال است. قوه خیال انسان در برابر قوه عاقله او قرار دارد.
🔹 از قوه عاقله فلسفه و دانش برمیخیزد و قوه خیال فرمها، چارچوبها و قواعد را رد میکند و ایدههای بدیع را میآفریند. در کارگردانی و بازیگردانی واروژ کریممسیحی بازیگران بهصورت اغراقشده -که یادآور تفاوتهای بازیگری تئاتر و سینماست- بازی میکنند.
🔹در نهایت پرده آخر نمایش با حضور کارآگاه انجام میشود و پایان نمایش لحظهای است که حقیقت آشکار میشود. در پایان داستان، آگاهی مطلق به تمام شخصیتهای داستان و مخاطب تسری داده میشود و همهکس، همهچیز را میفهمند.
🔹در پرده آخرِ فیلم سینمایی پرده آخر، قصه تراژیک فروغ به کمدی بدل میشود. کامرانمیرزا و کارآگاه و فروغ میخندند و اعضای گروه تئاتر خیابانی برای یکدیگر دست میزنند و یکدیگر را تشویق میکنند و ساز میزنند و آواز میخوانند. پرده آخر، با کمدی تمام میشود.
🔹 در تراژدی حقیقت رعبآور و ترسناک جلوه میکند اما در کمدی، آگاهی به مرحله بالاتری رسیده و مسخرگی آن عیان شده است تا جایی که مایه قهقهه فروغ و خندههای کامران میشود. در تحلیلی که هگل در پدیدارشناسی روح(بخش دین) و درسگفتارهای زیباییشناسی ارائه کرده، تراژدی نسبت به کمدی در سطح پایینتری قرار دارد.
🔹در تراژدی، هدف، کاتارسیس یا پالایش روح است اما در کمدی، دیگر تربیت سوژه انسانی مساله نیست و خود حقیقت مساله است. تاجالملوک که قصد قتل را داشته و از ابتدا میخواسته رقیب مالیاش را از راه بهدر کند، خود به جنون دچار میشود. مرز جدید در پایان فیلم مشخص میشود یعنی مشخص میشود که خیال چه بوده و واقعیت از چه قرار بوده است و مجنون فیلم چه کسی قرار است باشد.
✍️نویسنده:داوود طالقانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #دقدقه #حقیقت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2974
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
6.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#موشن_گرافی
🔻نظر رجال سیاسی ایران در مورد انتخابات آمریکا
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #ایران #آمریکا #رجال_سیاسی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
شرطیسازی اقتصاد به سیاست، خیانت به اقتصاد است
🖋مصاحبه مفصل دکتر حمیدرضا مقصودی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با سایت فکرت در موضوع شرایط اقتصادی کشور در رکود کرونایی
http://fekrat.net/2990/%d8%b4%d8%b1%d8%b7%db%8c%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%8c-%d8%ae%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%a7/
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net